429 Cadillac korvauskaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ässä., 24.2.2016.

  1. Ässä.

    Ässä. 3rd gear

    Olisi edessä uuden kaasarin hankinta cadillacciin. Onko jotain peruskorjattua alkuperäistä myynnissä, jos ei ni edelbrock on aina vaihtoehto tietty. 600cfm? 750cfm? Joku muu, mikä?

    Tehoja ei niin tavotella vakiokoneesta, käyttövarmuutta lähinnä.

    Floridaan oon menossa parin viikon päästä, sieltä olis mahdollista tuoda tullessaan...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täsyä varmaan ollaan eri mieltä mutta mun valinta ehdottomasti ois 750cfm edelbrock. 600cfm riittää paperilla mut helpommin toimii 750.

    Toki huomioitavaa jos vanha eri kurkuilla esim spread tai squarebore. Laippa väliin muuten.


    Holleylle ehdoton ei. Rockauto myy alkup kunnostettuja varmasti.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Vanhan mallinen Carter AFB oiskohan ollut #3904, tai Rochesterin 4Jet 4GC noita on mun mielestä molempia käytetty niin Caddyjen kuin Buickienkin mottien päällä 60-luvulla. Omassa ´66 Eldossa on 429 ja päällä orkkis AFB.
    Luonnollisesti tsekkaa ensin mikä kaasari siellä nyt on. Molempia saa re-manufactured versioina. Ebay varmasti auttaa nopeesti.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Edellisen kanssa samaa mieltä, tsekkaa mikä kaasari paikallaan ja sille korvauskaasari. Osuu kiinnikkeet paremmin ja Käkkylä toimii edelleen niinkuin sen kuuluukin toimia.

    Omaan -66 Fleetwoodiin askartelin 80-luvun rokkiorkesterin sähköryypyn kelasta orkkiskaasariin sähköryypyn.
    Samaten korjaussarja kaasariin ja menoks. Toimii kuten pitää. Tosin tyhjäkäynti on vapisevaa, mutta niin taitaa olla isolla osalla 429:n omistajilla muutenkin.
     
  5. tuoppi

    tuoppi 1st gear

    Saisko tähän perusteluja? Itsellä hyllyssä ylim. holley ja aion sen heittää paikalleen..
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voihan sen Holleynkin paikalleen asentaa.

    Orkkistyylinen vain on helpompi laittaa, vivustot sopii, ilmanputsari sopii ja kaikki muukin passaa paikalleen "heittämällä".
    Hollikkaan saattaa joutua vähän kikkakakkosia näyttämään.
    Samalla tavalla sekin polttoaineen sekoittaa ilmaan.
     
  7. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jos muuten on orkkis tyylinen huussi, niin en minäkään Holleyta laittaisi. Nää nyt on näitä, mutta mulla on Edelit,Carterit ja Rochesterit ollut toiminta varmempia ilman vuotoja ja hajonneita powervalve ongelmia.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo vivustot ym liittämiseen liittyvät on yksi syy ja toinen on mun mielestä vittumainen säätö power valve ym systeemin takia.

    Tietysti jos haluaa kaasarista vielä oman harrastuksen niin miksei. Mulle yks kesä riitti ainakin vaikka oli alipainemittari käytössä. Kaasari anto vielä oireita mitkä olis voinu tulla sytkän puoleltakin.

    Edelin nakkaamalla ja vähän ruuvia kääntämällä tuli oikeen harašoo. Sattumaa tai ei, holleyhin en koske enää.


    Myös kaikki hyvin toimivat kaasarini on olleet edel/carter.

    Holleyt pahimpia ja quadrajetit sitten muuten kun alkaa temppuilemaan. Vaan sain quadrankin helpommin haltuun kun holleyn...


    En tiedä myöskään yhtään hyvää syytä miksi holley pitäs mihinkään laittaa jos ei niin huonot lähtökohdat ole että se siellä vakiona lymyää.
     
    el borrachitos tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä en puuttuisi noihin rokkiauton halpoihin remppakaasareihin, samoin Ebayn:n edullisiin. Sellaisia purkaneena (ja rahaa sijoittaneena) en ole kokenut että olisin rahalle saanut vastinetta. Todella mutkat oikoen tehtyjä remppoja. Parempaa sain, toki hieman kalliimmalla, kun käytin osaavaa pajaa tekemään/remppaamaan kaasari.

