Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Asetuksista: Aukon esivalinnalla, keskipiste tarkennus, matriisi- tai keskustapainotteinen mittaus ja autoISO päällä yleensä 100-3200. Salamaa en käytä kun en omista. Joku päivä vois sitäkin opetella.

    Ihmisten kuvaus sitten.. vähän hankala juttu paristakin syystä. Monestikin miettinyt et pitäis enemmän immeisiä kuvata juuri tunnelman välittymisen takia, mutta.. Mielestäny silloin parhaiten se välittyisi lähikuvista, melkeimpä kasvoilta. Mikä taas tuo parikin onkelmaa, pitäs melkeen kuvata pitkällä putkella salaa kaukaa, koska naama venähtää heti kun aletaan tähtäämään tai väistetään.

    Tai sitten pitäis kuvata "lonkalta", jälleen salaa.. ja sit pääsis varsinaiseen mikä itteä tässä häirii eli julkaisuun. Haluaako joku kovinkaan mielellään kattella omaa naamaansa netistä? Saisko kokoajan sit olla poistamassa niitä kuvia, kun joku harmistuu? Tietty jos kuvassa on ihmisiä auton ympärillä niin eihän siinä mitään, se on vähän erijuttu mielestäni.
     
  2. Admiral

    Admiral 3rd gear

  3. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    No pitää uskaltauta kirjottaan tänne itekkin, kun tuota kuvaamista tulee harrastettua. Tuntuu vaan että täällä kaikki osaa tän homman paremmin kuin minä. Varsinkin kun tulee kattottua tuota päivän autokuva-topickia... Ei omia räpsyjä sinne pahemmin ole kehannut pistää esille. Taitaa siellä kuiten pari mun ottamaa olla esillä

    Pääsääntösesti tulee itellä kuvattua luontoa samalla kun rymyää pitkin mettiä. Tosin kyllä mulla oikeastaan aina on kamera matkassa.

    Autotapahtumissa tulee käytyä ja totta kai siellä kamera laulaa.

    Kesän kuvasin siskolta lainassa olleella canon 1000D.
    Viime syksynä ostin käytettynä Nikon D80, matkassa tuli Nikor 27-100mm ja Sigman 70-300mm macrolla. Molemmissa putkissa on uv-suodattimet, Nikorissa Vivatar ja Sigman päässä ROWI HAZE.

    Yleensä pidän kameran täysin manuaalisena, mutta toki kun tulee nopeet tilanteet niin sitten vaihdan P-asennon. Tarkennus keskipisteessä. Ulkopuolista salamaa en omista vielä. Se tosin on hankinta listalla.

    Kuvaan nykyään oikeestaan vain RAWia. Eka silmäsy koviin import-vaiheessa ViewNX ohjelmalla. Raakataan kaikkein huonoimmat pois, vähän ehkä säätöjen muutoksia ja convert jpegsi. Parhaat ja mielenkiintosimmat sitten pääsee photoshop CS:n käsittelyyn ja sitten leikitään.
    Tulee muutenkin leikittyä kuvien kans aika paljon. Piirtopöytä on kiva keksintö.
     
  4. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Tuli muuten mieleen et isoissa tapahtumissa (power big meet, forssan picknick)joissa autot on parkeerattu aika lähekkäin, voi kuvaa rauhottaa paljonkin ottamalla kuvan alempaa.. :)

    [​IMG]

    vs.

    [​IMG]
     
  5. bemi

    bemi Gearhead

    Tässä on osunut kyllä sekunnit hyvin kohdalleen. Hieno otos. Itse ole tosiaan saanut parhaimmat tapahtuman tunnelma kuvat tarkkailemalla asioita jonkin aikaa, jolloin kuva tulee ns. luoksesi. Sitten kun kiertelee kuvaamassa autoja, jää nämä muut otokset ottamatta.
     
