kukaan tehny vetolevyä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Remmiveto, 21.5.2016.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tartteis pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan vetolevyä, koneeseen ei ole saatavana vahvaa levyä eikä siihen kyl käy toi turbiinikaan.

    Ei jää vaihtoehtoa kun tehdä/ teetättää.

    Voimaa pitäisi kestää paljon. Eli SFI tason kikkare pitäs olla.

    Onko kukaan tehny, mistä materiaalista, paksuus, mahd. lämpökasittely jne jne.

    Ojennusta miettiny mut veivejä kysellessä sano et vähentämään päin hommia.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollsen "väsäsin" ihan ite kun valmista ei saanu.
    [​IMG]
    Ite piirsin kuvan autocad:illa ja kerron leikkuuvirmalle mitä raudalta vaaditaan.
    Ja kun varmaan ihmettelet että tuleepa paksut pultit niin turbiini tulee tohon toiseen levyyn kiinni. Se tuli samasta paikasta.
    [​IMG]
     
    peltsi ja Saetkae tykkäävät tästä.
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Valotatko miksi päädyit tuollaiseen? Voi sen toki tehdä noinkin.

    Minulla turbiini tulee laatikon pinnasta yli, kiinnitys välilevyllä kompensoidaan se. Mut tuollainen ei mahdo ellei tee isoa välilevyä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen oli pakko tehdä kun muutin orkkiskoneen eri kampuralla ~100cid suuremmaksi. Tollanen hässäkkä siellä on tehtaankin jäljiltä mutta pulttijako muuttui kampurassa ja turbaanissa.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla tollainen Cummins 6bt twin turbo Corvette-projekti, ja sen koneen perään tulee 4L80E-aski. Siihen tein tuollaisen vetolevyn, vahvuudesta vaan ajatuksena 2,5 kertaa vakio, ja kun vakiollakin(2mm) on jotkut 700hp välitettänyt niin tuumasin että se 5mm riittää mulle vahvuudeksi.
    Materiaalina siinä on ihan vaan se parempi rakenneteräs, onks se nyt numeroltaan st 550?
    Valmista SFI-levyä en löytänyt thän mun yhdistelmään ja siitä tää omavalmiste lähti.
    Keskiosa levystä on toi itse tehty ja starttikehänä vakiolevystä irti sorvattu kiekko hitsattuna tuohon keskiosaan.

    Sikäli mietintänä vois sanoa että melko ohuiden levyjen välityksellä noissa tuplaturbo isolohkoissa se voima välitetään, ja näkyvät toimivan kunhan vehkeet on muuten kunnossa(linjaukset moottori/vaihteisto, tasapainotus ym.).

    En tiedä tulevaa kombinaatioosi mutta jos jonkun yleistyksen tekis niin sellanen vahvuus ja materiaali mitä maailmalla ajetaan vastaavilla tehoilla niin olis joku ohjenuora? Ja jos ei ihan ensimmäisenä kriteerinä ole paino, niin pistää sen millin pari vahvuutta lisää levyyn?

    Ei muutakuin sorvi ja jyrsin käymään...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Nyt on hieno.

    No minähän teen katuautoa joten varmaan pitoja en saa muuta kuin mailin vedossa.

    Vastaavaa moottoria en tiedä. Saman oloiset, hieman miedompi, pienempi puski 1250hv ja 1920Nm.

    Mut se on manuaali ja minulla automaatti.

    Eli moottorina isolla ruuviahtimella Viperin V10 ja laatikkona Maybachin 5 v tomaatti.

    Yks vaihtoehto et hommaan Maybachin vetolevyn tutkittavaksi. Siin kuitenkin se 1000Nm vakiona ja lastutettuna 1500Nm
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se Maybachin vetolevy olis joo kyllä hyvä lähtökohta vertailuun, jos sellasen jostain käsiis saat.

