Vene - Båt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Anza, 30.10.2016.

  1. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    mul ei näy taaskaa kuvat! oonko ainut?
     
  2. Anza

    Anza Gearhead

    Kiitos kaikille kivasta vastaanotosta!

    4d sedanilla samanlainen ohjeistus kun mullakin, eli gelcoatin päälle voi laminoida, tai vetää uuden kerroksen gelcoattia kun pinta tahmea, mutta väriä ei tartu enää sormeen. Tässä tais tulla aikataulu vastaan. Eli oli vasta illalla molemmat kerrokset gelcoattia levitettynä ja jatkoin aamulla hartsin ja maton kanssa.

    Mä sain sellaisen ohjeen, että aina pari kerrosta voi vetää ns. märkää märälle, sitten saattaa tulla hankaluuksia. Jos on tosi paksu kerros hartsia kuivamassa se myös lämpenee paljon.
    Varmasti kaikki riippuu kaikesta, niin kuin työskentelylämpötilasta, pinta-alasta, maton paksuudesta ja tekijän osaamisesta miten lopulta homma hoituu. Mutta ilmeisesti olis aina syytä hioa tai karhentaa kuivunut ja kovettunut pinta, kun ja jos kuiduttaa lisää. Kiiltävään pintaan ei tartu. Itse luulin ennen että hartsi " sulattaisi" edelliseen kerroksen tartunnan.

    Aikaa ja vaivaa säästääkseen kannattaa muotti tehdä ja suunnitella jo heti aluksi. Itse sain muotin tekoon sellaisen ohjeen että lasikuitu kutistuu hieman. Tämä tarkoittaa sitä että kaikki luotisuorat pinnat muotissa näyttää kuidutetussa kappaleessa olevan vähän kuperia tai aaltoilevia. Asian voi korjata tekemällä muotin kaksoiskaarevaksi eli välttämällä suoria pintoja.
    Kun kappaleen pinta on kaareva joka suuntaan se peilaa vähemmän.
     
  3. Anza

    Anza Gearhead

    Onkohan noi kuvat niin isoja, että jää lataamaan niitä. Välillä näkyy viiru vaan ja välillä kuva normaalisti..
     
  4. cdi

    cdi Double Gearhead


    Et

    Tätä sivuston od3ajg-dm2306.files.1drv.com sivua ei löydy.
     
  5. Anza

    Anza Gearhead

    Täytyy tutustua kuvien latailuun paremmin. Eilen ladatessa toimi ja välillä näky ihme viiru vaan.
     
  6. Anza

    Anza Gearhead

  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Hyvät on muodot uudessa kannessa ja peltimuotti varmasti säästi isolta hiomis- ja kittausoperaatiolta. Ihan jo perusmuotituksella säästyy aikaa ja vaivaa, vaikka kyseessä olisi ihan auton helmat. Muottihan syntyy helposti vanerista, pellistä, kapalevystä, aaltopahvista, mikä vaan tutuimmalta materiaalilta tuntuu.

    Ilmeisesti Kannessa on keskellä joku koroke sisäpuolella jäykkääjänä?

    Venehommissa, kun kappaleilta vaaditaan jonkinlaista lujuuttakin, knanattaa perusmuotin lisäksi käyttää suuntakankaita ja repäisykangasta, jolloin kappaleen paino / lujuussuhde ei karkaa liian hartsipitoisuuden vuoksi. Suuntakangas lisäksi antaa sen lujuuden oikeaan suuntaan, mitä tuo revitty matto ei oikein tee. Toki tietty jäykkyydet ja lujuudet voi hoitaa lisäämällä rakennepaksuutta, mutta tämän on huono asia erityisesti painon kannalta. Mootttoriveneessäkin kannen paino vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Lisäksi hartsi maksaa.

    Hinta- ja keveyssyistä kannet, joihin harvemmin kohdistuu iskuja samassa määrässä kuin pohjaan ja kylkiin, ovat ns Sandwich-rakenteita, joissa ydinaineena on vaneria, vaahtoa, balsaa etc.

    Tuossa lontooksi Repäisykankaasta ( Peel Ply )
    http://www.clcboats.com/shoptips/epoxy_and_fiberglass/peel-ply-release-fabric.html
     
    Anza tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    En näe kuvia, mutta sanoisin, että kyllä kannellekin tulee rasitusta, kun satakiloinen mies hyppää siihen laiturilta kahden kaljaboxin kanssa :)
     
    Anza tykkää tästä.
  9. Anza

    Anza Gearhead

    Hyviä näkemyksiä myös Weijarilla. Mulla ois jonkinlainen palanen rowing- mattoa (ilmeisesti) eli sellaista punottua pirttimaton tapaista. Oon säästellyt sitä viimeiseksi, tai seuraavaan hommaan.

