Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    SWT.lta kävin ostamassa ja kerroin kyllä mihin koneeseen tarvin.
    Mittasin ensiövastuksen ja näyttää 1.9 ohm josta vielä pois mittarin/johtojen oma vastus 0,5.
    Siis onko toi 1,4ohm liian vähän??

    Sorry, tein tuon mittauksen siis puolan ollessa kokonaan irti, et tainnut sitä tarkoittaa.
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Sitä aloin epäilemään, tuo 1.5 ohminen toimii kasikoneessa ja 3.0 ohminen käy 4 ja 6 sylinterisiin.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    No toihan on pakko tutkia heti huomenna!
    Kiitos! Ei ois ikimaailmassa tullut omaan mieleen.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    En oo kyllä ite kuullu koskaan tollasesta? Kerro toki lisää miksi näin olis koska on kyllä tullu ite käytettyä aina puolaa mikä nyt sattuu käsissä olemaan, varmaan 4 kesää ajelin tuolla jollain 4 pyttysen Ooppelin puolalla tolla Fairlanella ja nyt se sama puola on Ramchargerissa ja hyvin pelaa vieläkin.

    EDIT: Lisäyksenä siis toiminnassa ei ollut mitään eroa kun tilalle laitto Accelin Super Coilin.
     
    Muokattu: 17.5.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mäkin haluun kuulla ton selityksen...
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voisiko liittyä siihen että 8 koneinen lataa puolaa vähemmän aikaa mitä 6 tai 4 kone?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Puolassa ei ole mitään ladattavaa. Tai, jos ajatellaan induktiivisen kuorman käytöstä, niin johtopaksuus ja etuvastuksen arvo vaikuttaa, puola itsessään aika vähän.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ok, oli vaan oma veikkaus mihin vois liittyä
     
  9. T.

    T. 3rd gear

    On niissä puolissa eroja, mutta kyseessä on lähinnä kärellinen/käretön. Kärellisessä isommat ohmit, varmaankin säästää kärkiä kun menee vähemmän virtaa läpi.
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Mittasin vielä etuvastuksenkin varoiksi, näytti 2,2 ohm. Ok?
     
  11. El C

    El C 3rd gear

    Tuli sellanen mieleen, että muistaakseni kone kävi hienosti ennenkuin laitettiin uusi johtosarja (liittyen 12v muutokseen).
    Silloin oli koneessa kiinni vain pakolliset, eli startti, puola + etuvastus, virranjakaja ja tietty tulpat. Starttauskin napilla, ei siis mennyt virtalukon kautta.
     
  12. an300

    an300 3rd gear

    Mitenkäs virranjakaja? Onko vanha vai uusittu? Onko jakajan hammaspyörässä kulumaa? Onko akseli kiero? Vanhassa blazerissa oli päässyt akseli jostain syystä kieroontumaan, aiheutti juurikin tuota nykimistä tasakaasulla. Tyhjäkäynti oli ok. Samoin jos antoi kunnolla kaasua ja kierroksia.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Jakaja on vielä vanha, itseasiassa varmaankin ainoa osa jota ei ole vaihdettu. Toivottavasti ei tarvikaan. Olis tietenkin kiva päästä testaamaan jollakin toisella varmasti ehjällä.

    Vielä tosta johtosarjan uusimisesta;
    voiko olla mahdollista (daa-a) että johtosarjassa olis puolalle menevässä johdossa itsessään vastus ja nyt kun puolan rinnalla on oma vastus niin yhdistelmä ei toimi?
     
    Muokattu: 17.5.2017
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No mittaa jännite. Tarttee olla joku lamppu tai joku muu palamassa siinä johdon päässä, muuten ei näytä alennettua jännitettä, älä kysy miks....
     
  15. El C

    El C 3rd gear

    En kysy :rolleyes:
    Mutta joo, mittailin jännitteitä ja vastuksia puolalta, ennen ja jälkeen etuvastuksen jne.
    Tuolla toisella forumilla (hotrodders.com) käyn samaa keskustelua , tässä ote sieltä:

    When I measure it it says 2.2 ohms (meter itself is 0,5) so the resistor is about 1,6 ohms.
    So no luck there.

    When I measure the volts on either side of the resistor (when ig on) it says over 12,6 volts before and 5,9volts after the resistor?
    So maybe I need just that 0,8 ohm resistor??
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Lisää infoa.
    Puolalle tuleva jännite 12,8 volttia silloin kun avain on pois asennossa ja kun laittaa avaimesta virrat päälle laskee jännite 6,5 volttiin.
    Kun auton käynnistää tulee yleismittari hulluksi eli lukemat seilaa niin nopeasti ettei perässä pysy.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sammuuko se auto avaimesta? :odeek: Jos sammuu, niin ei siellä voi olla off asennossa ku haamuvoltteja.
    Muuten se menee sähköopin sääntöjen mukaan niin, että kun katkojan kärjet on auki, niin puolan plussassa ja miinuksessa on molemmissa se ~12V. Kun kärjet on kiinni, puolan plussassa on etuvastuksen alentama jännite, joka voi hyvin olla 6,5V ja puolan miinuksessa ei ole juuri mitään. Ja käynnissä sitä ei voi juuri tuon takia mitata, kun se pomppii kärkien tahtiin.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    Sammuu avaimesta kyllä. Mikä on haamuvoltti?
    Eikös auton käydessä jännitteen pitäisi olla luokkaa 9V?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Haamuvoltti on sellanen jota ei oikeasti ole. Osaamaton digitaalisen yleismittarin käyttäjä löytää niitä helposti monesta paikkaa.
    Juu, vanha analoginen viisarimittari saattaisi näyttää 9 voltin luokkaa. Mutta kun se on todellisuudessa pulssimainen, ja sotkettu vielä puolan isoilla takapotkupiikeillä, niin nopea mittari ei pysty sitä näyttämään.

    Edit: Minusta olet väärässä paikassa sitä nykimistä ajatellen, jos sen jakajan ja kärjet olet kunnostanut. Sytkän ongelmat eivät rajoittuisi pelkkään pintakaasuajeluun.
     
    El C tykkää tästä.
  20. El C

    El C 3rd gear

    Tämä selvä, jos näin on.
    Kaikesta huolimatta käyntihäiriö jatkuu...
     

Kerro tästä muillekin!