  6. transport01

    transport01 3rd gear

    Vai onnistuisko rungon "kalibrointi" objektiiviin? Puhutaankohan tässä nyt samasta asiasta. Mulla on Canonin 70-300 objektiivi kuvanvakaimella. Alkuun tuo oli käytössä EOS 300D:ssä, jolla harmittelin usein hieman epätarkkoja kuvia. Tarkennus usein hiukan sivussa. No päivitin kalustuoa rungon osalta 50D malliin, jossa objektiivin opetus. Opetin sille tarkennuksen virheen ja nyt on tullut loistavan tarkkoja kuvia. Objektiivin huollolahan tuon olisi saanut kuntoon, mutta olisi maksanut satoja euroja.
     
  7. TheTintti

    TheTintti 2nd gear

    Tällä paketilla ei voi mennä pieleen. Jos digikameraan satsaa satasia/tonneja ja kuvien käsittely vähänkin kiinnostaa, tässä paketissa on erinomainen piirtopöytä markkinoiden monipuolisimman kuvankäsittelyohjelman kylkiäisenä. Tai toisinpäin; markkinoiden paras piirtopöytä, jonka kylkiäisenä erinomainen kuvankäsittelyohjelma. Ostaja saa lisäksi joko PhotoShop Elements 7, Autodesk Sketchbook Express 2010 tai Corel SketchPadin linkin kautta. Lightroom on muuten paljon muutakin kuin kuvankäsittelyohjelma; se on mm. hyvä suurien kuvamassojen hallintaohjelma ja sillä voi myös julkaista suoraan nettiin. Pelkkä Lightroom 3 lisenssi maksaa 290 e ja paketin Wacom piirtopöytä n. 350 e. Noiden muiden ohjelmien hintoja jokainen voi kroolata itse.
     
  8. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Mielestäni ne tapahtumissa olevat ihmiset kuuluvat olennaisesti mukaan siihen tapahtuman tunnelmaan, jota pelkät autojen kuvat eivät välitä.
    Pääsääntöisesti suhtautuminen on kyllä ollut positiivista ja jopa niin, että kuvaamista on tultu pyytämään.
    Tuo usemmankin jo mainitsema "sekunnin momemtumin tavoittaminen", eli juuri oikean hetken vangitseminen kuvaan onkin sitten palkitsevaa, jos siinä sattuu onnistumaan.
    Oma lukunsa on sitten "Suomen Kuvaankävelijät ry" joka kokoontuu säännöllisesti esim. Kauppatorilla cruisingiltoina ... :rotfl:
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Yleensä tuo auttaakin mutta valitettavasti minun tapauksessa ei onnistunut, yritin kyllä. Siinä kävi muuten semmoinen hassu juttu vielä että muutaman vuoden käytön jälkeen Sigmaan tuli (pikku)vika ja lähetin sen huoltoon. Se tuli takaisin ja kuvat olivat epätarkempia kuin ennen ja soitin & valitin, pyysivät lähettämään uudestaan rungon (joka oli siis 30D) kanssa. No, tein mitä pyydettiin ja sain paketin takaisin, kuvat olivat aivan erinomaisen tarkkoja, jopa tarkempia kuin ennen. Eli kaikesta huolimatta olen tyytyväinen siihen Sigmaan...
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuo ruudun kalibrointi pitäisi kyllä kieltämättä tehdä, yritin joskus sillä nettiohjelmalla mutta se ei oikein onnistunut, voisiko johtua siitä että olen itse ihan jonkin verran värisokea? Jokatapauksessa, kannattaisi varmaan ainakin kokeilla osto-ohjelmaa mutta en ole vielä raaskinut. Hmm, voisikin kokeilla pistää ilmoitusta paikallisille foto-keskustelupalstoilla, ehkä joku voisi lainata eli vuokrata ohjelman...
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Asetukset:
    täysautomatiikkaa käytän harvoin, yleensä aukon esivalintaa mutta jos satun kuvaamaan kiihdyttelyjä niin sitten olen käyttänyt ajan esivalintaa (ja aika nopeaa aikaa, vähän riippuen optiikasta). Ja yleensä pistemittausta. RAW-kuvissa tuo valotus ei nyt ole ihan kauhean tarkkaa, sensijaan tärähdyksiä ei sitten voikaan korjata. Sitten tosin taas jos kuvaan nopeita kohteita niin sitten jpegillä.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hyviä kuvia muuten...
     
