305 konetta tekemässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevy 4ever, 26.12.2006.

  1. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    tarkoituksena olisi rempata ko. motti ja heivata loputkin "saastelaitteista" mäkeen! tavoitteena saada varmatoiminen kone, eikä muutama lisäkaakkikaan olisi pahitteeksi... alakerta taitaa jäädä alkuperäiseksi, paitsi tietysti laakerointi ja ehkä poraus, jos tarpeen. kansiakaan en ajatellut vaihtaa, ilmeisesti ei kovinkaan huonot noi orginaalit virtausten puolesta... mutta asiaan, mimmoista nokkaa (asteet) imusarjaa, kaasutinta ja jakajaa suosittelette? peltisarjat ja putkisto tietysti myös! jos jollakin ylimääräisiä osia niin niitä saa tarjota! miten käy pakokaasupäästöjen kanssa, meinaan saako helpolla leiman?
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    edelin performer satsin imusatsi ja nokka, edelin joku 600 kaasari ja jotkut pellisatsit, esim flowtechit on edukkaat. olis muuten itteäkin kiinnostava paketti, toisessa camarossani on 305 kaasarikone, ilman saastelaitteita
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos jokapäiväiseen ajoon niin: Vakioimusarja (alumiinen 4V, EGR tulpattuna) ja mekaaninen Quadrajet (750cfm) sekä alipainetoiminen suurteho HEI. Orkkis automaattirikastin ja vakioilmanpuhdistinkotelo raitisilma/esilämmitysjärjestelmällä. Sitten puristuksiin ja moottorin käyttötarkoitukseen sopiva nokka ja mahdollisesti turbiini. Ihan tavalliset peltisarjat.

    Muuta laittamalla saa menemään enemmän rahaa ja ehkä hiukan enemmän hevosia.
     
  4. Hectori

    Hectori 1st gear

    jokerin kanssa samaa mieltä. edelbrockin tollanen perusvarma ja toimiva setti on edullinen ja varma valinta. paketti toimii kiitettävän hyvin yhteen takuuvarmasti. mutta tollanen paketti on vältämätöntä jo säätää kaasarin osalta kunnolla. muuten perusasetukset on riittävän tarkasti ihan tehtaan ajotuksilla.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja sitten kun sen edelikaasuttimen vaijeririkastimen saa syksyllä säädettyä toimimaan, niin vaimo ajaa kerran autolla ja työntää rikastinta pois päältä koneen ollessa sammuksissa painamatta kaasua samalla. Vaijeri menee mutkalle (ihan oikeasti) ja ei toimi (mene pois päältä) enää koko talvena, ellei ymmärrä korjata aina kun joku sen mutkalle painaa.
     
  6. Hectori

    Hectori 1st gear

    tai sitten ostaa sähköryypyllä varustetun edelbrockilaisen... elämä on täynnä valintoja...
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ja 750 cfm kaasarilla ajaa jo kahta tuollaasta konetta ....

    Järki käteen !!! vakio imusarja on päivittäisen käyttöön hiton hyvä, kaasuttimeksi tavallinen rochesterin tilalle käypänen mekaaninen korvauskaasutin, siis joka käy samoihin reikiin, sinne riittä jopa alle 600 cfm mekaaninen laitos, vakio kannet on vallan mainiot ja jos ovat 14... valu numerolla ovat vielä paremmat.

    Saastelaitteet mäjelle, tavallinen alipaine hej, ei tarvii mitään suurteho laitosta, säästää rahaa, kone perus-säätöihin, eka paikka on venttiilien säätö joka on takuulla suomi huollolla 20v ajettuna, varmaan kerran aiemmin säädetty, nokan vaihto hi-po malliin on järjetöntä, jos haluat enemmän voimaa mene ja haje lievä vääntö-nokka. Sytytys jne kaikki perus säätöihin ja sytytys mekaanisella noin 30-35 ennakolle, nyt ei tietokone säädä, sitten hakeen oikea säätö, blueprint !!!

