Vanhan auton entisöinin hinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 8.3.2017.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kuulin tänään että Porin seudulla olisi valmistumassa 60-luvun lopun tai 70-luvun alun Chevy El Camino jonka hintalappu on tähän mennessä yli 70000euroa.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kaverilla on valmistumassa monivuotinen pieteetillä restauroitu 1953 Buick Skylark Convertible.
    Hintalapussa on 6 numeroo ja eka nro ei ole ykkönen
     
  3. kaarne

    kaarne Gearhead

    Tuossa ajassa ehtii jo irrottaa ja kiillottaa jokaisen osan.
     
  4. starcraft

    starcraft Gearhead

    Missäpäin moinen projekti on käynnissä? 53 skylarkkeja ei kovin usein vastaan tule, vaikka niitä muutama? On tänne tuotu.

    Tuollaisen entisöimisessä on se hyvä puoli että valmiina arvokin on kuusinumeroinen, eikä eka nro ole ykkönen. Tosin haastava varsinkin, jos aihio on huono.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Auto on pohjoispohjanmaalla. En nyt avaa asiaa enemmän , varmaan kampe tulee julkisuuteen kun on sen aika.
    Aihio oli hyvä, täysin " kunnossa" oleva ja kilvissä.
     
    starcraft ja Nailhead tykkäävät tästä.
  6. starcraft

    starcraft Gearhead

    Jokunen vuosi sitten näin 53 skylarkin näyttelyssä ja onhan se komea auto! Pohjois-pohjanmaalta muistaakseni sekin oli.

    Mukava kuulla että on valmistumassa uusi projekti.

    Mahtaako suomesta löytyä 53 oldsmobile fiestaa? Tietääkö kukaan?
     
  7. KTM

    KTM Gearhead

    Onhan tuo nyt ollut kaksi ellei kolme kertaa Kasin tallaissa tapahtuu osioissakin kuvien kera, eli aivan esillä ollut auto. Auto oli oikealta puolelta aika hyvä ja vasemmalle puolelle siihen peltiseppä sai tehdä duunia ihan pieteetillä. Kuitenkin hieno on lopputuloksesta ehkä vähättelevä ilmaisu, eli taso on todella kova.

    Sitten varsinaiseen keskustelun aiheeseen joka on ilman aloittajan antamaa tarkempaa määritelmä aika absurdi. Entisöinti maksaa juuri niin paljon kuin auton omistaja on valmis ja kykenevä projektiin kaatamaan rahaa. Kun halutaan määrätylle tasolle viedä auto, niin sillä on aina hintalappunsa. Jollekin pikainen hipistely tonnilla tai parilla on entisöinti ja toiselle ei. Esimerkkinä vaikka Aston Martin Workshopin hinta entisöinnille kun uteliaisuuttaan heidän ständillä kysyttiin asiaa oli aihion hinta (yleensä +100 000) ja sitten entisöinti sisältäen osat ja työn 400 000 GBP. Hinta on flat fee, eli sen se maksaa kun auto laitetaan kuntoon ja aihion kunto ei hintaan vaikuta.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Datsun Finn Coupe on nyt minulla työn alla (tai ollut jo vissiin kymmenen vuotta, mutta tänä keväänä, tai kesänä meinaan saada ainakin korin maalarille).
    Moni ei tuommoseen mokomaan aikaansa haaskaisi, mutta niitä ei ole montaa, jos yhtään ihan oikeesti alkuperäiskunnossa. 0,75 pelti ei oikeen kestä aikaa. Kun maali lähtee toiselta puolelta, niin hetken päästä on vain toisen puolen maali enää paikoillaan.......
    700 euroa makso raato aikoinaan. On vaan semmonen auto, mitä olen aina halunnut omakseni, mutta ei ole ollut mahdollista hankkia, kuin sitten ruostuneena romuna.
    Nyt on osat hankittu uusina, tai kunnostettuina pikku hiljaa, kun on jostain vaan halavalla saanu...
    Tarkkaa rahan menoo en ole laskenut, mutta jossain parin kolmen tonnin hujakoilla on tällä hetkellä.
    Omaa työtä en laske, koska sitten oltas jo kaukana........
    Valmiin hinta huippu kunnossa tällä hetkellä, vois olla Suomessa noin 5000 euroa (muualla enempi), joten itse tekeminen, tai varsinkaan teettäminen ei ole rahallisesti kannattavaa. Tosin tuollaista ei mistään saa noin perinpohjin kunnostettuna, tai hyvin säilyneenä.
    Eikä tuon hinta, ja kustannukset mulle mitään merkkaa, kun se aiotaan suvussa pitää,eikä ole tarkoitusta myyntiin tehdä, ja olen sen päättänyt tehdä.
    Tein just Helman sisäpellin. Niin lähelle orkkista, kuin vain pystyn, eihän kaikki vekit mihinkään näy, mutta minä tiedän onko ne oikein, vai ei, siinä se juju. Itseäni en pysty pettämään. Tuo kertoo vähän siittä laajuudesta, mitä koriin teen (voin joskus kuvankin laittaa). Eli alaosa miltei kokonaan, ja ylempääkin sitten sieltä täältä.
    Tuo on sellanen Diplomityö, jonka jälkeen vois jotain kalliimpaakin värkätä, vaikka virman pkanssa. Jo nyt tiedän, että suora pelti taipuu ihan sinne, mihin haluan, jos niin päätän, ja tänne kirjoittelulta kerkeen........ ;-)
    Kaikki saa tehdä miten itse parhaaksi näkee.
     