    Tota repäsykangasta ois pitäny päästä kyl kokeilemaan. Vaikuttaa mielenkiintoiselle. Se auttais ilmeisesti pääsemään sopivaan suhteeseen lasikuitua ja hartsia ja rakenteesta tulee luja, mutta joustava. Jos liikaa hartsia, niin murtuu, tai katkeaa.

    Kannessa on keskellä n.15mm upotus. Jos luoja suo, jossain vaiheessa siihen kohtaa jotain puuta esim. Kävelyä varten. Ei me kansi hiekasta heti puhki.

    Mulla taitaa olla menossa kolmas kerros mattoa. Osittain kerrokset on vähän päällekkäin, joten joissain kohdissa on paksummalti siis. Ensin seitin ohut harso jotain tartuntamattoa gelcoatin päälle. Tämä sai kuivahtaa. Kevyt hionta ja 300g/m2 mattoa päälle kauttaaltaan koko vene. Sitten taisin kuiduttaa takapään nurkkiin ja reunoihin vahviketta ja keulaan ohjaamon risteyskohtaan vahviketta. Keulaan yritin vetää 600g/m2 mattoa, mutta siihen jäi ilmaa isoille aloille. En tiiä mitä meni vikaan mutta matto jäi valkoiseksi ilmakuplista vaikka kuinka lotras hartsia ja rullaili telalla. Lopulta kaavin tahmeat ja koppuraiset riekaleet irti. Homma jatkui seuraavana vkl vanhemman mestarin kanssa ja onnistui paremmin. Eli ainakin 1x 300g + 2 x 600g matot (menee siis osittain päällekkäin) keulassa. Takaosassa ehkä 2x 300g matot. Eikä jäänyt kuplia oikeestaan yhtään.

    Toi 600g/m2 matto oli kuivana tönärillä mitattuna n. 1mm paksuinen. Eli oisko keulassa paksuutta nyt 3-4mm lasikuitua. Seuraavaksi aiotaan liimata puisia rimoja vahvikkeeksi ja niiden päälle 600g matto, tai sit sitä rowing mattoa. Mutta se rowing varmaan imee ihan hulluna hartsia. Nyt jo on menny n.60l. Sisältäen pieleen menneen maton.

    Sellainen alipaine muotti kiinnostais kovasti, mutta vielä en oo tarpeeks perillä tästä hommasta muutenkaan. Videolla näytti simppelille ja siistille. Uros ja naarasmuotin väliin asetellaan valmiiksi leikatut palat. Siis kaikki matot kerralla sisään, mitä aiotaan laittaa. Muotti suljetaan, imetään vakuumiin ja päästetään letkulla hartsit sisälle. Läpinäkyvästä muottipuoliskosta näki videolla miten hartsi levisi tasaisesti muottiin. No kyseessä oli teollinen valmistus.. Mutta tosi nopealta, tarkalta ja siistiltä vaikutti verrattuna mun säheltämiseen. Siinä on huone täynnä käsiä kun uutta hartsierää sekoitetaan, mattoa kostutetaan ja levitetään ja samalla toisessa kohtaa taas telaillaan kuplia. Vaatii kaksi ihmistä vähintään.

    Montakohan kerrosta, tai minkä paksuinen kansi olis riittävän luja? Eli riittäiskö joku 5-6mm + rimat vahvikkeena?
     
    Muokattu: 31.10.2016
  10. Anza

    Anza Gearhead

    Tai kaksi miestä ja eväät. Vai pitääkö suosiolla kiivetä takakautta kyytiin. :)

    Eikö näy kuvat tästä linkistäkään http://mustapaholainen.blogspot.fi/

    En oikein ymmärrä miks viestiin lisätyt kuvat näkyy ja ei näy. Täytyy jatkossa pienentää kai kuvia, tai laittaa vähemmän per viesti. Nää on ihan kännykällä otettuja kuvia. Oisko tullu vähän liian isoja pikseleitä mukaan..
     
    Muokattu: 31.10.2016
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ne kuvien linkit, mitä tänne laitetaan pitää on jpg-päätteisiä.
    Mikään muu ei toimi, isotkin näkyy, jos on osoitteen muoto oikein.
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    Kuvien linkit oli aluksi Microsoftin omasta kuvapalvelusta, Onedrivestä.. Vaihdoin nuo linkit tuonne Blogspotin sivulle.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kuvat saattavat näkyäkin, mutta koneessani ei ole näyttöä.
     
    Anza tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!