Sportside??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Arktik, 6.5.2006.

  1. Arktik

    Arktik 1st gear

    Onko noissa Chevyn Sportsideissa 88-94 mitään ''tyyppi'' vikoja?? huomioitavia asioita ostettaessa? onko esim. ensimmäisissä malleissa '88-89 erityisesti probleemaa!
    - onko runkon takapäässä samanlaista propleemaa kuin esim. caminoissa!
    - onko takapuskurin ruostumis ongelmaa!
    - tekniikkahan on chevyn tuttua ja taattua!
    - mites nuo valot tunnuu olevan aika usein melko haalistuneen näköisiä??
    (mitenkälainen homma on muuten vaihtaa tuo '95 keula/valot?)
    - entä miten tuo sähköpuoli ??
    - alustakin taitaa olla chevyn tutua ja turvallista?? vai?
    - entä nuo ABS (takana)??
    - onko sisustassa jotain heikkoa lenkkiä? :wink: on ainakin melko muovinen?? :eek: :eek:

    * Lähinnä kiinnostaa 5.0 ja 5.7 koneiset! :wink:
     
  2. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    fleetside

    kyllähän noissa tuntuu olevan jos jonkinlaista murhetta, ainakin mun kohdalla on ollut...

    hytin takakulmat (ala) ruostuu, mutta runko ja takapää yleensä tuntuisi olevan kokolailla kunnossa. bensapumput, pyöränlaakerit, ovet roikkuu, kaikkea pientä kivaa. osat mielestäni aika kovassa hinnassa? mutta eipä ne uusia ole ja silti ihan kivoja pirssejä..

    itelläni ollut kaksi, toinen 4,3efi+700 ja nykyinen 5,7tbi+700.
    bensaa menee molemmilla samanverran, ja kasissa suorituskyky on enemmän kohdallaan.

    näitä vikoja on meillä siis havaittu. lisänä voisi mainita täydellisen perärempan, ilmastointi kuallu, jne...

    ei ollenkaan huono vaihtoehto yhdistetyksi käyttö/harrasteautoksi!
     
  3. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ...ja sisustan em. muovit paukkuu, natisee, lohkeaa, irtoaa yms!


    :mad: :mad: PERKELE!!! :mad: :mad:

    ..taas sai ruuvata aamulla muoveja paikalleen, että kehtasi lähteä liikenteeseen!
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Sorry, offtopic: Saakos kysyä, että minkälaista ropleemaa tuossa Caminon rungossa on ollut?
    Itellä ois camino vähän niinku hakusessa. :)
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    88 - 89 mallit poikkeavat uudemmista lähinnä kosmeettisesti...alunperin pienet Cibien kertakäyttöumpiot eli kun lamppu palaa vaihdetaan umpio.

    HUOM ! Näitä autoja joissa nämä umpiot,näkee enään tuskin koskaan,koska melkein kaikkiin vaihdettu Hellan H4/H1 yleismallin umpiot tai sitten Bosch:n alkuperäistä vastaava miniumpio joihin kaikkiin voi vaihtaa pelkän lampun.

    Tilalle voi vaihtaa myös uudemmat 90-> mallien yhtenäiset pitkulaisen malliset umpiot.
    Nämä ovat sitten varsin arvokkaat...alkuperäinen GM:n umpio maksoi joaikanaan 2500mk/kpl,mutta on sitten kanssa täydellin polttimoita myöten !!
    Vanhat umpiot ruuvataan 4 ruuvilla telineineen päivineen irti ja tilalle ruuvataa suoraan paketista uudet,liitetään johdot ja porataan pari säätöruuvin reikää.

    Umpiot ovat muovia ja naarmuuntuvat sen takia,sekä kellastuvat UV-valon vaikutuksesta...polttimoidenkin joita käyttää täytyy olla UV-suojattuja !!!!
    No nämä HB-tyyppiset laatupolttimot yleensä ovatkin,mutta jos ostaa jotakin "Made in China" tarvikkeita voi käydä sitten käpy...2 x umpion hinta kaivetaan lompakosta... :(

    89 -> 95 keulamuutos vaatii lähinnä uuden maskin,muoviosan puskurin ja maskin väliin,sidemarkerit etukulmiin ja uudemmat umpiot 90->...vanhatkin käy,koska uudemmassakin maskissa loveukset niitä varten.
    Ulkonäkö voi olla vain sen jälkeen "persoonallinen"...

