Fordin olkatapit/olka-akselit ja droppiakseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jorke, 17.12.2006.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Mikäs tässä mättää nyt? Onko nuo olkatapit väärät? Tuossa muutama kuva:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laakeri ei mahdu olka-akselin ja akselin väliin ja jos se on yläpuolella, niin olkatapin lukitushahlo on ihaqn väärässä paikassa.

    Alunperin tuossa oli muistaakseni laakeri yläpuolella, mut sit mitä kuvia olen katellut niin laakerit on olka-akselin ja akselin välissä....
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin eikös se painelaakeri tule alapuolelle ottamaan akselin paino vastaan?
    Minkäs akseli toi on? Paljonko on akselin pään paksuus/korkeus?

    Pikavilkaisulla kameran kanssa mulla näyttä 34:sessa tältä:

    [​IMG]

    - Jani -
     
  3. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    spindelit näyttää ihan joltain muulta kuin foordilta
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on 30-luvun lopun Fordin nestejarruversiot.
    Jorkella on vissiin jotkut Juniorit vaikka näyttää tosi paljon samalta???

    - Jani -
     
  5. jorke

    jorke Gearhead

    Kyl sen pitäs olla Fordin akseli, ainakin kolmiotuki ym. on samanlaiset kun alkuperäisessä. Tuossa myös kuva missä tuossa oli alunperin tuo laakeri, eli päällä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos pyörät pitää spindelit oikealla korkeudella maasta ja paino tulee akselin päälle niin mikä pitää akelia ylhäällä? Juuri siihen väliin pitää saada painelaakeri.
    Tuonne spindelin päälle kun sen laittaa niin ei tarvi lyhentää tappia mutta ei siitä mitään hyötyä ole.

    - Jani -
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

    Mulla on noiden romujen mitat:

    Molemmissa akseleissa pään korkeus on 60,2-60,3mm, siis tuo mitta minkä ilmoitit.

    Olka-akselin väli, mihin etuakseli tulee, on 64,5mm
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Akselit on varmasti ok mutta tuossa mun aiemmassa kuvassa näkyy tuo painelaakeri eli jos sulla ei mahdu niin spindeli on väärä jo alunperinkin.

    Mulla on myös ylimääräisenä tuommoiset spindelit mutta olen pitänyt niitä varalla jos tarvii muokata ja toisessa on laakeri pyörinyt mukana eli vaatii huoltoa. Tulee jossain vaiheessa myyntiin mutta ei vielä.

    - Jani -
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Painelaakeri kuuluu akselipalkin alapuolelle. Spindelit näyttää 32-36 Fordin spindeleiltä, mutta camber näyttää negatiiviselta ja muutenkin on vähän liian tiukkaa tossa välissä. Taitaa olla brittifordin spindelit ja usalaisen akseli. Jos camberin saa kohdalleen eli pyörät suoriksi ja tilaa spindelin ja akselin väliin enemmän niin että kääntyy kunnolla, niin voit kyllä käyttää noita osia. Koneistamalla painelaakerille tilaa, lukituspultti kohdalleen jne... Shimmilevyillä sovitus tiukaksi ja uudet holkit. Hambin haulla löytyy aina oikeat kuvat, tosin tässä uudemman (37-48) tyylisillä aftermarket-spindeleillä. Ja tuostakin asennuksesta puuttuu vielä se karvatiiviste akselin päältä.

    http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... light=axle
     
  10. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Ihan oikein on menossa kasaan. Laakeri sinne yläpuolelle ja olkatappiin lukitustapille uusi ura oikealle kohdalle, niin hyvin toimii. Ja se laakeri ottaa ne voimat vastaan... Ajatelkaapa asiaa ajatuksella :rotfl: :rotfl:
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Nuo uudet olkatapit on vaan tehty silleen, et ei kestä auton painoa niinkun se oli alunperin tuossa ratkasussa. Sitä ei ole niin suunniteltu. Se pää on vähän niinkun enemmän ainoastaan pölysuoja tai sinne päin. Tietysti jos teettää uudet tapit kokonaan niin sitten voi tehdä sen ratkaisun. On vaan varmemman tuntunen jos laakeri on siellä välissä, niin paino on laakerilla kokonaan, eikä tappi kanna mitään kuormaa. No pitääpi katella.

