Bilteman ja Motonetin flektit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 14.7.2009.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kahdennat sen ohjauksen toisella releellä siitä 2 vaiheisen termostaatin navasta. Ja se sarjavastus mitä siinä tarvitaan on muutaman ohmin mutta isotehoinen ja suurikokoinen. Kokeile H4 polttimoa sarjassa moottorin kanssa, niin selviää, oisko sellainen tehonalennus mieleinen. Siitä sitten mitoittamaan se vastus.
     
  2. T.

    T. 3rd gear

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tyhmänä kysyn mihin pakko-ohjatulla flektillä pyritään oli se sitten anturin rinnalla tai ei?

    Anturi kuitenkin pitää flektiä päällä jos ei meinaa jäähtyä alle anturin.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jos se anturi hajoaa. saa pakko ajettua flektiä silti. tai jos flektissä on kaksi nopeutta, ja vain toinen on anturilla ohjattu?
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    Miten siinä muuten käy jos on vaikka 1-nopeus ohjattu anturilla, ja 2-nopeus kytkimellä. Jos anturi käskee 1-nopeuden päälle ja kuski laittaa samaan aikaan 2-nopeuden päälle, niin onko siinä silloin päällä 3-nopeus, vai taisteleeko puhaltimen käämitykst toisiaan vastaan ja lopputulos on 1,5-nopeus?

    Tuohon pakko-ohjaukseen, niin voihan sillä ainakin tuulettaa konehuonetta syystä x ?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai ohjaa flektin niin, että jos anturi laukee niin flekti huutaa kokoajan.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    kytkentähän on sama kuin esim. lämppärissä, eli vastuksille menevää virtaahan sillä katkaisijalla/anturilla ohjataan. ei siinä mikään toisiaan vastaan taistele. sähkö kun menee sieltä mistä se "helpoiten" pääsee.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. T.

    T. 3rd gear

    Joissain moottoreissa on tuo tuplajohdotus eri nopeuksille, niin onko se toteutettu moottorissa vastuksilla vai käämityksillä? Käämitettynä hieman vaikeampi, ainakin dc-moottorissa, muttei mahdoton. Vastuksilla ja yhdellä käämityksellä helpoin ja halvin tehdä, niin olisivatko sitten toteutettu näin? En ole koskaan näitä purkanut niin ei ole hajua sisuskalujen olemuksesta.
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    no joo eli tupla käämi moottorissa kytketään sitten kuten lasinpyyhkijöissä.
    eli ei yhtäaikaa kahta jannitesyöttöä moottorille.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja sellainen ilmiö kannattaa ottaa huomioon noissa pariflekti asennuksissa, että on turha pyörittää vain toista flektiä koska ilmakin kulkee sieltä mistä se helpoiten pääsee.
    eli kiertää /oikaisee sen pyörimättömän ropellin läpi koska siitä on helpompi reitti kuin syylarin läpi. tai sitten pitää koteloon askarrella valiseinä.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu u. Voihan se anturi tosiaan hajota, kuinka yleistä sitten ja pitää myös herkeemättä olla mittaria katselemassa.

