Autossani on äänet!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 10.7.2011.

  1. Naumis@Talli

    Naumis@Talli 1st gear

  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

  3. Nokkamuki

    Nokkamuki 1st gear

    Mitkä tai mikä vaikuttaa pakoääniin? Onko merkitystä, että on ruisku tai kaasari?
    Saako esim. Bmw M5 5.0L V8 moottorista samanlaista ääntä kuin 5.0L kaasari V8 Chevystä?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onks Bmw M5 v8 koneessa crossplane vai flatplane kampiakseli ?
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Pakoääni muodostuu pakopulsseista ja varsinkin niiden tietystä järjestyksestä. Siihen voidaan vaikuttaa mm. seuraavilla keinoilla:

    1) Pakosarjan primäärien mitoitus, jolla saadaan tarvittaessa pakopulssit tasavälein
    2) Sytytysjärjestys, jos muut muuttujat pidetään vakioina
    3) Kollektori (4-1 -pakosarja vs. 4-2-1 -pakosarja)
    4) X- tai H-putki yhdistämässä putket vs. erillisputket
    5) Vaimentajat (leikkaavat esim. matalia tai korkeita taajuuksia)
    6) Pakoputken halkaisija ja materiaali
    7) Putkiston loppupään muoto vaikuttaa hieman (suoraan poikki, trumpettimainen pyöristetty, neliö-/lattapää jne.)
    8) (Kaasupolkimen asento ja kierrosluku) :wink:
     
  6. Nokkamuki

    Nokkamuki 1st gear

    Crossplane. Onko crossplane kampiakselia mahdollista vaihtaa flatplane -malliseksi?

    Erittäin hyviä vastauksia, joista tulin viisaammaaksi ja aiemmin ei edes tullut mieleen tutkia, että millainen tuo Bemarin pakoputkisto on.. http://m5board.com/articles/montecarlo/ssheadee39comp2.jpg Painaakin 90kg..
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Crossplane on just se mistä lähtee v8 ääni, erilliset putket ilman yhdistämistä ja suorat vaimentimet ja rosteri putket niin alkaa olla jo aika lähellä tavoitetta :D
     
  8. Nokkamuki

    Nokkamuki 1st gear

    Eikun joo, menin ihan sekasi :rotfl: Elikkä tää flatplane on harvinaisempi katuautoissa?
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Flatpalanen harvinaisuudesta et tiedä mitään, mut lukenut et eurooppalaisissa autoissa olis joissain käytössä ainakin tehokkaammissa, kun siinä pakopulssit menee vuoron perää puolelta toiselle eli pakosarjat toimii tehokkaammin ja on kevyempikin eli kierrosherkkyyttä enemmän, mut katoaa taas ne v8 äänet.

    Jotkuinhan laittaa jenkki v8 180 asteen pakosarjat ja v8 tuttu ääni katoaa kun pakopulssit tulee tasasesti putkista.

    https://www.youtube.com/watch?v=9YUl_7_8u2g
     
  10. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    M5 ei ole valmistettu 5.0L V8 koneella. Jos e39 tarkoitit niin se on 4.9L.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Mietiskellyt et jos vanin hommaan ja putki remppaa pitää tehdä niin ehdottomasti 180asteinen ja mahdollisimman lyhyellä putkella :D
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin et jengi kääntyyy kattomaan et mistä se Lamborghini oikeen tulee :D
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Unohtamatta, et sopivasti syöttöä nilkoitettaessa ja 6.2 diesel :rotfl:



    Vois olla kameroitten asentaminen ympärille melko kannattava sijoitus, kun kattelis ihmisten ilmeitä kaupan pihalta lähtiessä 8)
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead



    Kaverin Fury.
    360. Yli 10 ruttua ja comp 285 hi-lift.
    Peltisarjat ja 2.5 tuumanen tuplaputkisto 1 läpivirtaava soikea simonssin vaimennin per putki.
     
    Rahikainen, Fuselage ja Chrysleri62 tykkäävät tästä.
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead


    Sama nokka kuin entisessä talviautossani. Kone vaan oli 493...

    -20 astetta ja lohkosta käyntiin. Oli vielä asteen verran räkäisempi saundi.
    Hengittämään ei pystynyt takana. Oi niitä aikoja.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead


    Challengerin pärinää. Ei kauheen hyvälaatuisena näköjään tullutkaan videolle.
     
    K_Sa ja Herje tykkäävät tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ai saatana komia juttu toi 180 ja mulle uus. Halvimmat sarjat oli alle 200$ jenkkilässä :rolleyes::D
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi "234" on villin kuulonen ja just sellainen kontroversiaalinen, ettei oikeen tietäisi et mikä se on. Tyhjää lotkottaa kuten jenkki ja sit kun lähtee, niin kuulostaa lambolta
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittellä on ääpenissa 2x2,5"- 1x3" äänenvaimennin ( motonetista) vedetty suoraan kuskinpuolen takaoven alle. Korvat soi kaikilla, mutta kivaa on :)
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Riippuu kai autosta. Onhan noita ollu jo pitkään. Viimekesänä räyskälässä V8 cortina(muistaakseni) kuullosti aika raikkaalta.
     

Kerro tästä muillekin!