Mercury '50 255 lättäpään piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Linkku, 11.11.2016.

  1. Linkku

    Linkku Gearhead

    Potilas on '50 Mercuryn orkkis sivuventtiili V8, joka uskoakseni on hyvässä vakiokunnossa. Huhun mukaan remontin jälkeen ajettu vain pari tuhatta mailia. Todisteita ei ole, mutta se käy nätisti, toimii hyvin, ei vie öljyä, lähtee hyvin käyntiin jne. Kaasariksi on "korvauskaasarihengessä" vaihdettu 4-reikäinen 390 Holley ja imusarjana sille sopiva Offenhauser.
    Virranjakaja on orkkis, johon laitettu kärjetön Pertronixin mokkula.

    Mieleni tekisi pientä piristystä. Perävälitys on harva 3,31:1, jolla moottorin kierrokset ovat maantieajossa mieleiset, mutta kiihtyvyys on heikkoa ja ennen kaikkea tuntuu puutuvan ylämäkiin. Vaihteisto on orkkis 3-vaihteinen manuaali ilman ylivaihdetta. Pieni lisävoima tekisi ajelusta kivempaa.

    Mielessä pyörii sylinterikansien vaihto. Millaiset kannattaisi hankkia? Entä pakosarja, olisiko peltisarjoista hyötyä? Onko tuossa nykyisessä kaasarissa järkeä, vai pitäisikö olla joku muu? Moottorin sisälle ei tänä talvena tekisi mieli mennä, mutta olisiko esim. nokka-akselille syytä tehdä jotain?

    Mitä muuta pitäisi huomioida? Pitääkö esim. jäähdytysjärjestelmälle tehdä jotain, jos moottoria alkaa kiusaamaan? Letukan pikkulohko ei ainakaan vielä tänä talvena ole vaihtoehto. :)

    Kiitos avusta jo etukäteen. Hyviä sopivia osiakin saa tarjota, jos on jouten.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    -Offenhauserin kannet, muistaakseni kaikista pienimmät palotilat ja taitaa olla vielä halvimmatkin.
    - Iskyn Max-1 nokka, tai miksei jopa 400jr.
    -Peltisarjat melkeimpä ehdottomasti. Se että saako sinne valmiina käymään center dumbit, vai tartteeko tilan takia olla jotenkin muotoillut, en tiiä. On niitä valusarjojakin, esim. Fenton, mut taas käykö mörköön ja eipä sillä hienolla näölläkään ole väliä kuin itselle, kun ei ne sieltä yleensä muillekkaan näy.

    Pelkkä kansien vaihtokin saattaa jo piristää niin että jo huomaa, nouseehan siinä puristukset jo jonnekkin 8.5:een lähemmäs ysiä. Mutta samalla kyllä harkitsisin nokan vaihtoa uusilla säädettävillä nostajilla ja iskyn jousilla, enkä siirtäisi sitä tulevaisuuteen, koska ne kannet joutuu taas ottamaan irti et saa venat irti nokan vaihtoa varten. Ja sitten kun venatkin on irti, niin samalla niitä kanaviakin hiukan muotoilis, kun ovat aika anaalista joistain kohti. Sittenhän sulla onkin koko motti jo ihan muttereina...

    Nokan kun vaihtaa, niin ehdottomasti se kannattaa ajoittaa kohdilleen uudella jakopäällä, mulle on ainakin kohdalle sattunu et suoraan kun pulttaa osat läjään, ajotus on monta astetta persiillään.

    Rajottavia tekijöitä on oma aika ja käytettävissä olevat pennit. Ihanan kallista ja eikä 200hp ees täyty...

    Tossa pikasesti heitetyt omat ajatukset...
     
  3. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Meiän tallilla on rotikka 239 lätyskällä, vakio rojut sisällä paitsi säädettävät kovat nostajat ja L-100 hiottu nokka. Yks 94 päällä ja vakiokannet. Niin ja Malloryn tuplakärkijakaja johon laitettii loppukesästä Pertronix.

