mitkä äänenvaimentimet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ToNde88, 27.3.2015.

  1. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    OK no voishan niitäkin ajatella, vissiin motonetistä saa.
    Juu saa tulla puristuksia nostamaan, rahaa ei ole maksaa..;)
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pitkät läpihönkivät vaimentajat poistavat aika hyvin ne koreataajuiset rätinät ja jäljelle jää just se matala jyminä.

    Emännän isä luuli että raskas dieselvetoinen juna menee läheisellä rautatiellä hetkeä ennen kuin saavuimme pihaan.... :D
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Itellä nyt ne lyhkäset ovaali simmonsit motonetistä ja tyhjäkäynti/hissukseen ruisimisessa ihan ok soundit, kolmesta neljään tonniin semmonen tympee pulputus ja neljästä tonnista ylöspäin aikas racea rääkymistä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    polttanee villatkin sieltä jos liika lähellä on. Katalysaattorien tilalle laitettuja pönttöjä olen paria ihmetellyt ja aika yhtä tyhjän kanssa ne siellä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toikin taitaa vaikuttaa aika lailla että onko miten puristuksia. Mulla oli tossa saasteoldsissa joku cool sivuputki missä ääni oli sellasta ihme älämölöä. Siis sitä ääntä tuli mutta se ei ollut sellasta hienoa holololo vaan vaan epämäärästä mökää. Hommasin vakio putkiston ja nyt hyvä hillitty ääni. Kuulee ulos lotkotuksen että V8 on, mutta sisälle ei tule mitään ääntä.

    Valitetavan usein ainakin mun korvaan noitten saastemottien pakoputkiviritys epäonnistuu jollon saadaan meteliä muttei hienoa sointia. Tämä siis puhtaasti mun mielipide, ei kenenkään olds 307 tai ford 351M vai mikä se saastemottien kunkku olikaan, virittäjän sovi hermostua.

    Sit on muskelivuosien cadillacci missä hienot äänet, tosin kumisi sisälle niillä putkilla. Voisin olla kiinnostunut luopumaan niistä putkista, kun hommaan siihenkin varmaan vakion. Molemmilta puolilta erikseen meni taakse asti jotain 2,5" - 3" jos oikein muistan ilman H tai X putkea. molemmila puolilla vaimennin. Kuulemma jonkun porilaisen (?) pakoputkisepän tekemät, oliko nimi joku forsmanni, forsberggi tai vastaava?

    Ilmeisesti ne puristuksetkin ja koneen muu vireisyys tekee sen soinnin sinne.

    Kyllä siinäkin on ero kun tossa kylällä oli kaks DX corollaa, toisessa 200 heppaa, tupladellorttot, ja kunnolla laitettu kone, toisessa vakio kone ja molemmissa sama putkisto. Aika roskaa ne vakio koneen äänet laitettuun vaikka oli peltisarjat yms. molemmissa.
     
  6. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Mulla oli tod. näk. samat simonssit viime kesänä c-bodyssä. Tuplaputket ilman x/h yhdistystä. Putket tuli jonkin verran takapuskurin ulkopuolelle ja tyhjäkäynnillä sekä matalilla kierroksilla makea/ok matala höpinä ja korkeilla melko race. Vaihdoin pois kun maantie nopeuksissa olevilla kierroksilla (oisko jtn 3500rpm, ei rundikelloa) järjetön kumina sisällä
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Hakee Motonetista Dynomaxin Superturbot, pystyy ajamaan matka-ajoa ja polkastessa ei tule epäselvyyksiä moottorityypistä eikä juuri muulloinkaan. Suosittelen.

    PS. Ja toimii jopa tuon kuvan "maatalousmottorin" yhden putken kanssa...
     
  8. PAZI

    PAZI Gearhead

    2,5" tuplaputkisto ilman h/x putkea ei omassani toiminu,korvatulppia joutu puolikuuro käyttämään maantie nopeuksissa..
    Kaveri kehu Red hotseja joten kokeilin sitten niitäkin ja lopputuloksena aivan saatanallinen meteli..

    laitoin kopperoon 3" sisäänmenolla olevat perus vaimentimet, pystyy matkaa ajaessa keskustelemaan normaali äänenvoimakkuudella ja tyhjäkäyntikin kuulostaa mukavalta.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Itelläki rosteriset läpivirtaus Simonssit ja kumina on julmettu sisälle vaikka vedin putket puskurin yli taakse, ainut mikä hävis oli se rähinä sisältä. Eli parempi oli taka-akselin eteen noilla kun loppuun asti...

