Auton omatoiminen haku USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oldirtyjuhis, 9.11.2006.

  1. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Nyt kaivataan jenkeistä tuonnin asiantuntijoita! Yritin etsiä tietoa search hakutoiminnolla, mutta en löytänyt vastausta kaikkiin kysymyksiini.

    Ajattelin hakea omaan käyttöön auton USA:sta ja tarvisin hyviä neuvoja. Laivaus järjestyisi ainakin Floridasta ongelmitta, joten sitä ei varsinaisesti tarvitse käsitellä tässä vaiheessa. Myös mieluisia autoja olen löytänyt netin kautta ja ollut yhteydessä myyjiin.

    Sopivia autoja olen löytänyt mm. Teksasista ja Pennsylvaniasta. Onko kellään tietoa näiden osavaltioiden lainsäädännöstä? Joudunko molemmissa osavaltioissa maksamaan joka tapauksessa salex tax:n vai pelkästään silloin jos haluan rekisteröidä auton jenkeissä omiin nimiini? Onko rekisteröiminen välttämätöntä jos haluan ajaa autolla jenkeissä? Täytyykö title hankkia minun nimiini - ilmeisesti siinä voi kestää jopa yli kuukauden?

    Onko USA:ssa saman tapaisia väliaikaisia rekisterikilpiä kuin Suomessa tai Saksassa? Mihin käyttöön pahviset temporary plate:t on tarkoitettu? Onko ne pelkästään sitä varten kun odotetaan virallisten kilpien saapumista? Eli onko mahdollista saada jotain väliaikaisia siirtokilpiä esim. viikon ajelua varten, jonka jälkeen lähettäisin auton rahtina Suomeen?

    Meneekö kuvio aina että sales tax on maksettava, vakuutus hankittava autoon, rekisteröitävä auto kuten normaalistikin jenkeissä ja niin edelleen? Vai onko mitään helpompaa tapaa hoitaa homma? Vai joudunko unohtamaan haaveet ajella ostamallani autolla jenkeissä eli pitäisikö vain tyytyä ostamaan auto ja laivaamaan se suoraan rahtina Suomeen?

    Helpointa tietysti olisi ostaa auto Floridasta, koska siellä minulla olisi ehkä mahdollisuus lainata dealer kilpiä korvausta vastaan tutulta kauppiaalta. Olen kuitenkin löytänyt edullisempia kiinnostavia autoja muista osavaltioista. Minulta löytyy myös voimassa oleva Floridan ajokortti mutta en tiedä onko siitä mitään apua muissa osavaltioissa.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!
     
  2. GT429

    GT429 3rd gear

  3. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Netistä löysin tällaisia selvityksiä väliaikaisista kilvistä. Onkohan tuollaisia mahdollista saada helposti / nopeasti maksamatta sales taxia? Sopivatko tarkoitukseeni eli ajaa auto toiseen osavaltioon ja lähettää sieltä rahtina?

