sivuventiilli koneen virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 3.6.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    onkos kellä tietoo tai taitoa virittää sivuventiilli koneita kyseessä olisi MoParin 6 ja Fordin 4:n. made in usa tietty, joku kysyy miks pitää virittää niin vastuksesi riittäneen miks pitää yleensä vanhoja vehkeitä raplata kun on 2003 mallejakin myynnissä.

    Eli saako mistään imusarjoja yms viripalikkaa ja miten sv-koneen viritys ois viisainta tehdä .

    lopuksi vanha totama :
    Viritys on onnistunut jos alkuperäisistä tehoista on puolet jäljellä virityksen jälkeen.
     
  2. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Kyllähän Fordin sivuventtiilikoneiden viritys on huomattavasti yleisempää, kuin esim. Moparin vastaavien. Tuntuu, että se olisi joissain piireissä jopa sallittua nykyään. Varsinkin jenkeissä jopa four bangerin viritys on yleistä. Ko. motti on kuulemma viritettynä tehokkaampi kuin virittämätön lättäpää kasi. Noihin Fordin koneisiin löytyykin hyvin viritysosia ja vihjeitä hot rod-lehdistä: Rolls & Pleats, (oliko-se-Car Culture) De Luxe, Magneto, Hop Up ym. voipa olla mainoksia muidenkin merkkien viriosista. Lehtiä saa ainakin Jungle Recordsilta, Mannermaan Pekalta ja Hop Uppeja Alfamerilta.

    Jännä havainto, on, että Fordin sivuventtiilikasin kunnostuksesta ja modifioinnista on olemassa kymmeniä kirjoja, mutta en muista nähneeni ensimmäistäkään Moparin vastaavaa.

    Parhaiten tietoa saanet FSRA:n kautta. Äijillä on siistit kotisivut, joilla on kosolti linkkejä. Älä unohda myöskään sivuilla kaupittelevia yksityisiä hemmoja. Mm. Srombergin kaasuttimiin saa Suomestakin aika lailla kaikkia osia!

    Kannattanee kysellä aiheesta myös jenkkien nettisivuilta?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Forvolet 2003-06-03 10:31 ]</font>
     
  3. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Lättäpäähän pätee samat virityskonstit kuin nykyvehkeisiinkin. Eli puristuksia lisää ja hengitystiet avarammiksi.
    Osien saanti vähä uudempiinkin voi olla hankalaa. Ymmärsin kuitenkin rivien välistä että aivan maksimaalinen teho ja toimivuus ei ole välttämätöntä vaan oikea meininki, niin esim. imu-ja pakosarjat voi tehdä ite. Sitten vaan ajan henkeen sopivat kaasuttimet esim. Fordin Holley tai Strömberg, joita tosiaan saa Suomestakin niinkuin forvolet sanoi.
    Ja kannen saa laskettua koneistamolla ja nokankin hiottua.
    Kun moottori on muuten hyvässä iskussa niin eikös jotenkin näin saisi ainakin äänet kovemmiksi?

    PS. Tämä on kannatuksen osoitus, ei asiantuntijan neuvo
     
  4. Pasi Hovila

    Pasi Hovila 1st gear

    No täytyy kysyä ihan uteliaisuutta mitä muutoksia(Fordin sivuventtiili v8) tarvis tehä että voisi muutta koneen alkoholilla toimivaksi(lue=alkoholistiksi)?Olisi kiva tietää kun Lobello Laker(V8 1/2003)toimi alkomaholilla...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viime aikoina Suomessakin on tehty HD SV-koneiden viritystä (45, 74 ja 80 v-twin). Mutta SV-automoottorit... Onnea yrityksellesi!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nokan arvot etenkin kiinostaisi tietää ennenkuin kiikutan keppiä koneistamolle. orkkiksessa aukiolo aika näyttää aika mitättömälle. Taijjan vääntää imusarjan tuohon nelos foortiin kannen päälle ja istuttaa siihen yhen 45 tupla solexin ois suht sopiva ja jäis viellä piiloon konepeiton alle , jos laittas suoraan sivuun niin tulis näkyviin, eikös pitkilla imusarjoilla saada vääntöä lisää.Pakoputket vois vetää Auburnisti läpi konepellin ja jatkuen mahdollisten astinlautojen alle.

