Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Enpä tiedä valmistetaanko 7 1/4 perään aftermarket lukkoja mutta tehdas sellaisia on kyllä tehnyt. Kartiolukon olen joskus jopa nähnytkin ja yksi kaveri väitti että hänellä on levylukko seiskavartissa.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Omassa Dartissa oli kartiolukko. Piti vaan ekaksi rempata se, kun oli kulunut ja pohjasi. Kesti uskomattoman määrän rankaisua, eikä ollut moksiskaan. Tais olla alunperin jostain -66 Barracudasta. Helppo tunnistaa, kun aukasee peräkopan, niin perämötikän keskellä spider gearien välissä näkyy 2 kpl (vai olikohan 4) jousia, mitä ei lukottomassa ole.
    Levylukko on pakko olla joku pellepeloton tai aftermarket osa, kun minusta kaikki OEM 7 1/4 on kartiolukolla.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Muokattu: 7.10.2016
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    näyttäs miusta vähä yhelt dartilt joka iisalmesta lähti ouluu päin
    liekkö oulusta sit tonne vaasaan tipahtanu?
    tulee näitte 73vm kasi darttien liikkeitä vähä sivusilmäl seurailtua ku ovat lempi dartti mallejani

    jos sattuu olemaa sama yksilö nii käsittääkseeni potenttiaalia tekniikka puolella ois
    360-727
    perinteine 030 ylikoko
    nokka 308/318
    speed pro 9.5 puristeiset männät
    mutta tähän pakettii mielestäni aivan väärä kaasutin edelin 600vacuumi
    eli liekkö sama vekotin?
     
    Muokattu: 8.10.2016
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Itseasiassa tää on tullut iisalmesta kempeleen kautta mulle, ei ole vaasassa kait käynytkään.. Tai mistäs sen tietää. Ja nyt laite majaileee toistaiseksi 50 km iisalmesta. Toistaiseksi siksi että talvipesä on hiukan kauempana
     
  7. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    jeh
    tuo kempelehä o ihan oulun vieres
    näi savolaisen silmin katottuna:rolleyes:

    ja vekotin palas takasi savoo ny siis ilmeisestikki

    itekki tätä vähä sillä silimällä kahtelin
    jos kyssees on sama vekotin
    sie vaa kerkesit ensin;)
     
    Muokattu: 8.10.2016
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tietenkin saattaa jostakusta tuntua idioottimaiselta ostaa vitusti tonnia maksavia korjauspeltejä tällaiseen ritsaan mutta menin ja tilasin us-partsista kuskinpuolen takakyljen kokonaisena, joka tällätään tähän vanhan paikalle ja sitten takalasin alle tulevan panelin siltä varalta jos sen tarvii sittenkin vaihtaa. Toisaalta typerää tälläiseen romuljään ostaa vitusti tonnia maksavaa korjauspeltiä mutta rahaahan ne vaan maksaa, ei esim munuaista tai esikoista.

    Talven suunnitelmana on peltitöiden lisäksi hankkia tähän tehostettu ohjaus. Käykös tehostimen pumpuksi muu kuin moparin oma? käykö esim gm:n pumppu, noita leppäjeeppejä kun on joka korttelissa kaksi purettuna.. Myös jokin alkuperäistyyppinen ruori pitää hankkia. nyt paikalla on joku 13" ralliratti joka sopii ulkonäöltään lähinnä.. ei mihinkään

    Tietenkin niitä alustan puslia pitää sitten vaihdella tarpeen (rahatilanteen) mukaan ja keula pitää säätää asialliselle korkeudelle.

    Halpoja hevosia haetaan siirtämällä peltisarjat konepellin alle, nyt ne on pultattuna olohuoneen seinään. Ovat kyllä kieltämättä hyvän näköiset siinä, ruosteiset sarjat ruskeaa hirsiseinää vasten. Niin ja tietenkin kaasutin ja sytytys pitäisi saada jonkun pätevän henkilön säädetttäväksi.

    Ai niin, ja kuskin kohdalle pitäisi penkkiin saada ryhtiä. On istumaosa istuttu linttaan ja se ei tee hyvää selälle. Katotaan mitä sille keksitään lääkkeeksi, penkin korjaus vai toinen penkki?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja yks semmonen kartiokapistus on kontissa matkalla mun tarpeisiin. :):):)
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    7 1/4 kartiosta voin sanoa. -74 Sikapainava 4d Dartissa 360 + A999 + 7 1/4 niin kestää sika runtua ja 12.9sek 1/4mile ajan. Itellä oli takatöppösinä jotkut 265/xx/15 nakit.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun ekassa omassa jenkissä oli 7 1/4" ja lukko. Ilman lukkoa niistä tuppaa hajoomaan niemnomaan tasauspyörästöt,ja sit ku kätevänä seppänä hitsaa sen kiinteeks ni katkee jonku ajan kuluttua vetari. On sen verta ohut ja väsyy edestakas kiertymisestä minkä spooli tekee. Mut siis toi oma oli '67 valiantissa 340:llä ja manuaalilla, ja justikään kortin saaneena sille kyl tarjottin raippaa ja kytkintä. Kesti sen muutaman vuoden murheitta. Kovasti vaan voi olla kiven alla moiset, oma löyty aikoinaan SE Aspenista ja muistelisin näin että niissä lukko oli vakiona.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta jos on 7 1/4 lukko . Myisin sen jollekin number matching miehelle. Turha muiden hajoittaa sitä, jos joku tarvii sitä.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilman muuta! Tässähän on just siitä kyse. L-kilpiseen, pohjoisessa nuoruutensa parhaat päivänsä hangessa sutineeseen suomiautoon piti saada lukkoperä. Numerot mätsäs.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitäs tälle kuuluu?:odroll:
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ei niin mitään. Muutama viikko takaperin kävin autoa kattomassa ja muuta ei saatu aikaan kuin ääntä moottorista ja peruutuspeiliin maskotti.. Ai niin ja takapenkki irrotettiin ja kurkittiin mattojen alle. Sillä sektorilla ei paljon hitsattavaa
     