    Peltisarjoilla saa paljon ääntä, mitään hyötyä niistä ei ole, vakio pakot pelaa ihan hyvin kunhan poistat saaste kierrättimet, tai vaihdat tilalle -80-90 lukuisen pic-up, camaro yms, malliston vakio sarjat, niissä ei ole saaste kierrätintä, ja ovat hiljaiset sekä hyvin virtaavat, myös vanhan malliset 2,5" pukinsarvet pelaa hyvin. Vakio ilman putsari ja korvauskaasarilla, siis mekaanisella korvauskaasarilla saat kaikki org kaasuvaijerit, sähkö/bi-metalli ryypyt jne pelaan.

    Heti alkuun se ei vaadi kuin kaasarin ja jakajan vaihdon, alipaine hej maksaa noin 100 e, kaasari 200-300 e, tulpanjohdot noin 30e kaikki saa hyvin varustetusta sped shopista, hki:iin jos soitat ne tietää jo mitä myyvät, näitä on ostettu ja laitettu jos jonkin sortin autoon.

    Jos kone on auki, tai aukastaan vakio tavara on oikein hyvää, stroker on sitten ihan toinen juttu, lisäämällä nokalla hivenen koneeseen vääntöä se pelaa pajon paremmin kuin se jotta näistä yritää ottaa tehoja.

    Pakokaasuista menee kirkkaasti läpi kun on sytty ja kaasari säädöissä, jos ei tarvi olla vähäpäästöinen katti - saaste - versio, 305 ja 307 kanssa on ihan sama, sama perus ohje ja kuvio pelaa.

    Allekirjaillut on suosinnu halpaa Hollikkaa, siis korvauskaasarina, maksaa sen 200 E ja pelaa seuraavat pari-kymmentä vuotta, jos joku kumipää ei kääntele pilalle, tai pitää koneen säädöissään ja huoltaa kuten kuuluu. Katsokaa uusin v8 sivu 17, sieltä näkee. Hollikkaan saapi lisäksi vakio 62 suuttimien lisäksi jopa 52 suuttimia joilla sen saapi viemään vielä vähemmän, omassa vessassa on 59 suuttimet, mutta se mänee jo kikkailun puolelle.

    Uudella kaasarilla ja sytkällä sen saa mittarit kiinni takuuvarmana käymään kuin kello, bleprinttaamalla ja perus kunnostuksella saapi näistä koneista erinomaisen hyviä, nokkaketju kannattaa vaihtaa kun kerran otat auki, perus reminttiin kannattaa myös sisällyttää ainakin venttiilien hionta, vähintään tahnalla jos ei muuta, nokkaketju maksaa halvimmillaan 19e kit, tiiviste sarja, -85 ja vanhemmat joka sisältää kaikki pitääs irrota alle 90 e, uudempiin tarvii etupään sarjan erikseen, muutamalla kympillä.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    jos sulla on virheetön quadrajet niin sitä kannattää käyttää, toimii hienosti miedommassakin koneessa pienten ensiökurkkujen ansiosta. Jos se on mallia sohlo niin osta uusi edelbrock/carter.

    Toi quadrajet toimii hienosti virikoneessakin kunhan sen saa säätöihin joka ei ole ihan helppoa...

    En minä ainakaan ole ikinä saanut carterin ryyppyvaijeria vääntymään.
     
  9. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    auto ei ole tulossa joka päiväiseen ajoon... perässä 3.73 välitys, turbiinin stall speed pitäisi olla li 2200 ja on laatikollekin jotain tehty... toi edelin satsi vaikutti mielenkiintoiselta. mites toi kansien porttaaminen? neuvoja ja mielipiteitä kuunnellaan. pakosarja kommentit olivat aika yllätys, meinaan että vakiot virtais niinkin hyvin! onko noi professional productionsin imarit hyviä, näytti olevan cyclone (non egr) kohtuu hintainen...
     
