TH-400; liian vähän öljyä, mikä menee rikki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Spitfire, 21.12.2006.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Käytinpäs kerrankin paikallista korjaamopalvelua ja vaihdatin automaatin öljyt ja suodattimen.

    No, eilen pirssi sitten teki sellasen tempun, että D- tai R-vaihteella auto ei liikkunu minnekkään. Käytin P:llä ja sit taas mentiin. Luulin ekaksi, että on vaan niin liukasta, mutta emännys haasteli, että sama oli toistunu jo aiemmin (luuli liukkaudeksi myöskin).

    Kahtelin illalla lootan öljyt ja nippanappa tikku kastui! Että semmosta huolellisuutta korjaamolla. Kysymys kuulukin, onkohan toosasta jottain rikki, vai poistuuko vika vaan öljyn täytöllä. Mikä laatikosta menee rikki, kun ajellaan liian vähillä öljyillä? Nyt ehittiin ajella n.250km. Pitäs tänään ampasta vielä etelä-suomeen, niin uskaltaako tuolla nyt lähtee.

    Että syö taas miestä :mad:
     
  2. OL

    OL Gearhead

    Tarkasta öljyn määrä N asennossa. ja käy vaihteet läpi
    ja kerran vielä tarkastus N.llä ei pitäs olla vika ainakaan öljyn määrässä.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tee reklamaatio sinne korjaamolle heti. Automaatti elää ja kuolee ton öljynpaineen kanssa. Jos ei oo öljyä, ei tuu öljynpainetta, eikä mäntä purista kytkinpakkaa kasaan niin, että se pitäisi. Vaurioituu hyvin nopeasti tollasissa tilanteissa jos levyt pääsevät luistamaan ja lämpiämään.
     
  4. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Joo, reklamoidaan kunhan liike aukee. Meinasin vaan vähän kysellä etupeltoon tietoa mahdollisista vaurioista, sillä ei se liike niistä varmaan mitään puhu tai ainakin vähättelee. Eli ne levyt vois olla valmiit?
     
  5. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    Taas yksi syy tee-se-itse -meininkiin. Normaalisti olen laatikkoöljät ja suotimet vaihtanut itse, mutta viime kesänä olin vaihtoaikaan hövelillä päällä ja annoin homman ammattilaiselle.

    Eipä tarvinnu ajaa kauaakaan, kun huomasin että kytkin luistaa niin prk:leesti. Ajoin varaosaliikkeen pihaan ostamaan Dexron III:a ja eikö sitä uponnut täyttöreikään vielä yli 3 litraa ennen kuin alkoi tikun pää kostua.
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    .

    Ei helv....Monestako litrasta vaihteistokemikaalia huoltoliike veloitti?
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eikös tuo ole Moparin automaatin tarkistus?
    Muut (muistaakseni) olen itse oppinut P-aennossa tarkistamaan...
     
  8. HRTP

    HRTP Gearhead

    ainakin chevyssä öljyt pitää tarkistaa P tai N vaihteilla lämpöisenä ja ennen kuin mittatikkua vetää ulos niin käyttää kaikki vaihteet paikallaan ensin läpi ja vasta sitten tarkistaa...
    Mullakin oli samanlainen tilanne kun vaihdatin laatikon ja öljyt liikkeessä,ensin oli hyvin öljyä laatikossa ja tyytyväisenä ajelin sitten about 500km kun huomasin että auto ei tahdo liikkua enää minnekkään kunnolla, äkkiä auto tien sivuun ja kattomaan onko laatikossa tarpeeksi öljyä, mittatikku ei edes kastunut :mad:
    Onneks kulkee autossa aina mukana muutama litra ATF öljyä ja lisäsin ja lisäsin kunnes mittatikkun mukaan oli tarpeeksi öljyä askissa... ei sinne mennyt kuin 3litraa öljyä :argue: sattuman kauppaa vaan oli että sattu olemaan just sen verran mukana öljyä :rotfl:
     
  9. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    No, siinä olivat suht rehellisiä, neljästä veloittivat, vaikka olivat vain 3½ laittaneet.

