Edelbrockin säätö ja toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 10.8.2016.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Kaasarina edelin 750cfm, air gap imari, peltisarjat, comp cams xe274h nokka, puristukset n. 10.5:1 ja kone 454 -049 valuset oval port kannet vakio kuosissa eli ei mikään raketti. Ongelmana kun polkasee kaasun pohjaan niin kakoo pienen hetken ja sitten vasta mennään niin meneekö se laihalle tuossa? Pinta kaasu ja liikkeelle lähtö yms. Muut on ok vain täys kaasu oikuttelee. Kaiken jären mukaan ton kaaarin pitäs riittä hyvin tolle kokoon panolle? Sytkä uutta ja toimii.
    Sitten toisena ongelmana käynnistys lämpösenä,saa sahata pitkään ennen kun lähtee, ei oo merkitystä polkeeko kaasua vai ei. Kylmänä lähtee nätisti käyntiin vaikka ei ole ees ryyppy läppiä. Mistä tuota kannattaisi lähteä ratkomaan?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos se square bore vai spread bore?
    Kyllä se minun näkemyksellä vaikuttaisi siltä, että laihalle menee tai alipaine tipahtaa kun kurkut levähtää auki.

    Minulla oli joskus pikkulohkon päälle laitettu square bore 750cfm edelbrock, oli aika hankala ajettava lähdöissä ja startit sekä kylmänä, että kuumana hankalia.
     
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    mulla oli ton kaltane kaasari käsittääkseeni (carter), toki pienempi.
    ja autossa oli vähän tuomosta onkelmaa ku sulla plus tehottomuutta.
    osaava kaveri vaihtoi sit kaikki pohjasuuttimet, neulat, jouset
    ja auton luone muuttui selkeästi toivottuun suuntaan.
    tämän enempää en osaa valitettavasti auttaa.
     
  4. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Lisää soppaa vaatisi varmaankin, eli kiihdytyspumpun tanko kaasutinta lähinnä olevaan reikään jos ei jo ole. Jos on jo tai kyseinen toimenpide ei auta, niin rassaa se kiihdytyspumpun suutin auki, tämä ainakin itsellä tukkeutuu herkästi.
     
  5. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ja jos ei rassauskaan auta niin yksi mahdollisuus on että kiihdytyspumpun männän kumi on pullahtanut paikaltaan. Tuleeko kiihdytyspumpun suuttimista kunnon suihkut kun käännät kaasuvipua kaasarin kyljestä?
     
  6. Ford67

    Ford67 3rd gear

    AFB:tä eli käytännössä samaa kaasaria rapanneena samoja tullut vastaan. Ratkaisuja: Huono kuumakäynnistys varsinkin puolen tunnin seisomisen paikkeilla, kaasari kuumenee liikaa(käsinkin kokeilemalla voi päätellä tämän). Imusarjan väliin lämpöeristelevy, parilla kympillä löytyy alan liikeistä eri paksuisia. Itsellä toinen aiheuttaja on ollut pudotettupohjainen iso ilmanputsari, joka oikein kerää lämpöä alleen.

    Kuten edellä neuvottu muihin onkelmiin, putsari pois ja käsin kokeilee ruuttaako miten kiihdytyspumpun suuttimet kunnolla(on mekaaninen niin ei tarvitse olla käynnissä koneen). Kiihdytyspumpun linkkireikää(yht. kolme) siirrä pykälä kaasariin päin, helpoin kokeilla ensiksi tämä. Runkoa lähimmässä reiässä tosin itsellä ollut onkelma, että männän tiiviste muljahtanut pois kaasua nopeaa nostettaessa, kun mäntä käy liian pohjassa. Tämänkin pitäisi saada korjattua linkkivipua taivuttelemalla, BTW, onkos kellään antaa mittaa miten alas suositellaan menevän, ettei kävisi näin vaan onko nämä muovimännät vaan huonompia? Vanhoissa nähnyt tukevampiakin metallisia ratkaisuja.

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm

    Jos ei auta niin tuolta ohjeet eli kansi auki ja kohon bensapinnat kohdalleen ja neula/suutin/jousijumppaa.
     
    Muokattu: 10.8.2016
    Ana67 ja bottipoika tykkäävät tästä.
  7. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tätä lämmön keruu puolta en oo koskaa tajunnukkaa ajatellakkaan!
     
  8. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Pitää koittaa tuolla lämpöeristeellä jos tuo kuuma käynnistys paranis.
    Ei auttannu tuo kiihdytyspumpun akselin muutos ylimpään reikään(rikkaimmalla tässä?)
    Meni melkein huonompaan suuntaan. Pitää viedä ammattimiehelle tuo niin saa seokset kerralla kuntoon.
     
  9. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Ootko kokeille antaa lisää tyhjäkäynnillä ennakkoa? Itse sain saman kaasarin ja nokan pelaamaan vasta kun tyhjäkäyntiennakko oli lähempänä 20 astetta.
    Tilasin jakajan puslasarjan, jotta tyhjäkäyntiennakon sai nostettua tohon ilman, että kokonaisennakko nousee liikaa.
    http://www.4secondsflat.com/MSD Distributor Tuning.htm
     
  10. p0ks

    p0ks 2nd gear

    En oo, voishan tuota kokeilla.
    Joku aika sitten otin sytkää hieman takaisin kun potki startissa välillä takasin päin(mikä nyt onkaan sitten oikea termi?)
     