    Tarvikkeena saatavia täysin kirkkaita umpioita voi myös soveltaa,mutta koska ne eivät ole alkuperäiset niiden pitäisi olla E-merkityt,muuten laittomat.
    Alkuperäisissä GM tuotteissa on taas DOT-merkinnät ja ne on pakko hyväksyä.Tarvikkeen DOT-merkinnät eivät kelpaa..mutta tuskimpa niitä kukaan edes katsoo.

    Alkuperäisestä maskista vain bowtie (merkki) käy suoraan uudempaan...

    88-mallissa myös erilaiset vetoakselit...28 spooriset ja 89-> 30 spooriset...näitä tietenkin sekaisin kuten jenkeillä on tapana.
    Mittaristossa 88 - 90 (91) malleissa erilainen nopeusmittarin kalibrointi...se on kiteellä ja uudemmissa bufferi.

    Sisusta ei taatusti natise ja nitise sen enempää kun muissakaan autoissa,muovinen se toki on...paneelit on muuten maalattu ja niitä voi maalata udelleenkin jos haluaa.

    Yksikään muoviosa ei ole irtoillut 15 vuoden aikana ainakaan mullaa..tiedä sitten mitä muilla :eek:

    Tekniikaltaan perus GM kamaa...305/350 peruspikkulohkoja 2-piste TBI ruiskulla.
    Tämä ruisku on erittäin yksinkertainen tai oikeastaan alkeellinen laite.Osia puolet vähemmän kun perus kaasarissa ja kuluu se kaasarikin...jos autosta ei ole kovin paljon poistettu "turhia saatelaitteita ammattitaidolla",niin tuskin tulee ongelmia...mitä enempi rävellyksiä niin sitä varmemmin ongelmia,mutta tämähän pätee kaikessa.

    Bensapumppu hajoaa aikanaan ja etenkin jos ajeltu paljon "pisaralla pisimmälle kisoja",niin pumppukauppias hymyilee ja tervehtii varmasti kuntulee vastaa :rotfl:
    Tankkia ei kannata ajaa koskaan kovin tyhjäksi kuten ei muissakaan ruiskuautoissa ellei halua muuten vain nostella lavaa pois ja takaisin jatkuvasti.

    Mitä tulee sähköihin yleensä,niin sitä normaalia amerikkalista johdon vetoa paikasta toiseen eli varsin yksinkertainen laite varustuksesta riippuen.

    Chevy Silverado ja GMC Sierra SLE yleensä parhaiten varusteltuja,parempi sisusta - oviverhoilut,matot ,äänieristys,kunnon stereot,sisävalaistus,penkit jne.
    Lisäksi tulee erilasiten pajojen kuten Stargraft ja CCC yms. tekemät versiot joissa vaihdettu penkit,verhoiltu uudelleen ja ruuvailtu erilaisia puupalasia ympäri ohjaamoa.

    Kori ruostuu todellakin pahiten juuri hytin takanurkista alhaalta,koska se on jokseenkin umpinainen kotelo.
    Lavahan autossa lokasuojiltaan lasikuitua ja itse laatikko peltiä.
    Joissakin tuntuu maali hilseilevän takalokkareista irti,samoin käy katolle ja konepellille...täytyy muistaa että nämä autot ovat jenkkien mielestä puhtaita työkaluja ja tästä johtuen kaikissa ei ole kunnolla edes maalia katossa,vain ohut harso...pellit ja ovet yms. on sovitettu paikalleen selvästi huonommin kun vastaavan ikäisessä Cadillacissa luonnollisesti 8)

    Ovet ovat painavat ja saranat kuluvat käytössä...ei mielestäni mikään vika,vaan duunikaveria lainatakseni "se ei ole mikään vika,vaan ominaisuus..." 8)

