Nopearamppiset laahurinokka-akselit ja kilometrit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 8.9.2016.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Kun tuossa pyörittelee moottoriprokkiksen palasia vielä teoria-asteella, niin kiistämätöntä etua saisi Lunatin voodoo- tai compin XE- sarjan kaltaisilla nokkarampeilla. Mutta itsellä ei ole kokemusta palikoiden kestävyydestä moisilla rampeilla. Tai oli mulla kerran Cranen hi-intensity -nokka, mutta se meni kiertoon auton mukana enkä sitä päässyt ihmettelemään kuin kymppitonnin verran siviilikäyttöä, eikä se noihin esimerkkeihin verrattuna enää niin nopea ole, mut oli 90-luvun alussa. Ikinä ei kuitenkaan ole ongelmia ollut "laiska"ramppisten virinokkien kanssa, mutta nyt pitäisikin päästä lähes samoihin intensiteetteihin rullanokkien kanssa mitä noi voodoot ym. tarjoaisivat.

    Kestääkö nuo ajoa kymmeniä tuhansia siinä missä muinaiset nokat tyyliin edelin performer rpm 290/300 ja 224/234 o.o5o" vastaan lunati voodoo profiilit customina 276/292 ja 233/249 o.o5o"? Tai sit löysin Howardsin master lobe katalookista Harold Brookshiren viimeiset tuotokset, joista tilaukseen menisi customina 279/289 ja 233/243?

    Hurjin laahuri voodoo 284/292 näkyy olevan pudonnut Summit racingin nettikatalookin vaihtoehdoista kun viimeksi katsoin ainakin Oldsin kohdalla, olisko tuossa kysymys juuri jostain takuu/kestävyysongelmista, kun keinuvipujen suhdekin on isompi verrattuna chevrolettiin.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Xtreme-nokkia on laitettu koneisiin viime vuosina enemmän kuin lääkärit määrää, eikä yhtään nopeaa nokkavauriota ole sattunut omalle kohdalle. Tosin autotkin on pääasiassa harrastekäytössä, joihin kilometrejä ei niin hirveästi kerry.

    Tuorein tapaus oli harrastekäytössä pari kesää, ja oli pois otettaessa virheettömässä kunnossa. Seuraavaksi sama nokka meni ympärivuotiseen käyttöautoon pariksi vuodeksi, eikä mitään ongelmia ilmennyt sillä saralla, mutta kone meni purkuun muista syistä.
    Nostajissa ei näkynyt mitään hälyyttävää, mutta parissa nokassa näkyi jo alkavaa kulumista.
    Nokalla oli kilometrejä takana ehkä korkeintaan 30 tonnia.

    Öljyillä ja niitten lisäaineilla on varmasti paljonkin merkitystä, hyvä pintapaineen kesto on tärkeä ominaisuus.
    Liialliset jousipaineet taas voi olla myrkkyä.

    Yhdellä vähän vanhempaa profiilia edustavalla magnum-nokalla olen kuullut ajetun satatonnia.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    4 kesää nyt ajellu XE268H keulilla ja hyvin se on vielä ainaski siellä kestäny vaikka koskaan ennen tota oo yhtään moottoria edes purkanu ja nokan sisäänajo loppu kesken jossain ~15min kohalla about.

    Eiköhän noi ihan mainiosti kestä?
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Noita xe268 ja vastaavia on tosiaan laiteltu näköjään ja ajeltu ilman kummempia murheita käyttömoottoreissa. Suunnitelmissa olisi kuitenkin mennä one size fits all -pikkulohkolla, josta tarkoitus kaivella tehoa päälle 80 hv/l, ajaa 5000km/vuosi eikä joka ristuksen talvi riipiä konetta palasiksi (alan tulla vanhaksi), on vähän kiikun kaakun arvaako mennä laahurilla vai onko jo pakko mennä rullanokkaan.
    Esmes tuolla 279/289 (233/243) pakovena nousee .585" ja kun maksimit tulee jtn 6250-6500 rpm ja sinne myös jatkuvasti tullaan ja pitää pystyä menemään, on koko venttiilikoneisto kovemmalla rasituksella kuin vanhan liiton nokkaprofiileilla tai pienemmillä asteilla.