  11. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

  12. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Palataans taas astialle.
    Avasin kaasarin ja kattelin bensa pintaa, oli liian pieni tuo tiivisteen ja kohon väli joten laitoin ton yllä olevan säätö ohjeen mukaan sen tuohon n. 1.1cm ja koe ajolle, pienellä kaasu lisäyksellä prötää jo eli huonompaan suuntaan mentiin.
    Sit huomasin et ensiöt vaihdettu pienempää ja toisiot isompaa suuttimet siis, molemmat pykälän. Ensiön vaihoin vakioon eli isoni pykälän ja kaasuun vastaus parani hiukan mutta edelleen prötää.
    Miten tuo bensa pinnan säätö vaikuttaa? Mittasin tiiviste pinnasta siihen kohon kärkeen, molemmat puolet. Menikö oikein?
     
    Muokattu: 16.8.2016
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Siihen ainaki ite oon kattonu. Koko kesä menny omaa edeliä säädellessä. Suutin ja neulajumppaa. Vihdoin ja viimein toimii. Minun tapauksessa ensiöpuoli tosi tarkka suuttimen koosta. Toisio puoli ei niinkään. Just oli tota prötäämistä ja muutaki kakostelua. Seosmittari ois kova juttu. Saattas ajassa säästää sen yhen ajokauden. :)
     
    cdv70 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tähän värkkiin en ole koskaan perehtynyt, mutta nytten Belairissa on sellanen kapine. Nokka ja nostajaremontissa imusarja kävi siirron aikana pystyssä, eli kaasari kyljellään. Sen jälkeen on ollut himppa paksuilla aina startissa. Ei tulvi, ja ajossa pelaa siedettävästi. Mutta mikähän ko. vehkeessä vois muuttua kallistuksen aikana? Ei oikein siedä ryyppyäkään edes kylmänä (mikä on muuten aika epäilyttävä toteutus sekin tässä kaasarissa)
     
  15. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Tutkin samalla noita toisio kurkkujen avautumista, kuuluuko niitten aueta yhtä paljon kun ensiöitten kun kaasu on pohjassa? Vivusto kanitti vähän eikä toisiot auennut kun puolet ensiöihin nähen, nyt aukee saman verran mutta prötääminen pahentu.
    Enemmän ilmaa ni menee enemmän laihalle?
     
  16. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kumpiki läppä pitää aueta saman verran kaasu pohjasssa. Eli nyt saa liikaa kun toisio läpät sait auki. Toisiopuolelle tulee soppaa ilmanvirtauksen mukaan. Läpät aukee enemmän, myös enemmän bensaa. Korjatkaa äkkiä joku, jos puhun palturia.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toisiopuolella tuossa on kaasuläpän yläpuolella vielä ilmaläppä joka aukeaa virtauksen mukaan, mutta ei ole säädettävä tuossa tavallisessa edelissä. Ei taida kovin usein olla ongelmana että toisiopuoli saisi liikaa soppaa äkkikaasutuksessa.

    Jos oletetaan että kaasarissa ei ole mitään ylimääräisiä matoja ja sytkää on tarpeeksi, niin voit kokeilla vaikka seuraavaa säätöä:

    -Varmista vielä että bensapinnat on vähintään ohjearvossa tai jopa hieman yli, varsinkin jos pienet bensapaineet.

    -Ensiöpuolelle .116- suuttimet, neuloilla voi sitten säätää vielä puoleen tai toiseen.

    -Neuloja liikuttavien alipainemäntien alle jäykimmät jouset

    -Toisiopuolelle .113 suuttimet


    -Ja sitten raportoit tänne kuinka perseelleen sen saattoikaan saada!
     
    Muokattu: 17.8.2016
  18. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Eniten mullaki reagoi ensiöpuolen suuttimien ja neulojen vaihtaminen. Toisio puolelle laitoin pari pykälää rikkaammat ja niille en tehny enää mitään.
     
  19. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Oisko koho jääny jumiin. Joskus käytin bensapintoja ylempänä. Toimi kierroksilla ja ajossa ok. Kylmänä jos meni pumppaamaan kaasua, niin ei saanu käyntiin.
     
  20. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Nii siis kumpaa se nyt saattas saada liikaa?
    Kokeilen vielä toisiolle laittaa vakio suuttimet ja jos ei muutosta niin suurennan ensiöitä pykälän.
    Bensa pinnalle ei kannata tehdä mitään kun säädin sen ohjeen mukaselle 1.1cm tasolle?
    Katoin tossa niin kyllä pitäs ainakin bensan paineet riittää kun pumppu on ilmeisesti 8psi tiedä onko sitten maksimi tuotto vai mikä(joku summit racing malli) ja ilmeisesti edelit vaatis jotain 6psi. Miten liiika paine voi oireilla?
    https://m.summitracing.com/parts/SUM-250022-1B tuossa linkki b-pumppuun.
     

Kerro tästä muillekin!