mikäs th200-4R:ää vaivaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jpanu, 24.6.2004.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on vaikeaa mutta sopivan ja laadukkaan tuurnan kun teroittaa niin sen saa lyötyä sinne väliin niin että hela antaa periksi. Aika harvoin näkee sellaista helaa joka olisi ajettu liian väljäksi.
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Laakerin rikkomista voi edesauttaa hyvällä rautasahanterällä: vaseliinin kanssa, hitaasti ja työstösuunta ulosvetäen, että puru tulee enimmäkseen ulos. Loput sit tuurnalla tms. erikoistyökaivelukalu x:llä.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla oli pakko vaihtaa 200 4R:n takahela lootaa purkamatta kun kardaani täristi sen takia. Lopputuhon teki se että vahdoin Buickkiin (68-72 perän tilalle)Chevy -mallisen 8,2" perän ja kardaani jäi senverran lyhyeksi että kardaanin yoke kuluti tuon helan lopullisesti väljäksi.
    Vinkkinä vaan että jos kardaanin yoke ei ylety tarpeeksi pitkälle lootan sisään, niin varmasti täristää.

    Sahanterällä nitkuttelin ulospäin sahaamalla, yllättävän hyvin se katkesi. Kuvittelin tuota paljon isommaki hommaksi.
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi, lähdöt laatikolta on niin isot kuin sinne sopii, 3/8" eli -06 hydrauliikka nipat. laatikon lähtökierre oli joko millinen tai UNF, en muista kun on 6 vuotta aikaa. Jatkeena on 3/8" Pilot- eli esiohjaus-letkua, n. 10mm sisähalkaisijaltaan, mutta ohutta ja taipuisaa on hän. Lauhdutin on melko iso, 200x300x50mm, muistaakseni 2-rivinen. Lähdöt lauhduttimelta on 1/2"BNP- eli R-kierteellä. Letkut vielä kulkevat Firebirdin tulipellin ja sisälokarin välistä ylös lokasuojan väliin ja sieltä syylarin eteen lauuhduttimelle, eli kaukana pakoputkista koko ajan. Muistaakseni porasin lähtöliittimet 9 - 10mm , kun niissä taisi olla 1/4" eli 6mm reikä alunperin.
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    Taas tullaan kehiin uudella onkelmalla.
    kuuluuko vaihteiston arvuutella vaihteiden laittoa?
    valoista lähdettäessä ottaa hirveet kiekat ykkösellä ja sitten nykäisee kakkosen päälle ja kolmonen menee jo vähän sulavammin.
    kuuluuko auton kiihtyä kaks liikennenvalon mittaa saishan tuo hieman rivakampi olla ja maantiellä ajaessa ei meinaa kaheksassa kympissä ylämäessä pitää nopeutta vaan se laskee heti 70 tietämille?
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuli mieleen tv-kaapelin säätö, pitäisikö pistää pykälän tahi kaksi löysemmälle? Omassa oli löysällä kun ei kickdown toiminut, kiristin sen ja nyt pitäny pudotella pykälä kerrallaan löysälle, kun kiekui ykkösellä kierroksille.
     
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    juu tähän tuli vastaus eli se tv kaapelin alapää oli kokonaan irti sieltä rautalangasta nytten toimii loota kuin unelma (vaihteeksi)
     
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Olisko täällä vihjettä mitä pitäis alkaa tekemään: TH200 4R siis kyseessä (olds 307:n perseessä). TCC piuha ei ole paikallaan joten lukko ei pitäisi kytkeytyä. Muuten toimii hyvin mutta ei tykkää pitää nelosta päällä. Vähänkin kun näyttää kaasua tai pieneenkin ylämäkeen tasakaasulla tiputtaa kolmoselle.

    Tämä myös merkkaa allensa ilmeisesti ylivuotoletkun kautta öljyläikän käynnistettäessä.

    TV-kaapelin säädin hiukka löysemmällekin jo että vaihtaisi aikaisemmin isolle mutta ei auta. Nelonen menee sisään noin 80-85km/h
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Edelliseen lisäyksenä. Nyt kävi jotain ja kolmoselle vaihtaessa ei ota kierroksia enää lainkaan. Eli kolmosella menee vaan tyhjäkäyntikierroksia riippumatta kaasun asennosta. Vika alkoi siirtyä myös kakkosvaihteeseen.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinku että kun kolonen menee päälle niin vauhti toppaa? Jos noin tekee niin ploota menee jumiin, tulisko pakki päälle kolosen kanssa yhtä aikaa.
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Periaatteessa vauhti ei stoppaa mutta ei suostu ottamaan kierroksia. Tasasta tietä pystyis ajamaan juuri ja juuri tasanopeutta.

