-90 Chevrolet Astro 4.3 v6

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DonJFO, 14.9.2016.

  1. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Terve,

    Juuri rekisteröidyin tänne Overdriveen, vaikka täältä kaikenmoista olen jo muutaman vuoden lukenut.
    Tuossa tuli nyt hommattua itselle otsikonmukainen projekti.

    Auto seissyt niinkin kauan kuin 10-vuotta.
    Syy seisontaan oli rikkinäinen startin solenoidi jota omistaja ei ehtinyt korjailla kun autoja ja tekemistä on muutenkin.
    Korjasin nyt talteen ja ajattelin, että suhteellisen vähällä pääsisi - näin ei kyllä kannattaisi ajatella ;)

    Joka tapauksessa, ongelmia on muitakin:

    - Kumit ovat aivan loppu ja riekaleina, joten talvigummit alle.
    - Auton jarrut myöskin kiinniruostuneet, joten hinurille nostoa/vetoa ei uskalla ennen jarrujen irroitusta kokeilla(ei muuten saada tallin pihassa autoa alas hinurilta hehheh).
    - nesteet, ei mitään tietoa mitä on ja kuinka paljon.

    Ohessa kuva eilen otetusta Astrosta ensitapaamisemme yhteydessä ja toinen kuva tältä päivältä kun pötkö hinattiin keskemmälle pihaa josta pääsee renkaiden ja jarrujen kimppuun.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Kysymys kuuluu, kun auto on saatu hinurille(oletan, että jarrujen irroitus on helpohko), mitkä ovat tärkeimmät asiat ennen käynnistyksen kokeilemista?
    Öljyt, jäähdytysnesteet jne? Täällä on jo vastaavia topicceja, mutta eri autoista.
    Akun tietysti hommaan uuden.

    Kuvia ja tarinaa tulee lisää kunhan tätä eletään eteenpäin

    Kiitti jo kaikille jotka jaksoivat lukea!
     
    12345678910 ja hantta tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos käynti tökkii, niin Astrossa aina vaihtoon sytkäpaletista pyörijä, jakajan kansi tulpanjohdot ja tulpat. Lisäksi polttoainesuodin auton alla, saattaa olla putket hieman ruosteessa.
     
    DonJFO tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja lisäyksenä, kun laturin hihna menee jokatapauksessa vaihtoon, katso sen reitti, irroita ja pyöritä pumppuja ja laturia, ja varan vuoksi kiristyspylpyröitä. Myös laatikon öölit kannattaa vaihtaa ennen starttausta P.s apusimpukka loppu ;)
     
  4. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Kiitos vinkeistä! Mites tuo vaihdelootan öljy oikein vaihdellaan? Oon jostain lukenut, että kaikissa ei ole proppua vaan pitää öljypohjat jne kokonaan ottaa vekka? Mistäs öljy lisätään vaihdelootaan? Onko osaavilla jotain määriä tiedossa?

    Vai menee apusimpukkakin seistessä? No se ei kyllä ole ihan hirvetän kriittinen juttu käynnistykse kannalta eikä välttämättä edes ole ihan vaihtokunnossa? :)

    Onhan tässä hommaa... :)
     
    hantta tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Laatikon öljypohja pois, varovaisesti, ettei tule ööliä naamaan. Öljyl laitetaan mittatikun putkesta, suppilo putkeen ja menox. Olisko ollut vajaat 5 litraa, viisaammat tarkentaa.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja lisäys vinkkiin: Hae vauhtikaupasta suodatin laatikkoon, ja tiiviste, ja muista suotimen muovirengas :)
     
  7. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Doddiin! Auto hinattu pöndelle autotallin edustalle ja tänään vaihdettiin startti - olipa yksinkertaisesta jutusta saatu mahdollisimman vmäinen, varsinkin kun auto vain etupukeilla!
    Muutamat ärräpäät lenteli, mutta kivastihan se sinne sitten meni.

    Huomenna uutta pensiiniä tankkiin ja öljyt ennen käynnistystä.

    Akkuhan oli aivan loppu ja nyt pitäisi uutta etsiä. Perusakku hakusessa, eikä tarvitse olla sivunavallinen. Ihmetyttää vain, kuinka tuo astron akkukaapeli on aivan törkeän lyhyt. Eihän siihen saa norminapaista millään ilman jotain jatkopalaa. Adapterit saa moponetistä, mutta nyt on jäätävä pähkäily akun suhteen.

    Onko tähän vinkkejä? Ei paljoa adapterit jeesaa kun se nysä jää kuitenkin liian lyhyeksi =D
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    On mulla 2 astrossa ollut normi akut ihan pelkillä adaptereilla? Ei niissä kaapeleissa liikaa ole, mut on riittänyt? Ei kait haittaa jos sinne osta pitemmät ja paksummat kaapelit, mulla ainakin ollut jo kaapelit aika huonossa hapessa, ja meinannut vaihtaa ne itsekin. Ja jeesaa nekin sit talvella kun tarvii virtaa enemmän.
     
    DonJFO tykkää tästä.
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    PS. Silläkin uhalla et kusen kotimaisia silmään, niin jos et ole jo, niin kokeile http://www.rockauto.com/ sivua kun tilailet niitä jarru ym. osia. tulee huomattavasti halvemmaksi.
     
    DonJFO tykkää tästä.
  10. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Jees, kiitosta! Saatiin kuin saatiinkin akku kiinni ja suhteellisen helposti menikin. Kävin moponetistä hakemassa nuo adapterit niin ne pidensivät juuri sen verran, että menivät paikoilleen. Hieno juttu!

    Sitten roplaamaan..

