Rengasalan ammattilainen/huippuosaaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja toyopet, 27.3.2017.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Hercules maasto pyöriä kokemuksesta tiedän. Että järestään vaatii paljon painoja.


    Ei ole ihan tavaton tuo painotus näky niillä renkailla.
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuo riippuu ihan koneesta mihin painot lätkitään.......

    Onko sit laseria ynm. Ynm.....ja koneen varustelutasosta.

    Perus halpa kone klo 12 esim pelkästään keskelle merkkaa..... tai sisä/ ulko erikseen. Saa säädettyä laittaako ihan vanteen reunaan. Vaiko taka pää ulko syrjälle. Ja etu vähän sisempää.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jep. Selevä homma. oman aktiiviajan koneet oli hyvinpitkälle laaserittomia ;) klo12 koneita.

    Eihän se 10+10g mikään ongelma ole vaan tuo reilu 100g leviää sen verta kauas ja kuten orsonin kertoman mukaan lisätään vuoronperään molemmille puolen punttia niin se painon kokonaismäärä kertaantuu.

    Siitä samaa mieltä että asentajan tehtävä määrittää mikä on liikaa ja mun mielestä tuo varttikierros on liikaa.

    En ota kantaa onko vanne viallinen tai kumi tai molemmat tai ei kumpikaan, sen kertokoon omistaja.
    Vaan 99% liikapuntitetuista korjaantuu kääntämällä gummia vanteella. ja kun se seuraava puntitus siirtää painon paikkaa lähes aina niin en näe järkeä lätkiä pitkää pätkää punttia...
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Yleensä laiskuus/kiire syy ni ei pyöräytä rengasta eri kohtaan.
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo voi se olla et on lätkitty painoja senkin takia et on pyörittely kumia ja ei oo painoja poistettu. Yhtä hyvin tuo voi olla et vaatii vaan painoja paljon. Pitäs saada näppiin tuo kumi ja vanne. Jonkun maasturin vanteen offsettiä muuttunu ja kohtuu painoilla ne on menny.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko muovikuulista kokemusta henkilöauto puolelta, johkin 275/80r15 kumiin mahtuu pieni ihminen melkein istumaan sisälle, niin siellä kuulat varmasti toimii, mutta mites jossain 185-225/65r15 koossa hakeutuuko se kuula siihen heittoon sivuttaissuunnassa vai tuleeko pelkkä staattinen ja sivuttais vippasee minkä sivuttais vippasee
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Oikeestaan kuulus toiseen otsikkoon, mutta menköön.....
    En ole oikeen pystynyt yli satasta ajeleen, kun on alkanut täristämään. Ratti ei ole tärissyt, eli syy takapäässä.
    Aloin pultteja aukomaan aluvanteista. Gedoren hylsy halkes heti. Ristikkoavain meni potkurille (jolla olen tähän asti saanut kaikki avattua), kun putkien kanssa sillä väänsin. Sitten kakspuolinen pyöränmutterihylsy kesti Bilteman 1/2" vääntövarren (jossa on kuminen kädensija), ja reilun metrin putken kanssa jalalla koko painollani (80kg) painaen. Pikku tunkilla tuin jatkovartta, ettei pääse taipumaan kannassa. Jokainen pultti aukes just ja just pomppimalla. Helkkarin kova pamaus kuulu auetessa. Olin kiertänyt pultit suht kevyesti käsin kiinni sillä ristikkoavaimella, kuten aina ennenkin 40 vuoden ajan.
    Eli ei se aina ole se, että rengasliike paukuttaa ylikireelle...... Ilmeisesti ajan kanssa alumiinivanteeseen tulee pultin kanssa joku sähköpari, ja kartio hapettuu kiinni?
    Peltivanteesta pulti aukes kuten ennenkin. Mulla on peltivanteet edessä, ja aluvanteet takana.
    Mutta se asia, miksi pyörät irrotin, oli se tärinä. Meinasin vaihtaa toiset pyörät, mutta ei tarvinnu!
    Miksi kura kertyy aluvanteen sisälle vain yhdelle kohdalle? Miksi se ei kerry tasaisesti koko kehälle? Eihän mun tarvinnu, kuin harjata, ja pestä kurat pois, ja takasin kiinni. Ei täristä enää.
    Kun pesee ikkunoita, rekkaria, valoja, ja peilejä, niin pitää lisätä ohjelmaan myös aluvanteiden sisäkehien pesu. Se vaan on hankalaa harjalla, ja Ilmalämpöpumpun sulatusvesillä. Muuten en näe tarvetta autoa pestä.
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tuosta liian kireellä, huomasin ku olin kiire apulaisena rengas liikkeessä, vali äijjät pulttimopolla kiinni ja naksnaks momentilla?
    Renkaista en tiiä mut momentti on aika tuttu, eli ammattilaiset vetää vituiks, ei kaikki, mut...
    Ite vedin todella löyhästi, jos meni tiukkaan löysäsin ja uudestaan! Kiire ja raha? Välinpitämättömyys?
     
  9. litres

    litres Gearhead

    Kiire kiire kiire, aluvanteet pitäis aina kiristää momenttiavaimella, näin mulle kerrottiin.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Iha sama väännätkö momenttii vai mutteri mopolla kii. Ei mitää eroa......... ja kokemusta löytyy. Tosi ei sillä mopolla saa kanki pystyssä ajaa kii niitä.
     