    Siihen vaihettiin sitte vielä Navarron Race alukannet (tai mitkä ne mallit olikaa, pienin palotila kuitenki) ja kyllä se piristy ihan pirusti niillä. Ehottomasti kannattaa nokka ja kannet laittaa, L-100 oli semmonen kompromissimpi nokkamalli katukäyttöö ajatellen vrt esim tuo 400jr. Vakionokka kävi siis jenkeissä hiottavana. Yllättävän pirtee siitä koneestaki tuli vaikka on pikkuviritteinen ja ei nuo taia vakiona kovin kummosia maamoottoreita olla (en oo vakioo nähny/kokeillu).

    Mut mittää minä en näistä tiiä, kuhampahan epäselvästi kerron jotain omia kokemuksia.
     
  4. Linkku

    Linkku Gearhead

    Hyvät kommentit - kiitos niistä ja lisääkin saa kirjoittaa.

    Autossa on talven aikana paljon muutakin tekemistä - lisäksi toinen projekti on enemmän palasina ja resurssit ovat rajalliset. Siksi tekee kovasti mieleni alkuun kokeilla vain esim. kansia ja pakosarjaa. Myöhemmin, kun toinen isompi projekti valmistuu, niin mieleni tekisi tehdä Mercuryn tekniikalle enemmänkin juttuja, ehkä lättiksen ahtamista ja sitäkautta läpikäyntiä, lisää manuaalivaihteita jne. Nyt haetaan vain muutamia helppoja jalkanauloja.

    Onko noissa virikansissa kuinka paljon eroja eri merkkien välillä? Onko Offenhauser paras ja tekeekö esim. Navarron tai Edelbrockin kansilla mitään? Noita ainakin löytyi nopealla Googletuksella.
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Navarrot on harvinaisemmat, eroja lienee lähinnä palotilan koko ja muotoilu? Ainaki Navarroissa oli 3 eri mallia, tuo race tms nokkakoneelle, sit isompipalotilanen ja sit ahetulle vielä isommalla palotilalla. En tiedä mitä eroja kansissa on Offella ja Edelillä; googlaile ja H.A.M.B. vois olla kans hyvä tietolähde lättisten laitolle. Oliko siinä muuten jo sähkönen bensapumppu?
     
  6. Linkku

    Linkku Gearhead

    Siinä on orkkis mekaaninen bensapumppu. Miksi kysyt?
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Jos alkaa konetta virittelemään, esimerkiks tämä 239cid 59A-lohko, L-100, alsakannet ja yks 94 ni riittäs vielä mekaaninen mut kahella hollikalla tarviis kuulemma jo sähkösen pumpun. En tiiä onko eroa sitte 8BA koneen bensapumpuissa, ku tuo oli tosiaan 59A lohkonen.

    Enoni oli enemmän tutustunu tuohon lättiksen rakenteluun ja virittelyyn, en ite oo menny ihan nippelikombinaatiotasolle niin ajattelin ottaa asian puheeksi ni tiedät että mahollisesti voi tarvita pumpun vaihon. Oletin kyllä jo että tuolla 4-kurkkusella olis ollu jo sähkönen tai joku muu parempi tuottonen; voi se ehkä mennäkki mekaanisella. Kannattaa selvittää sekin.

    Ja pidä ehottomasti ketju ajantasalla mitä tulee lättikselle tehtyä, kuvien kera!
     
  8. Linkku

    Linkku Gearhead

    Ennen kaasarinvaihtoa viime talvena lueskelin jotain juttuja netistä ja jenkeissä oltiin vahvasti sitä mieltä, että vakiopumpulla ei Holley toimi. Piti sammua jo heti kättelyssä. Kokeilin kuitenkin ja hyvin pysyi käynnissä. Käynti on ollut hyvää, ei yski, vastaa kaasuun jne. Mittarilla en ole seoksia seurannut. Nyt kun ajattelee, niin onhan sen voimattomuus voinut kai aiheutua bensan vähyydestäkin.
     