    Toisena olis sen suurinpiirtein saman tehoisen/vääntöisen manuaalin kytkinlevyn keskiön vahvuuden kun saisit tietoosi niin jotain siitäkin pystyisi päättelemään. Toki jos siinä kitkapinnan kehän mitta eroaa suuresti vetolevyn turbiinin pulttien kehästä niin vertailu vaikeaa...

    Aikoinaan kun pinnoitutin kytkinlevyn Cumminsin + 6speed manuaalin perään G30 Vaniin niin noita kytkinlevyjen keskiön vahvuutta vertailin kuorma-autojen keskiön vahvuuteen, ja siellä ne heilu 1-2mm vahvuudessa(siis se pelti mihin ne on niitattu), että ei ne siinä järeimmässäkään kuorkissa mitään kymppimillisiä ole.... Noissa se pelti jousiterästä, ja senhän ominaisuudet vaihtelee valmistajien välillä?

    Ford Garcon levy johon naitettu Volvon F6 keskiö, kestää, pitää toimii sillä reippaalla 1000nm väännöllä mitä siinä laitteessa on, 1mm vahvuus siinä pellissä...

    [​IMG]
     
  8. ventora

    ventora 2nd gear

    eikös vetolevytkin ole liki poikkeuksetta jousiterästä?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida olla nämä missä starttikehä/puntit hitsuutetaan kiinni.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep. Moparien hammaskehättömät "lenkurat" on jonkinlaista jousiterästä, mutta niissä ei ainetta ole muutenkaan läheskään yhtä paljon kuin hammaskehällisissä.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ kuten kirjoitin aikaisemmin että olin yhteydessä ko. firmaan veivien teosta ja kovin suurta innostusta ei tuntunut löytyvän.

    No veivit tekee Auto-Verdi Ruotsissa mittatilauksena. Kunhan saadaan mitat sovittua kohdalleen.

    Vetolevyn suunnittelu ja mahd. valmistus tulee ajankohtaiseksi lähiaikoina kun saadaan projekti takas halliin ja työnalle.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmmm ite soitin kysyin, että tekeekö vauhtipyörän niin sano että tuo näytille. Vein näytille ja sano että jätä tänne niin saat viikonpäästä haettua uuden 300€ hintalapulla. Niin tein ja todella tyytyväinen. Kiertokangista kysyin 6kpl 1200€ hintaan, lupas takuu kestoksi 900heppaa/9000rpm.
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vetolevystä en ole kysynyt. Lähden Maybachin vetolevystä.

    Veiveissä, ei ollut innostusta tehdä. Minulla ei kriteerinä ole hv- vaan Nm kesto. Nytkin hyllyssä 1200hv kestävät H-veivit. Pulttien vaihdolla lupaavat 1400hv mutta moottori työntä sen 2000Nm alle 3500rpm ja se on H-veiveille myrkkyä. Ne taivuu sivuttain. Jos tekisin turbomoottorin niin hyvin voisi noilla jo olevilla ajaa.

    Mutta jos veivit maksaa 1/3 siitä mitä mahdollinen veivin pettäisen aiheuttama tuho niin en halua kokeilla että" jos ehkä kestää"
     
    peltsi tykkää tästä.
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Vähintäänkin mielenkiintoinen häristin tulossa!Saattaa vaikka vähän sutasta ihan vittuilematta:eek:
    Mihin koppaan tämä tulee??
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Projekti kulkee nimellä Project Plan Bee.

    Tarkoitus olis leimata rakennelma vielä kadulle.

    1970 Super Bee 2d ht. Oli Lahdessa lokakuussa näytillä. On ens lokakuussa taas lisää tehtynä.

    Löytyy Instagramista #project_plan_bee
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hu huh!Paljos Viperin kiuas painaa versus Suber Been oma pata?
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vajaa 100kg VÄHEMMÄN. ;)
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Niin ajattelinkin että nyky materiaalilla ois kevyempi,vaikka kone sisältää aika paljon osia.
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tyylikästä!Aika nätin näköinen toi (t)ahdistin...
     

Kerro tästä muillekin!