Polkupyörä talveksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 13.1.2016.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Liekö aateltu niin että kun aika monet haluaa hommata "omanlaisensa" polkimet, niin miksi turhaa maksaa jostain välttävistä, mitkä lentää roskiin samantien.

    Mulla vähän sama juttu että mieluummin ostaisin (käyttö)auton ilman tehtaan poppeja kun uusiksi ne menee kuitenkin. Ja kerran ostinkin.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuollainen miehekäs malli huonoille teille

    Jaa? Taitaakin olla sähköpyörä. So not.

    [​IMG]
     
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Tällä kun huristaa kylille niin katseet kääntyy
    [​IMG]
     
    esmi, pantera ja wilburi tykkäävät tästä.
  4. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Vuodelta 1946
    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  7. KajS

    KajS Gearhead

    Talvea ei täällä oikein ollutkaan, mutta ympärivuotisena hauskanpitopyöränä mulla on ollut kolme vuotta tuollainen, NS Bikes Holy vm 2013:

    [​IMG]

    Alkuperäisten polkimien tilalle vaihdoin valkoiset DMR V12:set (because mud shines so bright on white...).

    Sopii hyvin kohta 56-vuotiaalle papalle metsäpoluille.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Just äsken silmäilin SA int pyörääni,jonka ostin Jyväskylän armeijan ylijäämä kaupasta.Järkyttävä kapistus,mut miksi elämän pitäis ollakaan helppoa,jos sillä joku päivä duuniin suhais.

    Mulla olis myös samaan henkeen sopiva natsikypärä,jonka vois ottaa muovisten sijaan käyttöön.
    Ajatuksena olis,et sais vähän ylimääräistä lomaa,kun joku isompi pomo mut kadulla näkisi!
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    SA-INT pyöristä on vielä turhankin tuoreena mielessä muistikuva että jalkamarssi voitti 100-0 polkupyörämarssin.. Juoksumarssikin oli parempi vaihtoehto.. :odroll::poff:
     
  10. max

    max Double Gearhead

    SA INT pyöräni maksoi 25e,ja on joka sentin arvoinen rautakasa.
    60 v. työkaverini suhtautuu edelleen pyöräilyyn vakavasti,ja hän rakensikin uuden katupyörän.
    Vanteet olivat muistaakseni 2500e pari,ja tulikos fillareille sit hintaa noin 10 000e.

    Edit.SA pyörää ei tarvitse lukita.
     
    Muokattu: 1.5.2017
    KajS tykkää tästä.
  11. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kukaan vaihtanut takavaihtajaa äskettäin? Otin eBaystä halvan Shimano Altuksen jossa on joku "direct mount" kiinnitys. Vaihtajassa on kiinteä kiinnityskorvake ja töröttää hangeriin ruuvattuna pari sormenleveyttä taaempana pakasta. Ennen vaihtaja tuli rungostaan suoraan hangeriin tai vanhimmat korvakkeella akselin ympärille, mikä helvetin uusikoppainen välimalli tämä on? Kiinnitys on tämänlainen

    [​IMG]
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niin,
    a) sitä ei kukaan halua ja
    b) jos kumminkin haluaa, voi varkaan juosta kiinni
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Auttakaa nyt shiftergurut Tumia.

    Mun neuvo kun ois ollut, että tee sinkula; yksi vaihde, ei vaihteistopulmia. Tuon shifterin hinnalla ois jo varmaan saanut hyvän single gear kitin. Ei sitte herneitä, saat Tumi lytätä mut jossain mun laturineuvoissa...
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Duunimatkalla on yli 50 metriä nousua viimeisen varttimailin matkalla. Osa on jyrkkääkin rinnettä, välitystä tarvitaan satulalta ajaessa. Jätin ton tekeleen paikalleen, töröttää kuin purjepaatin köli. Tsekataan säätöjä ja ajokelpoisuutta kun pahin räkätauti helpottaa.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    No nyt ymmärrän: "yli 50 metriä nousua viimeisen varttimailin matkalla". Tuossahan on olosuhteet kun Etelä-Suomen laskettelumäissä. Sinkulan sais välittää liian alas.

    Kiva poistua töistä, tuo ois varsin kiva talvella sukset jalassa.

    Vähän ootee, mutta olen tehnyt muutaman "ylämäkipyörän" ihan napavaihteistoilla (3- ja 7-vaihteiset): Eteen 33-hampainen ja taakse 24. Istuallaan pääsee minne vaan, mutta alamäissä ei tarvi polkea...:confused:
     
    Muokattu: 3.5.2017
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On niitä tullut vaihdettua joskaan ei ihan viimeaikoina.

    Kuvassa oleva näyttää ihan tavalliselta 6-7 vaihteisen vaihdesiirtäjältä. Kun tuo alin nikkelin värinen osa on lyhyt, tuo ei sovellu pakoille jossa on laajat välitykset elikkä isoja rattaitakin. Ja ulottuma 6-7 vaihdetta rajoittuu taas tuon suunnikkaan takia, joka ei siirry tarpeeksi sivusuunnassa 9-10-x pakkojen kanssa tai jos siirtyiskin niin ei välttämättä osu jako kohdalleen laitimmaisten rattaiden osalta. Vanha malliksi ja oikeaan fillarikauppaan, niin onnistuu paremmin.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Tommosen kun löytää rikkonaisen joustokeulan yläpäästä, niin edessä on askartelua. Tapered keula ei ole ihan viime vuosien keksintö, mutta tuo on ihan omilla mitoillaan. Adapterisarjan saa Saksasta mutta laakereita ei tunnu löytyvän oikein mistään. Fillarifirma (Klein) on ilmeisesti teettänyt ihan ilkeyttään omat laakerinsa tähän. Toisaalta alhaalla laakeripesä on vajaat pari milliä liian pieni että nykyaikaisen 1,5" keulaputken alalaakeri mahtuisi paikalleen.
     
  18. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Toi oli esimerkkikuva kiinnityksen suhteen, oma vaihtaja riittää työmatkapyörän kasipakalle. Täytyy kattoa asettuuko ulkonema oikeanmittaisella ketjulla ja b- ruuvin säädöllä. Koko vaihtaja istuu nyt taaempana kuin aiemmin, joka tökkää silmään.
     
  19. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Onko laakerit aivan loppu vai puuttuuko ne kokonaan? Pari cartridgea olen aukonut, putsannut ja rasvannut vaikka ei kuulemma saisi avata.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ruosteen raiskaama. Ylälaakeri on montussa ja vaikkei toi oo koskaan "seissyt pihalla" niin aika on hoitanut tehtäväns. Mulla linkkivinkki moiseen kummalliseen laakeriin. Jos saan sen laakerin ostetuksi, niin sitten adapteri tilaukseen. Ja kun on molemmat hyppysissä, niin sitten bikediscountista fillarin arvoon ja olemukseen sopiva keula... Kyllä sillä sitten taas menee vuosia.
     

Kerro tästä muillekin!