Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Kysy vielä siltä kiihdysysmieheltä, että minkähän merkkinen öljy mahtaa sekoittua siihen RE85:een?

    Muakin pikkasen kiinnostaa...
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Erhomäen toinen veljes, heitti varikolla, että E85 sekaan vähän 2 tahtiöljyä niin voitelee paremmin männärenkaat ja polttoainepumpun, kun E85 on kuulemma niin kuivaa.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/608030/Red-Line-SI-Alcohol-E85-bensiinin-lisaaine-355ml

    Tuo on ilmeisesti tarkoitettu tekemään saman, mutta kukaan ei tiedä mitä tuo lisäaine oikeasti sisältää... kait siinä jotain voitelevaa on kun tossa niin mainostetaan... tai sitten täyttä humpuukia.

    Edit: En ole siis kokeillut tätä tai tiedä, muuta parissa paikassa kuullu, että E85 vaatis lisävoitelua ainetta, mutta tiedä sitten kun toiset ajaa sillä vaikka kuinka paljon. Bosch tosin ilmoittaa vaan muutema sata tuntia kestävyyttä esim. 044 pumpulle E85 kanssa kun tiivisteet ja voiteluominaisuudet on niin erilaiset.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Joo....... Alkoholin lotraamisen kanssa on omat ongelmansa, kuten monet meistä tietää.. ;)

    Aikoinaan kun E 5 ja E10 tuli markkinoille, kysyin moottori maahantuojan ominaisuudessa neljältä suurelta öljy yhtiöltä, että mitenkäs teidän 2t öljyt suhtautuu nykytilanteeseen ja jopa yhdeltä tuli vastaus:


    "Mitään erityistä tuotetta ei toistaiseksi ole etanoli seos bensalle.

    E 10 bensiinin etanolipitoisuus on vielä niin alhainen, ettei sillä ole juurikaan merkitystä 2t moottorin voitelulle.

    Etanolin pesevää vaikutusta voi yleensä paikata nostamalla hieman öljypitoisuutta.

    Varsinaisesti voitelu muodostuu ongelmaksi siinä vaiheessa, kun etanolin osuutta nostetaan, esim E 85 polttoaineeseen mineraali öljy ei enää sekoitu kunnolla.

    Tällöin pitää voitelu öljynä käyttää esim risiini öljyä, kasvis öljyä, tai synteettistä esteri öljyä.

    Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä moottorinvalmistajalta"
     
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Oon kovasti ihmetelly tätä "alkoholin pesevä vaikutus" sanontaa.. minkälie takia jarrukliinerit ym liuottimet ei oo etanolia jos se pesee niin tehokkaasti? ...aivan.. koska etanoli pesee öljyä huonosti. Ei halua sekoontua. Bensalla öljyn pesee paljon helpommin, kun etanolilla.
     
    Tumi tykkää tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm jos ei saa olla mineraali öljyä niin Jonsered myy moottorisahoihin ainakin semi-sisynteettistä savuamatonta kaksi tahti öljyä. Normaalisti kun ne huonommat vaatii enemmän siihen niin tossa lukee erityisesti 2% riittää. Ite oon tehny seokset niin, että on noin 2-2.5% tota öljyä. Ainakin mainiosti pelannu moottorisahoissa ja pappatunturissa. Ei karstaa pakoputkea ei tarvi enään availla ja karstoja irroittaa eikä tule sitä kamalaa sinistä savua joita halvemmilla isommalla seoksella sotkettujen polttoaineseosten kanssa oli.

    Välillä sahaa huudatettu 1-2h siis (tankki tyhjäksi) ei ole leikannu kiinni vaikkakin kuumenee hitosti.

    http://www.hankkija.fi/Liitetiedost...IÖLJY_SUPER_JONSERED_4_L_60_621 _6213_ _1.JPG
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aivan kuten voodoo totesi, alkoholi on liuottimena todella huonosti toimiva.

    Tosin ihmiskehossa sen pesevän vaikutuksen saattaa paremmin todeta: jos on vetänyt oikein huolella ja raa´alla seoksella muutaman päivän niin elimistö alkaa puhdistua parhaimmillaan jopa molemmista päistä yhtä aikaa...
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Kyllä....... Huono on viinalla rasvaisia osia pestä.

    Mut silti kumma juttu, kun avaa alkoholilla ajetun moottorin, niin ei siellä karstaa ole edes nimeksi...
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Alkoholihan ei palaessaan juuri karstaa muodosta, joten mahdollinen karstan muodostus taitaa olla kiinni siitä minkä verran kone polttaa öljyä.

    Vaikka viina on huono liotin bensaan verrattuna, niin käytetäänhän sitä rikkaammalla seoksella, joka voi vaikuttaa miten se huuhtelee sylinteriä.
    Ja kun pytyssä on meininkiä, niin onhan se melkoinen ultraäänipesuri!

    Jos käyttää 2-t öljyä niin ei varmaan kannata ihan moottorisahan seoksia laittaa, tai sit on jo parempi käyttää varsinaista siihen tarkoitettua lisäainetta.
    Mahtaisko tuo Redline ihan humpuukikamaa myydä... Muistaakseni joku kertoi toisessa keskustelussa havainneensa pumppujen käyntiäänestäkin, oliko tankissa lisäainetta vai ei.
     
