Miten automaatilla ei saa ajaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Stance, 14.3.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voortti lopetti ton f suosituksen aikoja sitten. Kitkamateriaali on nykyään samaa joka vehjeksissä.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    On niissä. Type F "korjaa" luistavan Chevyn laatikon jonniin verran, ainaskin hetkellisesti :p
    Type F vissiin erilaiset kitkaominaisuudet ja kestää kovempia lämpöjä(?)
     
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Kai F suositus pitää paikkansa vanhoissa vehkeissä? Mistä vuosimallista lähtien suositus on loppu.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos loota on korjattu viimisen 40v aikana niin mitään syytä äf öölin käyttöön ei ole vaan DII/III litkukin toimii. Saa sitä ähvää silti käyttää.
    Paisti jos joku cruise-o-matikki on korjattu alkuperäisillä "metalli"kitkoilla niin sitä ähvää pitää käyttää.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    ^^Voiko noita sekoittaa keskenään?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi ihan huoletta, jenkkilässä on oikein laki joka pakottaa noi yhteensopiviksi ilman komplikaatioita. Eikä toi f mitään luistavaa laatikkoa korjaa mutta esim lisääntyneen tehon takia , suositeltavaa jos ei lootaa muuten paranna.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Sen takia kirjotinkin että "korjaa". Yks tuttu kerran tunki autoon missä pakki luisti aika huolella Type F sisään ja ero oli huomattava. Se että miten pitkää se sen jälkeen toimii on toinen juttu sit.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi olla. Kuitenkin samaa virhettä tullut nyt neljänä vuotena ja sama tapahtuu vaikka mittais sohlaamalla tai sohlaamatta vaihteita läpi ennen testiä.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    vie se jolleki ammattilaiselle niin tulee oikein mitattua.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaimma se sama kumman käsi sen tikun sieltä askista nostaa mun vai ammattilaisen?

    Kun kuitenkin on kaks vaihtoehtoa ton mittaamiseen, ilman vaihteiden sohlaista ja sen kanssa ja kuitenkin öljyä häipyy talvella ja on kesällä enemmän. Sen saa todettua vaikka miten väärin mittaisi.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tokihan erilämpöisellä öljyllä on eri tilavuus, ja kylmällä ehkä turbaanista palaa hitaammin pohjaan, mutta ei siitä nyt valtavaa eroa tikkuun pitäisi tulla.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on ainakin vaihteiston tikussa toisella puolella asteikko kylmälle öljylle ja toisella puolella kuumalle. Onhan niissä melko iso ero.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se vaan ei taida olla kesä/talvi mallinen asteikko...
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eipä varmaan mutta kyllä se silti on aika hyvin niissä haarukoissa pysynyt.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei se nyt ihan sama ole, se ammattimies vois vääntää sulle rautalangasta sen mitä merkitsee jos mittaa vaihteistoöljyt +90 asteisena tai -10 asteisena.
    Ei se loota erota talvee ja kesää, se haluaa vaan että öljyt on siellä 60-90 asteen välissä.
    Helpottaa suakin kun ei tarvii olla talvella lisäämässä ja kesällä imemässä pois sitä öljyä...
     
  16. artz

    artz Gearhead

    Käännetään otsikon kysymys niin, että miten ajat "viritetyllä" automaatilla/autolla? Maantiellä nyt ei juuri eroja mutta kaupunkiajelussa voi tulla haasteita jos on tosi terävät vaihdot. Mulla ei ainakaan ole manuaalikoneistoa, ja lodjussa 1-2 erityisen terävä vaihto. Jos matelee D päällä, niin välillä lähes hävettää kun auto hyppähtää vaihdossa kuin olisi mummo ensiajelulle päässyt.. Käytänkin ruuhkissa pakkovaihteita aina kun ykkösellä joutuu lähtemään. Vaihtoehto kait olisi hidastella senverran että pystyy tekemään aina pienen kiihdytyksen pehmeämmällä vaihdolla mutta taitaa päästä tonne "idiootteja liikenteessä" ketjuun aika nopsaan jatkuvalla kiihdytys/hidastus toiminnalla.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    auttaisko korkeempi stalli?
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Typhoonissa on ihan vakiovarusteena napakka 1-2 vaihto osakaasulla. Olen oppinut väistämään sen nostamalla hieman kaasua juuri ennen vaihtoa.
     
  19. artz

    artz Gearhead

    Joo, kyllä se varmaan auttaa. Itseasiassa on jo uusi turbaani hankittunakin, odottaa vaan vaihtoa samalla vaihdelaatikon kanssa. Nyt vielä hetken pitää kaupunkiajossa olla ylivarovainen.

    En ole huomannut vastaavaa. Liian matalilla kierroksilla kun sopivasti kaasua höllää, niin tuntuu että rytkäisee vaan perästä turhan napakasti kun ei ole veto kokonaan päällä. Kaasun kanssa ei tuota ongelmaa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    100 kilsan matkan jälkeen noita olen mittaillut, ei ammattimieskään kauheesti sitä öljyä saa sillä maagisella kosketuksella lämpeemään, tietty jos polttais kumia niin kauan että öljy on tarpeeksi kuumaa. Sen tosin voin tehdä itsekkin jos tarvitsee.

    Kannattaisiko olla vastaamatta jollei todella ole mitään ton älykkäämpää sanottavaa? Jos nyt olen jo sanonut että osaan mitata öljyt ja talvella siellä on sitä enemmän mitä kesällä. 50-100 kilsaa maantiellä on tullut ajettua yleensä ennen mittausta ja on auto ollut tasasella ja käynnissä p päällä tai n.

    Ihnettelen vaan että voiko ulkolämpötila vaikuttaa noin paljon siihen öljyn lämpöön ja tikun tulokseen?
     
    Muokattu: 21.7.2016

Kerro tästä muillekin!