scania v8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 11.12.2011.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Näkyy porukalla olevan harraste kuorma-autoja; Itsekin nyt vakavasti harkinnut ostavani vanhan puoliperäveturin (-80-90 luvun) ihan pihan koristeeksi ja "tuunattavaksi", ammattiajoon ei tosiaankaan tule.
    Haavena olisi pitää kesässä kuukausi-pari myös liikenteessä, mitä noiden kuorkkien ylläpitokustannukset, verot-vakuutukset- on vuodessa? Jos vetopöydän ottaa veke, niin halpeneeko mikään sillä, veroa ei ainakaan tarvi maksaa...?
     
  2. mukko

    mukko 2nd gear

    Akseleidenkin lukumäärä vaikuttaa vetovarustuksen, just tuli firman vetokidallisen 6x2:n verolaput, jotain 1200-1300e ne oli vuoteen.
    Vakuutushinta ei oo vertailukelponen nii jääkööt se.. (max bonukset + jotain muuta speciaalia).

    Työkoneeksi jos saa leimattua niin sehän helpottaa kummasti :)
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos harraste kuorkkia tahtoo niin kannattaa katella 3 akselisiakin

    Mitä verolappusia tutkinut niin kun akselit lisääntyy, ilman kantavuuden lisääntymistä verot laskee
    Ei ny tuntuvasti, mutta jokainen euro vähemmän on tankkiin pari desiä dieseliä
     
  4. GBS

    GBS 3rd gear

    Joo. Mulla oli 3 aks 112 cania vl laitteella harrasteena.
    Verot tais olla jotai 700€ / vuos ja vakuutus saman. Ja kun kesän liikentees niin ei se ny paha ollu.
    Kun siis ykstyiskäytössä ja ilman vetovarusta.
    Tosin ois mullat ja sorat tullu halvemmaks varmaan tilata kun ajaa omalla harrasteella.
    Mutta ei se ollu se pointti.
    Tollanen vanha nuppi ois hauska jos sais työkoneeksi.
    Esim. Pöytä pois ja vaikka pikkukompura tilalle.
     
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kolmeakselisia puolikkaita lähinnä katsellut, olis tossa kiinnostava 3-aks vaijerilaite auto, mikä myydään myös alustana. Mitähän ton päälle että sais työkoneeksi:D
    Mites tuo rungon lyhennys, jos haluaa katkaista puoliperäveturin mittoihin; Saako noita itse muutella vai pitääkö olla joku hyväksytty paikka missä muutoksen voi tehdä? Miten katsastus?
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Ruuvipenkki olis komea työkoneena.

    Scania ainakin suosittelee että rungon muutokset tehtäis valtuutetulla korjaamolla, mut ei siis edellytä. Ohjeetkin löytyy netistä.

    En näe ongelmaa itse tekemisessä, jos tosiaan tietää mitä tekee. Ja jos muutos tehdään johonkin vakiomittaan, ei katsastuskaan ole oikein minkäänlainen ongelma.

    https://til.scania.com/groups/bwd/documents/bwm/mdaw/mjmz/~edisp/bwm_0000273_07.pdf
     
  7. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Vähä kun sportti, pitää kierrokset korkeammalla varsinkin kuormankanssa. Kiihtyvyydessä ei mainittavaa eroa. Lähinnä kuorman kanssa mäkisille osuuksille.
     
    Rusty tykkää tästä.
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kiitos tiedosta.
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    scanian runkoa ei suositella muokattavan hitsaamalla vaan akselistoja siirtämällä haetaan sopiva akseliväli. siis periaatteessa helppoa, täytyy olla vaan porakone ja 14mm terä...joutuu jokusen reiän kairaamaan
     
  10. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Toimiiko sama F12 volvossa?
     
  11. GBS

    GBS 3rd gear

    Heh. koitin kairata reikiä siihen mun 112h runkoon silloin aikoinaan hydytankkia varten...
    On sitten jotain aikas kovaa ainetta tuo hardi rungon jäykistys jos oikein muistan.
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    toimii toki, mutta se akseleiden siirto on työläämpi ja siten kalliimpi tapa muuttaa akseliväliä ja siksi akselivälilyhennykset tehdään runko katkaisemalla mikäli autonvalmistaja sen sallii. ammattimies lyhentää noin työpäivässä rungon katkaisemalla ja hitsaamalla, mutta jos se porahommiksi menee niin siinähän menee melkein samantien koko viikko pilalle. mersuja ja scanikoita ei saa/sais lyhennettäessä akselien välistä katkaista. joo, ja kovaahan se kuormurin runko on. aivan turha mennä kiinan halpahalli terillä reikiä kairaamaan.
     
    Muokattu: 14.8.2016
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Lainaan taas ketjua vaikkei V8:a olekaan. Eli vuoden 2005 11 litraisessa hajosi ilmeisesti lämmityslaitteen ¨hana¨ kun puhaltaa vaan kuumaa. Oli hikinen päivä. Minkä letkun sieltä laittaa ryppyyn, neljä letkua menee maskin takaa rintapellin läpi. Remonttiin pääsee vasta perjantaina.
     
  14. AK78

    AK78 1st gear

    Se hana löytyy siitä maskin alta paisuntasäiliön vierestä. Vaikka hanan alapuolelta lukkopihteillä letku lyttyyn niin pitäisi kabiini viiletä.
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ok. Ja letkun saa siis laittaa täysin umpeen eli vettä ei pääse yhtään läpi?
     
  16. AK78

    AK78 1st gear

    Kyllä. Tukkoonhan se menee silloinkin kun väännät lämmöt minimiin, siis silloin kun se hana toimii oikein...
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kun pikkasen lipsuu niin antaa mennä saako vetomestaria työkoneeksi ja vetopöydän kanssa?

    Aivan sama kulkeeko se 40kmh vai 80 mut oispahan reteen kokonen asuntovaunu :poff:
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Missä kaikissa -80-90luvun Scania malleissa on V8 kone?
     
  19. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    140, 141, 142, 143 ja -96 tuli 144 malli. Muistaakseni oli jotenkin noin
     
    palontie tykkää tästä.
  20. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    142 143 ja 144 mallit näissä 14 litran V-8
     
    palontie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!