    Onko nokat yleensä miten hyvin karkaistuja, vai pitäisikö nitraus lisätä tämmöisessä tapauksessa ostoskoriin, onko jollain tämmöistä tehty? Kraatereita olen joskus ihmetellyt kovemmilla pintapaineilla nokkien kärjessä mitä riskiä parempi pintakovuus auttaisi.

    Käytettävyysrajoja tässä prokkiksessa olen siis ihmettelemässä ja vaikeaa kompromissia tehon, väännön, tyhjäkäyntipäästöjen, huoltotiheyden ja kulutuksen suhteen. Ai niin ja rahan=). Katsoo nyt, mitä nykytekniikka tarjoaa esmes noiden nokkien suhteen...vaikka näyttää huonolta koko SB Oldsmobile -kehys missä tottunut toimimaan, kun ei tahdo 330 tako- tai muuta parempaa kampuraa täältä eikä amerikasta enää tänä päivänä löytyä.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulla kanssa ollut jo vuosia xe268 mopessa ja hyvin puksuttaa.
    Sulla tosin aika paljon rajumpi setti tulossa, itsellä tuo on palvellut hyvin ihan vaan cruisailu käytössä.

    Mulla on toiseen autoon hommattu compin 288hr ja nyt kaduttaa kun en hommannut suoraan mekaanista rullaa. Olis tuon tilalla mennyt varmaan ihan hyvin hydylaahurikin. Aika samoilla arvoilla mitä olet itse suunnitellut.

    Ihan samoja pohdintoja käynyt läpi itsekin ja ei taida loppua tulla.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ole itsellä extra-nitrauksesta kokemusta, mutta jos customina nokan tilaa ja nitraus on ruksattavissa ostoslistaan, niin se varmasti kannattaa ja epäilemättä pidentää nokan ikää.

    Muita kikkoja rajuprofiilisen laahurin keston lisäämiseen on voitelureijällä olevat nostajat tai voitelu-uritetut nostajaporaukset.
    Urituksia tullut joskus tehtyäkin ja ne takaa ainakin hyvän voitelun nokan ja nostajan välissä myös pikkukierroksilla.

    Jos nostoa tulee noin paljon (.585") ja kierroskestoakin pitäis olla, niin venttiilijouset rupeaa olemaan ratkaisevassa osassa jotta kaikki toimii ja myös kestää.
    Normaalilla tuplajousella mennään aikamoisiin aukipaineisiin keston kannalta. Ratkaisu voisi olla sopivasti valitut beehivet, joilla juuri aukipaineita voi laskea ratkaisevasti.

    Beehivejä on tullu nyt laitettua aika monenlaisiinkin koneisiin ja hyviä kokemuksia on jo esimerkiksi yhdestä 8500 kiertävästä rallikoneesta.
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Oman 274xe:n tilasin pienellä persusympyrällä ja otin siihen ton nitriittipinnoitteen sit samalla.
    Ei maksanu kovin paljoo,oisko ollu 40-50$...ajattelin samaan konkursiin laittaa kun Vizardi sitä kirjassaan suositteli.Kilsoja ei tosin oo hirveesti kerenny kertyä...tuskin siitä haittaakaan on,ja placebo-vaikutus on huomattava!:cool:
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulla on omassa käyttiksessä Hughes STL6064AS .050 260/264 asteinen, .615/.621" nostolla oleva laahuri. Kun viimeiksi kurkkasin nokkaa ei siinä näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Mutta mennyt ei tietty ole tae tulevasta ja vasta tulevat vuodet kertoo kuinka kestää jos samalla nokalla ajetaan tulevatkin vuodet.
    Ja luultavasti ajetaan, tuo Hughesin nokka tuntuu käyttöominaisuuksiltaan hyvältä, huomattavasti paremmalta kuin vanha, miedompi Moparin Purple.
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Mulla on 454 Chevyn koneessa nyt ollut tämä:

    http://www.jegs.com/i/JEGS-Performance-Products/555/200122/10002/-1

    eli Jegsin oman nimen alla myytävä kirein hydrauli laahuri .050 228/238 asteinen 0,54/0,54 nostolla oleva. Nokka sopii omaan koneeseen ihan ok, vetoalue on mukavan laaja ja toimii hyvin myös katukäytössä heti 1100 rpm jälkeen. Koneella on nyt ajettu vasta tämän vuoden ajot (alle 1000 km), mutta sitä on kuitenkin rankaistu jääradalla ja moottoriradalla. Tähän mennessä ei ole kestävyyden kanssa ollut ongelmia. Parin nostajan pohjat tarkistin alkukesästä samalla kun säädin venttiilivälykset (preload) uudestaan.