  11. jenkula

    jenkula Gearhead

    Toissa viikolla laitoin uusia pinnattuja kiinalaisia käyttikseen(ostin ne kaverilta).Kolme rengasta sai suht pienillä painoilla painotettua(20-30g),mutta viimenen rengas pyytikin sitte n.99g painoja.Renkaassa vika.Rengas vippas yhdellä kohdalla n.5-6mm,rungossa joku vika.Kaveri sai ottaa renkaansa takasin.
     
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Joissakin autoissa kura, jää jopa pelkkä lumi väärässä kohdassa vipattaa.
    Itsellä Subaru jossa pienikin jarrusatuloiden sulattama ja siten
    jäätymä lumi aiheuttaa vittumaista tärinää.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yhestä E carinasta revin myös tolleen vanteita irti kun oli jässähtäneet eka pultit ihan jumissa ja seuraavaksi vanne jumissa keskireijässä. Rautakanki+iso lyijyleka niin lähti vannekkin lopulta irti
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Yksillä korjaamomessuilla oli pyöränpultin kiristyskilpailu. Sain sieltä epävirallisen diplomin käsin kiristykseen, kun pääsin 0,3 kpm:n päähän oikeasta. Muuta palkintoa en saanut, kun joku kiristi lähemmäksi. Harjoitus, ja yks yritys oli mahdollinen.
    Elikkä ylikiristyksestä ei tapauksessani ollut kyse. Alumiinivanteiden pultit näköjään lukittuu talven aikana paikoilleen, ainakin noin 15tkm ajokilometreillä. Jos tallissa seisottaa, niin silloin ei varmaan niin jässähdäkkään. Minulla on aika vähän ollut aluvanteita käytössä. Peltivanteet on olleet halvempia, kun moni hukkaa ne ihan ilmaseks.....:)
     
    Muokattu: 14.4.2017
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Aluvanteiden jälkikiristys perustuu siihen, että rengasliikkeissäkään ei putsata sitä napaa, kun siirrytään peltivanteesta aluvanteeseen, jossa on laajempi kiinnityspinta. Kun hiekka jätetään sinne navan, ja vanteen väliin, niin vaatii ehdottomasti jälkikiristyksen, koska se hiekka murenee siellä välissä.
    Jos navan, ja vanteen putsaa, niin mitään järkevää tarvetta jälkikiristykselle ei ole!
    Eli vastuun siirtämisestä käyttäjälle on kyse, kun renkaan vaihdossa on jätetty yksi tärkeimmistä työvaiheista tekemättä!
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se on kuulemma pultin kierteen "kartiosta" kiinni istuuko lujaa vai lähteekö samalla momentilla kuin kiristettiin

    Ite huomannut ainakin, et joissain merkeissä käsin kiristää pultit ja narahtaa avatessa vaikka kiinni laitto rannemomentilla
    Eikä vaikuta onko öljyä tai kuparitahnaa pulteissa eikä vaikuta pelti vai aluvanne
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Ei tämä täysin totta. Vaikka saman vanteen irrotat ja takas laitat. Saattaa joskus tarvita jälki kiriä. Joskus oli itellä ooppeli. Kuskin etu vanne. Joka kerta oli jälki kirittävä. Muuten tipahti.

    Suurin syy kyllä että likaa, ruostetta. Tai muuta välissä ni löystyy.
     
    Muokattu: 14.4.2017
  18. T.

    T. 3rd gear

    Minun mielestä kura kerääntyy kyllä tasaisesti, mutta auton ollessa parkissa se valuu kosteana alas, ja lisäksi yläpuolelta vesi imeytyy kuraa pitkin alas, eli yläpuoli kuivaa ja alapuoli on märkä ja painava. Talvella kuumat jarrut sulattaa lumen ja se valuu alas ja taas täristää. Voi olla joku muukin selitys, mutta tällaisiin olen itse päätynyt.
     
    Rotten tykkää tästä.
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kyllä liikkeissä putsataan navat, ainakin kuuluisi putsata. Jälkikiristys selittyy mutterin ja vanteen välillä, sekä tietty myös navan ja vanteen, jos joku nyt sinne hiekkaa jättää. Uusissa vanteissa jälkikiristystä vaaditaan, koska vanteissa saattaa maalauksen/koneistuksen jälkeen olla vielä epätasaisuuksia, osassa kiinnityspinta maalissa joissain myös ne kartiot, ja käytetyissä saattaa olla hapettumaa/ruostetta mikä sit elää siellä välissä. Vaikka navan putsaa niin kyllä vanteessa siinä kartiossa on talven jäljiltä ruostetta/hapettumaa riippuen säilytyksestä. Vanteen rakenne myös tietty vaikuttaa elämiseen, ja jotkut (japsit) käyttää 1.25 nousua hillitäkseen mutterin aukeamista, mitkä sit on vitun heikkoja kun aika/lika käsittelee, kun taas volvolla ollut jopa 1.75 nousulla vs "ns" normi 1.5 nousuun. Kaikki ne pysyy kiinni, ja kaikki johtuu monesta ero tekijästä. Kaikilla on yhteistä, että ne pysyy melkeinpä sillä rannevoimalla kiinni.
     
    litres tykkää tästä.
  20. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Tietääkö kukaan hyvää ja ammattitaitoista renkaitten tasapainottajaa turussa, kyse cooper discoverer h/t 245 75 16" kummeista ja köykkäsmetalli (alu) vanteista. Kun alle laitettiin nii helvetisti laittoivat painoja paskasiin vanteisiin ja ny noin vuoden ajeltua eipä näy pali painoja vanteissa.
     

Kerro tästä muillekin!