390 remppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Minä uskoisin Suojasen merkkeihin, joita Agm on tuskin mennyt "munkkimaan" millään tavoin.
    Lähde oletuksesta, että merkit on kohdallaan !

    Toi MSD:n jakaja/purkki 0n todella hyvä vaihtoehto siihen, että alat asiantuntijalla muuttamaan perinteisen Ford-jakajan ennakkokäyrää. Meinaan, hinta saattaa muodostua "perinteisen" jakajan kanssa kalliimmaksi, mitä ton MSD:n kanssa voi ostohintojen kanssa tulla?
     
  2. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Pääsin illan lopuksi talliin ja nuorempaa sukupolvea sain vielä kaveriksi. Dampperin merkkien mukaan ollaan kokonaisennakossa 36-38 luokassa. Pitää vielä piirrottaa tarkemmat merkit kun tuossa loppuu tehtaan naarmut 30:neen. Tuo maksimi tulee kolmen tonnin jälkeen eli suunnilleen oikealla kohdalla. Tyhjäkäynti 800 luokkaa ja silloin ennakko 20 asteen luokkaa. Tyhjäkäyntikierroksia laskemalla ennakkokin pienenee mutta käy tällä kombolla sen verran huonosti että säädän suosista tuonne 700-800 nurkille. Alipainesäädin nyt siinä lähdössä jossa ei ole alipainetta tyhjäkäynnillä. Eli aika lähelle saa ennakot osumaan noita hyväksi todettuja arvoja.

    Kiitos opastuksesta.
     
  3. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Moi !

    Hyvä jos oli apua :)

    Tuliko toi sun motti kansineen päivineen Agm:ltä, vai oliko siitä ne kannet riisuttu veke? Mietin vaan, että kuinka olet saanut GT:n valusarjat sovitettua alukansiin, jossa on Cobra Jet-pulttijako? Todennäköisesti sulla on siis GT-rautakannet siinä?
     
  4. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Juu tuli kokonaisena ilman vippakoneistoja. Nuo valusarjat kyllä vaativat pientä hienosäätöä alukansien kanssa ja ehkä kanavien kohdistus ei ole ihan täydellinen mutta en kuitenkaan tässä vaiheessa halunnut laittaa peltisarjoja. (Ja sattui löytymään nuo valusarjat kohtuuhinnalla...).

    Raapustin tuohon dampperiin merkit suunnilleen 35 ja 40 asteen kohdalle, nyt on kokonaisennakko niiden merkkien mukaan 37-38 astetta. Pienellä testilenkillä tuntui pelaavan ihan asiallisesti, 2500 kierroksen jälkeen ihan pirteän oloinen. Aukeaisko nuo toisiokurkut jossain niillä huiteilla kun vähän reilummasti painaa vauhtipoljinta?

    Mukava kaupanpäällinen tässä ennakon säädössä että matalilla kierroksilla tuskaa aiheuttanut pakoputkiston resonanssi (Drohne?) on lähes poissa.

    Hyvä kun on avuliaita kokeneita tieteenharjoittajia niin saa tällainen märkäkorvakin oppia.
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Hieno juttu !

    Jos meinaat raisummin käyttää konetta, niin kannattaa ehdottomasti hankkia T&D:n vippakoneisto. Vakio FE:n vippakoneisto alkaa kovemmilla kierroksilla twistaamaan, mikä on huono juttu. Lisää hengittävyyttä ja myös painonsäästöä tuo Hooker,s Super Comp-peltisarjat jotka kannattaa jossain vaiheessa ehdottomasti investoida mottiisi.

    Näinhän tämän foorumin kuuluisikin toimia, eli autetaan muita jos kyetään?
     
  6. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Jep, siinähän kävi niin että kun yritti olla nuuka tuon vippakoneiston osalta niin meni kuitenkin uusiin osiin melkein saman verran millä olis saanut rankempaankin käyttöön tehdyt kamat. Nyt sitten vissiin jossain vaiheessa tehdään päivityksiä... Jonkunlaista kipinää kytee yrittää hyödyntää paketin potentiaalia vaikka eihän tuolla mienaa raaskia kovasti tormuuttaa jos vaikka menee jotain rikki.
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Juu, olen usein "keuhkonnut" siitä, että FE:n rakentelu on jo itsessään kallista, joten siinä asiassa on vaarallista olla nuuka. Yleensä se tie, että ostaa VAIN hyväksi todettuja osia kerralla, on kuitenkin se halvin tapa toimia ! Tietysti rakentajalla pitää olla fokus johon tähdätään ja sen mukaan tehdään hankintoja.
    FE:stä on tutkittua pitkää historiaa, joten sen potentiaali ja myös sen rajoitukset tiedetään nyk. hyvin ja niitä asioita on syytä uskoa. Aftermarket-osaa on nykyisin FE-koneeseen saatavilla todella paljon ja niistä on paljon kokemusperäistä tietoa. Sitä tietoa kannattaa uskoa ja käyttää hyväkseen !
     