    Muokattu: 31.12.2016
  9. Linkku

    Linkku Gearhead

    Nyt alkaa olemaan aika aloittaa osien tilaileminen. Ostoslistalla ovat ainankin:
    - Pakosarjat
    - Sylinterikannet
    - Sähköinen bensapumppu + paineensäädin
    - Virranjakaja

    Lähiaikoina olisi tarkoitus vielä mitata puristuspaineet ennen kansien irrotusta. Osin sen takia, että nähdään vähän suuntaa siitä, onko pannu kunnossa ja myös vertailun vuoksi. Mitataan sitten viritysten jälkeen uudelleen.
    Jos moottori on kulunut, eli ei niin rempattu, kuin mitä nyt oletan, niin sitten toki koko pata käydään läpi ja samalla tehdään jutut nokka-akselille jne. Jos pannu on kunnossa, niin sitten ei mennä kansia syvemmälle vielä tällä kerralla.

    Onko kokemusta, millaiset pakosarjat tuonne sopii? Valokuvia konehuoneesta en näköjään osaa tänne lisätä. Onko esim. Fentonin taaksepäin sojottavat pakosarjat ok, vai ostanko halvat peltiset, joita osaan tarpeen tullen muokatakin?
    http://www.speedwaymotors.com/Economy-Flathead-V8-Headers,1727.html

    Kansien kanssa pitänee vaihtaa ruuvit myös. Onko kannentiivisteissä eroja?

    Millainen bensapumppu ja paineensäädin toimii parhaiten pienen 4-reikäsen vakuumiholleyn kanssa?

    Onko MSD:n virranjakaja hyödyllinen hankinta? Kokemuksia?
    http://www.speedwaymotors.com/MSD-8573-1949-53-Flathead-Ford-V8-Electronic-Distributor,36773.html
     
    tinareki tykkää tästä.
  10. Linkku

    Linkku Gearhead

    Menin nyt sitten tilaamaan Edelbrockin 1115 kannet 65cc palotiloilla, tiivistesarjan kuparisilla kannentiivisteillä, uudet kannenruuvit/mutterit ja noi säästömallin peltisarjat. Eiköhän niillä pääse aloittelemaan.
    Virranjakajaa en vielä raaskinut tilata. Kokeillaan jatkaa "kärjettömällä orkkisjakajalla".
     
    Muokattu: 2.1.2017
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ketju, subscribed!
    Mercury lättis on ymmärtääkseni SE alkuperäinen hot rod moottori ennen GM kansiventtiili V8 ilmestymistä. Älä ihmeessä mene vaihtamaan SBC:hen, niitähän on joka mossessa. Ei kai se pelkkä teho sentään niin tärkeää ole, lättiksessä on ihan oma fiiliksensä ja eikös harrasteautossa tule olla hieman haastettakin?
    Kun nykäiset pellin auki jossain kruisinki-miitissä, niin kyllähän viritelty flathead V8 kerää porukkaa ihan erilailla kuin SBC. Plus se oma fiilis. Nostan hattua.
     
    Linkku tykkää tästä.
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No hitto, empä muistanu tuossa uudenvuoden tohinassa palailla vastailemaan mitää.
    Kansipahveiks ois riittäny ihan tavallisetkin, vaikka ihan Fel-Pro:t. Itelläni tuossa koneessa on Best Gasket merkkiset, kun niitä amerikan joet suositteli ahdettuun koneeseen. Kupareiden kanssa voi tulla vesivuoto ongelmia, mutta siihen on olemassa joku asennus kuparispray, jossa on liimaa seassa tiivistystä parantamaan.

    Mielestäni orkkis jakaja tolla pertronixilla on ihan hyvä, kun se kerran toimii ja ei oo kauheen väljä. Jotain ne niistä sitä ennakkokäyrää ronkkii, mutta en oo siihen perehtynyt, kun ei sellasta ole. Kaipa se on ihan hyvä, jos tyhjäkäynnillä ennakko on jotai 10 asteen kantturoilla ja kierroksilla ottaa maksimissaan jotai 25 astetta.
     
  13. Linkku

    Linkku Gearhead

    No problem. Hyvistä vastauksista on apua, vaikka tulisivat myöhemminkin.
    Noita kansia myyvät tahot tuntuivat suosittelevan kuparitiivisteitä niin vahvasti, että en uskaltanut olla tilaamatta. Pitää vielä tutkia keinoja parantaa vesitiiveyttä ja jos siltä näyttää, niin ei ole ongelmaa hankkia vielä toisiakin tiivisteitä. Kuparit näyttää hyvältä tallin seinällä naulassakin.
    Aloin ajattelemaan samoin virranjakajasta, kun mietin, miten paljon toi MSD tulisi maksamaan. Mun mielestä mun vakiojakaja on vielä ihan timmissä kunnossa.
     
