Mopar a-body ikkunatiivisteiden vaihtovinkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja busgods, 27.3.2017.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    Loppukevään projektiksi aloiteltu 69 Barracuda Notsin etu ja takalasin tiivisteiden vaihto. Vanhat tiivarit olivat kovettuneet (eli vuotivat) jo melko pahasti ja hommasin ennakkoon SteeleRubberilta tuoreet joita oli laadultaan kehuttu jälkiasennushommiin. Pienehkö ohjeen tynkä asennuksista oli paketissakin mukana mutta jos tulee mieleen jotain vinkkejä, nettivideoita tms. niin kiitollisena otan kaikki ajatukset vastaan. Normi laseja eurolaitteisiin on tullut vaihdettua jokunen mutta näiden kuoppaan asennettavien lasien osalta homma vaikuttaa haastavammalta.

    Yksityiskohtana todettakoot että lasin ja tiivisteen väliin oli suositeltu jotain kirkasta 3M putiikin tiivisteainetta jota en tietenkään tajunnut ottaa samassa tilauksessa. Mahtaako härmästä löytyä vastaavaa tavaraa vai meneekö soveltamiseksi? Edellisessä asennuksessa näyttivät käyttäneen sitä samaa mustaa tiivistemassaa myös lasi/kumi liitoksessa.

    Takalasin osalta homma on edennyt jo siihen vaiheeseen että lasi on irroitettu paikaltaan onnistuneesti ja rännin puhdistukset ja kunnostukset työn alla. Uudet listaklipsit näyttivät riittävän identtisille alkuperäisiin verrattuna että uskaltanen asentaa ne myös paikalleen...

    Sami.
     
  2. busgods

    busgods Gearhead

    Aika hintsusti on ohjeita tän tyyppisten tiivisteiden vaihtoon. Parhaat löytämäni ohjeet oli jenkkifoorumilta jossa melkoinen trial and error kokoelma aiheesta. http://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/windshield-install-remove-clips-details.69232/
    Tässäkään ei nyt oteta kantaa sen kirkkaan tiivisteaineen käyttöön. Mussen tiivisteitä tiivistivät mustalla myös lasin saumassa ja ainetta ei säästelty. Lähden itsekin varmaan mustalla tiivistysaineella liikkeelle ja katellaan miten käy.
     
  3. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    -67 vastaavassa uudet tiivisteet ees ja takaa , silti konttiin kusee alanurkista. Ei käytetty tiivistysaineita asennuksessa mutta jotain sinne tivarin väliin on nyt yritettävä laittaa...
     
  4. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Tehtaan korjausmanuaalissa on kyllä butyylimassaa läträtty noihin tiivisteisiin ja korin väliin. Vesireikiä piti välttää. Valtterissa oli lasikin liimattu tiivisteeseen, mutta en usko enään ensiasennuksen peruja olleen.
     
  5. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Itse laittaisin vähän butyylimassaa lasin ja tiivisteen väliinkin.
    Mulla on 142 volvo johon edellinen omistaja on uusinu tuulilasin,ei ilmeisesti ole laittanu mitään lasin ja tiivisteen väliin.
    Se vuotaa lasin ja tiivisteen välistä molemmista alanurkista,ne on alimmat kohdat lasissa ja niissä kohdissa vesi seisoo sateella,auton ollessa paikallaan.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tehtaan korjaamokäsikirjasta sivu 23-120 alkaa A-body Barracudan lasien irroitus ja asennus (Adobe Reader sivu 856).
    Ilmaiseksi ja FCA:n luvalla ladattavissa täältä http://www.mymopar.com/index.php?pid=109

    Sekä etu- että takalasi ovat kiinni kumitiivisteillä.

    Tiivisteissä on lukitushuuli joka käännetään auki eli pois urastaan. Sen jälkeen lasi poistetaan tiivisteestä ja lopuksi tarvittaessa tiiviste korista. Kasaus toisinpäin: tiiviste koriin, lasi tiivisteeseen, lukitushuuli käännetään uraansa, listat, pyyhkijät ja verhoilut paikalleen.

    Ennen lasin irrotusta tiivisteestä, kannattaa varmistaa irtoaminen mm. tiivistysmassojen takia. Samoin jos irrottaa tiivisteen korista.

