Auton nostin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tinde612, 18.9.2016.

  1. Tinde612

    Tinde612 1st gear

    Jos tästä on jo topikki, pyydän anteeksi. Modet voi siirtää k.o. jutun sinne. Eli, onko olemassa auton hydraulista nostinta, joka ois helppo purkaa / siirtää pois? Ja tarkoitan sellaista nostinta jossa on 2 tolppaa ja v-asennossa tallat. Ei mitään saksinostinta..Autotallin käyttö kun ois monipuolista, ja ei haluttais kiinteitä tolppia..
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ainakin Torafors myy yksipilarinostinta joka on "pumppukärryn päälle rakennettu" ja näin ollen siirrettävissä.
     
  3. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

  4. Tinde612

    Tinde612 1st gear

  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi maxjax on siirrettävä vaan toisesta tolpastaan ja näkyy vaativan lattiaan pulttauksen kuitenkin

    Mites jos 1pilari nostimen laittaas ihan seinään kiinni?
    Monet niistä taitaa olla sellaisia, et nostaa voi molemmin päin

    Ja saahan tollasen tehtyä normaalistakin 2pilari nostimesta renkaat pulttaa kiinni siihen toiseen tolppaan ja sähköjohdon pistokkeella siis sellainen nostin jossa molemmissa tolpissa sähkömoottori yläpäässä

    Ja jää samalla toi rautakanki reikään turvalukko pois, vaan on ihan kunnollinen lukko
    Ja jos tuntuu et ei pysy syncrossa nostimet irrallaan, niin ainahan voi laittaa katkaisijan siihen irtotolppaan, et saa ajon alaspäin pysäytettyä, ellei niissä sitten ole syncronointia alapäässä eli ajetaan nostinta alaspäin ja rajat katkaisee virran tolpan moottorilta kun tallapukki on alhaalla
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vähintäänkin kannattaa miettiä mihin seinään ja miten laittaa kiinni. "Normi" kantavat seinät kestää kyllä hyvin tason suuntaisia voimia, muttei sivuttaisia. Esim. maanpaineseinään tulee rautaa ihan toisella lailla kuin ulkoilmaa vasten olevaan seinään.

    Ettei käy niin että saa auton lisäksi katon niskaansa.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiku siis sellainen 1 pilari nostin 10-30cm seinästä lattiaan kiinni
    kuten keskelle talliakin tulisi
    Eikä metri seinästä jolloin nostin valloittaa koko tallin

    Ja hankkii tarpeaksi korkean et saa nostettua yli 2m korkealle ne nostotallat pois lattialta

    Sellaisen asennuksen muuten jossain pienessä tallissa kuvassa nähnyt, et hyllyjen välissä oli se nostopuomi ja tallat katossa asti säilössä kun nostin ei ollut käytössä
     
  8. Tinde612

    Tinde612 1st gear

    Lattiaan on tallissa mahdollista laittaa pultit. Lähinnä se, ettei jäis pintaan sojottavia pultteja. Ja se helppous, et sais vaivatta siirrettyä nostotolpat pois.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sellasia ankkureita on olemassa jotka on tarkoitettu purettavaan liitokseen ja jää pinnan tasolle

    Sitä en tiedä mistä niitä saa ja mikä on isoin koko, mutta moisen esitteen lukaisin ja roskiin tosin laitoin

    Normaalia ankkuria ei välttämättä kestä purkaa ainakaan kovin montaa kertaa, ellei sit piikkaa lätkälle paikan jonka ankkuroi lattiaan ja sen keskelle normaali mallin mutteri alapuolelle
     
  10. propelli

    propelli 3rd gear

    Moro,

    Mulla on tuo MaxJax ja olen erittäin tyytyväinen nostimeen, vie todella vähän tilaa ja nostaa silti 2750kg. Molemmat tolpat voi tarvittaessa irrottaa muutamassa minuutissa ja siirtää seinän viereen kiinteästi asennettujen renkaiden avulla jos ovat tiellä, letkut on pikaliittimillä. lattiaan asensin liimalla Hiltin kierreholkit joten irrottamisen jälkeen lattiaan ei jää kuin kierrereiät jotka voi tulpata muovitulpalla. asensin lattiaan vielä ylimääräiset holkit jotta tornien etäisyyttä voi tarvittaessa muuttaa jos käsivarsista loppuu säätövara.
     