    Bensapumpulle vois tehdä pakko-ohjauksen ja vilkuille ym :D
     
  12. T.

    T. 3rd gear

    Joo näin on. Tosiaan en ole perillä millaiset moottorit noissa on, mutta puhallinkäyttö on raskasta ja nuo moottorit ovat fyysisesti aika pieniä. Kuitenkin niistä vedetään tehoa läpi aika runsaasti joten hieman tulisi mieleen josko olisivat jopa kenttäkäämittyjä jolla saisi ne nopeudetkin toteutettua, mutta tuskin on kuitenkaan näin. Eniveis ei haittaa kun valitsee moponetin ropelin jossa on vain yksi nopeus :D.
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Katselin netistä noita antureita niin biltsu ilmoittaa tuon 92c anturin olevan sopiva saab 90:iin. Motonetista löytyi saabiin kaksi eri anturia. 13-3701 on motonetin mukaan vakio 92-87c. Lisäksi on saatavilla 13-3704 joka on kesäisempi malli lämpötiloilla 88-79c, joka vaikuttaisi sopivammalta valinnalta.
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    aikoinaan tuli ahdistetussaruotsinraudassa käytettyä kenlowe merkkisiä flektejä ja portaattomasti säädettävää termarikytkintä. http://www.kenlowe.com/CoolingRetrofit.php eivät ainakaan silloin olleet mitään leluja.
    varsinkin tuo kapillaariputki perustainen termarikytkin on kätevä jälkiasentaa mihin tahansa. vesiletkun pintaan tai syylarinkennostoon.
     
    Muokattu: 8.10.2016
  15. T.

    T. 3rd gear

    Minulla on ainakin mielikuva tuosta kenlowesta että olisi vieläkin aikalailla laadukasta kamaa. Tuo kapillaaritermari olisi aika kova. Periaatteessa tuolla saisi etsittyä syyläristä toiminnan kannalta parhaan kohdan, ja lämpötila sekä hystereesisäädöllä passattua koneen vahatermarin kanssa toiminnan niin että lämpötilan pumppaus olisi mahdollisimman pientä. Samaan voisi päästä myös elektronisella termarilla, ja tällaisen voisi viritellä aika helposti vaikka vellemanin rakennussarjasta. Kuitenkin joku tuollainen alavesiletkuun asennettava saabin termari houkuttaa kaiken yksinkertaisuutensa takia. Nuo termarin lämpötilat on muuten kytkeytymislämmöiltään näköjään just samat kuin vahatermareissakin on. Liekö tässä jo valmiiksi ajateltu lämpötilan pysyminen mahdollisimman vakiona. Nyt minulla on koneessa 92c termari, mutta pitää vaihtaa se 88c malliin. Sitten flektin ohjaus tuolla saab 88-79c termarilla.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yhden auton kokemuksella antaisin olla termostaatin just tuolleen muutaman asteen kytkimen lukemaa kuumempi. Mulla on samat ja siinä nousee kylällä valoissa seisoskellessa ennen kuin puhallin kytkee.

    Joskus olisi tarpeen muutaman minuutin jälkipuhallus perustuen siihen, että oli jo flekti päällä. Satunnaisesti on ryöpytellyt vettä syyläristä pysäköinnin jälkeen kun on tullut joku hotspot vesitilassa kuumimmillaan sammutettuna.
     
  17. 350cid

    350cid Gearhead

  18. T.

    T. 3rd gear

    ^^Pitää kokeilla noin jos siinä onkin joku juju että pelaa paremmin. Säästyn samalla uuden termarin ostolta.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laitoin Bilteman välikappaleen turbobuickin (V6) alavesiletkuun ja siihen sopivalla kierteellä olevan anturin samasta kaupasta ja releistin. Muistaakseni kytkeytymislämpötila on jotain 95 astetta.
    Toimii silleen että kun auto normiajossa niin flekti ei puhalla, mutta kun vähän aikaa pitää tyhjänkäynnissä tai ajelee parkkihallissa niin sitten se käynnistyy ja vähän ajan kuluttua sammuu. Syylärinä tuossa on ihan vakio kolmoskoppasen Firebirdin kutoskoneen syyläri sen omalla flektillä.
    Mutta mikään voimamoottori tuo kaasariturbo ei ole, siinä tuo toimii erinomaisesti.
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...turi/SAHKOTUUL-TERMOSTAATTIANTURA-2000027870/
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...tuulettimen-termostaattianturille-2000030640/
     
    Muokattu: 9.10.2016
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suoralla virralla flekti vaan niin jää sitten tarpeen tullen pyörimään virrat sammutettuna.
     

Kerro tästä muillekin!