    Liukasteena voi tarvittaessa käyttää saippuaa, esim. nestemäistä käsisaippuaa tai astianpesuainetta. Nämä kuivahtaa pois, toisin kuin silikonit tai öljyt jotka lisäksi turvottaa kumeja.

    Tiivistysmassana käytetään vain ja ainoastaan tarkoituksenmukaista kumitiivisteelle tarkoitettua TUULILASIN TIIVISTYSMASSAA (korjaamokirjassa sealer cement). Siis ei käytetä butyylinauhaa tai -massaa (polysulfide adhesive). TUULILASIN TIIVISTYSMASSAA saa kaupasta eri tuotemerkkeinä. Esim.
    https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10114256
    tai
    http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=2291

    Näköjään Barracudan etutiivisteeseen asennetaan korotusnauha tiivisteen alauraan (filler strip).

    WINDSHIELD
    REPLACEMENT
    Valiant-Barracuda-Satellite
    Removal

    (1) Cover cowl, hood and fender area with a protec-
    tive covering.
    (2) Remove windshield garnish mouldings.
    (3) Remove windshield outer mouldings (Figs. 5
    and 6) using Tool C-4009.
    (4) Unlock weatherstrip (Figs. 7 and 8) by prying
    lip of weatherstrip apart, inserting a fibre wedge, and
    with a slight twist to wedge, unlock weatherstrip by
    moving tool around weatherstrip.
    (5) Carefully loosen weatherstrip from glass inner
    and outer sides.
    (6) With an assistant supporting one end of windshield,
    exert pressure, from inside car, to force windshield
    out of weatherstrip and carefully remove from
    opening.
    (7) Whenever a glass has cracked from pressure at
    the fence area, remove weatherstrip and correct
    cause of crack. The fence should be straight, smooth,
    without burrs or high spots
    (8) Inspect weatherstrip for damage.
    (9) On Valiant-Barracuda Models inspect weatherstrip
    lower filler strip.

    lnstallation
    (1) Remove all old sealer and cement from original
    weatherstrip.
    (2) Apply sealer in fence and glass groove portions
    of weatherstrip. On Valiant-Barracuda Models install
    filler strip in lower part of weatherstrip.
    (3) Apply a 3/8 inch bead of sealer cement completely
    across cowl top panel lower windshield frame
    area (Fig. 9).
    (4) Position weatherstrip lower section to tab area,
    starting at corners install over tabs and work toward
    center.
    (5) Install weatherstrip on fence at sides and upper
    opening. With hand pressure, seat weatherstrip fully
    on fence.
    (6) With an assistant, slide upper edge of glass into
    channel of weatherstrip. Use a fibre tool to force
    weatherstrip lip over glass.
    (7) Seat glass in weatherstrip, pounding glass,
    with palm of hand using an upward motion.
    (8) Insert a fibre tool between weatherstrip and
    glass, at either corner, slide tool across top, and completely
    around weatherstrip to seat glass in place.
    (9) Using a fibre tool and working across top, down
    sides and over bottom, force weatherstrip locking tab
    into locked position.
    (10) Water test windshield area.
    (1 1) Install exterior mouldings, wiper arms and
    blades.
    (12) Install garnish mouldings, wiper arms and
    remove protective covering.


    REAR WINDOW
    WEATHERSTRIP TYPE REPLACEMENT
    Removal
    (1) Place a protective covering over deck lid, quarter
    panel and rear window areas. Remove rear
    window mouldings (Fig. 12) using Tool C-4009.
    (2) Using a fiber wedge, unlock weatherstrip by
    prying weatherstrip apart and with a slight twist
    move wedge around weatherstrip.
    (3) With an assistant supporting glass on outside,
    from inside car, push against glass at one of the upper
    corners and remove glass from weatherstrip.
    (4) Place glass on a cloth covered bench.
    (5) Remove weatherstrip from fence.

    lnstalIation
    (1) Inspect weatherstrip fence to be certain it is
    clean, smooth and straight.
    (2) Flow a continuous ribbon of cement on each lip
    and around entire length of weatherstrip glass groove.
    (3) Install weatherstrip (Figs. 13 and 14) making
    sure it is fully seated on fence.
    (4) With an assistant, position rear window in
    weatherstrip.
    (5) With palm of hand, tap rear window glass to
    make certain it is fully seated.
    (6) Insert a fiber tool and working around weatherstrip,
    force locking tab into locked position.
    (7) Water test rear window area.
    (8) Install window mouldings, clean glass and remove
    protective covering.


