Sbm 418 Street & Race moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja mopster, 28.6.2014.

  1. jersey87

    jersey87 3rd gear

    Mielenkiinnosta pakko kysellä, minkäslaiset ohjauksen osat sulla tässä on?? -73 dartin navat,jarrut ja putkiylätukivarret?? Onko joku tiuhempi välitteinen simpukka vaiko ihan se orkkis.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Näin juuri. Simpukka on orkkis johon aikoinaan vaihdoin 20:1 välityksen jota ainakin joskus sai moparilta osanumerolla P4007612.
     
  3. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitä tuo välitys tarkoittaa vanhan aikaisena tapista-tappiin ohjauksena?
    Se on jotenkin helpompi ymmärtää, että paljonko ohjauspyörää pitää pyörittää pyörien kääntämiseksi äärilaidasta toiseen.
    Mulla on FB:n vaihdettu nopeampi III-Gen ohjaus. Alkuperäinen oli 3,5 kierrosta ja nykyinen 2,5 kierrosta, tapista-tappiin. Vaihdoin kun alkuperäinen oli väljä ja haki, nopeus tuli optiona kun hinta oli sama. :D
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Orkkis manuaalisimpukka on suunnilleen 5 kierrosta ja tää 20:1 välitys 4 kierrosta.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    orrkis taitaa olla 26:1 Saatavilla on myös joskus ollut 16:1. Mut jo toi 20:1 on jo hiukka epämiellyttävä "pysäköintiohjaus" etenkin pienemmällä ratilla, ja etenkin etenkin manuaalilla.
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    Tämmöset vehkeet ei muutenkaan oo kauheen miellyttäviä pysäköidä. Leveet sliksit ja spooli jäkittää kääntyessä vastaan, ja sitten tommonen korkeaviritteinen viinalla käyvä motti sammuu helposti ja käynnistyy huonosti, ja sitä joutuu ajamaan niin että toinen jalka on kokoajan kaasulla. Se ohjauksen jäykkyys ei siis oo välttämättä se päälimmäisin murhe :) Mut kaikkeen tottuu ja mä tuun ton kanssa ihan hyvin toimeen. Vaimoa en oo viittinyt kysellä enään kuskiks kruisinkeihin :lol:
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Joo ei tartte varmaan vaimoa kuskiksi pyydellä, jos ei ihan vaan kaupunkia kiertämään ilman pysähdyksiä... Maantiellä tuo ei varmaan ole pöllömpi!
    Mun FB on tehostimella, joten sitä jaksaa kyllä vääntää, kunhan on kone käynnissä... Taannoisten starttimoottori vikojen takia mä olin sillä hinauksessa ehkä 4 kaupungin läpi keikkaa... Siinähän on tiätty tehostetut jarrutkin! Tiesi vääntäneensä rattia ja polkeneensa jarruja! :)
    Makee toi sun vehje kumminkin on, kunnon katuraaseri, mutta näyttäis kuitenkin kunnolla viimeistellyltä eikä miltään romulta. Aikoinaan 90-luvulla ja 2000-luvun alussa noi street-race vehkeet oli usein aika rujoja laitteita. Kojelauta oli raiskattu että saatiin kaariputket ja mittarit paikoilleen ja sisusta muutenkin "kevennetty" repimällä kaikki irtoava pois.
     
  8. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Siisti ku sika pienenä, joo olihan jossain välissä noin et kaaret vedettiin sieltä mistä aita oli matalin mut ei kai enään,
    toissa kesänä pääsin Dartblowerin kyytiin ihan kadulla ja olihan se sanoinkuvaamatonta se vääntö mitä
    500 satanen voi tehdä isolla blowerilla ihan ku ois ollu junas mut se ei koskaan tunnu lopettavaan vetoaan.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Tossa olis viimekesältä Räyskälästä lisää lähtöjä videon muodossa.

     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    Vaihdoin mottiin uudet Harland Sharpin keinuvivut. Näihin Indybrock kansiin ei ole valmista vippasettiä tarjolla muuta kun Indyn omat vipat, mutta Harland Sharp tekee kustomina kaikkea spesiaalia. Nämähan nyt on oikeastaan vaan ihan normaalit BBM vipat pikkulohko akseleilla ja sopivilla spacereilla, eli custon osia ei tarvittu, ainoastaan custom setti.

    Nämä uudet vipat on nyt isommalla 1,6 vipusuhteella, ja kun tossa laahurinokassa ei oo ollu riittävästi nostoa noille kansille niin jonkunlaista tehon lisäystäkin on odotettavissa. Noita vanhoja Indyn vippoja pidin myös vähän heikkona lenkkinä, varsinkin kun ne tuli mulle käytettynä, mutta enää ei tarvii olla vipoista huolissaan.

    Muutama viikko sitten sovitin vippoja koneeseen toiveikkaana että vanhojen tönäreiden mitta olis sopiva, mutta ei ollut siellä päinkään, reilu 5mm lyhyemmät piti laittaa tilaukseen. Eilen tuli tönärit, ja nyt on uudet vipat koneessa. Huomenna onkin sitte jo ekat kisat Kiikalassa.

