Hallin lämmön siirto katosta lattiaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 24.12.2016.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vihdoin viimein sain tuon Polartherm puhallin lämppärin asennettua ja tulille. Ongelmana on, että lämpö kerääntyy kattoon ja hallissa on korkeutta 5m ja 110m2. Minkälaisilla systeemeillä olette saanut lämmöt siirettyä alas. Kanava imuri ja iv-putkea? Tarkoitus olisi vältää virheet ja löytää toimiva systeemi.
     
  2. ktech

    ktech 3rd gear

  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko tarkoitus pitää tallia koko ajan lämpimänä vai tarvittaessa. Jos on läpi talven lämmöt päällä että lattia lämpeää niin ei se niin hirveästi kerrostu enää.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Meillä on tallissa keskellä kattoa sellainen koti käyttöön tarkoitettu kattotuuletin missä on ne valot. Joku 150m2 ja korkeus siinä ~3.5m.
    Kyllä kai se jotain ilmaa siellä kierrättää.
     
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Pääsääntöisesti pidän kylmilään, joten nopea lämmön siirto tarpeen.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    tottakai se pystyputki kanavapuhaltimella kierrättää mutta kyllä se vetoisaa ja kylmän tuntuista on se ilma siinä putken alla.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kattotuuletin ainakin on toimiva ratkaisu. Mulla on tallissa Kattotuuletin jonka pyörintäsuunnan voi vaihtaa. Vähemmin vedontunnetta kun laittaa suunnan alhaalta ylöspäin. Kesällä mukava lisä ja talvella lämmöntasaaja.

    IS
     
  8. GBS

    GBS 2nd gear

    Tää nyt ihan tohon passaa mutta mää nakerran tota tallia tosa niin aluks oli lattialämpö ja painovoimainen ilmanvaihto. Katonrajassa aika lämpöstä.
    Asensin ilpin niin nyt on niin tasalämpönen ku olla ja voi.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toi 5m alkaa olemaan jo riittävä korkeus laittaa ilppi sisälle

    Jossain kone hallissa kattelin et ulkoyksikkö oli kattotuolin päällä 1/4osassa hallin pituutta ja sisäyksikkö sit keskellä hallia

    Toimi kuulemma keväällä lämppärinä ja kuukautta aikasemmin sai öljykattilan sammuttaa vaikka oli ollut kylmempi kevät
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itsellä olis ylimääräsenä ivt poistoilmapumppu, millä otat lämmön talteen vesiverkkoon ja vielä puhallat alas. Käyttämätön.
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Joskus jossain 8m hallissa näin virityksen,jotta oli tynnyri missä pohja ja tietysti pääty auki,ja siinä sisällä pyöri semmonen "potkuri"(joku200W) työntämässä ilmaa alaspäin katosta. Ei siellä mitenkään vetosen tuntusta ollu,ja varpaat pysy sulana. Pinta-ala oli kai jotain 400m2.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hallissa jossa mulla vuokrapaikka on lämmitys toteutettu nestekiertoisella lämmönvaihtimella ja katossa kaksi isoa tuuletinta (ropellia). Tasainen lämpö ja ei ole vetoinen . Sisäkorkeus varmaan 5-6m.
     
  13. pptalo

    pptalo Gearhead

    :eek: :D
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  15. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla oli LTO-koneelta sisälle puhaltavassa putkessa yksi ulosotto Ilpun sisäyksikön ilmanottoon. Sitten mittaillessa huomasin, että sitä ei sinne kannata suunnata.
    Ensinnä se pudottaa Ilpun puhaltaman ilman lämpötilaa, ja toiseksi se ei slloin tuuppaa hallin yläosaan viileää.
    Käänsin putkea siltä kohtaa 180 astetta, joten LTO:n ilma tulee nyt hallin yläosaan Ilpun sisäyksiköstä katsoen poispäin.
    Samalla ruuvasin sisäyksikön etuseinään pellin niin,että se puhallusilma menee vain alaspäin.
    Lisäksi minulla on kanavapuhallin, joka ottaa ilman katonrajasta, ja tuuppaa sen hitsauspisteeseen. Aina se ilma kuitenkin tahtoo olla lämpösempää katonrajassa, kuin lattian lähellä. Jos ei mitään kierrätystä tee, niin lämpötilaero on helposti 10 astetta. Yläpohjan eristys kannattaa olla kunnossa.
    Iso ropelli vois olla hyvä, ja puhallus ylöspäin.
     
  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hallissa on uusi Polarthermin puhallin lämmitin ja tarkoituksenani ei ole alkaa rakentamaan mitään rinnakkais lämmityssysteemiä nestekiertoista, illpiä, lattialämpöä ym.
    vaan siirtää olemassa oleva lämpö katosta alemmaksi.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    eiks ton polarthermin voi kanavoida? Ota peltikanavalla puhallus alas ja jaa se alhaalla useampaan suuntaan.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Voi, ja onhan siinä (ainakin siinä mallissa mikä mun tallisa on) puhallusaukoissa suunnattavat säleiköt joilla puhalluksen saa suunnattua alas päin. Mutta kun se ei käy jatkuvasti, niin seisokkien aikana lämmin ilma kerrostuu ylös.
     
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ok. Kumpi sitten lie halvempi, kanavapuhallin tai pari ja vähän kanavointia vai kattopropellit? Lopputuloksessa ja lämmön tasaisuudessa tuskin on eroa. Kattopropellit lienevät hiljaisemmat, jos asialla mitään merkitystä autotallissa on.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Kanavapuhallin on vetoisampi, kuin propelli, ja siirtää pienemmän ilmamäärän ainoastaan siihen yhteen kohteeseen. Toki kanavapuhaltimiakin on kaiken kokosia, ja tehoisia. Tuntus siltä, että kattopropelli siirtäs suuremman ilmamäärän, kuin kanavapuhallin.
    Eihän se ylimääräinen meteli mukavaa ole. Itsellä siinä nestekaasulämmittimessä on sellanen potkuripuhallin, että tukka menee jakaukselle vielä kymmenen metrin päässä. On vaan semmonen meteli laitteessa, että vaatii kuulosuojaimet.
    Jos on hyvät eristeet, niin ei siittä kauheesti haittaa ole, vaikka ylhäällä onkin lämpösempää.
     

Kerro tästä muillekin!