    Texas:
    http://www.dot.state.tx.us/mcd/onestop/tvehreg.htm

    Pennsylvania:
    http://www.pacode.com/secure/data/067/c ... s43.6.html

    New York:
    http://www.nydmv.state.ny.us/register.htm#temporary

    Jos ymmärsin oikein niin tuollaista väliaikaista kilpeä voisi käyttää auton siirtämiseen toiseen osavaltioon. Osaako joku kertoa asiasta tarkemmin?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Muistan kuulleeni että nykyään ei saa vakuutusta + rekisteröintiä ellei ole jenkkiläistä osoitetta + sos.turvatunnusta. Eli ei onnistu enää. Tämäkin tietysti riippunee osavaltiosta?
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sos.turvatunnusta ei tarvita, mutta sekin on vakuutusyhtiökohtaista. Omiin nimiin laitossa tosiaan kestää kuukauden, tai siis titlen saamisessa. Mutta se ei estä autolla ajelua jos kilvet ja tarrat on muuten kunnossa. Ikkunaan teipattavat pahvit on tosiaan vaan sitä varten että oikeat kilvet ei ole vielä tulleet, esim. jos siirrät auton osavaltiosta toiseen ja haet uudet kilvet.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Paikallinen ajokortti vaaditaan autoa rekisteroidessa ja nykyaan sen saa vain maassaoloajaksi jos ei ole greencardia, eli lyhyen reissun takia ei kannata nahda vaivaa, ottaa alle vuokra-auton ja panee ostokset rekkaan, tulee halvimmaksi kun ei tartte maksaa sales taxia ja rekisterointeja eika hommata ajokorttia.
    Social security number vaaditaan pankkitilin avaamiseksi, rekisteroinnissa sita ei kysyta.
    Jos floridassa ajelet dealeri plateilla on auto parasta olla myos dealerin nimiin ostettu, muuten loppuu kyyti ja dealers licence saattaa menna hyllylle kun sheriffit toppaa, kaytanto on tiukentunut huomattavasti "vanhoista hyvista ajoista"
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Pantera on oikeassa. Ja kortin saamiseen tarvitaan ajokoe jossa ei saa olla vuokra-auto... Suomen kortilla tosin saa vuoden ajella.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Koskas tällainen on tullut? Mulla on ainakin kortin myöntämispäivä 01/10/2006 ja expiration date 02/03/2011 enkä asu enää USA:ssa...
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    * Any immigrant holding a driver license or identification card who needs a renewal, duplicate or replacement driver license or identification card must apply in person at a driver license office at least one time after March 1, 2002, and re-present his/her identification documents required by Florida law.
    * Any non-immigrant holding a driver license or identification card who needs a renewal, duplicate, or replacement driver license or identification card must apply in person at a driver license office and present identification and legal presence documents.
    * If you do not have the required documents showing legal presence, your driver license or identification card will be retained and a receipt issued. If you have an unexpired driver license, you will be issued a 30-day temporary permit. When you return with the required documentation, you will be processed for a renewal, duplicate or replacement license and the expiration date will be changed to the expiration date on your INS document.
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    OK thanks. Hyvä tietää. Alkuperäiseen kysymykseen: Tietääkseni myyntiveroa (sales tax) ei tartte maksaa jos autoa EI rekisteröi omiin nimiinsä.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sitten kannattaa huomioida myos se etta jos ostat auton dealerilta , et saa autoa mukaasi jos sulla ei ole tax certificatea ja dealers lic. kopiota, auton saa ainoastaan hinurilla ulos ja bill of ladingia / dock receipt / letter intent to ship automobile ( bonded customs broker) vastaan, tama siksi etta jos myyja dealerille ei jaa kopoita em dokumenteista se joutuu maksaan sales taxin takautuvasti omasta pusisstaan.
    Yksityiselta autoa ostaessa ei naita ongelmia ole
     
  12. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Näin olen myös itse käsittänyt. Mutta varsinaisena kysymyksenä onkin että onko mahdollista saada väliaikaisia siirtokilpiä auton siirtoa varten ilman sales tax:in maksamista ja auton rekisteröimistä omiin nimiin? Haluaisin siis ostaa auton toisesta osavaltiosta esim. Texasista, ajaa sen Floridaan ja sieltä auto lähtisi rahtina Suomeen kontissa.
     
  13. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Eli eikö ole mahdollista ostaa autoa autoliikkeestä, pyytää hankkimaan jonkinlaiset siirtokilvet autoon ja ajella muutamaa päivää autolla eli siis siirtää se toiseen osavaltioon rahdattavaksi Suomeen?

    Olisiko yksityiseltä ostaminen helpompaa? Voiko yksityinen myyjä hankkia minulle siirtokilvet?

    Vai onko todella niin ettei USA:ssa ole muka minkäänlaisia siirtokilpiä? Kai siellä on oltava joku systeemi ihmisille jotka haluavat ostaa auton yhdestä osavaltiosta ja viedä sen toiseen osavaltioon.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ainakaan paikallisen toimiston mummo ei tiennyt mistään suomityylin siirtokilvistä kun kävin kyselemässä. Kysyi vaan onko kilvet kiinni ja tarrat voimassa ja sanoi että anna mennä vaan... Oli kyllä vähän kylmä hiki kun ei ne tarrat sitten olleetkaan olleet enää muutamaan vuoteen voimassa... Vakuutus tosin piti tähänkin autoon ottaa itse erikseen.
    Mutta kuten Pantera sanoi niin vuokraa ajoauto ja hoida tuontiauto satamaan jotenkin muuten, esim. vuokrakärryllä. Lienee helpoin tapa.
    Siirtokilvet on just ne pahvit ikkunoissa, mutta ne saa vasta kun olet rekisteröinyt auton omiin nimiisi, mitä et siis oikein voi nyt tehdä...
     