  19. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Yllä oleva tarkoittaa siis etujalkotiloja lähes kokonaisuudessaan uusiksi.
    Mennyt viikolla tuli raahauduttua auton lähelle (350km per sivu tallimatka) ja aloitettua pellityöt.
    Ihmettelin viime kesänä että miksi muuten jalkoihin puhaltaa ilmaa niin kovin. Luulin että se kaljankylmennys-kotelo oli rikki/vuosi, mutta ei. Tulipelli se oli ruostunut irti ulkoreunastaan, siis sieltä pyöräkotelon puolelta ulkoreunasta.
    Nyt on tulipelli korjattu, etulattiat lähestulkoon uusittu, apukuskin puoleinen takahelma uusittu, kuskinpuoleinen alettu tekemään ja sinne tänne pistetty jokunen pienempi paikkalappu, lähinnä peräkonttiin ja takajalkotilaan.
    Ihme ja kumma ns. runkopalkit ovat takajousien takakiinnikkeitä lukuun ottamatta lähestulkoon ehjät.
    Vielä pitäis toinen viikonloppurupeama ottaa niin saisi takaisin liikennekuntoon tuon laitoksen. Mitään korjauspeltejä tähän viittitty uhrata, päätin että tehdään suorasta ja tulee mitä tulee. Onpahan ainakin kustom-tatsia kun kumpikin kylki on vähän erilainen.
    Nyt kun puukkosahakin on hommattu niin saattaa olla että tähän ilmestyy hurst hemi dart-takapyöränkaaret. Eliminoi ruosteita ja saa isommat takakumit.. ja varmaan ainakin kaksi ihmistä ihmettelemään että mitähän tässäkin on ajateltu
    Vielä tälle kevättä tekemättä, asioita jotka tehdään siellä kaukana kaverin tallissa:
    - kuskinpuolen takahelma
    - etulattioihin vielä pienet paikat
    - eturunkoon pieni korjauslappu
    - apurunkojen yhdistäjät, jos lumien sulaessa romuläjästä paljastuu sopivaa palkkia
    - alatukivarsien ja reaktiotankojen puslat vaihdetaan
    - ne vuotavat ilmaiskarit jotka on taa laitettu vaihdetaan normi iskareihin. Jätän ne ilmaiskarit kaverille vaivanpalkkaa, saa tunkea ne johonkin omaan romuunsa
    - pitäiskö noita uusittuja peltejä myös maalailla ja massailla?
    - taakse laitetaan turvavyöt.

    Kotitontilla tai jossain sitten pitää vielä asentaa seosmittari ja hakea kaasari säätöihin. Nyt jos painaa kaasun pohjaan niin kone sammuu. Mitä lie neuloja ja jousia sitten ihmetellään ja vaihdellaan.
    Niin ja äänieristystäkin pitäisi laitella jossain vaiheessa ja jos oikein innostuu niin sähköt vois uusia, vaikka ens talvena. Ihan vaan ettei tuo laitos esimerkiksi syty palamaan
     
    FuryIII '71 ja Herje tykkäävät tästä.
  20. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ja meillä on voittaja. Alatukivarren puslathan ne oli kuluneet niin että se puslan keskiholkki oli painunut kiinni puslan ulkoholkkiin.. eli kumi oli hävinnyt toiselta puolen kokonaan.
    Viime viikonloppuna tosiaan tuli taas käytyä tallilla.
    Nyt saatiin pellihommat tältä erää päätökseen.
    Tää on sitten vähän niinkun kustomi, kumpikin takahelma on erilainen mutta ei sitä tuossa lainehtivassa kyljessä huomaa, kun ei tiedä mikä kohta on alkuperäist
    On siinä vielä varmasti joku kohta jota saisi uudelleen pellittää, esimerkiksi takalokarien kaaret, mutta ne ei vaikuta leimattavuuteen eikä ajettavuuteen, eli saavat nyt toistaiseksi jäädä rupiseen kuntoon.
    Auto on nyt muuten ajokunnossa, mutta penkki jäi vielä asentamatta ja vähän suurempana ongelmana, edestä meni yksi ylätukivarren pultti poikki. Piti näet ottaa ylätukivarsi kuskin puolelta poikes että sai tehtyä jonkinlaista rungon tapaista mihin sen tukivarren kuuluisi kiinnittyä. Oli erittäin huonoksi mennyt tukivarren kiinnityskorvakoiden välistä tuo runko. Vähän teki kylmää katsella sitä kohtaa ja miettiä että tällä tuli kuitenkin loppukesästä ajettua aika koviakin nopeusia.
    Pulttia uspartsilta tilatessa vahingossa tilasin myös jarrulevyt ja -palat eteen sekä pyöränlaakerit. Ne vaihtanen kotona pihassa kunhan saan auton tänne. Kuin myös kaasari jäi vaihtamatta. Tuli hankittua toinen kaasari, samanlainen 1405 edelbrocki kuin paikallaan oleva mutta "toimivana irroitettu". Tuli siinä kaasarin mukana neulaa ja jousta kaasarin säätöosaa. Se seosmittarikin on hankittuna, mutta eihän se osannut itse hypätä käyttöauton takakontista darttiin.

    Kuvia laittaisin mutta oon unohtanu dropboxin salasanan. piru vie
     
    faffeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!