    Alustaltaan tyypillinen palkkirunko joka kestää varmasti lähes loputtomiin,kunhan muistaa rasvata akseliston n.5000km:n välein,niin ei tule ongelmia nivelienkään kanssa.
    Niin tälläisessä autossa on vielä kunnon rasvanipat,toisin kun nykyisissä kertakäyttöisissä tupperware-kipoissa.
    Ajetaan paikasta toiseen ja heitetään kikotin roskikseen,niin ei tarvitse edes parkkeerata... :wc: :rotfl:

    Takana on tosiaan ABS-jarrut,mutta se on täysin eri asia kun normaalisti ABS-jarruina ymmärretyt jarrut.
    Kyse on pelkästään pakettiautoille tyypillisestä takajarrujen lukkiutumisesta etenkin tyhjänä ajettaessa...normaalistihan autossa on kuormanmukaansäätyvä paineensäätöventtiili takana.
    Tässä tapauksessa virkaa hoitaa vain ABS,joka on varmasti toimivampi...

    Näiden autojen myynti-ilmoituksissa lukee usein VIRHEELLISESTI ABS tai takana ABS jarrut...siellä voisi yhtä hyvin lukea "Autossa kuormanmukaansäätyväjarrujensäätöventtiili tai ALB tms.
    Ostajalle pyritään siis uskottelemaan,että autossa olisi muka normaalit ABS-jarrut ja silti puhutaan kahdesta täysin eri asiasta !!!!!

    Harrasteautona omasta mielestäni hyvä,JENKKI,yksinkertainen rakenne,helppo korjata ja huoltaa (amerikkalainen),persoonallinen näöltään,hyvä ajaa,kuluttaa vähän (jos ketä kiinnostaa moinen),suhteellisen rivakka vakionakin eli kerkiää liikenteen mukana,osia saa helposti uutena ja käytettynä ja eikä ole kalliita.
     
  6. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ..niin, saattoi olla toi mun edellinen viesti hiukan kriittinen..
    ..aamu äreyttä?

    on tosiaan ihan käypä peli, ei moitittavaa sikäli.
    edeltäjien käytöstä/huollosta nuo minunkin FLEETSIDEN viat/ominaisuudet ( :rotfl: ) johtuu!

    mutta kuten aina: liikkeellä on monenkuntoisia..

    kiitos ja anteeks. :oops:
     
  7. Arktik

    Arktik 1st gear

    Kiitos Sport Truckille vastauksesta! :wink:

    Palataanpa tuohon keulan/valojen muutokseen -89....-95:nen! Myykö/välittääkö mikään pulju suomessa näitä GM truckkien ''rakentelu'' osia ja tässä tapauksessa noita keulapaloja, maskeja, jne.. Eikö aikanaan Soini carparts mainostanu myyvänsä truckien ''rakennuspalikoita''
    Jenkeissä hän tietääkseni näihin 88- saa lähes mitä tahansa tinkeltankeleita!
    Mitä firmaa Sport Truck suosittelet suomesta ja entä mitä kannattaa kattoa jenkkilän päästä?? jari mäeltähän saa ainakin jotain, mutta kohtuu suolasiin hintoihin! Vai?

    Ps. olis myös visiona korvata tuo vakio sohva tuomosella custom tyypisellä penkillä, eli siinä on se taitettava ''consoli'' jenkeissä maksaa n. 500-700$ mitälie suomessa? http://www.qualitex.com/pictures/large. ... %20Trucker
     
  8. HiMO

    HiMO Gearhead

    mikähän vois olla GMC sportsiden vm 90 5.7l perä välitys tai mistähä se sais seleville ... eiviittis ruveta koppaaa aukomaan ja laskemaha
     
  9. WTF

    WTF Gearhead

    Tuossa kuva mun ex autosta. vm1989 Sportside vm1997 Fleetsiden maskilla ja alkuperäisillä valoilla.

    http://public.fotki.com/K1500/k1500/image005_5a.html

    Maski on pystysuunnassa pitempi kuin alkuperäinen ja alakiinnikkeet jouduin itse askartelemaan.
    Laitoin alkuperäisen alalistan siihen kiinni, mutta puskuria joutui vähän kääntämään, jotta maski mahtui paikalleen tuon listan kanssa.
    Vilkut ja heijastimet ei käy vanhasta, eikä vilkkuparkit.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Perävälitys selviää kun avaa hanskalokeron ja katsoo pohjalla olevan RPO CODE listan läpi.