  15. statisti

    statisti 1st gear

    Oman kärryni ostin Floridasta yksityiseltä. Eläkeläisvaari suostui pikku lisäkorvauksella/paluukyydityksellä ajamaan auton lastauspaikalle. Ongelmia tuotti se, että en rekisteröinyt autoa nimiini siellä, ja piti vakuuttaa kaveri siitä että se todellakin viedään pois maasta, en aja sillä metriäkään USA:n maaperällä. Loppuviimeks mentiin pankkiin tekemään paperi, jossa vannoin kautta kiven ja kannon että kun ko. herra ajaa auton diilerin (sen joka hoiti rahdin suomeen) aitauksen sisäpuolelle, ja irroittaa kilpensä, niin se menee suoraan konttiin. Kaveri osti samalla reissulla tuliterän kärryn liikkeestä, ja diileri hoiti sen maa/merikuljetuksen . Paikallisia veroja ei siis maksettu kummassakaan tapauksessa.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    John Doe kun ostaa auton toisesta valtiosta se latkasee omasta autostaan otetut kilvet paikalle ja ajaa kotiin, siirtokilpia ei tarvita :D
    Turistikilpia ei ole :(
    Vinkki: tee minority kilvet , ruskea pahvi johon kirjotat tussilla LOST TAG ja kuulakarkikynalla pienella jonkun pienen rekisteritunnuksen :rotfl: matka jatkuu kunnes valot valahtaa :odroll:
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ja sitten suomiaksentilla, että emmä tiänny... Olis varmaan tosi rentouttava ajomatka... Mut se tosiaan täytyy ymmärtää, että myyjä on vastuussa autosta, jos se on sen nimissä. Vaikka paperit on tehty, mutta ei meinatakaan laittaa omiin nimiin ulkomaille viennin takia. Aika harvassa on siis ne myyjät jotka suostuu siihen että ajelet autolla viikon ennen laivausta. Ostin yhden auton kaverilta, mutta sekin oli tosi tarkkana asiasta.
     
  18. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Hmm.. toisella foorumilla eräs käyttäjä kertoi että autokauppias oli hankkinut hänelle kolmen päivän siirtokilvet ostamaansa autoon. Eikö todellakaan ole mahdollista että mitään kilpiä olisi siirtotarkoituksia varten?

    Millään väärillä kilvillä en kyllä lähde ajamaan ilman vakuutuksia.
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mulla oli käyttöautossa pari viikkoa pahvikilvet ikkunoissa kun vanhan osavaltion kilvet oli palautettu ja uusia kilpiä ei ollut vielä tullut. Diileri (liikkeen edustaja) hoiti sen homman, joten mulla ei ole tietoa millä perustein ne voidaan myöntää. Tosin vakuutusta ei nekään kilvet sisältäneet eli vakuutus piti ottaa itse.
     
  20. oldirtyjuhis

    oldirtyjuhis Gearhead

    Juu tottahan toki vakuutus pitää hankkia aina erikseen vakuutusyhtiöstä ja olla valmiina kun menee kilpiä anomaan. Mutta sen verran mitä olen netistä yrittänyt etsiä tietoa niin tuollaisia kilpiä toiseen osavaltioon siirtoa varten pitäisi olla olemassa.

    Kuvitellaan tapaus että Herra X tulee Floridasta Texasiin ostamaan autoa Y. Lentää esim. lentokoneella paikan päälle. Eihän siinä ole mitään järkeä että Herra X ei pystyisi ajamalla siirtämään autoa kotiinsa. Ja ei myöskään mitään järkeä että pitäisi ottaa viralliset kilvet ensin Texasista ja sitten heti perään uudet Floridasta kun on päässyt auton kanssa kotipaikkakunnalle. Luulisi että tällaisia tapauksia varten olisi olemassa jonkinlaiset väliaikaiset kilvet.
     

Kerro tästä muillekin!