Mig hitsissä ongelma. Apuja.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vikatronic, 1.5.2017.

  1. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Eli kyseessä on n vuoden vanha 273 migatronic mig hitsauslaite. Voimavirralla toimiva. Hitsi toiminut moitteetta mitä nyt pieniä langan syöttö ongelmia mutta ne ovat tuossa merkissä suht yleisiä. Nyt sitten kun piti alkaa auton runkoa hitsaamaan niin kone räkii aivan mahdottamasti ja saumaan jää reikiä. Tuntuu että kaasua ei tulisi kokoajan välillä saumaa on normaalia ja yhtäkkiä alkaa räkiminen. Kaasupullo on juuri täytetty. Voisiko suuttimen vaihto mahd auttaa? Kun suuttimen ottaa irti ja painaa niin lankaa näyttäs tulevan tasasesti eikä rullatkaan luista. Mutta jännä kyllä kun välillä toimii ja tulee huippusaumaa ja välillä alkaa räkimään ja sauma on kuin hitsaisi ilman kaasua pieniä reikiä täynnä. Ei viitsi jatkaa rungon hitsausta ennen kuin kone on kunnossa. Apuja?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paljonko kaasua tulee litroissa?
    Onko lankarulla uusi? Voinut vanha saada kosteutta.
    Langansyötön ongelmalle tuo vaikuttaa enempi, jos uudesta lähtien ollut siinä ongelmaa, kiikuttaisin sen takaisin myyjälle.
     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    joku vaihe ei yhdistä,kontaktorivika tai johto viallinen?
     
  4. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Eli kaasua tulee n 10l/min
    Lanka on sama mikä tuli koneen mukana kun ostettiin. itsekkin olen vähän sitä mieltä että langansyöttössä joku mättää ,kun on aina ollut tollanen omalaatuinen. Mutta täytyy vielä vaikka hakea uusi rulla lankaa ja vaihtaa se suutin jos sama jatkuu niin viedä tosiaan liikkeeseen.
     
  5. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Taitaa nämä olla semmosia vikoja jo että ei kannata itse tehä mitään? Vaan suoraa liikkeeseen?
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    saahan sen ite katottua tai jos on kavereita jotka tietää mitä tekee ,mut eikös siinä oo vielä takuuta?
    liikkeeseen vaan jos on.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kaasun vena voi toki katkoa. Langansyötön vastarullan jousta voinee tuossakin kiristää? Langansyöttöongelmat nyt tuskin on merkkikohtaisia, jos tämäkin ei ole nykyisin pashaa alkanut tekemään. Kaasuntulon tuntee kyllä vaikka poskea vasten, jos kokeilee heti ku alkaa räkimään. Hitsaatko muuten ulkona? Puuskainen tuuli tekee hommasta hauskaa (kääntäen).
     
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Käytä kolvin kaapeli irti koneesta ja Varmista liittimet....kuulostaa että suojakaasun magneettiventtiili ei aukeas joka kerta
     
  9. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Kyllä ulkona tuli koitettua hitsata. Mutta tosiaan kun talven hitsasin saman auton lavaa sisällä tallissa niin ei moista tehnyt. Täytyykin koittaa hitsata sisällä tallissa seuraavaksi.
     
  10. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Jännä juttu koska alkaa tekemään kesken sauman sitä.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Todennäköisesti on joku oikea vika mutta omassa oli just virtaumittarissa vikaa, hepin kun laitto silloin tällöin niin pelas ok, mutta jos hitsas pitemmän pätkän niin alkoi tekemään reikää/huokosta.
    Purin mittarin ja putsasin sisuskalut, jotain mustaa putua siellä oli. Ehkä se kara jumitti ja ei päästänyt tarvittavaa määrää kaasua ohi?
    Tarkista siis että virtausmittarissa on se 10L/min virtaus kokoajan.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuulisessa olosuhteissa suojakaasu ei ehdi suojata, varsinkin jos suutin käy vähän kauempana hitsattavasta.
     
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Riittäväsuojakaasun virtaus olis kylläkin 12-15L. Tuulisissa olosuhteissa puhdas hiilidioksidi ilmaa raskaampana toimii paremmin.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä tuo ulkoa hitsailu vaatii enemmän kuin 10l/min virtausta ja sittenkin tuuli sen puhaltaa välillä pois.
    Kannattaa testailla vielä sisäoloissa jos siihen kerran on mahdollisuus. Jos tekee samaa sielläkin, niin sitten yhteys liikkeeseen.

    Itse kun ei pääse kuin poikkeusoloissa sisätiloihin hitsaamaan, niin yllättyy aina positiivisesti miten helppoa se siellä onkaan..:D
     
  15. Vikatronic

    Vikatronic 1st gear

    Kuulostaa järkevältä. Auringon valon takia kiikutin auton ulos koska todella nätti päivä toki vähän tuulinen. Ja se kun tallissa jonkun verran syttymisherkkää tavaraa. Mutta täytyy tosiaan tönästä auto talliin ja katsoa vaikuttaako mitenkään.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itsellä kanssa duunista lainassa migatronic mig ja teki ihan samaa kummallista saumaa välillä. Oli kanssa kaasun syöttö jossain 10l/min ja ruuvasin lisää kaasua niin ongelma hävisi. Laita lisää kaasua ja kokeile uudestaan.
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kaverin naapurin suburbanin helmaa joskus hitsailin sen pihalla, oli järee voimavirta mig ja suojakaasu. Ei tullu mitään vaikka mitä yritti, ni sauma oli pelkkää knööliä ja kraateria, vaikka vehje oli todistettavasti toimiva ja suojakaasua tuli. Pyysin sit kaverin ydinjätelanka vermeen, et kokeillaan sillä. No, sillä se sit tuli vedettyä koko homma läpi... Ei tullu kateltua suojakaasun virtauslukemia, mut päädyttiin siihen et ilmeisesti tuuli vei kaasut mennessään ennen ku ne ehti saumaan asti.
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Huomasin myös tallissa hitsatessa vastaavaa, kun puhalsi hallilämmitin suoraan päin. Käänsin lämppärin toiseen suuntaan ja ongelmat loppui.
     
    Rotten tykkää tästä.
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotkuthan vaihtaa pakosta satunnaisesti tapahtuvaan ulkona hitsaamiseen täytelangan ja lisää kaasua
     
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    12-14litraa käyttäny sisällä ja pihalle lisännyt, + suojat tuulelta!
    Ohut levy hommissa 0,8 umpilanka ja paksumpiin 1,2ydinjäte!
     

Kerro tästä muillekin!