A-Ford+V8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Spitfire, 27.12.2005.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Onko mahdollista nyky rakentelusäädöksillä saada leimatuksi kansiventtili 8-konetta. Mikä 8-kone olisi sopivan "tehoton" versio asennettavaksi? 40hp on ilmeisesti orkkis 4-koneessa. Olisiko jotain linkkejä heittää toteutustavoista. Loota menee varmaan vaihtoon, kuten myös kardaani? Pystyiskö orkkis perän säästämään (onko mielekästä)?

    Joo, aloittelijan kysymyksiä, eikä koppaakaan vielä ole (kauppojen hieronta -30 kopasta kesken) Olisi hyvä tietää ennen kauppojen tekoa, vai siirtyäkkö suosiolla hieman uudempiin?

    Kiitokset pikaisista vastauksita jo etukäteen!
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Kaikki tai no melkein kaikki on, jostain syystä nykyisin mahdollista katsastaa pikkulohkolla, 260 tai vaikka 305 niissä ei kauhian paljoa org, tehoa ole, vain noin kolme kertaa tua ... :lol:

    Mutta tuntus olevan, kun autoja kattoo vähän joka toisessa, mahdollista laittaa pikkulohko perusteiset koneet, ja jos on vielä ns, tehdas - sarjalla tehty vaihto työ jossa jarrut, kiinnikkeet jne, vastaa uuden koneen vaatimuksia, niin mikä ettei, tämä nyt on ainakin, jos ei mikään muu, niin semmoinen ikuisuus kymysys, jotta kuinka joku sai kasin leimaan ja joku ei, pirun paljon on kiini yhä konttorista ja toteutus tavasta, esittäjästä ja työn laadusta, yksiselitteistä vastausta on mahdoton kenenkään antaa.

    Ja onhan näitä muitakin mahdollisuuksia, kumma kyllä mutta ne moppaun 3,9L V6 koneet, joita on noissa vaneissa, kun ovat hyviä ei silti tunnu kelpaavan rodeihin, tai astron V6 joka koossa ja muodossa, on toinen hyvä vaihtoehto, sehän on vaan mielenkuvituksesta kiinni, kuis olis jos ettit super harvinaisen jaggen 2,5 L V8 hemin -50 - 60 luvulta, heppoja noin sata, tai mites olis ferrari - fiat V8, jota löytyy mm, isommista -80 lukuisista fiiateista, ei nekään huonoja ole, BMW, painosta se ei kyllä ole kiinni, org lättä 4 painaa kuin synti, sitten on nämät lisenssi lättäpäät, made in france, simcan 21 pulttinen ei tehoilla juhli, ja kokoa oli muistaakseni jotain alle 3-4L, sekin on hyvä vaihtoehto ja saattas löytyä suht, helpolla vaikka mobilistista ...
     
  3. Bitch

    Bitch Gearhead

    Entäs jo jostain löytyisi sopiva 8BA + laatikko ja suunnittelisi sen istuttamista aakkoseen. Eikös tarvi muutosluvat anoa?
     
  4. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Kyllä nuo kutoset on mielessä olleet. Juuri tilavuutensa puolesta. Mulla on vaan ollu semmonen käsitys, että katsastus on "helppoa", kun pysyy näiden teho/tilavuus-rajojen sisällä. Tietysti painokin on otettava huomioon. Jarrut on varmaan helpoin rasti, kun näkyy valmiita levysettejä olevan kohtuu hintaan kaupan.

    Olisi vaan mukava olla 100varma, että sen 8 sinne nokalle saa :).
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Spitfire:

    Hyvä kirja AV8:n rakentajille, löytyy kaikenlaisia niksejä, vähän niinkun Pirkasta: How to Build a Traditional Ford Hot Rod, Vern Tardel
     
  6. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Joo, näyttäisi fiksulta opukselta. Laitetaanpa korvantaakse.

    Miksi?

    Eikö tämä rakentelumääräys Nro 779/1998 ole enää validi?

