413 ja hihnat kovilla ilmastointia pyörittäessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nuc-64, 25.8.2016.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tänä kesänä ei paljon ole ilmastointia tarvinnut, mutta jos tarvitsisi, niin on vähän siinä ja siinä uskaltaako käyttääkään. Tuossa pyörii laturi kompressori ym. kahdella hihnalla. Tuo on aina ollut sikäli hiukan viallinen, että hihnaa käsin pyörittäessä jossain kohdin sisempi hihna löystyy hiukan, toinen pysyy kyllä kireällä. Mielestäni outo vika, jos olis hihnojen linjauksessa vikaa, niin pitäisihän sen vaikuttaa yhtä lailla saman hihnapyörän kautta kumpaankin hihnaan, sama jos akseli jossain laitteessa olisi kiero tms.
    Mutta nyt siis ongelma on ilmastoinnin käyttö, hihnat tuntuu tekevän pisimmällä hihnapyörien välillä, eli laturin ja kompuran välillä melkoista ylös-alas liikettä, sama koskee kumpaakin hihnaa. Kiristää en uskalla enää enempää. Ajossa tuon hihnojen hyppimisen kuulee kajuuttaan sellaisena plop, plop äänenä. Ja siis ongelma on vain kun kompressori pyörii eli ottaa voimaa, ilman sitä hihnat käyttäytyy ilman ääniä, eikä hypi. Mielessä kävi jo rakentaa jokin kiristin tuolle välille, mutta järki voitti, koska eihän sellaista vakiopannussa voi tarvita, onhan se ennenkin toiminut... Mistähän tuohon heittoon vikaa hakisi? Toisaalta ei tuo heitto selitä koko ongelmaa, pitäishän noiden hihnojen hyppiä myös ilman että kompura pyörii, jos se hihnojen löystymisestä aiheutuisi. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulla on bloverin vedossa "aikaa ennen hammashihnoja tyyliin" neljä kiilaurahihnaa. Vaikka ne ovat sarjanumeroiltaan peräkkäisiä, niin silti ne on hintsun eri mittasia. Tuntee ehkä jopa sormilla ja tekstien paikat sekottuu hyvinkin nopeasti. Vaikka aika piukeena niitä pidänkin, niin silti parin sentin päässä olevaan vesipumpun hihnapyörään jää mustia jälkiä, et ne väpättää jossain vaiheessa siihen kiinni. Käsinee saa aika lujaakin painaa, että ylettyy siihen. Mitää plop plop ääntä ei kyllä kaiken muun metelin seasta erota...

    Niin mitä tästä nyt sitten oli hyötyä? No en tiedä, varsinkin jos sulla on remmit oikeanlaiset hihnapyöriin (tuumaset) ja tältä vuosituhannelta...
    Kovaa ajoa vaan ja stereoita kovemmalle...
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Voisko olla joku niistä hihnapyöristä viallinen? Esim ura levinnyt jostain kohti ja hihna pääsee ns pienemmälle kehälle ja siksi käy löysällä ja pompottaa. .....varsinkin silloin kun sen pitää voimaa välittää:oops:
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En tiedä syytä eikä minulla autossa tuommoista ongelmaa ole mutta niittosilppurissa voima siirtyy kolmella hihnalla, valurautaiset hihnapyörät ja se uloin hihna on löysin ja lähti tässä kerran lentoonkin muiden pysyessä paikallaan.
    Eihän se välttämättä isoa vipotusta tarvitse, kun alkaa syömään hihnaa ja sitten se onkin löysä.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Teollisuudessa käytetään "paritettuja" kiilahihnoja ja ryhmäkiilahihnoja.
    Paritus on ratkaisu noihin pituuseroihin.
    Ryhmäkiilahihna taas on kuin iso moniurahihna.
    Olisko näistä apua?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Perus Mopari ongelma. Ennen kuulema myytiin paritettuja hihnasarjoja. Ei muutakuin mittailemaan hihnoja ja etsimään saman mittaisia.
     
  7. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    Terve!Minulla 67 imperial ja samallalailla alkaa remmit lespaamaan,kun kompura ottaa kiinni.
    hyvin on toiminut mulla,plop ääniä ei kyllä ole kuulunut.
     

Kerro tästä muillekin!