  11. Tinde612

    Tinde612 1st gear

    No perskuta rallaa. Tossahan se sit olis. Mistä hommasit?
     
  12. propelli

    propelli 3rd gear

    http://maxjaxuk.com/
    Ei muuta kuin tilaukseen. On sitten E-hyväksytty joten lukitus toimii automaattisilla lukoilla vs jenkkimallin tappilukko. Muuta eroa ei ole.
     
    Tinde612 tykkää tästä.
  13. Tinde612

    Tinde612 1st gear

    Kiitos :)
     
  14. juku_h

    juku_h Gearhead

    Nuo vaatii sit paljon lujuutta lattialta. Itellä tuli kiinteesti velyen istobal 3500kg 2-pilarinostin niin teetin siihen isommat tolppienalus levyt jotta sain kiinnityksen isommalle alalle..

    Jukka
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. matti R

    matti R 3rd gear

    Onkohan kukaan viime aikoina hommannut MaxJax nosturia? Hollannissa näyttäisi olevan Euroopan edustaja
    https://maxjax-europe.com/
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Erittäin hyvä pointti. Asia ei hoidu pelkällä nosturin hankinnalla ja lattiaan roppaamisella. Pitää myös varmistaa, että lattia kestää nosturin tukipisteille aiheuttaman kuorman ja että lattia on ylipäätään riittävän paksu nosturille tarkoitettua ankkurointia varten. Eli rakennesuunnittelija mukaan jos ei oma osaaminen (ja pätevyys) riitä.
     
    Muokattu: 4.3.2023
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Niissä nostureiden tiedoissa lukee vaatimukset sille lattialle, rakenne ja paksuus. Entisellä työpaikalla tehtiin myös jostain 25mm teräslevystä lisälevyt tolppien alle.
     
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    No näinhän se asia ei voi kyllä mitenkään olla. Lattiarakenteita, niiden pohjarakenteita ja lattioita kannattelevia alapohjarakenteita on erilaisia eikä nosturitoimittaja voi antaa mitään yleispätevää ohjetta muuten kuin ehkä sen nosturin ankkurointivaatimusten ja nosturista rakenteisiin siirtyvien staattisten ja dynaamisten kuormien osalta. Nosturista lattiaan, ja tarvittaessa muuhun rakennukseen, kohdistuvat kuormat on aina tarkasteltava erikseen. Mikäli siis määräyksiä ja esim. maankäyttö- ja rakennuslakia noudatetaan. Niillä jokaisesta rakennuksesta laadittavilla lujuuslaskelmilla on tarkoitus.

    Rakentaminen on kyllä erikoinen tekniikan ala kun sitä tuntuu kaikki osaavan noin vain siihen ryhtymällä. Itse olen sitä mieltä, että rakennusinsinöörikoulutus ei kestä turhaan neljää vuotta. Aina voi hölmöillä ja tehdä vääriä ratkaisuja joko tietämättömyyttään tai tahallaan. Siitä voi olla sitten seurauksensa. Tietohan lisää tuskaa. Itse kuitenkin aloittaisin sen nosturin hankkimisen selvittämällä mitä sen lattian päälle ylipäätään voi laittaa ja millä toimenpiteillä.
     
    Muokattu: 4.3.2023
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "nosturin ankkurointivaatimusten ja nosturista rakenteisiin siirtyvien staattisten ja dynaamisten kuormien osalta."
    Ilmaisin hieman epätarkasti. Rakenne ja paksuus; ohjeessa oli annettu muistaakseni vain minimipaksuus raudoitetulle betonilaatalle ja kun lattian valu oli ohuempi niin siksi lisälevy. En tiedä sen tarkemmin.
     
  20. always bb

    always bb Gearhead

    Ostaa asennettuna ei tarvii pähkäillä pysyykö kestääkö ja takuun kanssa tuskin on ongelmia. Itse vaan törmännyt kun takuu asiat tulee kysymykseen on jos mitä selityksiä. Viimmeisin lämpöpumppu mainostetaan kyllä että säästä mutta kk kulutus kasvoi. Luvattiin taas vaikka mitä mutta tapahtunut ei mitään
     

Kerro tästä muillekin!