    "Moottorin vaihto
    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
    a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
    b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
    c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
    d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
    e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;
    f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
    g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;
    h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja
    i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "

    Tietysti mielenkiintoinen kysymys on, että mitkä maalit hyväksytään A-Fordin vertailumalleiksi?

    http://www.carnut.com/specs/gen/ford30.html
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ettet pilaa hyvää A-Foorttia!!! 8)
     
  8. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Oookay! Mikäs malli on sitten hyväksyttävä pilattavaksi :wink: ?
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Jep ... :eek: :lol:


    Ja sitten lykkää taas kliseetä ..

    Tehkää autot ittelleen, älkää välittäkö siitä mitä muut sanoo jonkin mallin tai tyylin mukaisuudesta, kaikki rajat on tehty rikottaviksi ...

    Tätähän se on tämä jauhaminen ollu koko ajan ja aivan jatkuvasti, ja pikkasen kuullostaa vähän taas kliseelle ja lopun alulle, mutta tehkää ne autot sellaisiksi kuin itte haluatte ja järki sanoo, eli vähät välittämättä säännöistä ja housut jalassa, sekä maalais - kaupunni - järki päässä, omia ideoita ja visioita toteuttaen hyvin ja viimoisen päälle rakennellen, niin jotta sen kehtaa käyttää konttuurilla ja on hyvin tehty ja järkevällä ja turvallisella tavalla toteutettu, sääntöjä voi aina, no ei muuttaa tai oikoa niin ainakin mennä rimaa hipoen, joku ne jollain konstilla aina kilpiin saa, kun pysyy kohtuudessa ....

    Jos ei saa tehtyä, ei sitten millään semmoista kuin halajaa, vaihda ei autot mihinkään lopu ja jollekulle se kelpaa kuitenkin, Chevy53 vaikka hommaa ameriikasta jos ei muuta ... :lol:


    Oliko riittävästi kliseetä ???
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikö A:ssa ole ollut alkujaan V8:sia valinnaisena vaihtoehtona?
     
  11. hla

    hla Gearhead

    Ei, lättis tuli B:hen, vuonna 1932
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No tästä on joskus ollu vääntöä, et joku V8-moottorin proto ois tehty jo vuonna -31, tai vuonna -32 ois vielä kasattu A-kkosia, joihin ois laitettu V8, mut virallisesti V8 tuli vasta vuonna -32 B-mallin Fordiin.
     
  13. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    v8

    jaaa luin jostain kirjallisuudesta että se v8 esiteltiin vasta tuossa vapun alla vuonna 32, mutta maailma on poikkeuksia täynnä ja noin vanhan jutun vannottaminen on ajanhukkaa.
    Jos aikoo saada kilpiin, niin tilavuus pitää täsmätä, teho voidaan aina säätää tarvittavalle tasolle. Ja nuo tehonsäätö jutut ovat nykyään ihan arkipäivää, esim isoja moottoripyöriä rajoitetaan rajusti alle alkup. tehon, ja se on aivan pätevä konsti aken ja myös mun mielestä. Tällä tavalla kaikki on tyytyväisiä, ja asiassa ei ole edes epäselvää, kun moottori on oikean kokoinen, ja rajoittajat on kiinni katastuksessa.

    tuppu
     
  14. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A-V8

    Älä arvaile, kysy suoraan AKE:sta selostaen mitä aiot tehdä.
    Mitä joku muu on joskus saanut katsastettua, ei auta yhtään. Jokainen yksilö hyväksytään tai ei, erikseen poikkeusluvalla.

