TAX FREE -jenkin tuominen esim. Saksasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nakke, 29.4.2003.

  1. nakke

    nakke 3rd gear

    Onko kenelläkään kokemuksia esim. 70- tai 80-luvun Firebirdin tai Camaron tuomisesta Suomeen EU-alueelta? Onko auto oltava tuontimaan rekisterissä, vai riittääkö, että se on vain ostettu esim. Saksasta? Onko EU-alueen ulkopuolella valmistetuilla autoilla jotain erityisvaatimuksia? Ja mitähän tulli mahtaa keksiä tuollaisille peleille tuontiveroa? Tuulilasin tuontiautojen verotaulukosta kun ei löydy muita kuin mosseja, joten jenkkiauton verokertymä taitaa olla tulliherran hallussa?

    Kaveri olis hakemassa kyseisenlaista kulkupeliä ja tuontiauto voisi olla yksi ratkaisu. Ainakin http://www.mobile.de tuntui tarjoavan useampaakin mielenkiintoista ja mielekkään hintaista yksilöä.
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

  3. nakke

    nakke 3rd gear

    Lienee porilainen auto tuokin? Yksi ulkomailta tuotu yksilö odotti vuosia MR-ikärajan täyttymistä, mutta kun sitä nostettiin, omistaja päätti maksaa pontikasta autoveron.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuo autovero menee?
    Päätöksessähän kestää oma aikansa mutta kun se tulee niin kuinka pian pitää olla vero maksettu?
    Tuli vaan ajatus että jos toisi auton nyt,ajelisi sillä kesän ja laittaisi talveksi talliin seisomaan ja maksaisi veron vasta seuraavaksi kesäksi.
    Onnistuuko?
     
  5. Skipe

    Skipe 1st gear

    Eikös se periaatteessa onnistuisi. Kun eikös auto pidä tuodesssa tullata ja katsastaa ja sitten saa siirtokilvet ja niillä saa ajella niin kauan kun veropäätös tulee. Kun veropäätös on tullut on vero maksettava ennenkuin saa jatkaa ajamista oikeilla rekkareilla, ja veropäätöksen tuleminen voi kestää parhaillaan/pahimmillaan kuukausia koska hakijoita riittää. Korjatkaa toki jos olen väärässä..
     
  6. olympia60

    olympia60 1st gear

    Mulla meni tammikuussa veropäätöksen tuloon kokonaista kolme päivää. Ripeää toimintaa.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei sillä kesää voi ajella, monessa paikassa tulee veropäätös viikossa ja sitten veron eräpäivä 10 päivän päästä veropäätöksestä. Eli ajoaikaa max. 3-4 viikkoa (kun vitkuttelee vielä sen max. 5 päivää ennenkuin käy näyttämässä sitä autoa tullille). Veron voi maksaa jonkun verran myöhässä, mutta se pitää maksaa korkoineen. Lisäksi se vero on ulosotto kelpoinen eli ulosottomies on kyllä käynyt sun palkkapussillasi ennen seuraavaa kesää.
     
  8. BuickS

    BuickS Gearhead

    Miten ns.tarrakilvillä ajelu? Siis jos hakee auton, eikä pistä mitään veroarvontaa vetämään lainkaan.
    Jos tuo esim. 60-luvun lopun jenkin Ruotsista, eikä ole aikomusta laittaa Suomen kilpiin koko autoa, vaan ajaa vähät ajot tarrakilvillä. Onnistuuko vai onko estetty jollain pykälällä?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se on maksettava kyllä aika kiireesti kun on sen tositteen saanut.Siihen taas voi mennä viikko tai sitten yli 3 kuukautta(kuten omassa tapauksessani). Kummassakin autossa käsittelyaika ollut useita kuukausia,arvatkaa naurattaako tullin mainokset että sinne kahteen viikkoon pitäisi olla homma valmis.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saathan sä aina lunastaa siihen siirtokilvet erikseen mutta se maksaa jonku (pienehkö)määrän euroja. Pidemmän päälle tulee sen verran kalliiksi ettei se kannata,riippuu että käytätkä autoa 4 päivää vai 4 viikkoa kesässä. Niin ja ne tarrakilvet menee tosiaan vanhaksi,jonka jälkeen niillä ei saa ajaa.Itsellä kävi niin että tullin veropäätös kesti pidempään kuin tarrakilvet oli voimassa= VALTIO LAITTOI MINUT TILANTEESEEN JOSSA EN LAILLISESTI SAANUT AJAA AUTOA,vaikka se itse ei ollut edes antanut minulle mahdollisuutta maksaa veroa kun vitkasteli siihen malliin.Tällänen ei ole mahdollista kuin sovjet-Suomessa,olen miettinyt tehdä tosta valituksen EY-tuomioistuimeen.
     
  11. BuickS

    BuickS Gearhead

    Kiitokset tiedosta, täytyypä udella tullista ja AKE:sta vielä tarkemmin.
     
  12. Chrome

    Chrome 1st gear

    Eikös ole niin ettei suomessa saa ajaa verottamatonta autoa edes tarroilla... eli ensin on maksettava vehkeen tullit ennekuin saat sen kadulle( eu:n alueeltahan tullia ei tule) ja sitten vaan veroanomus sisään jotta saisit luvan hakea noi tarrat.
     
  13. BuickS

    BuickS Gearhead

    Pukkasin utelun tullin suuntaan, vastausta odotellaan...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos auto tulee jenkeistä ensin Saksaan ja ostat sen sieltä saksalaiselta saksan kilvissä niin et joudu maksamaan mitään tullia vaikka auto onkin jenkki. Jos tuot suoraan jenkeistä auton tänne joudut maksamaan sen 10 prosenttia tullia.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    ...ja 22% alvia.
     
  16. BuickS

    BuickS Gearhead

    Ohessa Tullin vastaus tarrakilpikyselyyn:
    Hei
    Siirtokilvillä voi autoa siirtää paikasta A pisteeseen B mutta se ei
    ole ajolupa sinänsä. Siirto nähdäkseni onnistuu ellei vuoden mittaan
    tule llian monta koska katsatuskonttorilla on jokin lukumäärä katto.
    Kannattaa kysyä heiltä kuinka monta kertaa siirtolupaa vuodessa voi
    antaa. Me kuitenkin annamme rinnalle EU auton siirtoluvan jos luvan hankkii katsastuskonttorilta.
    ystävällisin terveisin


    NÄMÄ TIEDOT EIVÄT OLE TULLIA JURIDISESTI SITOVIA.
    VASTAUS PERUSTUU ASIAKKAAN ANTAMIIN TIETOIHIN.
    Eteläinen tullipiiri, Autoverotus
    (e-mail: autotullaus.helsinki@tulli.fi)
     

Kerro tästä muillekin!