Simpukka pitkittäis ohjaukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja TATU, 3.1.2006.

  1. TATU

    TATU Gearhead

    Tietääkö kukaan minkälaista simpukkaa esim.t-hoteissa on käytetty,mulla on sellanen muistikuva että vw kleinbussin?Amerikan pojilla näyttäs olevan jotain corvairin simpukoita käännettynä 90' astetta mutta niitä tuskin löytyy tähän hätään.Jos jollain joutavana pitkittäis ohjaukseen(simpukka tulipellin etupuolella ja raidetanko rungon suuntasesti) soveltuvaa simpukka/rattiputki systeemiä yv:t kiitos.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jotenkin muistelen, että Toyota Dynan pakettiauton simpukkaa olisi hyödynnetty eräässäkin 37 chevy rodissa.
     
  3. TATU

    TATU Gearhead

    Kävin kurkkimassa vanhan hiacen alle,simpukka on rungon alla ja ulos tuleva akseli keskelle päin,eli jos sen kääntää 180`se tulisi rungon päälle ja akseli lähtisi ulos päin...on vaan aika iso kokoinen.Jos jollain tietoa vw simpukasta niin saapi kertoa.
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Transporterin simpukoita on jossain käytetty. Jenkit käyttää just corvairin simpukkaa tai sit Ford F1 tai F100:sen simpukoita.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos hiacen simpukka yhtään tämän näköinen:
    [​IMG]
     
  6. TATU

    TATU Gearhead

    Jos hahmotin kuvan oikein niin toi on rungon sivussa kiinni ja kun sen kääntää 90´ niin kiinnitys korvat on taivasta kohti.Se oli joku 70-luvun hiace avolava jossa simpukka oli rungon alapinnassa kiinni ja senkun kääntää 180`niin korvat istuisi rungon päällä ja ulos tuleva akseli olisi oikeaan suuntaan,rattiputkikin olisi suht sopivan pitunen.
     
  7. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Toi kuvan simpukkahan sopisi hyvin cowliohjaukseen.terroristi volkkarissa on aika simppeli simpukka sisältää rättinivelen.sit se harvinaisempi ja halutumpi junakeulan jossa kiinteä rattiakseli.
     
  8. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

  9. TATU

    TATU Gearhead

    Kävin tänään hakemassa vw avolava pakun n.-70 ohjauslaitteet,soveltuu ainakin mun autoon erinomaisesti.Kääntövarsi ja rattiputki lähtee just oikeaan suuntaan,ohjaus-akselia lyhensin 125mm,kiinnitys runkoon helppo tehdä,vielä uusi rättinivel ja ratin poorituksen vaihto omaan rattiin niin voila´.ps.paskamoinen irroittaa metässä,akseli menee rungon läpi ja kääntövarren irroitus maastossa paha,joten pilleillä pätkä runkoa mukaan ja purku omassa tallissa.pss.vw oli poikki ja tosi mätä,ennenkun joku alkaa heristelemään sormea...
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sori, huomasin tämän vähän myöhään, mutta tässä jotain sopivia jonkinlaisessa "paremmuusjärjestyksessä" ja samalla ehkä myös "hintajärjestyksessä":

    - Corvair käännettynä
    - Mustang II
    - Ford F1
    - Ford F100
    - Ford -39 yms.
    - VW Paku
    - BMW 2002 (cowl steering!!)
    - A:n orkkis ohjausvaihde
    - 30-luvun lopun moparit

    Mutta melkein kaikkia voi käyttää mitä sattuu löytymään tai mitkä hyvin sopii. Ainakin "rottarodeissa", ei välttämättä "period perfecteissä" tai street rodeissa... Mulla on itsellä F1, säilössä oli ennen viime syksyn realisointia parikymmentä erilaista (kyllä muuten jossain rodeja rakennetaan!!!)

    Katsoo vain ohjausvarren kääntymissuunnan, jos ei käy pitkittäisohjaukseen niin käy ristikkäisohjaukseen. Toinen mikä kannattaa katsoa ainakin lokarittomissa rodeissa on, että miten kiinnitys on eli mihin asentoon tulee asennuspinta ja itse simpukka, aika rumankin voi helposti onnistua tekemään...

    Muuten noissa on kyllä syytä miettiä geometria kohdalleen alusta asti ja rakentaa kunnon osilla joita saa esim. http://speedwaymotors.com Turvallisuuden lisäksi kannattaa alusta asti huomioida että kaikilla osilla on riittävästi liikkumavaraa (myös moottorin painon kanssa) sekä enemmän tai vähemmän kannattaa miettiä bumbsteeringiä myös.

    Lisätietoa tuolta: http://rodandcustommagazine.com/techart ... 312_solid/

    [​IMG]
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    76-91 4wd chevy pickupit k-10, k-20, k-30. Takavetoisesta ei käy.
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  13. Swine

    Swine Gearhead

Kerro tästä muillekin!