Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä ne palotilat kannattaa mitata ihan oikeasti. Kansi vaateriin vatupassilla ja sopiva pala plexiä palotilan päälle ja lääkeruiskulla mittaat sen palotilan vedellä.
    Jos tossa on tiedot oikein niin sain puristukseksi 12,1:1, ja kooksi 172cid?
    Oletin että isku on 68,5mm ja männät tulee lohkoon dekin tasolle? Ja että tiivisteen reikä on liki sama kuin poraus 94mm?

    Vaikuttaa kuitenkin siltä että männissä taytyisi olla reilusti monttua että pääset haluttuun puristusuhteeseen.

    Jotain kuvia koitin netistä kaivaa 2,8 V6-koneesta ja mun mielestä siinä käytetään paljealuetta hyväksi, näin ollen mäntien tulisi olla siinä millin seutuvilla kannesta, paksut kannentiivisteet on siis huono ratkaisu...
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tiivisteen reikä on 95mm se on mitattu työntömitalla.
    "It displaced 2.8 L (93.03 mm Bore, 68.5 mm Stroke, 2,792 cc or 170.4 cu in"
    Tää kyseinen on porattu kokoon 93.5mm. Kiertokanki on 6mm pidempi mutta mäntä on matalampaa mallia ja männän tappi on siirretty aivan keskelle.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oli korjauksessa noin Harland Sharpin keinuvipu-akselit, onko muilla täällä tollaisista kokemusta, onko noi kestävämmät kuin alkuperäiset? Jotenkin vaan jäi vähän huono maku noista pitäis saada 2 akselia vissiin nyt sieltä uusia kun maksaa vähän. Siis voihan ne hetkellisesti kestää, mutta kestääkö kulutusta, tyyliin 50-100tkm? Vakiot kestää oikealla öljyllä sen 200-250tkm vakio venttiilinjousilla.
     
  4. Cortina´71

    Cortina´71 Gearhead

  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Mulla on ebaysta ostetut uudet keinuvipuakselit hiluineen hyllyssä. Valmistajaa en tiedä
    ja nyt varmaan tulee HarlandSharpilta vielä akselit. Tosin Harlandsharpilla on parempi
    se keinuvipu ratio 1.6 kun vakio on jotain 1.47 luokkaa (kuulemma vaihtelee aika paljon 1.4 ja 1.5 välillä)

    Vakio
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVhAJ3Or_3AQfe2iYQ
    Harland Sharp
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtUqZ_yC2shmF_3Pl
     
  6. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Löysin sähköposteistani että palotila olisi 54ml, jota hämärästi muistelinkin.

    Eli tällöin tasalakisella männällä purkka vain 8.5:1 ja 11cc joka olikin se on ollut 10.1:1.

    5-6ml patilla antaa 9.17:1 - 9.32:1
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Noh jaa jos tämä on oikein, niin ei ole ainakan jatkossa vaaraa nakutuksesta E85 + 2 bar ahdoilla jatkossa.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt tuli männät tasapainotuksesta, vaikea laskea, mutta noin 5,2-5,8mm on tavaraa männässä ohuimmillaan.

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtnwjnvrnsuN7OFwm

    Mitenkäs tuo tasapainotus, onko tuo tekniikan maailman testivoittaja vaaka siihen hommaan riittävä?

    http://www.biltema.fi/fi/Toimisto--...et/Koneet/Kirjevaaka-elektroninen-2000021085/

    Vai onko jollain ehdotuksia (mittaa mäntien ja männän tappien painon)
    Tarkoitus on toki viedä vielä Racer Placeen tasapainotettavaksi. Mitäköhän sinne
    pitää ottaa mukaan ja männät kasattuna vai irtona (männän renkaat tapit ja tappien sokat yms)
    1-kiertokangen laakeri mukaan vai? Vauhtipyörä ja asetelmaa tuskin tarvin siellä.

    Jos jollain on ehdottaa tohon hommaan paremmin sopivaa vaakaa, niin antaa tulla ehdotuksia.
    (hinta ei saa olla tziljoonaa)


    Niin joo posti toi tälläisen alumiinisen mittaristo panelin.
    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtn8XqY2quJBEWYzX
    Olisi tarkoitus tuohon jotenkin korjata noi kiinnike klipsit... kun uutta mittaristoa ei saa.
    Alumiini osa vietävä johonkin teippaajalle joka osaa teipata päälle siististi puujäljitelmän.
    Tosin sitä ennen pitää tehdä päätös, että pitääkö tuossa CD-soittimen reijän vai laittaako siihen, kellon, ahtopaine mittarin ja lambdan.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Akselin lisäksi dampperi ja vauhtipyörä (paitsi jos ne on jo varmasti 0-painossa), kaikki männät, tapit ja veivit, sekä yhden pytyn renkaat, sokat ja veivin laakerit.

    Sun ei tarvi välttämättä punnita mitään kotona, koska ne punnitaan siellä RP:ssa joka tapauksessa.

    Niin, ja ne männät on parempi jättää irralleen veiveistä.
     
    Muokattu: 21.10.2016
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt saapu lelut huollosta uusilla akseleilla Muricasta

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtxk2LygYU0xCXhcD

    Nyt pitäis varmaan laittaa tilaukseen burtonilta ventiilinohjurit harmi kun niillä
    ei oo syntteetisenöljyn kestäviä kumeja (vihreitä). Tänään haettu myös biltemasta polttoaine letkua pitänee häpistellä onko hyvää vai ei ja jos on laadukasta ostaa vielä lisää. E85 pitäis kait toimia ton kanssa....

