astroon uudempaa konetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja meirok, 26.6.2016.

  1. meirok

    meirok Gearhead

    mikäs mahtais tollaseen chev.astroon -89 olla kiva kone 4.3 tilalle?? joku 8 tietty mutta millasia nuo vortekit esmes on?? mitä niitä ny on 4.6....4.9 kutosia.. vai mitä ?ja nehän kaiketi on monipisteruiskuja ja parisataa heppaa??? mite mahtais sopia ja missä hinnoissa?? miten mahtavat kuluttaa, kun kumminkin uudempaa tekniikkaa???
     
  2. Roc

    Roc Gearhead

    Helpoin olisi varmaankin uudemmista Astroista löytyvä 4.3 Vortec. Noita taisi olla tuotannossa vuodesta 92-02. Tehot 190-200hv. Varmasti kivempi mitä -89 Astron vanha 4.3 TBI.

    Se mikä Astroonkin pitäisi oikeasti laittaa, niin joku V8 LS-pohjainen truck moottori, 4.8/5.3/6.0.
    4.8 litrainen voisi olla hyvinkin riittävä, siinäkin vakiotehot on 270-285hv. Ja tuosta saisi noin 100hv aika halvalla ja helpolla lisää. Olis sopivasti voimaa pieneen pakuun.
    Ja bensankulutus pienenisi verrattuna alkuperäiseen 4.3 litraseen.

    Hyvin mahtuu Astroon:
    https://www.instagram.com/p/8H5qysFC7V/

    Jenkkiromiksilta tuollanen 4.8 kaikkine bokseineen, piuhoineen ja apulaitteineen kustantaa pyöreesti 1000 taalaa.

    http://www.ebay.com/itm/4-8-LITER-E...ash=item2369880967:g:zCAAAOSwdWBXO32~&vxp=mtr

    Muutoskatsastusta varten joutuisi dynottamaan aika lailla kuristetuilla hevosilla, mutta eihän se mikään ongelma olisi.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tekee hiljaset äänet ja ei kerro kellekään ni kuka sen tietää mikä siellä pellin alla on? Tommonen 4.3 V6 suorilla putkillakin kuulostaa ihan kasilta.
     
  4. meirok

    meirok Gearhead

    kiitos hyvistä vinkeistä, jos ens talvena askartelis...
     
  5. Roc

    Roc Gearhead

    Tsemppiä, on nimittäin Astroon ehkä kiitollisinta ikinä vaihtaa kone. Miten mahtaa olla helpointa, varmaan koko etukelkka irti...
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kulkua varmasti tulisi lisää ja tietysti se kasin ääni (xarperille: ei kuulosta kasilta millään putkilla) mutta kulutuksen pienenemiseen en usko. Ei millään.
    Ei välttämättä suuresti kasva mutta vähemmällä ei varmasti mene.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    No kuulostaahan se nyt. Yks Fleetside oli ja yks Caprice, kummassakin suorat putket ja ei sitä kukaan osannut sanoo parkissa että se kutonen oli ennenku ite kerroin. Sai hämmästyneitä katseita useesti aikaseks kun porukka sai tietää että siellä kutvonen oli keulilla.
     
  8. Roc

    Roc Gearhead

    Mun mielestä tuossa ei olisi kahta sanaa kumpi veisi vähemmän kakkua, 4.8 LS vai 4.3 TBI. 4.8 LS:n jokainen seikka ja ominaisuus puoltaa pienempää kulutusta mutta nämä varmaankin oleellisimmat:
    - Polttoaineen suihkutus todellinen 8-piste ruisku mitä ohjaa moderni ECM, ei soppakauha TBI.
    - Suorasytys vs. vanha HEI-jakaja.

    LS:n hyötysuhde on vain täysin eri planeetalta jos verrataan vanhaan TBI-pataan. Väittäisin että kulutuksen kannalta ei juurikaan vaikutusta vaikka LS olisi 0.5 litraa isompi.
    Kaiken hyvän lisäksi 4.8 olisi luultavasti selkeästi kevyempi mitä 4.3. Alukannet, komposiitti-imusarja, apulaitteet kevyemmät (vesipumppu alumiinia, moderni pikkustartti yms...)

    Oman 80-luvun Camaron kulutus tippui noin 3 litraa /100km, kun vaihtui TPI tekniikka LS:ään. Samalla tosin vaihtui automaatti manuaaliin, joten osa tuosta erosta selittyy sillä, mutta siltikin ero on todella selkeä, enkä usko että Astron tapauksessakaan fysiikan lait kumoutuisi kun hyötysuhteeltaan huono moottori korvataan hyvällä hyötysuhteella olevaan.

    Harmi että oma -89 Astro taitaa olla siinä kunnossa kropaltaan, ettei kannata alkaa tuohon projektiin. Lopputulos olisi kyllä varmasti muikea.
     

Kerro tästä muillekin!