  14. Linkku

    Linkku Gearhead

    Valmistajalla on ilmeisesti ongelmia noiden Edelbrockin kansien tekemisessä, kun kauppiaiden saldot näyttävät pääosin nollaa. Niilläkin, joilla muka on saldoa, on toimitusaika helmikuun puoliväliin. Jos eivät siihen mennessä tule tai kauppias ilmoittaa aiemmin, että eivät saa lähetettyä kansia ajoissa, niin pitää etsiä jotkut toiset kannet.
    Pakosarjat tulivat eilen. Niitä pääsen sovittelemaan lähipäivinä.

    Linkin takaa pitäisi muuten löytyä kuva pannuhuoneen nykytilasta.

    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/DSC09604.jpg
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Onkoha Hämeenkorven Auliksella mitää kansia, sillähän on kait alkamassa joku loppuunmyynti, jos sen kanssa haluat asioida.
     
  16. Linkku

    Linkku Gearhead

    Odottelen nyt vielä tovin. Tilasin noi kannet Jegsiltä eBayn kautta ja sieltä ovat olleet mukavasti yhteydessä ja päivittäneet tilannetta miltei päivittäin.
     
  17. Linkku

    Linkku Gearhead

    Pakosarjat sain jo vaihdettua. Sopivat hyvin paikoilleen ilman ihmettelyitä. Samalla huomasin, että pakoputket olivat taka-akselille asti vaihtokunnossa, joten siinä vierähti muutama ilta ylimääräistä.
    Viime yönä oli tullut Jegsiltä viimein sähköpostiin seurantanumero kansien lähetykselle, eli ovat matkalla nyt.
    Kannentiivisteet vielä vähän pohdituttavat. Laitanko jo hankkimani kupariset käyttäen esim. http://www.jenkkiosat.com/kw_copper_coat_kuparisraytiivisteliima_255g kuparispraytä vai hommaanko vielä massatiivisteet, esim. nämät http://www.ebay.com/itm/261871865383?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT ?
     
  18. Linkku

    Linkku Gearhead

    Kannet saapuivat viimein ja ruuvasin ne paikoilleen. Kannen alla kaikki näytti mun silmään olevan kunnossa, joten en mennyt sen pitemmälle. Putsasin vanhan tiivisteen pois kansitasoista, putsasin kierteet ryhmästä ja kasasin uusilla vaarnaruuveilla ja Speedway Motors:n 3-kerroskuparitiivisteellä, jotka vielä maalasin K&W:n kuparisprayllä molemmilta puolilta. Ensikäynnistys ja jälkikiristys ovat vielä tekemättä, joten vielä ei tiedetä, miten homman kävi.

    Tulpat nappasin Motonetista pienkoneosastolta, kun jossain luki, että Champion RC12YC pitäisi toimia. Ainakin sopivat paikoilleen.

    Aloin vielä miettimään tuota bensapumppuasiaa. Että pitääkö tuohon nyt hankkia se sähköinen pumppu paineensäätimellä, vai jatketaanko orkkispumpulla, jolla tuo kuitenkin on toiminut. Toisiko sähköpumpu mitään etuja? Nuukana harrastajana taidan vielä kokeilla mekaanisella. Saa sen sähköpumpun sinne kesälläkin, jos tulee suurempi tarve kokeilla.

    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/IMG_20170312_105042546.jpg
    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/IMG_20170307_172010049.jpg
    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/IMG_20170304_164711879.jpg
    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/IMG_20170312_134649330.jpg
    http://i181.photobucket.com/albums/x196/Puli69/Mercury 1950/IMG_20170312_114326787.jpg
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Ai hitto, ku alkaa käymään kateeksi...
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Hienon näköistä ! ..ja alustahuoltoakin on tehty kun on tuoretta vaseliinia rasvanipoissa :)
     

Kerro tästä muillekin!