    Muuten meni tosiaan ammatilaisella pieleen...
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lootalta kesti siis 500Km matkaan mennyt aika ennenkuin se huomasi ettei ööliä ollutkaan :odroll: .
    Pakkivaihde tarvii eniten ööliä toimiakseen ja jos pakki toimii niin kyllä kaikille eteenpäin vieville vaihteillekkin se öljy riittää. Ja yleensä vaikkei pakki toimi öljynpuutteen takia niin kyllä loota eteenpäin toimii. Jollei kukaan ole huomannut niin noi filtterit on aivan ö-pohjan tuntumassa sellaiset ~3-4cm öölin ylärajan alapuolella riippuen lootasta. En nyt tarkoita että ilman ööliä voi ajella mutta ei se loota niin herkkä ole että se metrin päähän laukee jos pinta on alarajassa tai vähän alle.
     
  11. Antti P

    Antti P Gearhead

    Voi olla että on tikussa öljyt näkymyt oikein kun on tarkistanut. Mulle kävi itelle samoin Suburbanissa kun aina aiemmin itse vaihtanut ja Haynesin kirjasta katoin että 6,5l tarvii laittaa öljy. Annoin sit kun oli korjaamolla miehillä työnpuute niin pojille työmääräyksen että sais mun autoon öljyt laittaa. Kun ilmoittivat että homma tehty niin itsekkin katsoin tikkuun ja öljyä oli. Kolme kilometriä pääsin ja kun peruutin kaupan pihas ja lykkäsin D vaihteen niin rullas yhden kukkalaatikon yli.. Sit ajoin takas ruutuun kun sain auton nykien liikkeelle ja soitin asentajallemme että nyt tarviis öljyä ja Multasormesta kukkalaatikon.. Meni sinne sit melkein kolme litraa ennen kuin oli oikea määrä.
     
  12. HRTP

    HRTP Gearhead

    Lootalta kesti siis 500Km matkaan mennyt aika ennenkuin se huomasi ettei ööliä ollutkaan :odroll: .
    Pakkivaihde tarvii eniten ööliä toimiakseen ja jos pakki toimii niin kyllä kaikille eteenpäin vieville vaihteillekkin se öljy riittää. Ja yleensä vaikkei pakki toimi öljynpuutteen takia niin kyllä loota eteenpäin toimii. Jollei kukaan ole huomannut niin noi filtterit on aivan ö-pohjan tuntumassa sellaiset ~3-4cm öölin ylärajan alapuolella riippuen lootasta. En nyt tarkoita että ilman ööliä voi ajella mutta ei se loota niin herkkä ole että se metrin päähän laukee jos pinta on alarajassa tai vähän alle.[/quote]

    no tuossa oli vielä sellainen homma että tuo TH-700 aski vaihdettiin liikkeessä kun entinen sanoi työsopimuksensa irti, ja tämän mikä laitettiin paikoilleen niin liikkeen arvio oli ettei tule pellittämään kunnolla kun oli öljyt niin mustaa pikeä kun olla voi... eli voi olla että ollut joku paikka tukossa eikä öljy ole päässyt kunnolla kiertoon ja sitten kun otti kiertoon niin vaati sitten sitä lisäystä...(nyk.aski tyhjennettiin kyllä niin tyhjäksi kuin mahdollista on) :-? Eihän näistä koskaan tiedä
     
  13. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Saattaa siellä olla jotain ihan oikeastikin rikki jos on öölit mustat :eek:
     
  14. OL

    OL Gearhead

    kurat vaan vaihtoon. ennenkuin loota alas..
    jos ei siitä tokene, sitten on kitkapinnat ym väsy.
    Kun lootaan vain vaihdetaan öljyt , sinne Ei mene silloin Täyttä määrää.
    Sitten vasta kun loota puretaan ja turbiini ja
    lauhdutin /linjat tyhjennetään.
    Tyhjään lootaan 7-8litraa ja sitten tarpeen mukaan.
     