    Jälkikäteen ajatellen nokka taitaa olla vähän turhan mieto muuhun koneeseen nähden ja esimerkiksi dynaaminen puristussuhde nousee turhan korkeaksi aiheuttaen vaikeaa käynnistymistä ja nakutusherkkyyttä. En kuitenkaan haluaisi rullakamoihin päivittää, kun samalla menisi venajouset ja jakopää uusiksi ja varmaankin kansityöt päälle.

    Olen katsellut tätä vähän sillä silmällä:

    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=482&sb=2

    tuossa olisi reilusti lisää asteita ja hieman lisää nostoa (@ .050" 256/264 ja nostoa 0,578/0,578):. Tuolla Compin camquestilla (http://www.camquest.com/) leikkimällä se toisi lisää tehoa ja vääntöä kutakuinkin koko kierroalueelle (toki tuo on vain suuntaa antava, mutta yritin rakentaa nykyisen koneeni tuohon mahd. tarkasti ja aika samantyylisen käppyrän tuo piirsi, kuin oikea dynokin). Täytyy talvella mittailla kansien ja venttiilijousien maks. nostovarat ja jousipaineet jos sitä vaikka innostuisi päivittämään.

    Toisaalta nykyinen kone pelaa niin hyvin, ettei tekisi välttämättä mieli koskea vaan antaa monoa. Todennäköisesti olisi pitkäikäisempikin miedompana :/
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos tuntuu siltä, että nokan rampit on ns. tapissa, niin mitäs jos muuttaakin vipusuhdetta keinuvivuilla ja sitäkautta nostoa?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vilkaisin nuo Jegsin ja Compin specsit, ja itseasiassa tuossa käy perusasteista ja lsa:sta johtuen niin että Compilla imu sulkeutuu jopa aikaisemmin ja dynaaminen ruttu vaan nousee entisestään.

    Aika usein, vaikka kone tuottaa hyvin voimaa ja toimii muutenkin ongelmitta kaikissa tilanteissa, kuulee kommentoitavan että "oliskohan sittenkin pitänyt laittaa vähän rajumpi nokka".

    Kun weijari tuossa mainitsi vipusuhteen, niin BBC koneeseen olis 1.8 keinut joutavana...
     
  12. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Hmm.. Eipä tullut tarkasteltua noin pitkälle o_O

    Jos kone toimii liian hyvin koko alueella, niin ei se tunnu kisaselta :D
     
  13. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Hetkonen, eikös nuo ilmoitetut sitten pidä paikkaansa? Compin imulle sulkeutuminen ilmoitettu 56 astetta ABDC ja Jegsin kärsälle 43 astetta.

    Edit: Compin nokalle olikin ilmoitettu näköjään 0,02 nostolla ja Jegsille 0,05 nuo aukeemiset ja sulkeutumiset o_O
     
    Muokattu: 15.9.2016
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ehkä vähän ootee, mut niimpä... Vaikka sainkin omasta motista sen verran potkua, mitä haaveilinkin, niin heti jälkikäteen tuli mieleen, oisko pitänny olla enemmän ruttua, enemmän ahtoja ja rajumpi nokka, kun ei toi oikee kuulosta miltään ja on ihan mukava ajella...
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Molempien ilmoitetut sulkeutumiset ja aukeamiset on .050" nostolla, vaikka Comppi virheellisesti sivuillaan ilmoittaa että olisivat .020 arvoja.

    Luotettava dynaaminen puristussuhde saadaan laskemalla se perusasteilla ilmoitetusta imuventtiilin sulkeutumisesta.
    Jegsin nokassa se on 72 astetta ABDC ja Compissa 69,5 ABDC.

    Nuo perus ABDC arvot voi laskea kun tiedetään ne perusasteet ja intake centerline (icl)
    Esim. Jegs: 286/2 + 109 -180 = 72
     

Kerro tästä muillekin!