  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jumaliste ja hyvät hyper-eutecticmännät, etten muuta sano! Tämäkin topic täyttää kohta 6 VUOTTA ??? Tätä alusta lueskellessani huomasin, että "syyllistyin" itseni toistoon, joten pitäiskö muidenkin lukea tätä topic:a uudelleen, joilla on jotain kysymyksiä 390 FE:n suhteen?
     
  9. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Ja jatkuu edelleen... Kone vielä hengissä. Tuntui että ei pelaa ihan odotusten mukaisesti ja niinpä siirryttiin kaasuttimen säätelyyn. Merkintöjen mukaan kyseessä 670 vakuumi hollikka. Sisällä oli 67 ensiö, 70 toisiosuuttimet ja 6,5 pw. Ensin kokeilin tehdasasetus 65 ensiö ja 68 toisio. Nyt huomas ihan meikäläisenkin takapuolella että ollaan laihalla ja alipainetta sen verran että 6,5 pw aukeaa ihan liian myöhään. Nyt 68 ensiö, 72 toisiosuutin ja 8,5 powervalve. Vieläkin saattaa suuttimet olla pykälän tai pari pienet? Powervalvepiirin reikiä hieman kuristettu kun vaikuttivat alunperi kovin suurilta verrattuna ensiösuuttimiin. Jossain ohjeessa neuvottiin että niiden halkaisija olisi hyvä olla n. Puolet pääsuuttimien halkaisijasta.

    Toision alipainekalvon jousta löysensin myös pari napsua ja nyt lähtee vetämään läppä auki vajaassa 3 tonnissa.

    Nuo suuttimien nykyiset koot tuntuu isolta 670 kaasarille...
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    750cfm:n kaasari voisi olla sun ongelmiin helpoin ratkaisu. Toi on kuitenkin sen verran nälkäinen motti, että tarvii riittävästi myös bensaa.
    Huomioi myös, että nykyinen moottorisi tarvitsee mielellään vakiota isommat bensalinjat ja siihen sopivatuottoinen bensapumppu avuksi. Vakio kalvopumppu tuottaa huonosti bensaa motille vähän rivakammassa ajossa ja saman ongelman kanssa painit liian ahtaan bensalinjan kanssa ja herkästi menee laihalle seokselle silloin. Kannattaa ostaa sähköinen bensapumppu !
     
  11. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Samaa pohtinut että kaasari vois olla pykälää isompi. Päivitin ensiösuuttimiksi 70 ja toisio 72. Nyt loppu empiminen tasakaasulla, täyskaasu seoksistahan nyt ei perstuntumalla meikäläinen ymmärrä mitään...
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Muuten ! Sinuna harkitsisin vakavasti jossakin vaiheessa perävälityksen muutosta tiheämpään, jahka saat motin kukkumaan ja säätöihin. Konetehot tosta motista eivät pääse ihan oikeuksiinsa kun perävälitys on noin harva. Joku 3,50:1 välitys on aika mukava sekä nurkka-ajossa, että maantiellä. Silloin toi mottikin vastaa kaasuun ihan toisella tapaa ja valoista lähtö on AIVAN TOISTA LUOKKAA kuin harvalla perävälityksellä !
     
    xarper tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Ääni täältä 3.5 välitykselle, täydellinen kompromissi kadulle ja matkaan.
    3.0 oli liian pitkä ja 3.8 on jo liian lyhyt, 3.5 oli bueno siitä välistä.
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Asiasta hieman lisää:

    670 Holley Avengerin perussuuttimet on 65 edessä ja 68 takana. JOS joudut muuttamaan niitä paljon suuntaan tai toiseen, niin vika EI ole suuttimissa. Lisäksi, MITTAA bensan paine AJOSSA niin, että asennat mittarin testin ajaksi vaikka tuulilasin pyyhkimiin kiinni. Silloin näet suoraan mitä paineelle tapahtuu ajossa. Vinkki! Paine EI SAA MUUTTUA LAINKAAN EDES TÄYDELLÄ KUORMITUKSELLA, JOS KAIKKI ON KUNNOSSA!!