  13. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Raggarilla oli kyllä komeita kuvia.
    Melkein tunsi olleensa mukava :)

    Olen tuota alakulmasta kuvausta harrastanut itekkin kun autoja kuvaan parkissa. Tuntuu tulevan kuvattavan auton muodot paremmin esille, kun ei muut häiritse siinä niin paljoa.

    Monesti ite en jaksa niin paljoa jäädä kyttäämään vaan liikun hissukseen ympäri aluetta kytäten koko ajan mitä ympärillä tapahtuu. Suosin ite tuota 300mm putkea kun sillä pääsee kauempaa lähelle. Ilman että porukka huomaa. Kevyt kolmijalka on ollut kiva lisä, saa pitkälle matkalle vakautettua kuvaamista.

    Pitää tarjota raadille tänne muutama kuva arviotavaksi (lynkattavaksi. Tuntuu olevan sen verran taitavaa sakkia täällä). Jahka saan ne eka nettiin.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    [​IMG]
    Minä en kaipaa autotapahtumien ihmisiä välttämättä niihin kuviin.
    Itselläkin usein pakollinen hölmö t-paita päällä, digikamera kaulassa ja lippis päässä. Ei näytä ihan aikakauden mainoskuvalta, eli eihän näihin pukeutua tarvitse.

    En suosi 300 mm käyttöä autoja kuvatessa, autoista tulee usein hölmön näköisiä mittasuhteiden vääristyessä tele-suuntaan, vaan päinvastoin jos olisi laajempi kuin 18 mm (=28 mm wanhaa) niin ottaisin sellaisella, läheltä.

    Tausta tulee yksinkertaisesti joskus tehtyä ihan muusta kuvasta, tämäkin on Forssan picknickistä otettu.

    Kaipaisin joskus autotapahtumaa, jossa olisi edes saman aikakauden autot samoissa paikoissa.
    Joku Forssa on paikka, jossa 17M Ford on omassa karsinassaan ja sitten joku Fairlane on jonkun 2004 Mustangin kanssa ihan vierekkäin, ei sekään hyvä.
     
  15. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Oujee, totta helkkarissa kiinnostaa. Selailin ruudulla ja hienoa matskua näyttäs olevan. Oli emantä ja lankomieskin päässy kuvaan :D Eli mulle kans yks jos noita saa.


    Olet ytimessä! Samalla kerralla tulee se toinenkin kärpänen. Kuvakulma on aivan eri kuin "tasajaloilta" napattu kuva. Matala kuvakulma tuo kuvaan heti enemmän mielenkiintoa.


    Eipäs olis ihan heti huomannu jos et olis sanonu. Onnistunut manipulaatio.


    Mitä ihmisiin kuvissa tulee niin kyllähan se on tosi jotta ihmiset ne tästä autoilusta sen harrastuksen tekee. Siis jos meinaa autoharrastusta kuvata ni ihmiset kuuluu kuviin. Tenavat onnistuu monasti parhaiten.

    [​IMG]
     
  16. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Jep... Ja jos on mahollista ottaa ylhäältäpäin niin muuttaa kuvaa kanssa.. [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. bemi

    bemi Gearhead

  18. bemi

    bemi Gearhead

    Tänään on julkaistu LR4 beta, jossa näyttää olevan kuvakirjojen tekomahdollisuus ja pdf exporttaus. Täytyy tyypätä tätä kanssa.

