Megasquirt, TBI ja SBC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 26.6.2016.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Kaikenlaisia lyhenteitä otsikossa. Siinä pääpiirteitäin missä tässä säikeessä puhe.

    Lähinnä syy tälle on se, että itsellä on moinen yhdistelmä käytössä(Megasquirt2, 350cid TBI ja hukkakipinä sytkä). Olen sillä jo toista tuhatta kilometriä tässä kaupunkipyörittelyä tehnyt. Keskimäärin tuntuu toimivan varsin hyvin. Pientä viimeistelyä tuossa squirtin kanssa teen ja aattelin muilta kysellä hieman vahvistuksia asioihin.

    Tuossa on nyt semmoinen Lamda-kartta että cruising vauhdissa vetää koneen laihemmalle. Tällä hetkellä on noin 1550rpm@80km/h. Mietin, että kuinka laihalle sen kärsii vetää koneen kärsimättä? Tällä hetkellä on noin lambda 15.7 laihin kartassa oleva ja siellä nurkilla se ajossakin pyörii. Onko tuo jo liian laiha ja vaarana venttiilien palaaminen tms.? Kone kuitenkin vetää ihan ok tuollakin ja hetihän se menee rikkaammalle kun vähän polkasee.

    Minkälaista sytytyskarttaa ootte käyttäneet? Seoshan on helppo säätää kohdalleen lambdan avulla, mutta sytytykselle ei samanlaista anturia ole.

    Laitan tähän alle käyttämäni lamda- ja sytytyskartan josta näkee tilanteen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Osakaasulla voinee laittaa niin laihalle kuin ei ala käynti ontumaan. En ole kyllä itse noin laihalle edes päässyt.

    Rautakansilla 3-4000rpm/100kpa ennakko lähempänä 36:tta.
    Osakaasulla kovilla kierroksilla (alakulma) lähempänä 50.

    Ja tyhjäkäynnistä täysikaasulla yläviistoon ennakot saa nousta rajusti kunhan ei nakuta.
     
    Muokattu: 27.6.2016
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Viime viikolla kävin motarilla heittään lenkkiä niin pääs tutkimaan paremmin tuota cruisinki asetusta ja kyllä se hyvin meni vaikka lambda pyöri tuolla 15.7 tuntumissa about kokoajan. Ei ainakaan minun korvaan käynti ontunut saati meno nykinyt tms.

    Täytyy säädellä tuota sytytystä lisää siis. Siinä tod.näk. vierähtää hetki jos toinenkin kun tuota karttaa alkaa säätämään ja etsiskelemään säätöjä. Joutunee koskemaan bensakarttaankin. Mutta kiitoksia tuosta. Taas pääsee hieman edespäin.
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mulla on muuten samanlainen yhdistelmä käytössä, paitsi sytkä on toteutettu 7-pinnisellä Hei jakajalla. Muutama kesä ajettu ja tuntuu että se säätäminen ei lopu ikinä...aina löytyy parannettavaa. Penkissähän tuota pitäis päästä ajamaan ja säätämään, persdynolla saa sinnepäin. Sitte tosiaan kun kosket yhteen kohtaan, niin se vaikuttaa kolmeen muuhun.
    Itse ihmetellyt pitkään omassani kun ajaa tollasella kuvailemallasi cruising vauhdilla 80km/h / 1500 rpm pitempään, niin kaasuun vastaavuus heikkenee. Kiihdytettäessä rötää ensin hetken, kunnes lähtee vetämään. Sitte kun hetken on ollut vedot päällä, niin ei ongelmaa. Seoksia on haettu ja tulppia vaihdettu ym. ilman tulosta. Samoten kiihdytysrikastukset on itellä vähän hakuammuntaa ollu...vieläkin kun rajummin polkasee, niin dumppaa koneen. Tunerstudion maksullinen versio kuitenkin käytössä, missä noi wizard ohjelmat helppaa paljon alkuun.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo että tasakaasun jälkeen ei vastaa kaasuun on tbi ominaisuuksia, suuri kiihdytys rikastus auttaa, mutta imusarjasta on sylinteriin matkaa ja aina menee vähän aikaa että imusarjaan pintaan tiivistyy polttoainetta alipaineen vähentyessä. Oireen toki saa huomaamattomaksi jos matka-ajoseokset vetää rikkaammalle, mutta sitten kulutus kasvaa. Täysin siitä ei eroon pääse eli seosmittarista silti näkee lyhyen laihalla käynnin (jos päivitys taajuus piisaa). Eikä tuo ole pelkästään tbi ongelma vaan kaikissa missä suuttimet kaukana imuvenasta.