    Eldon Rokkiautosta tilattua kaasaria ei voinut käyttää edes aihiona. Kansi kiero, väärin porattuja kanavia joita oli yritetty sitten tukkia jollain lyijymötikällä jne.
     
  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mä oon vuosien saatossa muutamia em.peruskorjattua(tai rikottuja) kaasareita ostanut Ebaystä, eikä ole ollut valittamista. Rungot ollut ihan hyviä, eikö ole ollut esim.pohjasta syöpyneitä.
    On ollut näköjään kummallakin tuuria, ja kahta erilaista. Noiden "korjaajia" on varmaan just niin montaa sorttia kuin on myyjiäkin. Ite meinaan uskaltaa jatkossakin tilata Ebaystä samanlaisia jos tarvetta ilmenee, ja jos meidän vauhtikaupat tarjoo eioota. Rockauton kaasareista ei mulla taasen ole mitään kokemuksia.
    Monellakaan ei ole tietoa osaavista kaasarinkorjauspajoista, joten tässähän ois hyvä tilaisuus hieman aukaista asiaa,niin joku voi välttää jo tehtyjä virheitä ;)


     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itselleni sain hyvän kaasarin teetettyä kotimaisella verstaalla. Tavoittaa täältäkin nimimerkillä "väne"
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jos ketjun aloittajan kaasari on vaan vielä jotenkin edes kunnostettavissa, niin tässähän olisi silloin yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Jättäisin siinä tapauksessa uudet Edelitkin kaupan hyllylle. Noi motit on kuitenkin kai alunperin suunniteltu toimimaan niillä mitä niihin on tehtaalta juntattu
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yleisesti noin varmaan onkin mutta onko siitä testausta?

    Monesti kuitenkin perusvehkeissä ja sarjatuotannossa pitää tehdä kompromissejä. Yleensä alkup kaasarit quadrajetit varsinkin on siinä maineessa että litra pari saattaa satasella säästyä verraten johonkin korvauskaasariin.


    Tuleeko pari litraa tehojen kustannuksella? En väitä että vakiokoneessa saatas ihmeitä aikaan kaasaria muuttamalla. Monesti kun cfm luvut menee käsi kädessä jos vastaava korvauskaasari ostetaan.


    Toki imusarjan malli vaikuttaa jos spreadboreen (oliko se se malli että yhtäsuuret reiät?) laittaa squareboren tai päinvastoin.

    Eli jos imusarja pysyy kaasarille käypäsenä niin mitähän käy?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä itte kunnostaisin quadrajetin, on itellä omissa autoissa toiminut paremmin mitä edeli. Edelillä sai sotkea kaasua joka mäessä kun muuten hyytyi. Holkittaa akselin, pistää korjaussarjan ja uuden uimurin sekä alipainekellot niin pitäs alkaa toimimaan.

    Itellä ainakin kaasarin tarroista pääteltynä melko uudehko edeli ja kaikki akselit yms. ihan väljänä, ei sillä ainakaan sitä 300 000 ole varmaan ajettu mitä noitten akseleitten nyt kuulus kestää.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos edeli on mäkeen hyytynyt niin ei varmaan oo säädöissä ollut tai ehyt :D

    Quadraan ei ole enää kovin halvalla kunnon korjaussettejä. Omaani ostin kesällä missä oli huimat neula, tiivisteet ja paperinen ohje.

    Auta armias jos ne quadrajetin neulat vääntyy niin sitten saapi tilailla. Niitä oli miljoonaa eri paksuutta ja mallia. Samaten bakeliittinokkaa ilmaläpille oli jo vähän heikko löytää. Itsetehty oli ok muttei alkuperäisen veroinen.


    Monesti nuo neulat ja putket voi ottaa damaa jos huolimattomasti kasaa ja laittaa kantta. Oon tähän syyllistynyt myös.


    Quadrajetin sähköryyppy myös yksi mysteeri mikä monesti vittuillut vaikka kuinka katsottu.


