Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, race henkisyydellä tarkoitin lähinnä kovaa alustaa ja hyvää ajettavuutta. Uskon saavani tuon painoksi 1300kg.
    Kyllä se 6kg/hp jo mutkapätkille riittää...

    Btw, on muuten kevyt tuo 181 dohc mylly, ford, mazda, jaguar etc etc. kovastikin tyhjää lohkoa kantaa yhdellä kädellä. Mutta on se lujakin, kun esim. kampiakselipukit on yksi ainoa osa ja lohko on ns. nelipulttinen + pultit sivulla (hankala selittää).

    Tämmöstä ei liene Suomessa monella -1 koppasta farmaria ei oo tehty 3.0 koneella- ja farmari kun on niin takapenkitkin on hyvä heittää mäkeen.

    Niin, täällä ei oo ruuhkia lähimmät liikennevalotkin lie 100 km päässä. xD
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Yksi V6 type 9 kasauksessa nyt jotain pisteosia tulee laitettua uusia, kerta ei oo kaikkia, että sais kasaan.... tulee myyntiin kuhan valmistuu.

    Eipä tässä paljo muuta tekemistä olekkaan kun burtonilta odottelen 500£ edestä romua ja moottorin sisuskalut tasapainotuksessa. Seuraaaksi sitten kannet kansityölle laitettavaksi vielä. Sitten onkin hemmetisti putsattavaa ja seuraavat irto-osat hankittava jostain tuntuu olevan vähän vaikeeta..

    -Etu ja takapään tiivisteet.
    (Haussa SKF/FelPro valmistamat tiivisteet, mielellään vihreät väriltä)
    -78 asteinen termostaatti
    -Korkeapaine öljypumppu tai sen jousi
    -Jonkun tyyppistä asennusrasvaa nokalle, pulteille yms muille osille.
    -Vihreät venttiilinohjurin kumit
    - Varmaan pitää uusia myös moottorin kumityynyt, ehdotuksia mitkä on parhaat...
    -Uusi lyhyt vartinen vesipumppu
    -Iso läjä erilaisia AN-liittimiä
    -Silikonitiivisteliimaa, jolla saa tiivistetty korsetin, niin että ei tarvitse käyttää tiivistettä.

    Varmaan muutakin, noi ainakin tulee nyt mieleen...
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kuinkas ihmiset on ratkaissut sellaisen ongelman, kun käyttää tuplaventtiilinjousia ei mahdu noi alkuperäiset sateenvarjo malliset ventiilinohjurin kumit. Sitten taas kun laittaa ne pienempi kokoiset, niin venttiilit ei vissiin saan tarpeeksi voitelua.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos normikumit tuntuu liian tiiviille, niin laita tefloniset.
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mites fosforipronssiohjurit (onko vielä K-Lineria) ? Sen verran pienellä välyksellä toimivat,ettei kumeksia tarviisi välttämättä ollenkaan.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voihan sen noinkin ajatella, mutta K-linerit tulee toimeen niin minimaalisella voitelulla että mieluummin laittaa niihinkin kunnon kumit.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    K-liner oli tossa ajettu 5500km ja venttiilit väljät, en laita sellasia k-liner on purkkaviritys, tilasin tälläset.
    http://www.burtonpower.com/valve-guide-bronze-310-x1-2-x2-long-fp381.html
    Oisko noi pronssi-mangaania? Joku seos metalli kuitenkin.
    Teräsohjuri ja rosteriventtiili ei pelaa ainakaan.

    Tälläisiä vähän meinasin, mutta noi ei anna juuri ollenkaan voitelua
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=260954&cc=1134346&jsn=459

    Pakoventiilit on ne jotka huolestuttaa noilla ahdoilla tuppaa moottori lämpiämään..
     
    Muokattu: 22.11.2016
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Oppia ikä kaikki! Oisko Vermillionin tapauksessa asennus tai jokin muu ollut pielessä?
    En ole ennen kuullut moisesta väljistymisestä.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En ole tuota itse asentannu, ostin koneen osina ja osilla oli ajettu 5500km. Välystä on aika reilusti, ja kannessa on merkkejä kohtuullisesta vuodosta. (öljyä kanavassa)

    Mulla on autossa olevassa moottorissa pronssiset ohjurit myös ajettu 40tkm ahdettuna avaamatta 16 vuotta ei ongelmia. Siinä tosin on sateenvarjo malliset kumit, kun on vaan yhdet ventiilinjouset.

    Tässä saman tyylistä keskustelua joka ei johtanut mihinkään oikein..
    http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=323813
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On aika hämmästyttävää että esim. BAE on käyttäny kilpakansissaankin tällaista purkkaviritystä, ja kestää aika äärimmäisiä rasituksia.
    Ehkä ne on siellä tehny ne oikein...
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtyU-ehEYSuDw3EjT

    Tuossa näkyy pakoventiilin kohdassa vuotoa... lueskelin kirjasta, että kuinka paljon saa olla välystä tuossa mun veikkaus sormi tuntumalla, että tuossa on 2x niin paljo välystä kuin maksimi sallittu välys.

    Ehkä K-linerit pelaa jossain sovelluksessa, mutta tässä nuo ei ole ainakaan onnistunnu, kuka sitten laittannukkaan.

    Artsi, k-liner ehkä kestää kovaa rasisista mutta kestääkö ne pitkään käyttöä? Joku 6h rata kisa tai kiihdytyskisa ei vielä ole kovin pitkäkestoinen tapahtuma.
     