  15. HRTP

    HRTP Gearhead

    tänään tarkistin öljyt kun oli laatikko ajettu lämpöseksi,öljyt on pysynyt kirkkaan punaisena eikä haise palaneelta yms. ja määräkin on justiinsa kohdalleen :D
     
  16. veekakstoista

    veekakstoista 1st gear

    No onse nyt vaan ihan niinku, kato. AUTOMAATTI= itsestään toimiva laite, suomisanakirja. Automaattilaatikkoa alettiin suunnittelemaan jo auton ensivaiheissa, ajamisen helpottamiseksi!!!
    Tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi siirtää ajoneuvon, täältä sinne tai sieltä tänne, tai vaikka muualle tai sinne ja tänne, ollenkaan ajattelematta että sellaista kuin vaihdelaatikkoa on edes olemassa. Ajaa käyttäen oikeaa jalkaa,
    tarvitsematta vaihtaa vaihdetta!!! Automaattinen vaihteisto hoitelee homman kotiin. Automaattilaatikko kestää yleensä auton iän. KOKO AUTON IÄN!!! Olen kuusikymppinen nuorukainen, omistanut yhtä monta autoa, ja melkein kaikki niistä automaatteja, eikä ongelmia ole ollut koskaan. Niilläkään laatikoilla joilla on ajettu puolimiljoonaa kilometriä. Huomaa, että auto, jos olen sen ostanut käytettynä on ollut osaavissa käsissä.
    Vai sanoisinko tekemättömissä käsissä, on laatikko kestänyt. Automaatilla ajamisen A ja O on että, Lähdet liikkeelle normaalisti D, niin sanotusti silmässä. Etkä NYVI vaihteen siirtäjää ennenkuin perillä, jolloin pysäytät
    auton normaalisti jalkajarrulla ja siirrät valitsimen P:hen. Mitä?. Ei valoissa ei ala- eikä ylämäessä, kosketa vaihteenvalitsijaan. Äärimmäiset olosuhteet, kuten helvetin jyrkät mäet, ja liukkaalla lähtö, sekin hyvin harvoissa tapauksissa tarvitsee käsin vaihtamista. Mökkitiellä kävelyvauhdilla, ykkönen tai kakkonen päälle.
    Estää laatikolta turhan vaihtamisen isommalle. Että tällaista niille jotka puhuvat roskaa Automaatin kestävyydestä. Turha vaihtaminen ja revittely rikkoo laatikon VARMASTI. Muuten tämä hieno keksintö toimii
    ja on luotettva laite ja kestää kovaakin menoa! Kahta en vaihda, Vaihetta ja vaimoa!!!
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Hieno avautuminen reilut yhdeksän vuotta vanhaan keskusteluun.:D
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu varsinkin kun on noin loistavasti mennyt laatikoiden kanssa.
     
  19. HRTP

    HRTP Gearhead

    Samaa katsoin itsekkin:D Ja nyt kun kerta aihe on nostettu takaisin pinnalle niin täytyy sanoa että onhan noita automaattivaihteisia autoja ollut itelläkin ja parastakin aikaa ajoauto on automaatti askilla josta pitäisi kuulemma löytyä maailman huonoin tomaattiaski(Volvo S70 siis kyseessä):) No on tuo tosin 500tkm kohdalla vaihdettu moottorin kanssa täysin uusiin kun taksiura autolla on loppunut:D
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla on ollut kymmeniä manuaaleja ja automaatteja, ja ainoat viat, jotka ei öljyn lisäämisellä ole korjaantuneet, on ollut manuaaleja.

    Kytkin on ruvennut luistamaan muutamasta, ja parista mennyt vaihdekeppi ihan jumiin. Nämä molemmat oli Fordeja.:D
    Välikoppa-Esco ja Fairlane.

    Pitäis varmaan koputtaa puuta, kun ei ole automaatit hajonneet.:)
     
    Muokattu: 3.3.2016

Kerro tästä muillekin!