Aspen levyt Belvedereen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja MH, 9.11.2006.

  1. MH

    MH 3rd gear

    Mikäs on noiden Aspenin jarrulevyjen todellinen halkaisija,tarkoitus laittaa tuollaiset -61 Belvedereen? Pitäis sopia Aspenin olka-akselit suoraan paikoilleen ja kun käyttää Aspenin tehostinta ja pääsylkkää niin pitäisi myös sopia muutenkin yhteen.
    Alunperin Belvederessä on ollut 11" tai 12" rummut.

    Mutta onko noi teholtaan riittävät, Belve taitaa painaa 400kg enemmän kuin aspen? Ilmeisesti jonku isompikorisen jarrulevyt on suuremmat, on vaan nuo Aspenin jarruosat lähes ilmaisia.

    Onkos kellään kokemuksia vastaavasta swapista? Tuleeko konttorilla sanomista jos "elimenluovuttaja" on noin paljon kevyempi vaikka jarrut olisi hyvät? Vai mites se todetaan rummut levyiksi muutoksessa että teho riittää?
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    11" levyt on Aspenissa. Pienemmätkin kyllä varmasti riittää, mutta Aspenin olka-akseleihin sopii myös 11,75" C-koppasen levyt. Lisäksi tarvii satulan kiinnikeraudat samasta autosta. Tämmöset isot levyt laitoin ´65 Valianttiin :odroll:
    Ite laitoin Volaresta lähtöisin olevat jarrut omaan Satelliteen. Satellite tosin on kevyempi mitä Volare joten siinä ei ollut miettimistä. Painaahan nuo kasikoneiset Volaret/Aspenitkin 1700kg, ei kai Belvederekään kovin paljoa yli siitä mene? Konttorilla kukaan ei edes kysellyt jarruista mitään, enkä kyllä tainnut mainitakaan...
     
  3. MH

    MH 3rd gear

    Onko Aspeni tosiaan noin painava? Siinä tapauksessa en usko että tulee mitään ongelmia ainakaan painojen suhteen.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    11.75"ttä on myös monissa B-koppasissa 70-luvun puolesta välistä eteenpäin. Mahdollisesti jopa näissä kotomaan raatovankkureissa?
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin ainakin 1974-78 C korisissa olevat 11,75" levyt on isoilla laakereilla, jotka ei sovi Aspenin akseleille ja satulatkin taitaa olla Aspenin vastaavista poikkeavat. '77-'79 B- '79-'81 R-korisissa on Aspenin akseleille sopivat 11.75" levyt ja satulat kiinnikkeineen.

    60-70 luvun vaihteen akselit oli tyypillisesti uudempia malleja ('73->) pienemmillä sisemmillä laakereilla. Jarrulevytkin A-, B-, ja E-korisissa oli ilman kiinteää napaa vuoteen 1972 asti.


    "Aspenin levyä" käyttävät:

    73-76 Dart
    73-76 Valiant
    76-80 Aspen
    76-80 Volare
    76-89 Diplomat
    76-89 Mirada
    82-89 Gran Fury
    82-89 Fifth Avenue
    77-81 Le Baron
    80-83 Cordoba
    81-83 Imperial
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Ehkä noi jälkituotantolevyt -> '72 B ja E korisiin sekoittaa pakkaa: ne on ns. unibody levyjä, eli levyjä kiinteillä navoilla.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainakin tothon '68:n Budd jarruihin sopii kaikki. Ihan kaikki! Eli ei mitään; kuulemma jotku supran levyt sa sovitettua.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Lisätään vielä ”Aspenin” levyihin
    1973-74 Challenger
    1973-78 Charger
    1973-75 Coronet
    1973-74 Barracuda
    1973-74 Satellite
    1975-76 Fury

    11,75 tuumaista Aspenin akselille sopivaa jarrulevyä (ja satuloita kiinnikkeineen) pitäisi löytymän malleista:

    1976-79 Cordoba
    1979-81 Newport
    1979-81 New Yorker
    1976-78 Charger
    1978-79 Magnum
    1977-78 Monaco
    1978-81 St Regis
    1975-76 Coronet
    1976-78 Fury
    1980-81 Gran Fury
     
  9. JouniK

    JouniK Gearhead

    Ootko tarkistanut miten käy maavaran. Nouseeko vai laskeeko keula? Mulla on omassa (-59) New Yorkerin olat ja levyt. Keula nousi ikävän paljon, vääntösauvoista loppuu vara. Tehostin+muut on 70-luvun alun Dartista tms.

    J

    J
     
  10. MH

    MH 3rd gear

  11. smuige

    smuige Gearhead

    tuota tuota, ainakin noissa gm:än a koppasissa on aika yleistä se että vaihdetaan olkaakseli korkeampaan jotta saadaan paremmat ajoominaisuudet. Matala olkaakseli--> pyörän yläreuna taittuu joustossa sisäänpäin, ei hyvä. Toinen asia miten se tuossa laitteessa vaikuttaa? voi olla vaikeata saada kulmia kohdalleen? Sit tuo lyhkänen kääntövarsi kai nopeutta ohjausta, samalla myös muuttuu raskaammaksi.
     
  12. reisiharja

    reisiharja 1st gear

    minulla sama projekti meneillään eli olka-akseleineen aspen jarrut 62 newporttiin ja pitäisi pähkäillä kyl noiden ohjauskulmien kanssa mut kaite toi on nii loistava ajaa kun maavara on kyl sit minimaalinen hehheh! joo ja takajousien riiput on nyt kontin puolelle käännetty kun vaihdoin lyhemmät lehtijouset..
     
  13. MH

    MH 3rd gear

    Tuolta sivun alalaidasta löytyy ratkaisu madallus ongelmaan, olen tuon linkin pistänyt tänne ennenkin mutta laitetaan taas kun ei tuota tietoa varmasti liikaa ole. Hinta on aika suolainen, mutta on liian iso homma muuttaa koko eturunkoa ja jousituksen kiinnityksiä jos haluaa auton matalaksi.

    http://www.fatmanfab.com/07page17.htm

    Jos tuo madaltaa 2" niin silloin todellinen madallus jää ehkä noin puoleen verrattuna alkuperäisiin akseleihin.
    Kaikki vakio jarru ja ohjaus osat pitäisi sopia noihin olka-akseleihin, mikä on hyvä kun välillä tuntuu että kaikki täytyy soveltaa itse.
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mikkas se Jappinen laitto siihen -59 farmariinsa? Oliskos ne ollu jostain -67 Dartista :odroll: Kysyppas MH silta.
     

Kerro tästä muillekin!