    Tuo millä seoksella mikäkin moottori matka-ajoon toimii vaihtelee suuresti, mutta yleensä jossain 15.5 laihemmilla kulutus rupeaa uudelleen kasvamaan vaikkei havaittavaa nykimistä olisikaan. ja osa moottoreista ei toimi edes 14.7 seoksella ja vaatii jopa sitä rikkaampaa.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Pitää kokeilla hieman rikastaa noita cruisailukierroksia ja katsoa miten se vaikuttaa. Ei ole paljoa pidempää ajoa tuolla tullut niin säätelykin ollut sitten nurkkapyörityksen varassa. Lähinnä mietittynänyt, että käykö tuo jo liian laihalla ja venttiilit palaa tms.

    Itse en ole tuota hyytymistä huomannut, mutta eipä ole tuommosta pidempää ajoa ja sitten kiihdytys - tilannettakaan tullut. Tokihan monipisteruisku olis parempi ja sais suuttimet lähemmäs imuvenoja, mutta tuolla mennään nyt.

    Mutta siksikin yllättynyt olen kuinka kivuttomasti tuon megan sai 'ajokuntoon', kun lueskellut etukäteen kuinka työläs se on. Tietysti noita pikkujuttuja voi viilata loputtomiin jos haluaa.

    Onko teillä muuten käytössä closed-loop vai open-loop tyhjäkäynti? Itsellä on nyt open-loop kun closed-loopissa aina halus paikallaan, vaihde päällä seistessä, vääntää säädön tappiin koettaessaan saada tyhjäkäyntikierroksia kohdalleen. Hyvin tuo tuntuu noinkin toimivan ja kaasareissahan se noin on.
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei minkäänlaisia tyhjäkäyntisäätöjä lukuunottamatta kartoissa olevia kikkailuita.
    Kahdeksalle läppärungolle ei kovin hyvin saa tyhjäkäyntimoottoria rakennettua.
    2800 kierroksen stall speed ei tosin paljon laske kierroksia vaihde päällä.

    Aikanaan oli chevyn tbi-kikkare kiinni koneen päällä ja siinä oli se volvon tyhmä tyhjäkäyntiventtiili.
    Toimi ihan hyvin, joskaan vaatimuksetkaan ei ole minulla kovin oem-tasoa.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    TBI:ssähän on ihan portaattomasti säädettävä IAC vai onko tuo 'kikkare' joku muu?

    Kysyin TBI:stä. Tietysti läppärungot on asia erikseen. En tiedä miten vakio TBI toimii, kun ole koskaan moisella ajanut tai ollut kyydissä, mutta tuo nykyinen tyhjäkäynti alkaa olla kyllä minua tyydyttävällä tasolla.
     
  9. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Siihen aikaan mega ei tukenut suoraan chevyn askelmoottorityyppistä iac:tä joten pulttasin siihen toisen.
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tuota laihalla ajamista on itekkin epäilly, kun afr näyttää 14,5 - 15 väliä tasakaasulla cruisaillessa. Tosin tavotteena onkin ollu nimenomaan kohtuu kulutus matka-ajossa.
    Kartan sytkäennakot näytti omiin verrattuna kovilta, itse nappasin vaan oletuskartan ja säätelin perusennakon vaan kohilleen. Lisäennakolla varmaan sais heppojakin lisää ulos.
    Mulla on vakio IAC ja muistaakseni closed loopilla... No kuitenkin tunerstudion wizard ohjelmallahan nuo lämmitysrikastukset sai helposti kohilleen. Sitte vaan sääteli askelia palkista eri lämpötiloille sopiviksi. Kuumana meinas ensin tyhjäkäynti nousta reiluun tonniin, mutta säätämällä senkin sai kohilleen.
    Kiva kuulla, ettei nää kellään toimi "täydellisesti". Itse oon tykänny kyllä kun lähtee heti avaimesta käyntiin ilman kikkailuja vaikkei nyt talviautosta ookkaan kyse ja vetää joka vaihteella nätisti kulutuksen ollessa kuitenkin kohtuullinen.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Käyntiin mullakin lähtee avaimesta kääntämällä ilman kikkailuja. Vaistomaisesti tulee joskus kaasua painettua, vaikka sitä ei tarttiskaan. Pitäs opetella siitä tavasta pois, kun ei enää ole tarvetta.

    Itse en koskaan tuota closed loop - tyhjäkäyntiä toimiin kunnolla. Tuo open loop on toiminut hyvin eikä edes vaihde päällä paikallaan ollessa tipu kierrokset liikaa. Closed loop tahtoi aina koettaa pitää kierroksia samana ja se taas aiheutti pientä ongelmaa vaihde päällä paikallaan ollessa.

    En muista mistä tuon sytkäkartan itse nappasin. Ihan ok se on tuollakin toiminut eikä ole nakuttanut. Sen tarkempaa säätöä en ole sille sitten tehnytkään.