    Olen hakenut ja saanut aikanaan esim. seuraavat luvat:
    Nova STW 64, 327+TH350 (rumpujarruilla ilman teh., STW orgisjousilla)
    El Camino 72, 454+PG (rumpujarruilla+teh., isolohkoetujousilla)
    Chevy Fleetline 48, Camaron apurunko, 305+TH350 (en saanut enää myöhemmin samoille luville kysymääni vanhaa 348 konetta)
    Chevy Roadster 28, 283+TH350+10-bolt+teh.levyjarrut ed. (noin puoli vuotta neuvotteluja ja käsittelyaikaa, tehomittaustodistus (max. 135hv)+näkivät auton jo muutettuna ennen lupaa)

    Nykyisin en A-Fordiini lupia kaipaa, sillä pysyttelen "lämmitetyissä" orkkisnelosissa. A-koneen tehon saa helposti lähes tuplattua ja reilusti pidemmällä perävälityksellä pääsee jonkinlaiseen vauhtiin.
     
  15. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Muistelen lukeneeni, että v8-protokoneita testatiin silloiseen tuotantomalliin (A) asennettuna about '30-31 vuodenvaihteesta. Näitä autoja ei tehty myyntiin. Aakkosta tehtiin vielä helmikuun 1932 loppuun.
    V8-lohkon yhtenä kappaleena valaminen ei ollut niin helppoa kuin oli toivottu ja hylkyprosentti oli melkoisen suuri. Tästä johtui että '32 suuri osa autoista tuli neloskoneella kun ei-ootakaan
    ei voinut myydä (ja halusihan joku vielä oikeastikin ostaa sen simppelin ja varmatoimisen nelosen).

    Näin työpaikalla ei pääse tarkistamaan kirjoista, mutta netistä löytyi pikaisesti jotakin:
    http://www.is-it-a-lemon.com/modules.ph ... cle&sid=15
    http://www.macsautoparts.com/v8.html
     
  16. sami

    sami Gearhead

    Mun mielestä sillä rakentelusääntökirjalla voi sytyttää vaikka takan.
    On kaikkein parasta kun alkaa vaan tekee semmosta ku on suunnitellu.
    Koittaa olla ajattelematta koko leimaus asiaa rakentelun ajan ja sitten ku auto on valmis menee konttorille ja kattoo miten käy. jos ei vehje kelpaa inssille ni ajaa puuhalapuilla. Ja todennäköisesti ennen ku kärry on edes lähellekkään valmis konttorille on tullut niin paljon tuttuja jotka on rodeja leimannu et vinkkejä saapi aivan varmasti.
    Varmaa on että täältä julkiselta puolelta niitä ei heru muuta kuin tyyliin soita akelle ja kysy mielipidettä.
    On mun mielestä aivan turhaa pitää jonkunlaisena mörkönä auton katsastusta rakenteluvaiheessa.
    Jokaisessa meissä asuu pieni kansalaistottelemattomuus.
     
  17. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    No, vähän eloa tähän vanhaan juttuun....

    Tämmönen sitten päsähti Suomeen:
    http://public.fotki.com/Spitfire-63/foortti-30/

    Käynttinkin lähti ihan hytistä. Annetaan varmaan ainakin toistaiseksi orkkismyllyn pyöriä, joten Anti-Midaksen lämmitysvinkit kiinnostaa. Jos kehtaat salaisuuksienverhoa hieman raottaa, vaikka edes linkkivinkin avulla?

    Tarkoitus on pirssi kilvittää Vapuksi ja sit vaan kovaa ajoa.

    "Pelastajat" voivat laittaa tarjouksensa YV:nä, niin vaihdetaan sitten uudempaan 8) .
     
  18. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    A Ford

    Onnittelut miehen työstä, A pois sveduilta taas!