    Astrosta oli laturi aivan jumissa. Piti herkistellä että lähti pyörimään. Varmaan hapettunut.
    Noh, kaikki oli valmista ja käännettiin avaimesta.
    Ensiksi ei tapahtunut mitään, mutta sitten startti lähti jurnuttamaan ja kone pyörimään... mutta vain pyörimään.

    Ei edes lupaillut käynnistymistä.
    Bensapumpun surinaa olin kuulevinani kun virtoja laitettiin päälle, joten en välttämättä lähtisi siitä vikaa etsimään.
    Noh, pitkälle päästiin kuitenkin ja ajattelin antaa jöötille kunnon pesun.

    Nyt kaveri näyttää tältä:
    [​IMG]
    Lähti tammet ja kanttarellit maalipinnalta.

    Jatketaan tulppien, pyörijän, virranjakajan jne muiden kanssa lisää ensi viikolla. :)

    Vinkkejä otetaan vastaan käynnistymättömyyteen liittyen!
    Kiitos jo etukäteen kaikille.

    Pistän päivitystä kun ehdin!
     
  11. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Joo tätähän täällä neuvottiin heti. Piti kuitenkin kokeilla ilman :) Tulpat on kyllä niin vmäinen vaihtaa, että kokeilen kaikki muut ensin, jos ei silloinkaan niin pakko alkaa hikoilemaan tulppienkin kanssa!

    Ideana saada härveli käyntiin jonka jälkeen käytän lämpimäksi ja vaihdatan vähän lisää öljyjä. Sisällä nyt vanhaa paskaa ja halpaa uutta. Ei tarkoituksena siis ajaa vielä tässä vaiheessa.

    kun kone saadaan käyntiin, uusitaan jarruletkut ja jarrut.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Apparin tulppia kannattaa kokeilla samalla, kun apparin etupyörä on irti, loksun kautta, ja kun otat ilmanputsarin irti, pitäisi tbi:n munista näkyä bensaa, kun starttaa.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Sen bensapumpun pitää antaa kunnolla painetta, että TBI toimii. Jos laturi on huono, eikä anna tarpeeksi voimaa bensapumpulle, TBI ei ruuttaa kunnolla. Siitä TBI:stä pitää tosiaan tulla oikein kunnon suihkut, vähän kuin kolmen pitkän jälkeen paikallisen kusiputkassa. Ei niin kuin rakkovikaiselta äijältä.
     
  14. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Ok! Vaihdoin juuri virranjakajan kannen ja pyörijän, ei vielä vaikutusta. Laturi kyllä pyörii, en tiedä vain onko sitten tarpeeksi. Oli meinaan vähän jumissa. Kyllä se näyttäisi tuossa menevän. Pitänee tutkia. Pakko lainata kaverilta työkalu, että näkee tuleeko kipinää, jonka jälkeen tulppien kimppuun. Johdot näyttivät hyviltä, entinen omistaja ilmoitti, että oli vaihdettu melkein heti ennen seisontaan laittoa.
     
  15. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    Terve taas!

    Vähän ollut kiirusta niin ei ole ehtinyt postaamaan ajan tasalle.

    Kipinää tuli ja tulpat saatiin vaihdettua. Tosin yksin tulppa tipahti ja meni p:n päreiksi, joten apparin puolella helpoimmassa paikassa yksi vanha tulppa. Varmasti lähtee viidelläkin käyntiin?

    Bensafiltterin kanssa tappelin jumalattoman kauan, enkä saanut sitä suoraan irti, joten jouduin irroittamaan bensaletkua vähän pidemmältä molemmilta puolilta. Vasta ruuvipenkissä ja lämmittämällä saatiin vanha filsu pois paikoiltaan. Alumiinin hapettuminen ja raudan ruostuminen aiheuttaa mielenkiintoisen "hitsaus"reaktion. Kyllä oli jumalattoman jumissa.

    Letkut olivat kohtailaisessa hapessa. En lähtenyt niitä uusimaan - vielä. Auto kuitenkin ensin saatava käyntiin ja ajettua sisään talliin.
    Bensafiltteri avattiin rautasahalla varovasti sahaten ja sisältä paljastui ruosteista bensaa sekä filsu täynnä skeidaa.

    Pyysin kaveria starttaamaan samalla kun makasin auton alla: virrat päälle, bensapumppu hurisee, mutta mitään ei tule ulos putkista, ei edes startatessa.

    Ei muutakuin bensat pois tankista ja herkistelemään kiinnityksiä. Tuossa näyttäisi olevan aika yksinkertaisesti tankki kiinni. Vain neljällä pultilla "vyökiinnikkeet"?

    Noh, pumppu vaihtoon kun tankin saa irti. Siitä seuraavaksi muutaman viikon kuluttua. Nyt hoidettava Amerikan reissu ensin pois alta :)

    Kun auton vihdoin saisi käyntiin, olisi varmastikkin seuraavaksi jarrujen vuoro uusintaan. Onko kenelläkään kokemusta jarruletkujen uusimisesta Astroon vm. 1990?
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei liity asiaan,mutta minulla on 1kpl.Astron takajousia,muistaakseni vasen ja ehjä.Ne tahtoo niissä rispaantua jos komposiittia tms.kuten yleensä ovat.
     
  17. DonJFO

    DonJFO 1st gear

    No moro, joo ei liity asiaan mutta ihan ok kun kerroit :) Kuskin puolella mulla on pieni säilä irti. Onko sulla kuskin puolen ehjää? Perkele kun on kipeänä taas niin ei pääse roplaamaan astroa.
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

Kerro tästä muillekin!