    Dataviilaaja, Powerstroke, rb ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. stana

    stana 3rd gear

    Itse olen sitä mielipuolta että omistaja määrittää onko joku kiulu sen arvoinen että sen kanssa touhuaa tai töitä teettää. Onpahan vaikka kiinan skootteri tai hemi cuda.. Sijoitusjutut sitten erikseen. Aivan kaikki harrastevehkeet ei ehkä ole suurilla markkinoilla arvostettuja, mut yksi innostunut riittää.
     
    PetriN ja valpas tykkäävät tästä.
  10. kaarne

    kaarne Gearhead


    Sitkeys palkitaan aina.

    Tulee vain mieleen,että mikäli ko. autoa myytiin suuret määrät aikoinaan niin voisi olla mahdollista, että sellaisen voisi löytä jostain hyväkuntoisena.

    Mutta jos kyseessä on suvussa ollut auto niin sitten vaan vasara paukkumaan ja maalia pintaan.


    Mikäli on joku hyvä syy kunnostaa kyseinen auto niin ei tuo 3000 euroa ole vielä paha summa.

    Samalla rahalla saisi ehjän ja katsastetun 60-luvun japsin mutta se ei ole Datsun.


    https://www.nettiauto.com/toyota/crown/8652314
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Suku on, ja on ollut niin vähävarasta, että uusia autoja ei ole kukaan pystynyt hankkimaan. Toisten hylkäämillä on liikuttu. Eli ei ole yhtään ns. suvunautoa....... Ne on niillä, jotka paalutti maata aikonaan.......;)
    Yks on semmonen, joka on ollut suvussa suurimman osan vuosistaan, ja kahteen kertaan maksettu autoverot. Kerään tässä inspiratiota, että koriltaan museokuntoiseen laittaisin sisustan osat kiinni, ja alkasin Trafilta anelemaan tuplarungon numeroiselle Museoauton statusta.
    Vielä en ole saanut intoa kerättyä, kun yks Mobilisti tarjos apuaan, ja sitten laittoivatkin vaan kapuloita rattaisiin. No, nyt olis taas tie auki...... Oli siittä muutama rivi SAHK:in lehdessäkin vuosia sitten. SAHKihan ei päätä mitään, antaa vain lausuntoja. Trafi sitten päättää. Suunnilleen viis tonnia on auton arvo joidenkin toisten mittarien mukaan, mutta viidelläkymmenellätonnilla en sitä vielä myisi pois. Perikunta laittaa sen sitten paaliin, tai minä itte!:cool:
    Se on aina semmosta, kun johonkin kohteeseen hurahtaa, tämmönen jonkinlaiseen mielenhäiriöön taipuvainen.........:D.
    Sitä joskus pysähtyy miettimään (ei kerkee kyllä pitkäks aikaa), että aika pimee täytyy olla, kun tollasiin halpoihin Datsuneihin sekoo? Järkevä tekis jotain muuta, ainakin jonkun mielestä? Minä tykkään!:)
     
    Muokattu: 15.3.2017
    PetriN ja kaarne tykkäävät tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aika hauska vertaus, jos toinen haluaa Datsun Finnin, tarjoaa toinen Toyota Crownia, mutta onhan ne tehty samassa maassa :) Muistaakseni Aarre Mattila- niminen kaveri ajoi kisaa coupeFinnillä joskus 35 vuotta sitten a- luokassa, eikä niitä Suomeen liiaksi tullut ;)
     
    Bulletcar tykkää tästä.
  13. kaarne

    kaarne Gearhead


    Oma pois myyty auto johon saa kontaktin uudelleen tai sukulaisten autot ovat rakkaimpia mikäli ei ole kyse bemarista.

    Ei hätää, kyllä me kaikki autoharrastajat olemme hulluja ja allekirjoittanut on sen lisäksi myös tyhmä.
     
    Muokattu: 17.3.2017
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Mitä niitä erottelemaan kun ovat kaikki samankaltaisia kuten japanilaisetkin.

    Oma 60-luvun harraste japsini on myös Datsun-merkkinen joka on säilynyt alkuperäisenä ja se ei kiinnitä edes mobilistien huomiota koska on niin vaatimaton kottero.