  10. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Hyppää ny narua! Tai ei oo pakko jos ei taho, mutta nuo 80-luvun camaron vakio sarjat on aika naurettavat. Itellä on sekä 86 että 89 sarjat ja voin sanoa etteivät kovin kummoiset oo. Joko ne mainitsemasi 2,5" pukinsarvet hieman siistittyinä ja portattuina tai kunnon pellisatsit.
    Muuten oot kyllä oikeilla jäljillä, ei kannata valita kaikista raakinta nokkaa ja kaasaria. Siksi heitin tuon edelin performerin kehiin, vähän enemmän kuin vakio tavara. Ja siinä performer satsissa on valmiiksi yhteen hiotut nokka ja imusarja. toki tuon imusarjan voi hypätä yli ja koittaa siistiä vakioimusarjaa hieman, kunhan ei mene ylilyönteihin.
    Ja jos on jo lähtiessä hyvää valua olevat kannet niin kannattaa ottaa sieltä halpoja heppoja pienellä siistinnällä.
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Hyppelis ... hoppelis :eek:

    On tuolla jossain tallin kätköissä säkki ja narunpätkä takomista varten, tai oli joku kymmenen vuos takaperin, atleettinen komia ja ura edessä, nyt toivo männyt ja gotlet ...

    No joo joo, on nuot -88-90 fleetline pic-up sarjat omaan varattu, ne pitäs kait olla samat kuin camaro satsit, siis ne joissa lähdöt on takana gm vakio leluja, eikö ??

    Ittele meinaasin, ovat kohtuulliset ja hijaaset, käyttöautoon jolla ajetaan joka päivä, 2,5 " race pukinsarvia olis tarkootus rodiin, mites ne vetten valusarjat -80 lukuiset, kovasti nämät kehuvat, pitääs riittää aina 400 hp asti, eikö ???

    Yllättäviä lukemia ovat noista vakio camaro yms, sarjoista kaivaneet, ne oli tarkoitus puhaltaa, ja paistaa se keraaminen liemi sekä sisälle ja ulos, pitääs olla hyvät, komiat, ja sopivat käyttö-katiskaan, kuinkahan paljon se paistopinta vaikuttaa ....

    Nyt kun tälle tielle lähdettiin kuis tuo vakio sarjan kiillotus tai siistintä, riittääkö perus lasikuula-puhallus, ja purseiden hionta, kansille sama, pitääkö se nyt jättää kuulapuhallus pinnalle vai harjakoneen jäljelle sen jälkeen, se temppu kun olis vielä kohtuu rajoissa käyttis koneeseen.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Joku performer-nokka tai vastaava olis varmaan hyvä valinta,kuten myös saman sarjan imusarja ja siihen päällehän sopis suoraan holleyn spread bore ja toimii takuu varmasti,eikä kuluta yhtään sen enempää normaali ajossa kuin nuo rokkiorkat tai edelit ja on helppo säätää,suuttimia saa kuten karva jo mainitsikin pienempiäkin,mullakin on hyllyssä yhdet 57:t. Pakosarjoiksi jotku ihan halpis sarjat riittää tuollaiselle koneelle hyvin ja eivät maksa paljoa ja ovat varmasti paremmat kuin jotkut kovasti ihannoidut pässinsarvisarjat,ainakin tehon/taloudellisuuden kannalta. Ääntähän nuo peltisarjat pikkasen enempi antaa ja ehkä tiivisteitäkin menee useammin.
     
  13. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    miten olis torker 2 ja 650 spread bore...? jakajaksi ilmeisesti kävisi v8 magazinen "lisätehoa pulttaamalla" jutussakin ollut acc2100? onko kenelläkään kokemuksia pitemmältä ajalta moisesta...
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo torker2 ei oo oikein hyvä imusarja mihinkään koneversioon,ainakaan pikkulohkoletukkaan!
    Mulla on ollut useammassakin kokoonpanossa juuri tuollainen 650spread bore ja tulee aina olemaankin,se kun on toiminut hienosti 305-454,tosin mikään niistä ei ole ollut mikään kisakone,mut eihän tässä kisakonetta oltukaan tekemässä.
     