    Muokattu: 22.11.2016
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    K-linereitten välystä ei pitäisi tehdessäkään lukea ihan mistä tahansa "kirjasta", tulee todennäköisesti jo valmiiksi väljät jotka eivät kestäkään niinkuin pitäisi.
     
  13. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kyllä noi K-linerit pitäisi ihan pro-kamaa olla , ekana herää epäilys väärän kokoisesta holkista.
    Oliskohan yhden toverin padassa olleet nyt 15 vuotta kesäkäyttöä tosin.
    Tuossa brittikeskustelussahan muuten Burtonin ukot olivat neuvoneet jättämään heidän kansistaan kumit veks. Siinä sun ohjurissakin voi olla sama juttu.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm pitää pohdiskella tuota Lahden Kansityön kanssa, mitä mieltä ne on kumien pois jättämisestä. En halua, että syö öljyä, vaikka ei ookkaan kattia. Öljyä varmaankin saa yläpää vaan aika reilusti, koska high pressure + high volym öljypumppu syöttää sitä. Rullakeinut ei salli noita öljynohjauspeltejä. Tai siis ei kait se sallis jos jostain sais tohon tehtyä. Vakiot ei kuitenkaan sovi tuohon.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tämä
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVti-jx0Zbl4_xmGtq
    +
    Haynes
    +
    Sellainen sininen autotekninen käsikirja niistä löyty noita välyksiä ja
    kaikki merkit viittaa, että toi olis väljä.

    Jos pitää olla niin väljät, että vie öljyä ja savuttaa niin sellasia ohjureita en huoli.
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    ^Päinvastoin; niiden kuuluu olla huomattavasti pienemmällä käyntivälyksellä kuin valurautaisten,siksi mä epäilinkin että laitettu alunperin vääränkokoiset linerit. Lahden KAnsityö on oiva paja ja tietävät kyllä mitä tekevät.
    Ei mun omassa koneessa ollut k-linereiden kanssa kumeja ensinkään,eikä öljyn pölläyksiä.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noin sitä tarkoitinkin, jonka Huntin Joe vaan sanoi selkeämmin.

    Tosin väärän kokoinen lineri ei välttämättä ole syynä liian isoon välykseen.
    Kun itse sisäke on asennettu, tehdään sopiva välys ajamalla paineilmavasaralla erityinen työkalu tai mittatarkka kuula linerin läpi, jolloin se myös lukittuu tiukemmin kanteen/vanhaan ohjuriin.
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Olenkin vähän pähkäillyt miten se "hiha" siellä pysyy, Artsihan tuon(kin) tiesi kertoa.
    Mun kokemus on jo vuosien takaa,kun edesmennyt kansiguru Sakke joukkioineen sellaisia suositteli(siis pakotti laittamaan:)).
    Yks juttu mitä Sakke aikanaan käytti kansissa,oli sellainen pyöreähkö kapea seetihionta.
    Tais kehua sitä "kyykkypyörämalliksi" ja voimaakin tuossa kohdin oli saavutettavana useampi kymmenen Hv verrattuna kulmaseeteihin.
    Onkohan tuohon tullut mitään uutta ihmetystä?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Seetialue on se kannen tärkein alue, jolla voi tosiaan saavuttaa tuntuvan parannuksen.
    Kanavaa voi silotella ja kohdistella vaikka päivätolkulla ilman sanottavaa muutosta, paitsi että näyttäähän se hyvälle.
    Joku toinen vanha kansiguru oli joskus sanonu että porttauksessa puolet ajasta kuluu täysin turhaan silotteluun, mutta sen joutuu tekemään että asiakas edes uskoo työn olevan hyvä.

    Pyöreä seeti toimii tänäkin päivänä, mutta erilaisia malleja on lukemattomia, monenlaisella R:llä, monikulmaa, näitten sekoitusta ja vaikka mitä riippuen kannesta ja mitä haetaan.
    Se älyttömän kapea seeti ei "normaalikokoisilla" venttiileillä ole tarpeen, pitsikannet hyötynee niistä enemmän.

    Aftermarket kansissakin on todella monenlaista seetityön tasoa.
    Joissakin aivan huippuluokkaa jotka ei tarvi kuin korkeintaan venttiilien muotoilun, jos sitäkään. Ja joissakin taas aivan alkeelliset, vanhojen vakiokansien tasoa olevat tekeleet.
    Vaikka ostaa uudet kannet joissa on sopivan kokoinen kanava ja ihan kohtalainen virtaus isolla nostolla, ei tarkoita että ne olisivat hyvät tai edes sopivat siihen suunniteltuun koneeseen.
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mites muutes kun mulla pitäis olla näissä kansissa laitettu seetit, pelaa siis lyijyttömällä bensalla. Mutta mites E85? Yksi kiihdytysmies sano, että E85 kanssa kannattais käyttää 1-2% kaksitahti öljyä niin moottori kuluu vähemmän, mitäs mieltä ootte?

    Ja jos minulla ei olisi lyijyttömällä toimivia kansia, niin tarviiko E85 kanssa lisätä lyijynlisäainetta? Miten E85 ja se lisäaine yleensä reagoi keskenään? Onko eroa bensa kanssa sekottamiseen...

    Hain kaksi kannullista (2x4L) varastoon tota Mobil Peak life/Rally Formula 5W-50 täysi synteettistä, sitä laitan tähän uuteen moottoriin kuhan se nyt joskus valmistuu...
     

Kerro tästä muillekin!