    Fordin A ja B mallin teho erot on 10 hv mikähän sen eron tekee kuka tietää???

    Tuo MoPari taitaa olla tietojen suhteen vähän vaikeampi tapaus, jostain moblasta lukasin että SPJ:lle tehtiin graisun kone Ruottissa siis joskus 40-50 luvulla. No nyt joutuu ite miettimään kun ei oo bolt on osia tarjolla.
     
  7. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Mm. Hop Upit 12 ekaa numeroa on mainiota lukemista juuri esim. harvinaisempien koneiden viritystä ajatellen. Ko. pakettia saa uuspainoksena. Lehdessä oli palsta, jossa lukijat kyselivät eri moottorien virityksistä.

    Kaikissa moottoreissa on omat erikoisuutensa ja eri malleissa esim. paremmat kannet, laakeroinnit ym, joita voi hyödyntää. Minun mielestäni kannattaa hiukan selvittää omistamansa/ virittämässä olevan tekniikan ominaisuuksia. Vaikka rautaa se vaan on, mutta yleensä nuo kilahdukset maksavat.

    Ei auton sivuventtiilimoottorin viritys mitään ihmeellistä ole: tekiväthän sitä koulupojat jo 40-luvulla ja Suomessakin niitä on yllättävän paljon. Joillain jopa daily drivereissä...

    Otin muutamia firman nimiä Magnetosta, uuden Englannin autenttisesta hot rodismin äänen kannattajasta:

    Rodding Around
    -Hot Rod Parts& Accessories
    http://www.roddingaround.com

    Night Prowlers
    -since 1955
    http://www.thenightprowlers.com

    Galaxy Rod ´n Custom
    -parts for flatheads
    galaxyrodncustom@chatter.net

    Belmont´s Rod & Custom
    -vintage& new speed equipment
    138 Bussey Street Debham, MA 02026

    Boston Race Engineering & Atlantic Machine

    Custom Fabrication and Machine Shop

    En tarkistanut osoitteita, mutta eiköhän noista jotain saa ja aina kannattaa kysyä tiedetäänkö noissa mistä saa tarvitsemiaan osia ja tietoa.

    Erittäin hyväksi havaittu firma on:

    Rod and Custom Supply Floridassa
    http://www.rodncustom.com

    Putiikista saa käytännössä kaiken tarpeellisen Fordin V8 Flatheadiin. Aika "hauskaa", että pääosa näistä kiilto tingentangeleista näyttää olevan Made in Taivassalo (Olds-homoa lainaten, lue: Made in Taiwan). Ja mm. vesipumput ovat Intialaista valmistetta. Voin kuvitella, että alta 10 v lapset sorvailevat Gangesin varrella härkävetoisilla sorveillaan kuuttatoista tuntia päivässä läjäpäin lättäpään vesipumppuja...
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  9. fisu