    Ainoa japsi joka on tehnyt vaikutuksen on uusi Mazda 6 joka on hienosti muotoiltu ja siksi joitain yksilöitä päätynee harrastajien talleihin sitten myöhemmin.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Jee, sulla on sitten näköjään kokemusta Datsuneista! (olisko luupää? Jos Z:a ois, niin sitä jo vähän arvostetaankin?) Se, että nyt ei arvosteta, niin alkaa arvostusta tuleen, kun huomataan, ettei niitä ookkaan juuri missään (on autojen tuonti/romutusketju toiminut).
     
    Bulletcar tykkää tästä.
  16. kaarne

    kaarne Gearhead

    Datsun Bluebird vm. 1962 jonka sanotaan olevan ulkonäöltään kuin Austin.

    Äänekäs, ihmeen ohuet koripellit, ahdas ja vajaatehoinen.

    Hyviä puolia ovat hyvä näkyvyys ja suhteellisen pieni bensankulutus.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    edellinen malli oli omasta mielestäni se hieno malli nykyautoista puhuttaessa, mutta äärettömän herkkiä ruostumaan, ja esmes 0,4 millinen sisälokkari on jo itsessään vitsi ja käytännöllisesti katsoen puhki jo uutena, toivottavasti uusi sukupolvi ei näiltä osin jatka perinnettä, muuten ei jää yksilöitä talleihin säilöttäviksi.
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead


    En taida olla ainoa joka on sitä mieltä, että Mazdan uusi muotoilu hakkaa sata nolla vanhan mutta hienoa että edellinenkin korimalli viehättää harrastajia.

    Japsien autokulttuuri on sellaista että se suosii autojen romuttamista jo muutaman vuoden ikäisinä ja uuden auton saa ostettua suhteellisen halvalla joten mitään umpirautoja he eivät rakenna. Oma japsini on säästynyt tuholta vain sen takia että edellinen omistaja ajoi sillä ainoastaan kesäisin!

    Mutta ei voi kuin ihmetellä riisipussien peltien ohuutta ja sama pelleily jatkuu myös uusissa malleissa kuten Mazda 6 jonka pellit lommoontuvat kuulema jopa kovassa sateessa.


    [​IMG]

    (Mazda 6 vm. 2012)

    [​IMG]

    (Mazda 6 vm. 2013)
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Elikkä tommonen.
    http://www.earlydatsun.com/datsun312.html
    Ei noita alkuperäiskuntoisia montaa ole..... Jos onnittelut kelpaa, niin tässä tulee!
    Minulla on kokemuksia vasta siittä seuraavasta mallista (enolla oli ne kaikki 64-67), joka oli jo ihan käyttökelpoinen laite.
    Omakseni olen ottanut vasta sen Datsun 1200 Finn Deluxe:n (satuin silloin olemaan Autokeskuksessa töissä). Katolleen ajettuna ostin sen vekselivetosena ekaksi autokseni vuoden vanhana Hämeenlinnasta. Ostettiin se nykyisen vaimoni kanssa vuonna -73. Sitten ostin samanlaisen korinvaihto Finnin 34 vuotta myöhemmin ed. myyjän veljeltä. Se oli pakko ostaa, ja se on nyt vovon lisäks käytössä. Sillä haetaan volvoihin osia tarvittaessa, kun se lähtee aina..... Mulla on nyt kaks korinvaihto Finniä (rehellisesti tehtyjä. :D Epärehellisesti tehdyt (rungonnumeron kohta vaihdettuna) menis museoautoksi heittämällä, rehellisesti tehdyt ei!). Nekin alkaa olla harvinaisia. Historia on kerättynä siittä laivapalosta, ja sen jälkihoidosta. Seniori Mobilistissa "Vaiettu moka". Se autohistoria ei ole herättänyt kiinnostusta Mobilisteissa. Eli kaikkea historiaa ei kiinnosta kerätä? Olen pantannut julkaisemista. Pitää koittaa vielä, kun henki pihisee.... Ehkä siinä vaiheessa, kun otan lausuntoa museotarkastajilta?
    Pikkusen otsikkoonkin liippaavaa. On ihan eri juttu entisöidä, tai konservoida pitkään suvulla ollutta ajoneuvoa, kuin jotain uutta ostosta, noin niin kuin tunne näkökulmasta, ja minun mielestäni. Sen takia ostettu Hansa 1100 Farmari on saanut hautua varastossa vuosia. Puskurit on olleet virossa kromauksessa nyt neljä vuotta......... On sen verran hyvä kuntonen Hansa, että mieluusti konservoisin sen, kunhan säännöksiin tulee joku tolkku. (puskuriaihiot kromaukseen ei ole siittä autosta) .Se auto on purkamaton, ksikki nippelit on kiinni.
     
    kaarne tykkää tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ei noissa 6 mazdoissa ole muuta hyvää ku foortin moottori ;)
     

Kerro tästä muillekin!