  15. Hectori

    Hectori 1st gear

    no kerrataan nyt vielä. kaasarin ja imusarjan vaihto on ihan järkevä valinta, mutta jos ei vaihda nokkaa samalla, ei saa niiden potentiaalia irti. peltisarjat on niin halvat tänäpäivänä, että ei ole mitenkään hirveän järkevää olla vaihtamatta.

    noin perus koneesta perus rutulla saa helpoiten hyvin irti imusarja, peltisarja, nokka ja kaasari yhdistelmällä tehoa irti. eikä ole kuin noin tonnin panostus. ja jos pitää viritysvinkkiä kysyä täältä, voi olettaa että sitä ei ole hirveästi kokemusta asiasta, jolloin ainakin itse suosisin helppoja vaihtoehtoja. mitenkään siis alkuperäistä kysyjää ei ole tarkoitus mollata tai väheksyä, mutta jos on kysyttävä asiasta, niin silloin voinen olettaa kokemuksen koneiden virittämisestä olevan aika vähäistä. ja silloin valitsisin varman ratkaisun. tolla mainitsemallani kokoonpanolla kaikki muut käy tehtaan arvoissa, paitsi kaasari joka on säädettävä. perussäädöllä mikä siinä on valmiina, saa auton jokatapauksessa ajoonkin.


    jos haluaa vielä lisää, niin kannattaa harkita valmista pakettia, joka sisältää imusarjan, kaasarin, kannet ja nokan. pysytään jossain 2000 luokan panostuksessa, ja edelleen pysytään helpossa ja varmassa tavassa virittää autoa. kannattaa tutkia edelbrockin sivustoja. siellä on ihan hyviä valintoja, silloin kun haetaan helppoa ja yhteensopivaa pakettia.

    ääh, en jaksa jauhaa enempä.
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mielestäni toi torker2 on hyvä imusarja turbokasiin. :rotfl:


    Sorry ot.
     
  17. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    aika kaksi jakoista mielipidettä tosta torkerista... niinkuin hectori sanoi, niin kokemusta ei ole, mutta jostainhan se on aloitettava. sitä paitsi kunnolla kun tulee päähän potkua, niin menee oppikin paremmin perille... sitä paitsi se kompinaatio tuli mieleen, kun näin semmoista kaupattavan. toki nokanhan se olisi vaatinut myös... mitä mahtaa tuo spread käytännössä tarkoittaa
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Tjaa,mä en ole kuullut torkerista koskaan mitään positiivista...
    Tuossahan oli "vajausta" edelbrockilla aiemmin et tavallaan "joutui" siirtyä suoraan performerista victor jr:iin,ennen kuin rpm tuli ja sittemmin tuo air-gap-versio samasta sarjasta. Toki olihan muilla valmistajilla imusarjoja tuon performerin ja victor jr:n väliin.
    Spread bore kaasutin on pienillä ensiöpuolen kaasuläpillä ja isoilla toisiopuolen kaasuläpillä varustettu kaasutin,esim.vakiona chevyissä oleva rochester Quadrajet on juuri tälläinen spread bore ja taas nuo yleisimmät Holleyn kaasuttimet ovat square bore-tyyppisiä tasareikäisillä kaasuläpillään!
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei se Torker varmaan tollaseen 305 koneeseen olekkaan hyvä mutta ei kai se ihan niin huono ole mitä puhutaan? Omassa sbc vainaassa pelas ihan jees(484hv@5500 / 694nm@4200)ja mahtui nokkakuitukin kiinni mikä oli mulla yksi pää vaatimuksista. Torkerhan on matala, mielestäni vakiokorkuinen aika tarkkaan. Ite en tekis 305:sta mitään muuta kuin vakiokoneen mutta se onkin vain mielipide....
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Katopas,mahtavia tuloksia sbc:stä ja ihan torkerilla!!!
    Tuo tais kuitenkin olla stroker-versio,vai ihan ehta aito 400cid?
     

Kerro tästä muillekin!