    fisu Gearhead

  10. cubic_inch

    cubic_inch 1st gear

  11. Japi

    Japi 1st gear

    Osiakin (moottorin) löytyy T-Fordistä lähtien Hansen Racingin hyllystä Tukholmasta. Tuli niitä ihailtua ja näplittyä (siellä töissä ollessani)mm. mäntiä std:sta ylikokoon. Jos joku tarvitsee osia niin kannattaa nyt ottaa ajoissa yhteyttä. Muistaakseni ei valmisteta enää. Mäntien valmistaja on muistaakseni Badger. Eli aivan laatu mäntiä. Hintaa en muista tarkkaan, mutta jos oikein muistan niin ei mitään kovaa eroa esim. Chevyn koneen mäntiin verrattuna. Muutenkin Ruotsin kruunun kurssi on Euroon verrattuna aika halpa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Googleen secrets of speed ja johan löytyy tietoa T, A ja B mallin hopan nelosista.
    Secrets of Speed Sosiety:n kerholehti on mannaa jos on kiinnostunut tosi antiikkisista virivirihommista. Ikävä kyllä lehdykät eivät ole aivan ilmaisia, mutta jos kiinnostaa, voin kaivaa tiedon mikä numero kannattaa tilata. Koko numero käsittelee A:n ja B:n virityksen perusteita.
    A:n ja B:n tehojen ero johtuu pääosin kannesta ja kaasarista (A:ssa noin 4:1 puristukset ja B:ssä noin 4.8:1) B:n kaasari on hieman paremmin toimiva samoin kuin jakaja.
    Koneen akilleenkantapää on alakerta joka ei kestä ihan mahdottomia kierroksia. Myöskin kiertokankien roiskevoitelu kannattaisi muuttaa painevoiteluksi ja kampuraan lisätä tasapainoituslimput. Sitten ne perinteiset eli: Parempi jakaja, kaasari, pakosarja, tehokkaammaksi tehty öljypumppu ja öljynkierto, virinokka (saa USA:sta vaihtoperiaatteella) ja virikansi (Uustuotantona mm Winfield tosin jossain winfieldin reprokansissa on ollut mainostetun 7:1 puristuksien sijaan 11:1 jota ei mikään normaalilla alakerralla oleva nelonen kestä). Kevennetään vauhtipyörää: A:n 30 ja B:n 25 kiloisesta voi surutta ottaa muutaman kilon pois. Tällä viisiin saadaan A:n tai B:n koneesta sellaiset käyttöystävälliset 70-80 kaakkia jotka ainakin tollaista 900 kiloista Roadsteria pitäisi lennättää ihan mukavasti.
    Myönnetään että kyllä pikkulohkon viritys halvemmaksi tulisi, mutta mobilistin poikana täytyy kokeilla :smile:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvää tietoa, kiitos!

    Pistähän nuo lehdykän numerot näkyville.

    Itse ajattelin tehdä imu-& pakosarjat ja päälle joko Holleyn 94:n tai Strombergin 97:n. Kannentiivisteeksi tulee ohut kuparinen, en muista paksuutta, veikkaan luokkaa 0,7 mm. Kerro hiukan tarkemmin vauhtipyörän kevennyksestä. Mitä muuta oot tehny? Mistä osat? Voiko nuo muutokset tehdä originaaliosiin?