    Pitää kokeilla jotai toisia jossai välis kuha budjetti antaa myöten tommoseen ei-pakolliseen roplailuun..
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Itsellä on kans läpivirtaavat Simmonsin pöntöt ilman H/X-putkia. Aluksi putket loppui vielä ennen taka-akselia ja kumina oli aika huima sisällä. Vedin taakse mutta vieläkin kumisee hieman turhan kovaa sisälle. Tasaisella kaasulla tasamaaalla menee aika hiljaa, mutta jos vähänkin painaa kaasua niin alkaa kumista.

    On myös mietteissä jos jossain vaiheessa päivittelis vaimentimet, kun on saanut 'tärkeämmät' tehtyä alta pois.

    Vaimentimet on itsellä just taka-akselin etupuolella kun koetin saada niitä hieman ylemmäs, etteivät roikkuisi kovin alhaalla, mutta en siinä kovin hyvin onnistunut.
     
  11. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Taka-akselin etupuolelle tulis itselle kanssa, ja on h putkella putkisto. En tiiä kai sellaiset Raptorit kokeilen, simonseista eriäviä mielipiteitä ja red hotsit ärjyy liikaa vissiin.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Jep siinä ne on itelläki, heti ennen taka-akselia kun siinä on lattiassa paikat vaimentimille ilman että putket roikkuu turhan alhaalla.
    Nuo pirkka peltisarjat tuo ne jo tarpeeks alas muutenkin.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Niinkuin aiemmin jo pohdittiin, moottori vaikuttaa myös paljon tuohon mitä milläkin saa.

    Mulla Chargerissa museokuntoisen 440:n kanssa H- putkella ja yksillä dynomaxin ei-läpivirtaavilla pöntöillä varustettu taakse asti ulottuva putkisto piti ihan miellyttävän pehmeän ja voimakkuudeltaan kohtuullisen metelin. Sitten kun moottoriksi vaihdoin korkeapuristeisen n. 600hv isolohkon, samalla putkistolla alkoi sellainen pauke ja rätinä, sekä joka alueella äänentaso nousi todella paljon. Koko putkisto tosin oli alimitoitettu kyseiselle koneelle.

    Challengeriin mulla on nyt tulossa Magnaflown 3" rosterihormisto X-putkella ja yksillä läpivirtaavilla vaimentimilla, taakse asti. Moottorina myös n. 600hv katuisolohko. Sama putkisto piti jo miedon pikkulohkon perässä aika kuminan sisälle, vaikka tosiaan loppuun asti putket tietenkin. Saa nähä joutuuko tota muokkailemaan tai lisäämään vaimennusta.
     
  14. El C

    El C 3rd gear

    Pystytkö, eli onko tilaa laittaa vaimentimien ja korin väliin "eristelevy"? Vaikka joku profiloitu millin pelti tukevasti kiinni koriin, tappaa kuminat yllättävän hyvin. Siitähän se kumina eniten tulee, kun korin ohuet lattiapellit resonoi.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon tykännyt laittaa perusvaimentajaksi niin isokokoisen kuin vaan saatavilla on ja sille kaveriksi akselin takapuolelle vielä semmoisen läpinäkyvän "resonaattorin" jonka jälkeen vielä pikkupätkä putkea. Jälkimmäinen pönttö siloittaa pahimmat korkeataajuiset pärinät ja yleensä vielä häivyttää erityisesti jollekin kierrosluvulle osuvan kuminan. Haaramoottoriin tietty tuo täytyy tehdä x2, mut aina ei voi voittaa.:)
     
    pas2 tykkää tästä.
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllähän sinne mahtuu. On vaan just lavan kohdalla niin täytys katsoa miten ne kiinni saa. Ohjaamon kohdalla ne ei ole. Taidan kuitenkin katsella jos laittas semmosen ei-läpivirtaavat pöntät tuonne jossain vaiheessa.
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Ai jaa, pikkiksestä kyse. Ilmankos kumisee, lavaa kun on hiukkasen paha villoilla äänieristää (tähän piti laittaa lol hymiö mutta ei tunnu mun tabletilla onnistuvan). Caminosta taitaa olla kyse, kokemuksesta tiedän, että on melkoinen kaikukoppa tuo lava...
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Joo Caminosta hyvinkin.
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla 80km/h n. 2200rpm eikä häiritse äänet ollenkaan. Putket päättyy takarenkaiden taakse alaspäin.
     
  20. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tämä on todettu toimivaksi täälläkin. Pelkät peruspöntöt takapenkin alla ja 80 vauhdissa maantiellä jyminä oli lähes helvetillinen. Läpivirtaavat pikkupöntöt takapuskurin taakse ja se kumina hävisi kokonaan.
     

Kerro tästä muillekin!