    Kai tämän sais heti 'valmiiksi' jos dynossa käyttäs, mutta aattelin että säädellään itse niin tulee semmoinen kuin sattuu tulemaan ja säästyy rahat sitten muuhun. Kyllähän tuolla tuommoisenaankin vois ajella menemään mutta jos säätäs 'ihan vähän' vielä.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Noista syttykartoista. Viittiskö joku jakaa oman karttansa niin vois hieman vertailla mimmosia muilla on ja hieman ottaa mallia.

    Itse en ole vieläkään 100% varma nakuttaako tuo kone, kun (liki) täyskaasulla lähtee kiihdyttämään. Ole koskaan kuullut, kun kone nakuttaa niin hankala sanoa.
     
  13. tyly

    tyly Gearhead

    Ostin tänään nakukuunteluun tarkotetun stetoskoopin, laitoin 8mm banjoliittimen pakosarjojen alle ja sinisellä pneumatiikkaletkulla kuuntelin, mitä kattilassa tapahtuu, niin voi herran jestas mutta pelästytti. Kaikki äänet kuuluu kymmenkertaisena, ennen oli beltoreihin tehty reikä putkee varten, mut ei kyllä voi verrata sitä tohon.

    Venttiilit pitää tasasen tikityksen ja se vissiin on ihan normaalia, nakutus kyllä erottuu siittä äänestä, jotkut sanoo, että on kuin pitkäkyntinen nainen naputtais nopeesti kynsiä pöytään.

    Jos jollain tarvetta nelikanavaisille kipinänvahvistimille, niin mulla ois ylimääräsenä kaks uutta quadspark vahvistinta. Diyautotune suosittelee niitä MS:n kans. Tatechin kans ei oikein toiminu.
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Laske ennakkoo ja anna lisää kenkää, sillähän se selviää. Onko vähän turhaa laitella muista kartoista kuvia kun koneet kuitenki eroaa aina? Tietty jos ei peruskartoistakaan oo mitään hajua niin sittehän se olis ihan kiva nähä ees jonkulaista karttaa.

    Itellä on ajossa ollu muutaman vuoden SBF 8-pisteruutalla ja EDIS-sytöllä, voin kuvia ottaa kartoista jos siitä on mitään apua?
     
  15. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Sen kyllä yleensä huomaa kun alkaa nakuttaan. Ääntä voi simuloida sillä että viet vahvan metallilevyn pihanurmikolle ja pudottelet siihen levyn päälle M12 muttereita, siitä lähtee suunnilleen samallainen "ropina".
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Noh, eikai se auta kuin alkaa testaamaan sitten.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Mitens muuten te joilla mega ohjaa ruiskuakin. Mimmosta lambdaa käytätte? Laajakaistaista vai kapeakaistaista?

    Itsellä on käytössä LC-1 laajakaista lambda, joka on toiminut alkuun ihan hyvin. Nyt sattumalta huomasin että välillä afr-lukema menee 8 tms. eli signaali on nollassa tms. Aluksi luulin, että signaalijohto lambdan ja ecun välillä pätkii, mutta tästä ei ole kyse. Kytkin lambda-ohjaimen mukana tulleen näytön kiinni ja se näytti että lambda-ohjain olis boottaillut satunnaisesti. En tiedä onko se ohjain kypsähtänyt lämmöstä, kun kone huoneessa kuitenkin joutuu olemaan. Täytyy vielä jännitepuoli tarkistaa, mutta tuo on sen verran kuuma paikka, etten ihmettelis jos ohjaimen elektroniikka olis ns. kypsymässä.

    Miettinyt jos perinteisen kapeakaistaisen tuohon laittais tilalle, kun kone alkaa olla jo aika hyvin säädöissä joten vois sekin riittää.
     
  18. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Näyttää se kapeakaista ainakin sen jos veto päällä on liian laihalle ja matka-ajossa liian rikkaalla niin sitten on vikaa.
    Kyllähän se toimii jotenkin.

    Alkupään lc ykkösissä on ollut jotain vikaa.
    Tai sitten on anturi sökö.

    Meillä kilpurissa alkoi näyttämään liian rikasta yli kahden kilon ahdoilla verrattuna mtx-l:llään ja dynolambdoihin joten siirsin sen vapariin.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Katselin, että LC-2 lambdan saa 150 taalalla ja siinä on tehty sen verran parannuksia, että sen varsinaisen ohjainyksikön saa ohjaamon puolelle pois paistumasta konehuoneesta.

    Pohjoisen matkalla huomasin taas että lamda pätki pidempiä jatkoja kuin aiemmin. Liekö pidemmät ajopätkät kypsyttäneet ohjainyksikköä lisää vai mikä. Ohjainyksikkö ei kuitenkaan antanut virhekoodia itse lambdasta joten epäilyttää että noinko se olis hajonnut.
     

Kerro tästä muillekin!