    Ah voi kuinka mä rakastankaan edelin ja manuaaliryypyn tuomaa turvaa :) onneksi ei oo varaa ostaa quadran tilalle mikä muutenkin kyllä toistaiseksi toimii.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oma ammattimiehen remppaama q-jetti toimii oikein hyvin niin kylmänä ja kuumana. Tehtaan tekemät säädöt alkuperäisessä kaasarissa vakiokoneen kanssa on yleensä ongelmattomat versus jonkin korvauskaasarin yleismallin säädöt.

    Ja edelin hinnalla saa täydellisesti rempatun ja säädetyn alkuperäisen tai jos oma aihio on hyvässä kunnossa niin jopa halvemmalla.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös Carter AFB ja Edelbrock Performer -sarja ole jokseenkin samoja kapistuksia?
    Mun muistaakseni Edeli osti Carterin Weberiltä joskus 90-luvulla tms. Niiden korjaus opaskin on nimeltään; How to Rebuild and Modify Carter/Edelbrock Carburetors.
    Joten, eiköhän rikkinäisen Carter AFB:n tilalle voi ihan hyvin laittaa vastaavan Edelin, kunhan katsoo että neulat ja muut säädöt on samat kuin alkuperäisessä. Voihan sitä Edeliäkin sitten hienosäätää haluamaansa suuntaan. Mun mielestä Caddyssa, jossa on 429 koneena, on ennemminkin iloa niistä muutamista (kymmenistä) litroista benzaa jotka säästyvät cruisaillessa, kuin joistain hepoista kierrosalueen yläpäässä... :) Kunhan vaan vääntö on tasaista ja käynti pätkimätöntä.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja toi quadrajet on myös kohtalaisen helppo korjata itte. Ei se nyt mikään 1 kurkkunen Ford vessanpyttykaasari ole helppoudeltaan mutta ei se mikään kovin hankalakaan ole. Holkitukset olen itte teettänyt, kaikki muut tehny itte.

    Mulla ei kokemusta sähköryypystä mutta se kuumailmaryyppy toimii kyllä melko mainiosti. Noin yli 10-15 asteen se ryyppy ei mene päälle mutta sitä alemmissa lämpötiloissa se menee, -30 asteessa se ryyppy ei lähtenyt kunnolla pois päältä. Säätäminen on vaivaannuttavaa mutta ei se paljoa aikaa vie. Varmaan toimis mulla paremmin jos mulla olis noi termacit yms. toiminnassa. Täytyykin ens talvena vetää joku lämmin ilma viritelmä tonne että kone saa pakosarjan päältä sitä kuumaa ilmaa.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi kuumakierukka ryyppy hieno mutta sitä ei joka vehkeessä oo.

    Quadrajet taitaa olla monimutkasin näistä peruskaasareista? Mut juu ei mahoton.


    Mulla kylmällä ilmalla jää kiekat vähän korkeelle ja joutuu pari kertaa polkemaan että lähtee. Kesällä välillä taas tukehduttaa toki jaksaa käydä. Välillä ei mitään. Kaasariakin purettu ym. No nää on näitä. Ryyppyyn tuntuu monet ongelmat liittyvän. Äkkiäkö tohonkin vaijerin naittas ja manuaalilla.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Quadrajet on monimutkanen ehkä toiminnaltaan mutteise mikään monimutkanen ole korjata. Kannen saaminen paikalleen, tiivisteen asettelu ja sen neulaventtiilin kiinnitys uimuriin on hankalimmat mun mielestä eli ei mitään kovin hankalaa ole tiedossa.

    Toi sähköryyppy mun ymmärtääkseni on niin tyhmä että se ryypyttää aina konetta?

    Onko sulla siinä autossa paikkaa minkäänlaiselle kuuma-ryypylle? Meinaan kun niitä on se olds malli missä ne putket menee siellä imusarjassa ja sitten se malli missä se jousi on siellä imusarjassa sellasessa kolossa?

    Yks vaihtoehto on että ostat multa ton mun edelin pois, vois jo lähteä jollain 160 eurolla kun kellekkään ei se ole 200 eurolla kelvannut...
     

Kerro tästä muillekin!