    Auto on muuten ollut ajossa jo pääsiäisestä lähtien ja kilometreja jo reilusti mittarissa. Helsingin näyttelyssä tuli käytyä, kolmet kruisingit jo takana plus muut huviajelut päälle.

    [​IMG]
     
    coronet70, LPV, Vuokralainen ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kiikalassa kulki iloisesti. Ysin aika selkeesti hakusessa
     
    Vuokralainen ja Tero2 tykkäävät tästä.
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllähän se kulku parani, loppunopeus pari kilometriä ja lentokenttäaika kolme kymmenystä. Tossa päivän neppaukset.

    [​IMG]
     
  13. 440

    440 Gearhead

    :cool:Tossahan puuttuu ajetut punavalot Holoa vastaan yläosasta mutta näköjään alhaalla on :rolleyes:
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Punavalo oli vaan siinä harjotusvedossa, virallisessa Blacklist lähdössä eli tossa viimisessä 10,48 vedossa oli reaktiot ihan kohdallaan.
     
  15. Mysteeri

    Mysteeri 1st gear

    hyviä vetoja kaikilla jenkeillä.. paikalla oltiin ihmettelemässä
     
  16. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Ootkos jotai muutoksii tehny alustaan? Muistelin vaa et viimevuonna ois 60jalkaset ollu korkeempii Kiikalas
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    En oo muutaku uudet renkaat vaihtanu ja vähän lähtötekniikkaa hionut. Nyt kun on 10 vuotta tahkonnut noilla lentokentillä ni rupee pikkuhiljaa oppimaan kuinka siellä pitää ajaa.
     
    rallikuski tykkää tästä.
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Dusteri oli eilen pitkän matkan kestävyystestissä kun käytiin Porissa kisoissa. Lähtö oli viideltä aamulla, pari pysähdystä E85 tankkauspisteellä, yksi kahvipaussi, ja ennen yhdeksää oltiin Porissa. Osallistuin Heads Uppiin ja kerkesin ajamaan viisi lajittelulähtöä. Ensimmäinen lähtö meni tunnustellessa, toisessa stumppasi, ja kolme viimeistä sujui tasaisen hyvin pienen kiihdytyspumppujen säädön jälkeen.

    Uusi ennätys 10.335 /210.77 tuli sopivaan saumaan hyvän 0.534 reaktion kanssa kun ajoin Blacklist haastelähtöä Sinisalon kanssa, ja vaikka Sinisalo ajoi oman ennätyksensä 9.99 niin voitin lähdön täpärästi paremman reaktion ansiosta. Nyt siis Blaclistin sijalla 2.

    Pudotusajot jäi sateen takia ajamatta joten laitettiin Dusteriin putket kiinni, renkaisiin lisää painetta ja lähdettiin ajamaan kotia kohti. Tässä päivän lähdöt, loppunopeusennätys 211.39 viimeisessä lähdössä.

    [​IMG]

    Kisoissa ei tullut otettua kuvia joten laitetaan kotimatkalta :D
    Ruokapaussi Forssassa.

    [​IMG]

    Seuraavassa kuvassa näkyvä pilvi tuli niskaan Riihimäen paikkeilla, ja satoikin niin lujaa että tuli kiire pysäyttää auto, näkyvyys meni täysin ja sliksit rupes kellumaan.

    [​IMG]

    Paluumatka oli sadetta ja aurinkoa vuoronperään, mutta kotopäässä keli näytti sen verran hyvältä että ajettiin suoraan Nastolaan kruisinkeihin.

    [​IMG]

    Kotiin kerkes sitten jo hyvissä ajoin ennen puolta yötä. Päivän reissulle tuli matkaa melkein 600 kilometriä, auton kanssa ei taaskaan mitään probleemia.
     
    valtope, deeäxä, fury69 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Onpas ollut pitkä ajokausi tänä vuonna, Dusteri on ollut liikenteessä American Car Showsta asti ja on vieläkin. Viime viikolla kävin konttorilla hakemassa tuoreen leiman, ja viikonloppunakin tuli ajeltua perheen kanssa. Täytyy harkita vielä lokakuun Lahti cruisinkia, sitten olisi käyty kauden kaikissa paikallisissa cruisingeissa.

    Autolla on ajettu nyt kaksi kautta, 9 kisaa ja 5000 kilometriä ilman mitään huoltoja (lukuunottamatta öljynvaihtoja ja venttiilien säätöä).
    Vieläkään ei ole mitään huollon tarvetta eikä tulevaksi talveksi ole mitään päivityksiäkään suunnitteilla, joten näillä näkymin auto on valmis ensi kauden kapinoihin.

    Tässä lyhyt koostevideo kauden kisoista

     
    MOPOAUTO 63, Catiska, Kalu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eihä toi sit enää mikää harrasteauto oo vaa selevä käyttis... :D

    Hattua nostaisin jos olisi...
     

Kerro tästä muillekin!