    Edit:
    Näyttää olevan suoraan valmiina nuo Blurbin pohjat.
     
  19. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Muutamia autokuvia tullut myös vuosien mittaan otettua ja jokunen asia painautunut mieleen.

    Ensinnäkin tuo ihmiset autotapahtumissa. Siinähän se suurin sisältö monesti on ainakin tulevaisuutta ajatellen! Nuo autot pysyvät vuodesta toiseen melko samannäköisenä mutta ihmiset muuttuvat. Varsinkin kun katsoo vanhoja valokuvia niin ensimmäisenä kiinnittää huomion kuvassa näkyviin ihmisiin. Nykyajan vanhatparrat ovat niissä nuoria nöösejä jotka innosta soikeana hääräävät autojen ympärillä. Ehkä joku nykyään ansioitunut guru tarkkailee kuvissa varovasti taustalla 'isojen poikien' touhuja. Mielenkiintoisia kuvia varsinkin silloin jos niistä vanhoista kuvista tunnistaa jotain tuttuja kasvoja!
    Itse harmittelen että ennen sitä odotti joskus pitkäänkin kuvattavan kohteen edessä että aukeaa esteetön näköala. Nykyään digikuvaus on muuttanut niitä tottumuksia ja sitä saattaa tempaista lonkalta 'sinne päin' laukauksia joissa on sopivasi autoa ja ihmisiä mukana. Joskus onnistuu ja useimmiten ei. Jos ihmisiä kuvaa ihan erikseen niin silloin pitkä objektiivi puolustaa paikkansa kun saa tarkkoja kuvia ilman teennäistä poseerausilmettä. Pitkällä putkella saa myös omasta mielestäni ihan mainioita cruising ja kisakuvia. Silloin ei pääse aina ihan vierelle joten tekniikalla sen kohteen saa lähemmäs.

    Ihmisten kuvaamisessa varsinkin nykyään on sellainen kirjoittamaton (?) sääntö että jos kuva mahdollisesti loukkaa tai esittää kohteen epäedullisessa valossa niin sellaista ei pidä laittaa mihinkään julkiseen levitykseen, ainakaan ilman k.o. henkilön henkilökohtaista suostumusta. Kuvan ottajalla suuri vastuu arvioida onko kuva julkaisukelpoinen. Joillekin ihmisille ihan sama vaikka näkee kuvassa itsensä räkäkännissä sammuneena auton konepellille, ja joillekin taas esiintyminen väärässä seurassa jossain kuvassa johtaa yhteydenottoon kuvan ottajan kanssa.

    Toinen havainto on että varsinkin vanhoissa kaupunkien ja kylien katukuvassa otetuissa kuvissa näkee sitä muuttunutta kaupunkikuvaa. Sen hetkistä ajoneuvokantaa ja kadonneita rakennuksia ym paikkoja.

    Kannattaa katsella varsinkin tuota 'vanhoja valokuvia' osastoa! Vanhoissa kuvissa oivaltaa helposti mikä tekee kuvasta kiinnostavan. Ymmärrän että nykyajan katukuva on harvinaisen tylsä kun on vaan harmaita avensiksia ym volvoja taustalla, mutta muutaman kymmenen vuoden päästä ne ovat vain muistoina jäljellä, ja jos niiden seassa on kuvannut oman tai jonkun muun vanhan klassikon joka tulevaisuudessa on ehkä entistäkin hehkeämmässä kunnossa, niin silloin kuvassa on varsin mainio ja hauska 'kontrasti'..!

    Eipä se kuvaaminen silti mitään helppoa ole. En itse ymmärrä siitä puuhasta juurikaan mitään mutta pääasia että tämä päivä taltioidaan huomisen historiaksi!
    :wink:
     
  20. TheTintti

    TheTintti 2nd gear

    Lightroom 4 Beta ja Blurb ja Pdf exportointi kirjaksi suoraan ohjelmasta.
     

Kerro tästä muillekin!