    Roadsteriin vauhtia.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli Secrets of speed: Volume Nine, number two, october 1999. Siinä on sellanen raamattu Bangerin virittämisestä ettei paremmalla väliä. Voi olla ettei kyseistä numeroa enää saa erikseen, jolloin sen voi joutua tilaamaan semmoisena The Best of nivaskana johon kuuluu koko vuoden neljä numeroa. (Ei huono vaihtoehto sekään).
    Oma projektini on siinä vaiheessa että on kerätty sekä tietoa että sitä vaikeasti hankittavaa valuuttaa jotta saisi muutokset tehtyä. Hankittuna on: B:n kone jossa tasapainoitettu kampura (A:ssa ei ole tasapainoituslimppuja kampurassa). Tänä kesänä löytyi romutorilta Scintillan magneetto joka meni heittämällä A:han. (Tosin lämpimänä käynnistys tuottaa ongelmia ilmeisesti huonoksi menneiden puolan ja konkan takia, uustuotanto varaosia onneksi löytyy englannista. Tuppaavat vaan nekin maksamaan aika kivasti, esim kärjet 78 puntaa... http://www.magneto.co.uk/Frame.asp )
    Kaasariksi on itselläni hankittuna vanhempi käyttämätön IDF 40 pystyweberi joka tosin ei ole aivan ajanmukainen, mutta olis kiva joskus häärätä "uusienkin" osien kanssa varsinkin kun Weberi on tunnettu muuntelumahdollisuuksistaan. Ja jos ollaan rehellisiä niin moniko meistä pystyisi sanomaan vastaan jos väittäisin että se on ollut autossa kiinni 50 luvulta lähtien? Imu- ja pakosarja olisi tarkoitus väsätä itse, meillä on tässä muutaman tyypin porukka joille ollaan teettämässä laser/plasmaleikkurilla koneeseen kiinni tuleva laippa johon sitten jokainen taiteilee itse haluamansa käärmeenpesän.
    Ikävä kyllä kun ei ole tullut hankittua tuota koneistajan ammattitaitoa niin joutuu teettämään nuo moottorikoneistukset. Tosin ei halua ne koneistamotkaan tehdä, kampuraan pitäisi porata runkolaakerikaulalta veivin kaulalle noin 20 senttinen reikä 4-5 millisellä terällä jotta saisi veiveille painevoitelun. Se on niin ei toivottu puuha että olen päättänyt lähettää kampuran alan firmaan jenkkeihin joilla on valmiit jigit ja tietotaito homman tekemiseen. http://www.handhantique.com/ Samalla olisi tarkoitus hiotuttaa nokka kireämmäksi ja koneistaa sekä veivit että kampura moderneille liuskalaakereille sopiviksi (siellähän on siis valulaakerit alunperin). Eli hieman ollaan vielä lähtökuopissa koneen todellisen tekemisen kanssa, mutta pikkuhiljaa se etenee.
    Vauhtipyörän keventämisestä sen verran että 28-29:ssä on monilevypakka ja 30-31 normaali 9" levy joka on muuten sama kuin lättäpääkasin. Vanhempien keventämisestä en ole varma kun en ole moista nähnyt, mutta uudempien kevennyksestä voi sanoa että ulkokehällä on riittävästi materiaalia poistettavaksi (ja sieltä poistettuna hommasta on eniten hyötyä). Myöskin vauhtipyörään voidaan koneistaa paikka lättäpääkasin "long" tyyppiselle paineasetelmalle joka voi olla hyvä koska olen vanhoilta parroilta kuullut että orkkis kytkin ravistaa aina. Kymmenisen kiloa voi lehden tietojen mukaan poistaa.
    Mielenkiintoisena sivujuonteena voi sanoa että aikoinaan äijät sorvasivat 28-29 monilevypakasta kaiken matskun pois lukuunottamatta sitä pientä spooreilla varustettua "tynnyriä" jonka sisällä levyt oli. Ulkopinnalle laitettiin pari pantaa estämään "tynnyrin" räjähtäminen. Kyseisiä käytettiin tietysti vain kilpureissa koska ne oli työnnettävä käyntiin siitä syystä ettei startin hammaskehälle enää ollut mitään missä se olisi ollut kiinni.
    Kaasareista: Yksi Strombergin 81 joka on ollut kiinni 60 heppasissa lätysköissä on virtausmäärältään ideaalinen. Tietysti 97 sopii varmasti myös ja tosimieshän laittaa näitä tietysti kaksin kappalein (Lisätty riemu on moninkertainen harmi...)
    Alkoholikäytöstä: Muistaakseni alkomahoolia kuluu noin kaksinkertainen (tai ainaskin reilusti enemmän) määrä normaaliin gasoon verrattuna. Vanhassa How to hop up Ford & Mercury engines kirjassa, jota nykyään saa uuspainoksena, on mainittu alkoholin käyttö ja siellä jopa mainittiin että joku vauhtiputka tarjoaa muutossarjaa Strombergin 97aan. Tämä siis viiskytluvun tietoa, mutta mistä sitä tietää mitä ebaysta voi löytyä kun vähän tonkii.
    Jos nyt jotain kiinnostaa, niin se mun raato on noilla seuraanilla sivuilla: http://www.narva.sci.fi/museo/kowa03.html (Se on se tummanpunainen eikä se harmaa vaikka siinäkin on pienet edessä ja isot takana). Tapasin kyseisessä häppeningissä auton vanhimman tiedossa olevan omistajan joka oli hankkinut auton v.1957 joltain paikalliselta kunnanlääkäriltä. Mies on mobilisti, mutta auton nähdessään totesi vain että hienoa nähdä se liikkeessä ja että lokaritkin on näköjään jossain vaiheessa tippuneet pois. Ei tullut sitä poika perkele, mitä oot mennt tekemää... Mies totesi vielä että hänellä on -33 letukan kupee suoraan käytön jäljiltä tallella, että pitääkin unohtaa sen entisöinti ja ottaa se vain liikenteeseen.

