Volvo F10 harrastelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ChevyCaprice, 20.12.2016.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ikää tulee ja harrasteautot suurenee. En tiedä, oliko loppuun asti harkittua mutta tuli pihaan haettua volvo F10 vuosimallia 1979 pitemmän ajan projektiksi.
    Töissä saa viikot puliveivata enempi ja vähempi raskaankaluston parissa, niin siinäkai ne vapaa-ajalla viikonloput ja lomatkin vois mennä:)

    Onko OD:llä muita vanhoista kuorma-autoista kiinnostuneita; Tässä saa esitellä myös omaa kalustoa ja kertoa vapaasti käyttäjän kokemuksia, varmasti tulen tarvitsemaan melko paljon apua, kun tähän asti enempi kuormureilla ajellut ja normihuoltoja tehnyt, tossa voi olla pitemmän päälle vähän isompaakin edessä.

    Auto on vanhan volvon tyyliin jo aika rapeahyttinen, mukana onneksi tuli hyväkuntoinen vanhan paloauton koppi, josta saa korjauspellit otettua. Runko on tosi hyvässä kunnossa, ensimmäisenä onkin osittainen rungon hiekkapuhallus ja maalaus. Museokuntoon ei pitkä matka olisi, mutta aion volvo rakennella omaksi iloksi ja oman mielen mukaan, toki alkuperäistä henkeä kunnioittaen. Katsotaan mitä tästä tulee...:cool:


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jaska, 1purehell, maverick999 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Onpa hieno.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mä oon ajanu tollasella. Se oli ihan hirvee paska, toiseen suuntaan käänty huonommin ku toiseen, ja isoin lovi hyppi töyssyissä pois paikoiltaan ku vaihdevivusto oli vääntyny. Ja aivan mätä.
     
  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Hitsata tuota saa niin paljon ku haluaa, kiitos suolasäkille sivulootassa ja f-mallisarjan alkupään ruostesuojakselle...

    Noh, onpahan edes yksi pelastettu bolivialta tai peräkärryksi joutumiselta:D vaikkei kaikki äffästä tykkääkkään.
     
  5. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Ompas ulkoa hyvässä kunnossa, miten sisusta?
    Itsellä oli ensimmäinen työauto loppupään f12 ja se oli ainakin paras auto työkäyttöön mitä itsellä ollut ajettavana, vaikku uusissa paremmat asumis tilat onkin. Oli nopeampi, ja meni kympin pienemmällä kuin fh12 samassa ajossa. Nykyään on työkalustossa siirrytty jo tuoreempiin, eli loppupään 143:seen.

    Tuo on ilmeisesti 12 vaihteisella, ja sillä miehekkäällä vaihdekepin nupilla?
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juuri näin, hieno vehe.
    Mikä kone? Loota?

    Minkälaista matkanopeutta tommosella voi pitää? Meneekö vaivatta 100-120 maantiellä pitkää matkaa?
     
  7. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Sisusta kattoverhoilua lukuun ottamatta ihmeekseen ehjä. Penkit joskus verhoiltu sinisellä plyysillä, muuten alkuperäinen verhoilu. Vaihteisto on nelilovinen ja ylivaihde/puolittaja kojetaulussa. Loota käsittääkseni tyyppiä sr62? Kone kymppilitrainen ja olikohan se 100b tyypiltään, ...tu ku näitä ei ulkoa muista...:)
    Vaihdenuppi aika pieni lättänä, kun olisi sillä isolla nupilla jossa on jo se puolittaja kepissä..
    En ole kerennyt vielä enempää ajella, kuin 40km kotimatkan ja mitä pihassa siirrellyt. Renkaat niin pykineet, ettei uskaltanut hurjastella ja piirturi ei pelaa; Muija ajeli jälessä, kun haettiin auto, niin oli kuulemma kovimillaan 90km/h käynyt vauhti, kierroksia en tosin seurannut mitä parhaillaan taulussa kävi.
    Viimeksi 2009 ajanut töissä f12:lla, en muistanutkaan miten hyvä ja viihtyisä auto, noiden viirusilmien jälkeen:D

    Peti pitäisi laskea moottoritunnelin tasolle ja laittaa ylemmäksi toinen taitettava peti; Sovittais melkein koko perhe asumaan äffässä jos tulee kesällä alan tapahtumissa käytyä:D
     
  8. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Repaleeseen kattoverhoiluun palatakseni; Purin tänään tuulilasin yläpuolelta sen "hattuhyllyn" korjattavaksi ja varmaan joulun aikana laskea kattopahvi alas. Kattopelti on kuin haulikolla ammuttu, läpivientireijissä riittää. Kun reiät saa hitsattua, voikin keskittyä tuohon katon verhoiluun. Meininki se päällystää ihan plyysillä, kuten penkitkin; Tulevaisuudessa ettei se ala roikkumaan kuten entinen, vois uuden kankaan tyylikkästi laittaa muutamalla napilla niinkuin nuita on näkyy yleensä tehty. Vinkkejä/linkkejä otan vastaan mieluusti, miten tuo napitus tehdään onnistuneesti ja mistä noita verhoilun nappeja voi tilata?
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hieno ajankuva. Maalaus taitaa olla alkuperäinen?
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ööh.. onkos noi F16 merkit sitten vaan koristeena?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ saman huomasin mutta volvon malleja sen kummemmin tuntematta...

    Mutta minkäslaista tekniikkaa tommonen volvon kone pääpiirteissään on? Suoraruisku turbo mutta esim mimmonen pumppu? Mites käynnistyminen pakkasilla on varmistettu? Lienee melkosen elektroniikka-vapaa kone?

