Laakerit mietityttää!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kime2, 12.12.2006.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Tilasin tuossa laakerisarjan perään ja kappas laatikossa oli pinionin laakerit ja niiden ulkokehät eri paketeissa ja mun mielestä aina on laakereista painotettu et ulko/sisä-kehät ovat tehtaalla valmistettu pareiksi ja niitä ei tule sekoittaa ja tuossa niitä on nyt kaksi laakeria ja kaksi ulkokehää ihan parittomina,et mitä teen alanko parittamaan noita vaan kylmän rauhallisesti vai tilaanko uudet laakerit toisesta paikasta niin ainakin kait saan ihan sellaiset kokonaiset laakerit,kuten yleensä aina ennenkin!
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikait nyt sentään niitä pareittain tehdä :eek: niin kauan kuin muistan niin noita on myyty erikseen. Ja vaikka ne yhdessä paketissa olisikin niin ei niitä mitenkään voi tehtaalla sovittaa toisiinsa tai varmasti voisi mutta hintakin olisi sitten jotain ihan muuta?
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei tietyskikään pareittain tehdä,vaan sillai et ulkokehä seuraa aina rulla-/kuulaosaa,tai näin olen ainakin itseni antanut ymmärtää,ei niitä minusta ole koskaan erikseen saanut ostaa :odroll:
    Eli tehdäänkö nuo sillai että ulkokehän voi vaihtaa huoletta toisesta laakerista(saman laakerimerkin sisällä) toiseen ja sovittuminen tapahtuu sit myöhemmin ajossa,sen mitä nuo ny voi toisiinsa sovittua?
    Siltä tuo ainakin tuon paketin laakereiden kohdalla näyttäis...
    Ehkä en oikein osaa kirjoittaa sitä mitä tarkoitan :oops:
     
  4. Petrooli

    Petrooli 1st gear

    Juu. Kyl se näin on , et laakerin kaikki osat on PÄÄSÄÄNTÖSESTI tehty niin , että ulko-&sisäkooli ja vierintäelimet (kuula-,rulla-, neula- etc-.kehä) on aina samaa pakettia. poikkeuksena sellaset laakeroinnit , jossa ulko-tai sisäkehä on akselissa/pesässä.
    Tietysti jos oikeen pilkkua käydään nylppää, ni pitäs ottaa selvää , et onko valmistaja korjaussarjassa tarkottanu ettei just vaik ulkokehää vaiheta mihinkää. Tai että valmistuksessa on niin suuri tarkkuus , et ei ole paketeilla mitää väliä miten ne sotkee.

    Henk.koht mielipide on , et jos ne kerta näyttäs nippuu käyvän. Ni senku nivot läjää. Jos ei nyt sitte ajotapa edellytä maksimirasituksen ja maksimi kehänopeuden tuntien mittasta kestoa... 8)
     
  5. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Ei kun laakerit paikoilleen ja kovaa ajoa! Ne laakerin osat kyllä "sovittautuvat" sitten ajossa. Jos käytettyjä laakereita irrottelet ja kasaat taas uudestaan niin niitten osiahan ei sit tietenkään saa sekoittaa keskenään kun ne on ja "kuluneet" pareiksi ( sisäkooli, rullat/kuulat ja ulkokooli)...
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuohon meidän "katukisa"-auton pinionin laakereistahan tässä on kyse,et kyllä ne rasituksen alle tulee!
     
  7. Jasse

    Jasse 1st gear

    Käyttöön vaan, ei ne mitään pareja ole kuin vasta käytön jälkeen, älä sekoita käytettyjä/ uutta ja käytettyä, uusia voit taasen sekoitella keskenään.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä en ole koskaan sekoitellutkaan mitään,mitä nyt joskus pepsiä :rotfl:
    Kiitän tähän astisista vastauksista joita toki saa laittaa lisää!
    Mä en voi mitään mielenvikaisuudelleni(likaisuudelleni),mut tuota Jassen vastausta vois soveltaa erääseen toiseenkin hommaan pikku lisäyksellä :poff:
     
  9. monster

    monster Gearhead

    timgen laakerin sisäkehään myydään 3/4 eri ulko kehää joten nummerot pitää olla molemmista hälpyttimistä sen takia neon yleensä eri paketeissa eikä kaverukset ole ikinä nähny toisiaan.ja ei näekkään jos niitä ei kukaan osta.ja pinionin laakereihin sitten se esi kireys ettei se välitys antauvu
     
  10. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos ne laakerit tehtäis venäjällä ni sit ne olis jo tehty pareiksi tehtaalla :rotfl: :poff: Mut laadukkaat laakeri valmistajat tekee jokaisen laakerin tiettyjen arvojen sisään ja näin ollen keskenään sopivix. Joten ei muutaku paikalleen ja kovaa ajoa.
     
  11. Petrooli

    Petrooli 1st gear

    Tai vaikka ruotsissa... Tosin nyt asiaa kirjasta katottuani, taitaa SKF:kin jotain laakerisarjaa tehä niin , että sisäkooli/ulkokooli o eri paketissa eri numerolla. Mut harvas on. :)
     
  12. Juho81

    Juho81 1st gear


    Just näin.

    OT:
    Jos ostaa 6-syl lättäpää GAZ:iin mäntäsarjan, pitää ostaa vähintään 18 mäntää ja kokeilla mitkä sopii. Ryssillä on omat toleranssit, yhden, kahden, kolmen ja monen Vodakpullon toleranssit. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!