    Yritin etsiskellä millasilla muutoksia sytysennakot vaatii E85 kanssa.... ei pahemmin ollu missään tietoa ja ruottin pojatkin pitää sitä salaisuutena.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuli muös hankittua ekat AN-liittimet vähän tuntuu heikolta luotto noihin.

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtxqBq1QeO-BQsFC_

    Hmmm nyt pitäisi usltautua ostamaan jonkun näköiset sovittimet kupariputki => An6 liittin sovitin ja sitten vielä M16x1,5 liittimeen pitäis saada AN6 letkuliitin kiinni.
     
  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    Eikös se vaan siedä kovempia ennakoita tentulla ajaessa, ettei sillai vaadi, mutta parempi?
    Mikäs noisaa ANneissa mättää, ettet luota niihin?
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oon käyttänny aiemmin ihan vaan kumiletkua ja klammeria, hyvin on pitänny vaikka
    5 bar bensapaine. Joku vaan aiemmin sano että an liittimet ois parempia...
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu eka liitin käy kyllä aloin tossa miettimään että jos uusisi samalla polttoainelinja takaa eteen 8mm => 10mm onkohan se tarpeen? Polttoainetukkia en kyllä ala uusimaan ennen kuin tulee sellainen tapaus että se oikeasti ahdistaa.

    Noita liittimiä vaan menee aika kasa kun mulla on takana paine puolella paineen varaaja ja kaksi kappaletta polttoainepumppuja ja polttoaineensuodatin...
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minkähänlaista asennusrasvaa sitä pitää nokkaan ja nostajiin? Ei tullu nokan mukana mitään ja kattelin että burtonin rasvat on kalliita.... Motonetistä jotain? Sisään ajo öljyksi tarviskohan sitä hankkia jotain erikoista vai laittaskohan tota samaa mitän käyttänny aina omassa vehkeessä elikä Mobil 5W50 peaklife/rallyformula. Ainakin ois täys synteettistä...

    Arp pultit vissiin vaatii juuri sitä omaa rasvaa pitää varmaan ajaa US-partsiin hakemaan vartavasten sitä... hmm tarviskohan jotain muuta vielä?
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos laahurinokka niin vaikka sieltä samasta uspartsista compin rasvaa nokkaan ja nostajiin. Ja edelleen jos laahurinokka niin uspartsista vois ainakin sisäänajoon hankkia sinkkilisäaineputelin.
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hienoa, itsekin rakennan fordin 3.0 dohc -konetta.
    koneeseen tulee svt -contourin kannet, st220 mondeon nokat, ruttua 10.5, kannet on viimeistelty.

    Autona vaan on eurokinneri, tosin joka pusla ja jarrun nupikka on vaihdettu uusiin/parempiin.

    Autoa myös kevennetään, farkku mondeo on liian painava. Ainakin 40kg täytyy saada etupäästä pois. Se voi kertyä konepellistä, ilmastoinnin poistamisesta, akku saa uuden kodin auton takaa. Sinne menee 70mm^2 piuha. syylari puhaltimineen painaa 20kg, ja siinä olevat sähköflektit painaa ku synti ne joutaa pois, ja yksi kevyt tilalle.

    Toki autoa muualtakin kevennetään.

    Siitä tulee sitten äänekäs, ja vähän race henkinen.
    Kun helpoitenhan sitä keventää heittämällä äänieristeet yms. vaikka verkon painoksi.

    Sori, tuli off-topic.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei haittaa offtopic, sinänsä varmaan ihan mielenkiintoinen moottoriprojekti toikin, ainut vika, että etuvetoisesta alunperin painavasta autosta ei kyllä saa race henkistä...

    Mitä tulee ilmastointiin sitä en kyllä poistais....
    Toivottavasti se yksi sähköflekti riitää noita kun menee sorkkimaan tuppaa lämmöt nousemaan tappiin. Visko puhallin on se ainoa oikea, millään mulla ei saa 3-4bhb jäähdytystehoa.

    Niin projektin edistymisestä

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtx-fGM0f-h7Siqqz

    Lauantaina ostamaan asennusrasvaa ja viemään nää tasapainotettavaksi.
    Männät on 1g sisällä toisistaan 6kpl paitsi toi varamäntä jonka eroo muista 10 grammaa.
    Kiertokanget on 1g sisällä toisistaan painoltaan.
    Toivottavasti toi kamppari nyt sitte kelpaa tasapainotettavaksi.
     
    Muokattu: 15.11.2016
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Monet kun on puhunnu, että pitäisi olla sinkkiä öljyssä tälläisissä laahurinokka koneissa.
    Sain komenttia, että oisko rullakeinuista mennyt pinta kun ei ole sinkkiä.

    Noh selvittelin asiaa missä olis sopivaa sinkki öljyä.
    Mobil Peak life/rally formula 5w-50 sisältää kuulemma 1200ppm. (Tätä meinaan käyttää)

    Onko mielipidettä onko tuo 1200ppm paljon/vähän/vai sopivasti näissä tälläisissä vehkeissä.

    "Mobil tekninen neuvoja:Mobil 1 Peak Life 5W-50 osalta voidaan määräksi sanoa n. 1200ppm. Muissa synteettisissä tuotteissa määrät ovat pienempiä. Super 2000 10W-40 pitoisuus n. 1900 ppm(semi-synteettinen)"

    Kattelin myös tollaista 5W-60 Penrite:ä mutta saatavuus on huono ja kallista.
    Voi olla, että on myös liian rankkaa...

    Mielipiteitä?
     

Kerro tästä muillekin!