    Pidin jokseenkin käsittämättömänä että tämä lähti:
     
    Muokattu: 21.12.2016
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    Tuon ikäluokan 10 l kuutonen ei varsinaisesti minkään voimanpesän maineessa ollut.
    Ns. perus rekkaveturin kone.
    Rivipumppu ja imusarjahehku sähkövastusmallia. Ja elektroniikkaa vain laturin säätimessä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hieno! Kummasti tuollaisen arkisen vanhan kuormurin näkeminenkin lämmittää kun auto on tarpeeksi vanha ja harvinaiseksi käynyt, ei tuon näköisiä Volvoja juuri enää liikenteessä näe... Joskus miettinyt että jos olisi tarpeeksi iso halli missä säilyttää ja rahaa niin hommaisi 2-sarjan Scanian vaihtolavalaitteella, siihen sopiva konelava ja vaikka maalava niin hoituisi kummasti kaikki omat kaluston kuljetustarpeet ja tarvittaessa voisi hakea vaikka multakuorman jos sattuu pihalle tarvitsemaan... Kaverin kuljetusyrityksellä pk-seudulla yhä puolittain ansioajossa 92:n Scania jostain 80-luvun puolivälistä, auto on lähes museokuntoinen mutta eipä taida myydä sitä enää :)
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ajokorttia varten tuli ajettua ammattikoulun -89 F10:llä jonkin verran, mutta kortti tuli -79 F6:lla.. :confused:
    Ekana kesänä sitten ohjastin -82 N12 louhosautoa soran ajossa..
    Oli retee peli noihin aiempiin kokemuksiin verrattuna.:cool: Mukavasti otti mittarin täyteen tyhjänä, mutta louhoskäyttö oli vienyt rungosta kaikki mehut.. Oli vähän retku kipatessa.:eek::D
    Loput raskaankaluston ajot tulikin ajettua sitten erilaisilla Sisuilla.
     
  15. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Meillä Porvoossa amiksella edelleen -89 F10 jokseenkin loistokunnossa. Ajettu 230000km. Nyky jantteritkin pääsee ajamaan oikealla autolla ja tykkäävät. Siinä on vielä ajamisen meininkiä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On tuo mun uutena ajama F10 tainnu pyöriä ihan viime aikoinakin liikenteessä Jyväskylän AO:n tarroilla. Se tuli meille silloin kesken vuotta tehtaalta.:cool::cool: Oli siis ihan pränikkä..
     
  17. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Maski on otettu uudemmasta volvosta ja samalla lätkitty myös oviin F16 merkit, syytä en tiedä.. Orig maski ja muut osat tuli onneksi auton mukana.
    Jos oikein käsitin myyjän puheista, niin tämäkin ollut alkujaan kouluautona ja sittemmin jossain marjafirmassa, minkä jäljiltä autosta hävinnyt hiiabbi hytin takaa ym..
    Niin, jos ottaa päälle kantavuuskuorman ja vielä kärryn perään, voi loppua kymppilitrasesta äkkiä puhti.
    Auto saa pärjätä pihalla tämän talven. Halli olis, mutta ovi pahimoilleen niin matala, että ottaa pystyputki ja ilmansuodatin tötterö karmiin kiinni, pääsee keväällä myös tallin laajennukseen:D
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tämmöinen hyötyharrastaminen sopii nykyään omaan kaaliin kaikkein parhaiten. Pihaan onkin ilmestynyt pikuppien lisäksi kaivuri ja nykyään selailen muutenkin kuorkki ym heavy equipment ilmoituksia.
    Tämmösten hankkiminen on paljon helpompi perustella itselleen kuin viidennen kesäauton osto tai upottaa tonneja semmosen kunnossapitoon.
     
    Hoovee tykkää tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hiano peli. -80 luvun alussa alko meikäläisen rekka ura. Ensin f88:lla ja viieminen nimikko ajokki oli F10 runkonumerolla 358 :eek: .Mukavia kilometrejä noilla tuli ajeltua ja olihan "kymppi volvo" kasiparin jälkeen jotain huippua/nykyaikaa. Kun Vaasan kiitokuljetus myytiin Waskitranssille otin loparit ja menin yhdelle yksityiselle ajoon. Eräällä reissulla etelästä kotiinpäin tuli letka Vaasan kiitokuljetuksen autoja vastaan menossa satamaan ja kohti jotain ambomaata :mad: . Meinas tulla suru puseroon kun viimeisen kerran meni nimikko auto ohi ja kuuli lälläristä matkan määränpään :( :( .
    Ai niin nyt on ollu pari vuotta International loadstar 1600 kuorkki (ex paloauto) pihassa. 2016 tuli noin 1500km mittariin erilaisissa vani miiteissä kierrellen kun ei jaksanu emännän vania laittaa/katsastaa. Hyvin mahtuu porukka yöpymään Natikassa ja ompahan neiti 14v:lle oma tila hytissä ja vanhukset mahtuu tavaratilaan
     
  20. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Boliviaan ja munsalaan menny nuo minunkin ex työajokit.. Siksi tämä nostalginen pyöreälamppu piti saada pelastettua:)
    Joskus katoin TV-sarjaa maailman vaarallisimmat tiet tms boliviasta... Lisa Kelly ja kumppanit ajeli F-sarjan volvoilla, mutta ei minun vanhaa työkalua, vuoden -85 vaihtolavalaitteista volvoa ollut sattunut kellekkään niille ajokiksi:D
     

Kerro tästä muillekin!