Vene - Båt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Anza, 30.10.2016.

  1. Anza

    Anza Gearhead

    Varmaan väärä foorumi veneen rakentamiseen, mutta OD:tä tulee eniten seurattua, joten tässä jotain kuvausta veneprojektista. Tykkään puuhailla erilaisia juttuja ja usein ne jää kesken, tai vaihtaa omistajaa ennen valmistumista.
    Mulla ideana hommassa usein onkin tutustua uuteen ja kokeilla. Kehittää taitoja ja osaamista. Varsinkin tässä projektissa lopputulos on sivuseikka. Parasta onkin kun jokin epätoivoinen yritys onnistuu, edes jollain tapaa.

    Nettiä selaillessa osui silmiin keskeneräinen aihio. Pohja vaikutti kuvasta katsoen hyvän malliselle, mutta kansirakenteet oli kesken, tyhjä hylsy siis. Kaupat sovittiin puhelimessa. Kohta raakile ilmestyi pihalle ihmeteltäväksi.
    En ole aikaisemmin tehnyt lasikuidusta mitään, joten sitä piti päästä kokeilemaan. Veneily on tuttua ja oikeastaan oman veneen rakentelu on pyörinyt usein mielessä, mutta kokonaan alusta asti sen tekeminen on melko työlästä ja vaatisi enemmän tuntemusta asiaan. Onneksi perheestä löytyi asiantuntija veneen rakentelusta takapihalla, tosin kokemukset edellisestä projektista taitaa olla 1970-luvulta.

    Veneen kansi paljastui melko haastavaksi korjata, joten syntyi ajatus kokonaan uuden kannen valmistamisesta.
    Pellistä vääntäminen on tuttua, joten päätin tehdä muotin pellistä kannen lasikuiduttamista varten. Aiemmat peltityöt ovat olleet lähinnä autojen ruostevaurioiden korjausta ja 6,5 metrinen kansi olisi mitoiltaan isoin yhtenäinen omavalmisteinen peltiosa. Innostuin tietysti kovasti!

    Youtubesta opiskelin kuidutuksen perusteet ja mietin miten saan muotista edes suurin piirtein symmetrisen ja muodosta sopivan. Kovin pienistä paloista peltistä muottia ei voisi tehdä. Perheen asiantuntijan kanssa päätettiin muotti valmistaa veneen päällä, jotta edes jonkinlaiset edellytykset olisi valmistuvalla kansirakenteella sopia veneen pohjaosan kanssa. Sekä kannen muoto olisi helpompi hahmottaa.

    Jonkinlainen unelma oli joskus suunnitella ja piirtää oma vene, mutta tässä tapauksessa piirrokset ja suunnitelmat jäivät tekemättä. Tässä mentiin oikeastaan sen ehdoilla mihin kohtaan saumat saadaan "piilotettua" ja miten pelti halusi muovautua. Muoto syntyi kokeilemalla. Tykkään kyllä vanhoista pirtuveneistä, ja siihen suuntaan muotoa kehitettiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.10.2016
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Projekti kuulostaa mielenkiintoiselta mutta kuvia en saa jostain syystä katsottua.
     
  3. wilburi

    wilburi Gearhead

    Sama täällä kuvat ei näy mutta kiinnostaa
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    mulle näkyy kuvat muuten paitsi tossa ekassa viestissä, mielenkiintoinen projekti
     
  5. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  6. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  7. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  8. Anza

    Anza Gearhead

    Yllä kuvia alkuperäisestä kansirakenteesta
     
  9. Anza

    Anza Gearhead

    Tässä kuvia muotin rakentelusta

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  10. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No nyt näkyy. Se onkin tuollainen pikaliippari.
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
    4d sedan tykkää tästä.
  13. Anza

    Anza Gearhead

    Näkyykö nyt? Vähän erikoisesti näkyy ja ei näy.. ATK ei oo niitä vahvimpia..
     
  14. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    komeen näköne kapistus sul työn alla!
    ihteeniki mietityttäny parii otteesee
    että pitäskö joku halpa vanha tuulilasi vene hommaila työn alle
    tosin nyt alkanu osa jengiä keksiä niihi tuon Retro/Vintage-Status hinnoittelun
    mutta aina silloin tällöin näkys löytyvän ilman tätä status hintaaki noita vanhoja kaunokaisia
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vauhdikkaan näköinen vene. Mutta onpa edellinen kannenrakennusyrittelijä tuhlannut hyvät aineet. Mihinkähän alkuperäinen kansi on hävinnyt, vai onko ollut joku avonaisempi malli alunperin? Mielenkiintoinen ratkaisu tehdä pellistä muotti. Tarkoitus ilmeisesti laminoida uusi kansi suoraan peltimuotin sisään? Lasikuitupojat varmaan olisivat veistelleet uretaanilevystä mieleisensä kannen mallin rungon päälle ja siitä ottaneet lasikuitumuotin, johon sitten lopullinen osa tehtäisiin. No hommaa olisi siinäkin, mutta ehkä varmemmin saatavissa virheetön muoto. Minkälaisella moottorilla tuon on tarkoitus liikkua, kun peräpeilissä ei näy paikkaa perämoottorille eikä reikää sisäperän vetolaitteelle?

    Pirtuveneistä puheenollen, niin mä tein tuollaisen varastoon seisomaan:

    http://i247.photobucket.com/albums/gg151/Rockmaple_album/img008.jpg
    [​IMG]
     
  16. Anza

    Anza Gearhead

    Hieno vene Rockmaplella! Tämän veneen alkumetrit on vähän hämärän peitossa. Alaosa näyttää ihan hyvän muotoiselle. Ehkä se on jäänyt joltain venepajalta yli, tai joku kopionut jostain. Yläosakin oli tavallaan aika häijyn näköinen kulmikkuudessaan, mutta veneen etu ja takaosat oli liian erilaiset. Ajateltiin että ehkä helpoin ja mielenkiintoisin, ..tai siis vähiten hiontapölyä, jos tekee muotin ja uuden kannen.