  10. josu

    josu Gearhead

    se mitä erihis käyttää on arnooverilta ostettua lisäainetta,lisäaineen nimeä en muista muistaakseni on saksalaista. vastaavaa kuin redlinen tuote,
    Tuo ns pelko siitä että 85 huuhtelee pahemmin jotain pois on enemmäkin sitten kun ajetaan c85sella,tavan pumppupensa jota saa abc hanasta niin ei tuota niinkään ongelmaa.c85sen kanssa kannattaa heti ajojen jälkeen ns huuhdella esim tavan e85sella jos on jotain sellaisia osia jotka voisi syöpyä c85sen voimasta,kuten paljaat alumiinipinnat,ei suositella jätettäväksi pitempiä aikoja linjastoon tuota c85 polttoainetta.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Melko varmasti samaa ainetta mitä me kokeiltiin metanolin kanssa väritöntä kankeaa litkua. Ilman tuota ainetta suuttimet ja linjat tyhjättiin joka ilta ajojen jälkeen ja WD40 joka paikkaan ei mitään ongelmia koskaan. Tuota ainetta käytettäessä kokeiltiin pitempää huoltoväliä heti alko moranin suuttimet temppuilemaan yhdestä pytystä suli tulppa. Päätettiin jatkaa entiseen malliin ilman lisäaineita

    Siitähän ei voi olla varma oliko syy pelkästään tuon lisäaineen
     
  12. josu

    josu Gearhead

    Mike Moranin suuttimet ei ole luotettavuudeltaan niitä parhaita,sulla on saattanut olla niin ettei tuo toimi tuossa sun paketissa tai sitten on jostain syystä vaan suutin mennyt rikki,simens deka 2300cc jotka erhiksellä on toimii tuon lisäaineen kannsa moitteettomasti sen lisäaineen nimi on LD lubricanting dutchman M2.
    Yksi mikä aiheuttaa tuota männänhelman kulumista/naarmuuntumista helposti on liian rikas seos
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei ollu suutin rikki se vaan jumitti tai saatto olla jotain roskaakin ettei tullu yhteen pyttyyn riittävästi tavaraa. Noi 500:set moranit on kyllä pelannu hyvin mutta edellisissä 235 kokoisis oli jumitus ongelmaa johtui yksistään huonosta valmistustarkkuudesta niitä avaltiin varikollakin ja hiomapaperilla hoonattiin muovipesää isommaksi joku siinä kävi ihmettelees että mitä hittoa touhaatte:) Elorannan kans niistä juteltiin oltiin molemmat sitä mieltä että ne pitäis itte koneistaa kohdilleen
     
  14. Masa71

    Masa71 Gearhead

  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ei tartte pihtailla öljynmäärässä 2-t koneissa kunnon öljyillä. Teho vaan nousee kun prosenttia nostetaan, toki voitelu ei enää siitä parane ja tulee vähän helvetin kalliiksikin ajella kovilla prosenteilla.

    Eikä siintä varmaan mitään haittaa ole jos vähän lurauttaa öljyä kasivitosen sekaan.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onkohan mahdollista ilman kauhean isoja muutoksia laittaa rullanostajia tälläiseen moottoriin? Tuli tossa vähän vihiä, että ehkä mahdollista, Nokka varmaan tykkäisi rullakeivuvivuista ja rullanostajista.

    Mitä noissa rullanostajissa tarvii ottaa huomioon?
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eivät pelaa norminokan kanssa.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Osat haettu kuukausi takaperin tasapainotuksesta racerplacesta.
    Männät, männänrenkaat ja kanget kasailtu toisiinsa kiinni. Toivottavasti noi sokat pysyy kiinni... muuten tulee täys tuho.
    Öljypohjaan ajettu reikä joka pitäisi hitsailla takaisin umpeen, mietityttää vähän toi migillä hitsaaminen, että saako siitä siistin ja vuotamattoman, tollaisesta millinpaksusta pellistä.
    Tiggiä kun ei ole..


    Edit: Hmmm tarvis varmaan hankkia isommat suuttimet nykyiset ~80lbs jää varmaan pieneksi E85 kanssa, ja en muistako onko noissa yhteen sopivuutta tuon polttoaineen kanssa.

    Riittäisköhän seuraavat suuttimet? The total flow is between 1220 - 1280 cc/ min / 3 bar depending on the set. Nominal flow rates: 3 bar/ 1245cc, 4 bar/ 1435cc, 5 bar/ 1615cc
    Noissa suuttimissa on kuulemma heittoja välillä suuttimien välillä aika paljon? Vaikeuttaakohan
    tuota säästämistä kuinka paljon tollaset pikkasen isommat suuttimet?
     
    Muokattu: 5.1.2017
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kaveri suurensi mulle öljypohjaa ja migillä veti kasaan, vesi+fairy yhdistelmällä kokeiltiin vuotamattamuus, hitsattiin täppejä sinne vielä missä vuosi. Saatiin vuotamattamaksi ja varmistettiin saumat vielä jollain koriliimalla.

    Suurimmaksi ongelmaksi muodostui se kun toi oldsin öljypohja oli joko imenyt öljyä et se ei halunnut ihan herkästi palaa tai sit se oli jotain vähän seostettua mikä häiritsi hitsausta. Muistaakseni se helpotti kun toholla poltti sitä öljypohjaa, ainakin rasva palaa jos ei muuta.
     

Kerro tästä muillekin!