    EDIT
    Kävin pikaisesti selaamassa forabodiesonly linkin. Siinä virheellisesti käytettiin silikonia liukasteena. Lisäksi runsaasti butyylimassaa joten seuraava lasinvaihtaja takuulla kiroaa tautisen kovaa kiinni olevia lasia ja tiivistettä. Ja listatkin vielä liimannut... Toi kumitiivisteelle tarkoitettu tuulilasin tiivistemassa pysyy pehmeänä ja tahmeana vuosia. Ulkona säilytetyssä käyttöautossa tiivistysmassa kuivui noin 10:ssä vuodessa siltä osin missä pöly pääsi imeytymään siihen.

    EDIT II
    Suomalaiset tuulilasit tuppaavat olemaan ohuempia kuin alkuperäiset joten saattaapi joutua tiivistämään ympäriinsä. Minä olen laittanut tuulilasin tiivistysmassaa kumin ja korin väliin ympäriinsä ja kumin ja lasin väliin ainakin alareunaan ja sivuihin.
     
    Muokattu: 24.4.2017
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    onko A-bodyssa samanlainen tuulilasiaukon alareunan rakenne kuin noissa B-kehoissa.
    eli tiiviste ei mene korinpuolelta tavallaan mihinkään kiinni (huullokseen) vaan laskeutuu vaan alareunastaan aukon alapintaa vasten.
    viimekesänä tuijottelin noita ja ihmettelin ettei ole varmaan tarkoitettukaan tiiviiksi alareunastaan vaan perustuu siihen että alasyvennyksessä seisova vesi valuu lämppärin imukaukalon puolelle vesirei´istä ennen kuin nousee ylemmäs ja päätyy sisälle autoon.
    (hankala selittää...) eli jos ikkuna-aukon alavesireiät on tukossa (liasta ym. moskasta/tukittu noilla massoilla) niin varmasti vuotaa auton sisälle ..
     
  8. busgods

    busgods Gearhead

    Hyviä vinkkejä vaihtolinkkeihin ja ajatuksia muutenkin. Enpä huomannut tuota Butyyli epäkohtaa forabodies ohjeessa, tosin turvauduin itse tuohon Wurthin tuulilasin tiivistemassaan muutenkin. Koostumukseltaan aine oli hivenen erilaista kuin kama jota käytin joskus aikanaan, olisko ollut 3Mn vastaava. Ei tunnu tarttuvan mihinkään, melko nahkeaa kamaa ja pysyy tosiaan pehmeänä, ehkäpä nämä toivottuja ominaisuuksia... Saippuaveden kanssa muuttui ihan järkyttäväksi kuraksi. (Jostain syystä aineen asentaminen jälkikäteen alkoi tuntumaan järkevämmältä vaihtoehdolta) No niin tai näin, tällä hetkellä takalasi vaihdettu, tiiveys vielä toteamatta mutta selvinnee sekin piakkoin. Homma meni suunnilleen seuraavasti:

    Vanha lasi irti tiivisteleikkaamalla. Oli osittain liimattu jollain aika pitävällä kamalla eikä suostunut irtoamaan muuten. Toisinsanoen alko hirvittään lasin puolesta mitä yritin varjella viimeseen saakka kun korvaaminen toisella vastaavalla voisi olla pienehkö ongelma.

    Kourun puhdistelin erinäisillä laikoilla ja liuottimilla. Hitsattavaa ei onneksi löytynyt mitä pidin pienenä ihmeenä. Muutamat listankiinnikkeet jouduin poraamaan irti mutta ei sen suurempia. Pohjalle epoxy pohjamaali, sen päälle välikarhennuksella pintamaalinsävyinen vihreä. Uudet listaklipsut paikalleen, kiinnikeruuveissa oli valmiina joku tiivistemömmö. Saas nähdä pitääkö vai ei. Mulla ei urassa ollut mitään vedenpoistoreikiä ainakaan takana. Eli vesi jää kyllä seisomaan uraan jos sen näin jättää. Konttiin se vesi tuolta varmaan menisi ellei sinne ole jotain hämärää poistokanavaa leivottu. Ei kyllä selvinnyt minulle. Epäilen ettei tuossa korimallissa kyllä mitään poistoreikiä ole ollutkaan, sen verran hyvin ovat verrokit hapanneet vastaavista paikoista.