    Botin kanssa samoilla linjoilla, riittävän kevyt että voi vetää autolla tai pakulla ja edullinen että homma pysyy leikkimielisenä.

    Idea peltisestä muotista syntyi kustannuksiin liittyen. Pelti maksaa alle euron kilo ja lasikuituinen muotti ois maksanu yhtä paljon kuin kansi. Lisäksi kun juttelin ammatikseen lasikuituhommia tekevän kanssa niin sanoi, että ensin joku malli, siitä muotti. Muotista ensimmäinen työkappale. Ensimmäisestä työkappaleesta korjataan virheet ja tehdään muotti varsinaista tuotetta varten. Yleensä muotista sitten valmistetaan useita tuotteita. Pellistä oli hyvä tehdä muotti kun pelti on valmiiksi sileää. Ei tarvinnu paljoa puleerata. Tietysti saumakohdat joutu kittaamaan.

    oman hankaluuden tekemiseen toi kun matkaa rakentelupaikalle vajaa 300km, eli vain vkl pääs tekemään. Joutu tekee siis nopeita ratkasuja. Eli ei tullu ihan virheetöntä muotoa. Mutta toisaalta tää on ensimmäinen kokeilu ja ei tiedä miten muutenki homma voi mennä pieleen niin ei viittiny hieroo ihan hulluna pohjia, jos ois joku muu vaihe menny piloille, niin ois menny työ hukkaan. Amerikkalainen sanois että: epäonnistu nopeasti!
     
  17. Anza

    Anza Gearhead

    Moottoriksi joku amerikkalainen tietty. Tekniikkapuoli on vähän auki vielä. Kokeillaan ensin mitä veneen kanssa tulee. Joko joku vetolaite tai sit suoralla vedolla.
     
  18. Anza

    Anza Gearhead

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 1.11.2016
  19. Anza

    Anza Gearhead

    Yläpuolella on muotin siistimistä kittaamalla. Käytin kaksi päivää tähän aikaa, eli kitit niskaan ja voilà! Seuraavassa kuvassa onkin jo musta gelcoat leviteltynä vahattuun pintaan. Muotin takaosa on vahattu kahdesti ja etuosa vain kerran. Levittelin vahattuun muottiin vielä filmin ennen gelcoatin levittämistä. Tietysti oli pelko ettei vahaa ole tarpeeksi ja osa ei irtoa muotista. Jää nähtäväksi, mutta takaosa irtosi muotista itsestään myöhemmässä vaiheessa.

    Mustan gelcoatin päälle laminoin ensimmäisen kerroksen kuitua. Tämä oli sellainen silkin ohut tavara pohjalle. Mikäli gelcoatin ja ensimmäisen kuitukerroksen väliin jää ilmakuplia tai muita ryppyjä ei gelcoat tietenkään pysy tyhjän päällä. Joten gelcoatin päälle laminoitava ensimmäinen kerros pitää olla 100% ehjästi kiinni. Ei saa olla kuplia tms. koska pinta alkaa elää lämmetessään auringossa. Viimeisesstä kuvassa näkyykin kuinka yritin korjata huokoset ensimmäisen kerroksen kuivuttua. Mikäli gelcoatin ja lasikuidun väliin jää kupla, gelcoat lohkeaa irti siitä kohtaa ja jää ruma reikä "maalipintaan"

    Homma onnistui melko hyvin mielestäni, vaikka levitin gelcoatin telalla. Vedin reilua kerrosta ja lopputulos oli muuta kuin sileä. Esim. jos johonkin tippui iso pisara ja sen antoi kuivaa, kun päälle levitti maton jäi matto hieman koholle ja ilmakupla. Eli sileät pinnat ja hionta kerrosten välissä.
     
    Muokattu: 31.10.2016
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lasikuituhommissa on monta toimintatapaa, ja muutamia eroja huomaan tyylissäs omaani verrattuna, oli ne sit parempia tai huonompia.

    Kun levitän gelcoatin niin annan sen vain nahkottua, en kuivua, ja laminoin siihen suoraan sen ekan kerroksen kevyesti rissattuna. Tälläisen neuvon sain alan ammattilaiselta kun neuvoa kysyin noihin mahdollisesti jääviin ilmakupliin. Ainakin mulla se auttoi.

    Itellekin toi pelti(ja bondo!) luontevin matsku tehdä se lesti. Taas tähän alan ammattilainen neuvoi että teet sitten mistä tahansa matskusta niin tee niin hyvä kuin osaat, ettei tulevaa muottia ja kappaletta tarvitsisi yhtään korjata. Tämänkin neuvon olen yrittänyt sisäistää ja vaihtelevasti toteuttaakino_O
    Ihan ajan ja materiaalin säästöä, varsinkin jos kyseessä yksittäiskappale. Aina muotti onnistuu, joten lestin hieromiseen mennyt aika tulee siinä takaisin ettei kappaletta tarvitse korjata.

    Vahauksesta sekä lestin että muotin, ainakin viisi kertaa olen sen pyrkinyt tekemään vaikka irrotusainetta kans käytän. Kokenut hyväksi tyyliksi etenkin jos kappale sen muotoinen että se joutuu joustamaan muotista irrotettaessa.

    Näin olen tosiaan itse menetellyt, ehkä oikein tai sit ei...

    Moutoilustasi tykkään, hieno paatti siistä tulee!
     
    Anza tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!