    Tarkasta jäähdytin ja vedenkierto, ettei tarvitse kärsiä keittämisestä ajossa. Toimiva orgissysteemi riittää, tukkoinen keittää helposti. Vesipumppuun saa nykyaikastefoilla olevia korjaussarjoja.
    Täysin vakio A:n puhti on aika heikko, vauhti hiipuu ylämäissä ja kuormalla tosi alas. Korkeampipuristeinen kansi (n.5,5-6:1, kun alkup. on vain 4,22:1) on hyvä eka muutos, suositeltavaa on laittaa se uusilla pinnapulteilla ja kansivalintaan sopivalla tiivisteellä, vertaa tiivistettä palotilan muodon kanssa. Korotetulla puristuksella käyntiääni vaimenee, sillä polttoaine palaa kunnolla ja jää vähemmän pakopuolelle palavaa. Orgisvirranjakajaan voi laittaa muutossarjan uudemmilla kärjillä ja konkalla sekä B-mallin kärkinokan, niin saa paremman kipinän ja jatkossa kärkiä joka jenkkiosakaupasta. Mulla oli 29 Tudorissa vain nämä, Brumfield kansi. Kulki täysillä noin sataa vakiokaasarilla, mutta siinä oli aika tukkoinen jäähdytin, joten ajovauhdit oli pidettävä paljon pieenmpinä kesäkelillä. Nyt Tudor on Koskimiehen Tapsalla, joka jatkaa sen parantelua tuplaweberillä ja peltisarjalla, jotka oli vähän aikaa 31 roadsterissani viime syksynä. Ajelin sillä helposti jatkuvaa kahdeksaakymppiä, yhdeksässäkympissä alkoi kakistelu bensapumpun puutteesta johtuen. Voimanpaskaa tuntui olevan reilusti.
    Kaikki nuo kun laitat ja bensapumpun, niin teho riittää hyvin ja niiden jatkoksi voi ja kannattaa vaihtaa 3,54:1 tai jopa 3,27:1 välitys alkuperäisen 3,78:1 välityksen tilalle. Alkuperäisellä ajelee tärinäsyistä mieluiten jotain 70 km/h ja 3,54:1 välityksillä noin 90 ja huiput nousevat reippaasti toiselle sadalle. 3,27:1 voinee kuolla jyrkkään mäkeen kolmosella poka päällä, mutta sillä ajaa jo tietysti reippaasti kakkosellakin. Laitan jossain vaiheessa roadsterin QC perään Winters 3A rattaat 3,78:n kanssa niin saan aikaan 3,33:1 kokonaisvälityksen.
    Sitten kun pitää voida ajaa jatkuvaa satasta tai yli, sanoisin, että kampuraan tarvitaan vastapainotus ja B- tai viritysnokka-akseli. A max tehokierrosluku on vain noin 2200 rpm ja B 2800 rpm. Eikka sanoi jonkun kaverinsa 32 B:n kulkeneen jopa 130 huiput.
    Niin ja sitten kun aletaan virittämään, niin ainahan voi laittaa toisen Aakkosen hinnan yläpuoliventtiiliseen sikamoottoriin, 3000-4000 USD hintaisia kansia saa ainakin Riley 2 ja 4 porttia, Milleriä ja Ardunia unohtamatta Donovan alumiinilohkoa SBC tyyppisillä kanavilla ja viidellä runkolaakerilla. Etsi vaikka netistä Piranios automotive Texasissa, H&H antique Californiassa ja Charlie Yappin secrets of speed society. Muitakin on paljon.
    Vaihteistoparannuksiakin on montaa sorttia, 3,4,5-v + aut. mutta niistä voidaan ihmetellä joskus enemmän.
    Muita parannuksia, iskari-, alusta- ja jarruvalikoimaa riittää monella valmistajalla, niitä on netti täynnä ja omiinkin osiin voi kikkailla aika monta parannusjuttua.

    Kirjoista kannattanee hankkia heti Model A mechanics Vol 1 JA Vol 2, niin pääset hyvin kärryille autostasi.

    Anti-Midaksen kosketus: Kaiken ehjän voi korjata paskaksi ;)
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    yllättävän hauska lukea vaihteeksi sellaistakin juttua, jossa ei puhuta +800 hp:n tehoista, yli 300 km/h huippunopeuksista ja alle 8 sek./400 m :eek:

    jotenkin tuli sellainen rauhallinen ja seesteinen olo :odroll: Anti-Midaksen juttua oli oikeasti mukava lukea.
     

Kerro tästä muillekin!