    Nämä ovat olleet valittavina C/K 88 - 89:

    GQ1 STANDARD
    GT4 3.73
    GT5 4.10
    GU2 2.73
    GU4 3.08 <- melkeimpä yleisin välitys
    GU6 3.42
    HC4 4.56

    G80 "lukkoperä" joissakin autoissa jos on tilattu ja kyse on oikeastaan sitten luistonrajottimesta,eikä oikeasta lukosta.

    Tuolla noita GM RPO koodeja lisää -> http://www.c2e.info/rpocodes/MODERNGMRPO.html

    Osia keulaan voi tiedustella esim. www.racersplace.fi tai muut jenkkiosien parissa toimivat firmat.

    Lisäksi romutorit ympäriinsä ja kaikki purkaamot suomessa/ulkomailla...sieltä löytynyt itsellekin puskureita,maskeja,etuvaloja,takavaloja ja paljon muuta kivaa... 8)

    R-kioskilta kannattaa ostaa seuraavat lehdet: Sport Truck ja Truckin,niin rupeaa löytymään jenkkilän firmoja...netistä löytyy hakukoneilla vaikka kuinka paljon lisää.

    Tuollaisia keulan muutossarjoja on saatavana melkoiseen hintaan jenkkilässä,mutta niissä tuleekin sitten ihan kaikki.
    Sellainen Cadillacin keulamuutos kitti,jossa tulee kaikki Caddyn keulan osat lokareita myöten olisi ihan kiva...taakse sitten vielä Caddyn takavalot.

    Hesan cruisessa perjantaina oli oranssi/musta madallettu 3500 Crew Cap tuollaisella Cadillacin keulalla...oli aika namu. 8)

    Penkeiksi voi sovittaa mitkä tahansa penkit,mulla on auton mukana tuleet Choo Choo Customin asentamat erillispenkit,joista keskimmäinen toimii lähinnä käsinojana,mutta on käännettävissä lisäistuimeksi jos tarvitsee.
    Ison keskitunnelin takia siinä ei pysty istumaan juuri aikuinen kun polvet suussa,mutta lapsille se käy...

    VIN K :n keula näyttää ihan hyvältä uudemmalla maskilla ja noilla vanhemmilla pikkuvaloilla...onko noi muuten just ne Bosch:n pikku-umpiot vai peräti alkuperäset Cibien kertakäyttöumpiot ?
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

    Alkuperäiset Cibiet nuo oli.
    Voihan niitäkin ostaa uusia ja ei kuulemma ole edes hirveän hintaisiakaan, mutta valoteho onkin sitten eri juttu.
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onko kenelläkään jäänyt ylimääräiseksi sohvapenkille tulevaa keskikonsolia? Vaalean harmaa sais olla mielellään.
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla on sininen ylimääräinen.
     
  15. M

    M Gearhead

  16. WTF

    WTF Gearhead

  17. palau

    palau 3rd gear

    chevy

    Mistä hommasit nuo levikkeet? mitä teit korotukseen?
     
  18. raggar

    raggar 3rd gear

    Huomasin tämmösen vanhan topicin.

    Täytyy sanoo että on tuo sportside helevetin hyvä auto. -91 350:sellä motilla löytyy meiltä. Ei varmaan ikinä tuu olemaan niin hyvää autoa kun tuo on, mutta eihän sillä oo ajettukkaan ku 190tkm. Ainakin tuolla koneella kulkee niin perkeleesti ja ei vie nätillä ajolla kauheesti soppaakaan. Ja silverado varusteet riittää ainakin minulle, kaikki vieläpä toimii...
    Ainut miinus tulee mittaristosta, se on ihan perkeleen ruma.
     
  19. kristus1

    kristus1 1st gear

    sportside

    mitä tollasen -90 5,7l sportside pitäis kuluttaa kaupunkiajossa kun oma vie rauhallisella ajolla noin 22l?
     
  20. wezze

    wezze 3rd gear

    no mulla vei tavallisessa torinympäri ajelussa 15-16l noin.
    vähän kyllä harmittaa toisaalta kun tuli myytyä :( oli mahottoman lysti auto!
    konehan oli 350 tbi.
     

Kerro tästä muillekin!