    Tällaisissa kaasareissa power valven kanavakoko on TIETOISESTI iso. Silloin etupään suutin voi olla varsin pienikokoinen jolloin osakaasulla päästään hyvään taloudellisuuteen. Kun kaasua painetaan reilusti, moottori saa isolla kuormituksella reilusti polttoainetta lisää power valven kautta, eli moottori ei mene laihalle. ÄLÄ siis koske kaasarin porauksiin. Power valven Hg arvon muuttaminen isommaksi saattaa hyvin olla perusteltua. Silloin se aukeaa aikaisemmin eli moottori saa aikaisemmin lisäpolttoaineen. Tämän arvon säätö onnistuu hyvin muuttamalla/kokeilemalla, mutta sen voi myös todentaa alipainemittarilla ja lambdamittarilla.

    Onko perusasiat kuten bensanpinta kohokammioissa kunnossa? Entä kiihdytyspumpun vivusto säädetty oikein. Riittääkö 31 kokoinen suutin juuri sinun autoon.

    Onko ennakko VARMASTI sitä, mitä uskot sen olevan? Perusennakko EI MUUTU, vaikka pudotat käyntinopeuden alemmas, jos jakaja on todella perusennakossa.

    Ja edelleen, Onko pointteri varmasti nollan asteen kohdalla dampperilla, kun ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa? Tässä asiassa ei saa fuskata yhtään. Muuten kusetat itseäsi mielin määrin. Tästähän oli jo aiemminkin juttua.

    Laita toisiopuolelle testauksen ajaksi niin jäykkä jousi kun sinulla löytyy, tai lukitse se kokonaan toimimattomaksi. Sen jälkeen testaa vain ensiöpuolta ensin perusajossa ja lopuksi täydellä kaasulla(kin). Näin toisio ei sekoita säätöasi. Uskon, että ajat autolla lähes 95% vain ensiöpuolella, joten sen saattaminen kuntoon on ykkösasia. Kun se on kunnossa, voit tutustua tarkemmin alipainetoimiseen toisiopuoleen.
     
  15. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Ykk merkki meikäläisen tarkistuksella kohdillaan. Meni koko ilta kun meinas usko loppua kuinka pitkä stoppari pitää laittaa tulpan tilalle. Bensapinnat tarkastin koneen käydessä ja ihan hiukan tulee tarkastusrei'istä. Bensapaine tsekkaus vielä työlistalla.
     
  16. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Sain viimein mitattua bensapaineet (mittari teipattuna pyyhkijään). Tyhjäkäynti-cruise alue reilu 4 psi, läpät auki kiihdytettäessä 3psi.

    Kyllähän tuo kaasari meikäläisen ajeluihin riittää mutta jos kuitenkin 750... Perävälitystäkin aloin miettimään
     
  17. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kokeilitko ajaa hetken aikaa edes reilumpaa vauhtia? Mitä korkeammalle kierrosnopeus moottorissa nousee ajettaessa ja JOS bensantuotto ei riitä kaasarille, sitä pienemmäksi bensanpaine laskee, eli seokset menee laihalle.
    Tästä on mulla ihan omakohtaisia kokemuksia.
     
  18. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Vedin muutamia täyskaasukiihdytyksiä 2 ja 3 vaihteella 2500-5000+ rpm ja silloin paine tuossa 3 psi:ssä. Alkaa vaan vauhtia kertymään tuossa vaiheessa ihan tarpeeksi harvalla perävälityksellä.... Niin ja tulihan tähän nyt asennettua säädettävät keinut sillä isommalla vipusuhteella. Keinuvipuakselit on normia jämymmät Precision Oil Pumpsin tekeleet, samasta paikasta myös ständit ja spacerit.
     
  19. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    On täysin päivänselvä juttu, että sun täytyy tehdä bensalinjalle ja pumpulle radikaali muutos ! Osta sähköinen bensapumppu ja regulaattori, sekä uusi bensalinjasi vakio 3/8" putkesta isompireikäiseen. Bensatankin normi 3/8" lähtö olisi myös hyvä korvata isompaan.
    Toi 3Psi:tä on aivan liian alhainen paine kaasarilla ! 5Psi:n paine riittää, kunhan se pysyy muuttumattomana joka tilanteessa.
    Hyvä, että olet uusinut vippakoneiston !
    Sulla taitaakin olla siellä motissa minulta Agm:n ostamat 3/8" vahvuiset työntötangot, jotka ovat hyvä juttu originaaleihin 5/16" verraten.
     
  20. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Pellin alle löysi tiensä 750 cfm edelbrock (tällä jo toki maileja takana tuntematon määrä). Pitää kokeilla pientä suutin, neula, jousi jumppaa mutta tuollaisenaan jo tuntuu toimivan kohtuullisesti. Tuohon bensapumppuun niin olisiko sen päivitykseen sopiva joku riittävn tehokas konehuoneeseen asennettava imevä malli ja sille kaveriksi painesäädin?
     

Kerro tästä muillekin!