    Edit: Niin ja siis alkoi niin, että 2->3 vaihtoa jäi arpomaan muutamaksi sekunniksi (kierrokset jojotti hetken) sitten kun päästi kolmoselle niin ei kierrokset nousseet vaikka kaasua paineli miten. Pieneen ylämäkeenkin hyytyi ja kakkosvaihteella toimi taas ok. Loppuvaiheessa tosiaan kakkosellakin alkoi hyytyä.
     
    Muokattu: 26.8.2016
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Näistä oireista, ja myös tuolla projektit-osiossa mainitsemastasi nykimisestä ja hyytymisestä päätellen kyse vois olla moottoriongelmasta, eikä ollenkaan laatikosta johtuva.

    Siis isommalla vaihteella ja ylämäessä kun rasitusta enemmän, niin hyytyy?
    Sulta varmaan loppuu silloin kipinä tai polttoaineen saanti.
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Se sattui juuri sopivasti kun oli vahtamassa 2->3. Sai muutaman sekunnin arpomisella kolmosen sisään mutta ei nosta kierroksia kaasupolkimesta riippumatta. 1 ja 2 toimivat normaalisti paitsi muutaman kilsan jälkeen alkoi kakkosellakin oireilemaan. Vapaalla ja ykkösellä kiertää ihan normaalisti.

    Saa tarjota TH200 4R:ää jos pyörii nurkissa! Ei ole kauheasti budjettia ja luulen että jos venakoneiston joutuu avaamaan ja kaikki tsekkaamaan läpi, tulee kalliimmaksi kun käytetty toimiva loota...
    0503426698 tai YV
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Olitkin oikeassa. Bensanpuute vaivasi. Ruuvaamalla paineensäädin tappiin ongelma ratkesi. Testiajoja tuli tehtyä lähinnä pintakaasulla. Nyt kun päästi valtatiellä menemään niin imi kohokammiot tyhjiksi ja alkoi ottaa vaan sen mitä säädin antoi.
     
    Muokattu: 26.8.2016
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla on siis joku sähköinen "korkeapaine"pumppu? Onkos kaasarina rokkiorkku? Jos niin oletko vaihtanu koskaan kaasarin sisäänmenoliittimessä olevaa filtteriä?
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei kun ihan perinteinen mekaaninen pumppu ja edelin kaasari. Täysin mekaaninen systeemi. Väliin laitoin Holley paneensäätimen (kun epäilin käyntihäiriön johtuvan liian rikkaalla käynnistä). Nyt otin paineensäätimen ja filtterinkin pois. Eilisilla testilenkillä ainakin toimi mukavasti. Pitää ostaa vaan uusi filtteri vielä niin rok.

    On siinä lootassakin jotain koska nelonen luistaa niin helposti kolmoselle ylämäessä. Pitänee talvella tutkia
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se nelosen tipahtaminen johtuu varmaan siitä että ei ole woimaa kiivetä mäkeä ja lisäät kaasua jolloin loota tekee niinku kuuluu eli hakee pienempää.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Olisko 307 niin laiska? :) Tottunut 320cdi meseen niin voi ollakin että ihmetyttää miksi tiputtelee niin herkästi. Tuossa kun on se TCC:kin nypätty pois käytöstä. Pitääpä vähän vielä testailla tuota TV-säätöä ennenkun tuomitsee rikkinäiseksi. Ei ole muuten vuotanut enää vaihteistoöljyäkään yhtään tippaa kun lähes päivittäin käynnistelee pienillä kierroksilla. Saattanut olla kun silloin imuvuotoisena laittelin käymään heti reippaalla 1000 kierroksella, ehkä ihan perusreaktio työntää vähän ulos ylivuotoputkesta. Öljyä on nyt tikun mukaan oikea määräkin.

    Tiedättekö onko mitään keinoa 4-karvaiselle TCC-liittimelle tehdä "nappilukko"? Kiinnostaisi testata solenoidia.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On mahdollisuus mutta vaatii pikku vaivannäköä. Nelosen paineanturi maadottaa 1-2-3 pykälillä ja helppaa nelosella. Sen takia se vaatii sellaisen releen joka päästää solkulle jännää kun maadotus häipyy. Ja kannattaa öölipohja ottaa suosiolla pois niin helpompi etsiä oikeat karvat.
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    [​IMG]

    Tämmönen löytyi. Hyvä tuo "usually D". Onko toinen C tai D sitten yleensä tyhjä?
    Eli haluttaessa painetaan napista TCC päälle jolloin heti 4:lle vaihdettaessa TCC kytkeytyy, ja menee pois päältä jos vaihtaa taas kolmoselle.
     
    Muokattu: 27.8.2016

Kerro tästä muillekin!