    A Blomroos
     
  15. Ford_A

    Ford_A Gearhead

    Tarvetta 1-2 kappaleelle noita imu-/pakosarjan laippoja olisi täälläkin. Jos tuohon sarjaan mahtuisi vielä mukaan, niin laitatko yhteystietoja tänne tai vaikkapa yksityisviestinä tai 040-5284408.
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Four banger viri palikat ovat nähtävästi melko arvokkaita ainakin mitä olen netistä katsellut.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mullekin muuan OD:lla pyörivä kaveri ehdotti, että voisi tehdä laipat laserilla. Malttamattomana tein itse, ovat kuitenkin niin simppelit. Muistaakseni imu- ja pakoaukkoja varten piti porata 36-38 mm reijät. Materiaalina käytin 10 mm peltiä.

    Onko joku muuten lisännyt lohkoon laippojen päätyihin lisäkiinnikepultteja? Onko moinen edes mahdollista? Olen antanut kertoa itselleni, että Aakkosen pakosarjan päät mielellään hörpöttävät ja vuotavat.

    T:Alustan Tuunaaja
     
  18. PLYM

    PLYM 3rd gear

    Re: Re:

    Terve,

    Olisin mielelläni kysellyt aiheesta, jos viitsisit antaa esim. Puhelinnumeron...omani on 0405406007

    Terveisin,
    Matti S



     
  19. BBC

    BBC Guest

    Onhan ne Ford-banger osat hinnoissa jenkeissäkin, mutta uudet oikeat takomännät, veivit, stroke kampurat jne ei enää ole niin kalliita ja vaikeita saada kuin joitain vuosia sitten. Melko turha vaihtaa pelkkä kaasari, peltisarjat, jos ei tee alakertaa kunnolla. Toki ulkonäöllisesti jos haluaa tehdä niin voi jättää vakio alakerran. Itse tekisin ensin alakerran läpi ja sitten siihen aftermarket tai omatekoinen 2n kaasarin imusarja ja peltisarjat oman maun mukaan niin on aika toimiva paketti.

    Nokka-akseleita olen hiottanut ystävälläni Mike Herrmannilla (HH Flathead), etupäässä v8 ford flatheadiin, mutta pari lättis neloseenkin.

    Muista hinnoista voin sanoa että esim. itse juuri rakennan blower-v8 lättistä (276cid) niin scat hbeam veivit maksoi 400usd ja Ross- takomukit renkailla 400usd joten ei jää hinnan kirouksiin. Venttiilit, nostajat, jouset, lukot ja ohjarit muutaman satasen, vanhoja ränttä nokkia on hyllyssä useita, samoin vanhoja kansia, joten itselle jäi vain poraus&hoonaus + keskenoleva kampiakselin (1950merc) kk kaulojen hionta veiveille sopiviksi.

    Tasapainoitus on ollut autohiomolla (nyk gt motors) edukas 150-200e ja venttiiliseetityöt voi tehdä itse. eli tässäkin paljon on kustannuksista se ettei pane aivan kaikkea kerralla uusiksi, oman työn osuus ja säästää voi 4-bangerissa juuri säästää imusarjan ja pakosarjan teossa.

    Niitä plenium kammioita ja primääriputkia voi sitten tehdä eri kokoisia/mittaisia myöhemminkin jos haluaa, kun ensin on alakerta tehty semmoiseksi että peruskone toimii ja kukkuu kuin kello.

    AH
     

Kerro tästä muillekin!