    Sitten itse tiivistehommaan. Ylioptimistisena olin ajatellut että tämä olisi ns. onemanjob, mutta aika kaukana siitä. Toki jos näitää tuuppii paikalleen päivätyönä niin onnistunee hyvinkin yksin. Kaveri jonka värväsin mukaan lähinnä nostaamaan kaverina lasin paikalleen jäi onneksi mukaan apumieheksi. Korin asennushuuleen laitoin tiivistemassaa ennen tiivisteen laittamista siihen paikalleen. Lasia sitten ujutettiin alareuna edellä saippuavettä käyttäen tiivisteen uraan ja olipa melkonen vänkäys. Ei meinnannut välillä usko riittää mutta hivenen vinottain kammeten saatiin alareuna, nurkat ja pieni osa sivusta suunnilleen asemiinsa. Sen jälkeen sivuista lähdettiin vipuamaan tiiviste lasin päälle sentti kerrallaan. Käytin IKHn listanirrotus "rautojen" muovisia työkaluja kampeamisessa. Toinen ukko sisäpuolella autoa työnsi tiivistettä koko ajan koriin päin että se oli mahd reunassa koko ajan ja lasin ura siis ulkoapäin hyvin väännettävissä. Paljon meni liukkaria ja siinä konttorirota kädet oli kohtuullisen loppu kun urakka saatiin päätökseen. Lasin ja tiivisteen väliin laitoin samaa wurthin tiivisteainetta kun lasi oli paikallaan, melko helppo homma vielä tässäkin vaiheessa jos ja kun tiivisteet on pehmeät. Periaatteessa sinne korin ja tiivisteen väliinkin sen aineen voisi saada jälkikäteen ennen lukitusnauhan asennusta. Jonkin mussen lasin asennuksessa näin että olivat vahvistaneet liimatuubin suppilon metallistripeillä ja teipillä jotta kesti vääntöä truuttausvaiheessa enemmän kun tiivistettä joutuu kampeamaan jälkiasennuksessa aika reippaasti. Lukitusnauhan laitoin paikalleen muistaakseni 7 tai 8mm lenkkiavaimella, tämä taisi olla helpoin homma koko urakassa. Lista ei mennyt paikalleen ihan niin siististi kuin toivoin mutta fiksaan sen vielä kun poistan ne korin ylimaalauksen yhteydessä myöhemmin. Etulasin osalta homma on vielä edessä. Mitä nyt tutkailin tiivistettä, näyttäisi olevan suunnilleen samanmoinen homma. Mikäli siinä merkittävää eroa on takalasiin verrattuna, infoilen tässä topiikissa vielä. Tiivisteen mukana ei näyttänyt tulevan automaattisesti uutta lukitusnauhaa mutta jospa tuo orkkisnauha hoitaisi sen asian.
     
    Muokattu: 2.5.2017
  9. busgods

    busgods Gearhead

    Tätä kohtaa jäin miettimään tuon tuulilasin asennusohjeissa. Onko todellakin niin että ensin on tarkoituksena laittaa lasi yläosastaan tiivisteeseen? Huhhuh. Voihan se tietty olla että se hivenen "kiilan" kapeampi pää on helpompi laittaa ensin paikalleen. Mahd. riskejä kun tässä tuumin niin melkeinpä ottaisin auton sisälle 3nen ukon varmistamaan ettei ruutu tipu vahingossa sisälle. :D
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niinhän tuossa näyttää olevan että ylhäältä aloitetaan asennus. Itse olen aloittanut alhaalta...

    Alkuperäisissä tiivisteissä on "lukitusnauha" integroituna eli eräänlainen huuli joka käännetään lukitusurasta tai -uraan. Halvemmissa uustuotantotiivisteissä ei ole kiinteää huulta vaan pitäisi käyttää erillistä lukitusnauhaa. Tarkasta ohjeen väite, että tiivisteen alareunan lasiurassa pitäisi olla korotusnauha. Voisi omasta uudesta Dartin tiivisteestäkin katsoa löytyykö lukitushuuli ja korotusnauha...

    Itse olen käyttänyt 3M tuubikamaa tuulilasien tiivistämiseen ja pursotellut ennen lukitushuulen tai -nauhan asennusta.


    Edit: M3 > 3M...
     
    Muokattu: 23.5.2017

Kerro tästä muillekin!