    Menipäs tääkin nyt vaikeaksi. Eipä tullut mieleen et noitakin voi olla erilaisia. Onko noissa britti Fordeissa sit kuinka paljonkin erilaiset osat ja ratkasut :eek: ?
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tosiaan aivosolu liikahti täälläkin ontossa päässä. Toimiihan se noinkin jos lovi osuu vaan oikeaan kohtaan ja tapin laippa vaan kestää rytkytystä. :eek:

    - Jani -
     
  13. jorke

    jorke Gearhead

    Kyl tuon laakerin saa siihen oikealle paikalleen jos on tarvetta, suurin ongelma on tuo camber, jos se on liikaa positiivisen puolella :eek: ....
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei tuo ole vielä vaikeata, odotas kun pitää sovitella jarruja puhumattakaan ohjausvarsista... Siinä saa juosta sorvarilla ja voi jopa joutua ostamaan uusiakin osia... :mad: Ja tietysti jarruvoimat, ackermanit, joustovarat, camberit, casterit, riipukkeiden kulmat, kääntymisvarat, kääntymisen estotapit, nivelet, ym. kohdilleen...

    Nimimerkillä: Myydään kasa koesovitettuja etuakseliston osia... :rotfl:
     
  15. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Kyllä se laakeri kuuluu sinne akselin alapuolelle eli akselin ja spindelin väliin,menee toi ohjaus melko raskaaks jos laakeri ei ole välissä.Janiluo:kuvan mukaisesti ja ne simmilevyt akselin yläpuolelle siis akselin ja spindelin väliin jos tarvii simmata välykset pois.
     
  16. tzei

    tzei Gearhead

    Kyllä se on niin, että se painelaakeri toimii yhtä hyvin molemmissa tapauksissa eikä ohjauskaan ole sen raskaampi kun tosiaan ajattelee järjellä. Mullakin on hyllyssä tuollaiset spindlet joissa laakeri kuuluu päällimmäiseksi ja ovat kotoisin Engelsmannien Fordista. Ja kun vertaa engelsmannien olkatappia jenkkien tappiin niin lovi lukkotapille on eri kohdassa.
     
  17. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead


    Ei muuten mene ohjaus raskaaksi... Ja Hollow Machinessa on sentään Y-lohko nokalla ja laakerit niinkuin pitääkin eka kuvan mukaisesti tapin kannan alla. Kyllä se raskaus on tullut jostain muualta... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. jorke

    jorke Gearhead

    No mikäköhän tuossa nyt mättää kun on toiset spindlet ja ei osu tapin lukitusura kohdilleen? Kuvassa näkyy se jotenkin. Onko olkatappeja erilaisia vai onko nuo spindletkin jotkut erikoiset?

    Pitääkö vissiin vaan koneistuttaa spindlen yläpäästä pois taai uus lukitusura toiseen paikkaan...

    [​IMG]
     
  19. jzl

    jzl 1st gear

    sulla on 1942 - 1948 spindlet etuakselis joka haluaas 1937 - 1940 spindlet.

    1937 - 1940 spindlet tossa kuvassa:
    [​IMG]
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tai siis akseli on OK, mutta tapit kuuluu pyöreälaippaisiin spindeleihin, niissä on tuo ylempi olka matalampi jolloin lukitusura olis mennyt kohdalleen. Jos sulla on holkit jo sovitettu ja protsattu tapille sopiviksi, niin sorvaa tosta ylemmästä olasta toi 5mm pois.
     

Kerro tästä muillekin!