diy kulutusmittari litraa/tunnissa 1€ (elektroniikka harrastusta)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ratrod34, 17.5.2017.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Käyttöautossa 10 vuotta palvellut hugo pumppu alkoi vuotamaan peräpäästä bensaa, muuten kyllä vielä pumppas eli uusi tilalle ja aloin tota vanhaa miettimään saisko tolle rakennettua kulutusmittaria kun solenoidi pumppu on ja virtajohdostahan sais pulssitietoa, taajuuslaskuri olis tietysti oikea ratkaisu, mut tehdääs taas jotain ihan simppeliä ja halpaa ja nyt on irtopumppu millä tehdä testejä.

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/281210/Sahkotoimbensapumppu-imu

    Ebaystä löyty 0-100v mittari 1€ siis jotain tän ja hugon välille.

    http://www.ebay.com/itm/LED-DC-0-10...hash=item5b2d730d46:m:mzfnANk0m2UZd4RlsM3Yemw

    Hugon virtajohdon välille 1 ohmin vastus ei puota käyttöjännitettä kuin 1 voltin ja vastuksen ja hugon välistä saadaankin jo pulssia joka vahvistetaa kahdella transistorilla ja syötetään pieneen 2x3cm kokoiseen vanhaan verkkomuuntajaan siis nurinpäin, ulos saadaan suurempi jännite jota tarvitaan mittarille, tasasuuntaus ja vastuksilla säädetään jännite sopivaksi ja konkilla sopiva vaimennus ettei lukemat vilistä silmissä.

    Ja sehän toimii mitä nopeemmin hugo nakuttaa niin voltit nousee, aivan lineaarinen ei ole varsinkin suurempiin kulutuksiin mennessä jätättää reilusti, mutta kun ton kalibroi maantiekulutukselle niin siitä vähän suuntaan ja toiseen on aikas tarkka, mutta tähän hintaan ei voi odottaakkaan mitään ihmeitä, kalibrointi onnistuu helposti kun kaasariin menevän letkun irroittaa ja siihen päähän laittaa pienin suuttimen ja pumppaa esim. 100ml mittalasiin kun lasi täytyy minuutin aikana on laskutoimituksen jälkeen kulutus 12 litraa tunnissa nyt siis 100k trimmerillä säätää volttimittarin näyttämään 12.0v niin sehän on silloin aika tarkka ja 0 näyttää myös todella tarkasti.


    Tämä on vasta testivaiheessa menossa ja just lähti tilaus ebaystä et maantietesteihin kun joskus päästään niin voidaan palata asiaan, kytkentähän toimii muillakin solenoidi pumpuilla ja katsotaan jos tässä vielä keksitään jotain parannusta, mutta tälläinen tästä nyt tuli, kasattu osista mitä sattui löytymään.

    http://aijaa.com/y8pGAh
     
    DX, Karpov, T. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai toi kalliimpi kestää mutta älkää ostako sama mallista halpaa pumppua. Kolme jo laiskistunut ja yksi oli biltemasta, kaksi motonetista.
     
  3. rocketman

    rocketman Gearhead

    Tarkkuus jäänee vaatimattomaksi, sillä tuollaisen kalvopumpun läpi menevä, neulaventtiiliä vasten, menevä tuotto ei ole vakio - etenkään kun/jos pa-linjassa ei ole paluuta. Vaikka pumpun läpi ei mene vastapaineen vuoksi mitään, se sykkii silloin tällöin. Verrattuna esim ruiskusuuttimeen ja sen pulssien laskemiseen. Suuttimen ruiskutapahtumassa ei ole (muuttuvaa) virtausvastusta.

    Toinen epätarkkuus mielestäni tulee analogisesta mittauksesta. Elektroniikalla tai mikrokontrollerilla toteutettu pulssilaskuri ja sen datan pohjalta esitetty kulutustieto saattaisi olla järkevämpi.

    Mutta voin toki olla väärässäkin tuon tarkkuusepäilyn suhteen, kunhan järjestelmän saa kalibroitua. peukku mielenkiintoiselle projektille.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasutin on hankala partneri myös virtausmittarille. Kohokammioon menee osakuormalla bensaa on-off sykleillä ja siipipyörään perustuva anturi hukkaa dataa liikkeellelähtöviiveen vuoksi. Avattaren sisarautoon väsäsin moisella anturilla litraa/tunnissa mittarin ja kun se juuri anturista johtuen näytti enimmän osan aikaa ns puutaheinää, niin lopulta kampe antureineen päätyi ei edes roskikseen vaan nakkasin kiukuspäissäni mereen. Rikos on vanhentunut. Aikaa on kulunut noin 35 vuotta.

    0-100uA galvanometri voisi tulla kokonaisedullisemmaksi kun ei tarvitse sitä korotusmuuntajaa vaan voi tehdä kytkennän "niin kuin analogiset kierroslukumittarit on tehty - suodattamalla vakiopituisia pulsseja kondensaattoriin,
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Tommonen oli jossain 4.3L V6 konehuoneessa joskus mikä oli kaasarille muutettu, riittäny edes sille kahelle reiälle bensa tollasella. Ei taida halvalla hyvää saada bensapumpuissa...
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla oli kolme ns tynnyripumppuna ja yks vanissa kaasarin kanssa. Liikaa paineet ailahtelee noissa halvoissa ja väsyy. Sellanen pieni mikä tulis tankin luokse toiminut ihan hyvin ja enemmän painetta, vaikka piti olevinaa kunnolla toimia vain tankin liki.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Veikkaan kans, että jos tolla saat jokseenkin paikkaansapitäviä lukemia, kyse on tavallaan tuurista. Toteutuksen toistettavuus voi olla huono. Mulla on noita kalvonliikkeen mukaan naksuttelevia pumppuja ollu yhessä sun toisessa toteutuksessa, eikä se todella ole mitenkään vakaa naksuttelija. Pienemmillä virtaamilla taitaa omat sisäiset venatkin kuseskella miten sattuu, et siinä tulee turhia naksuja aika tiuhaan välillä.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu sehän oli alustalähtien selvää ettei tällä kuuhun mennä, mutta alkoi itteäkin kiinnostaa miten autossa toimii ja tänään kävin vähän testaamassa tätä testikytkentää, tätä ei siis ole kalibroitu vielä eli on vain lonkalta heitetty sinne päin, mitään hajua ei ole kulutusmittareista kun en oo sellasella autolla ajanu et miten pitäs käyttäytyä ja mitä näyttää yleensäkin tyhjäkäynnillä ym.
    Mut kyllä toi reagoi aika hyvin ylä ja alamäkeen, mut kiihdytyksissä toi kyl näyttää liian vähän, tässä testiveto ensin tyhjäkäyntiä ja sit lopussa satasen vauhdissa nous vasta 24,6 ja sit rauhallista ajoa.

    http://aijaa.com/jTzN6y

    Tota irtopumppua kun huudattaa tyhjänä tolla säädöllä nousee 32 asti et kyl se pumppu jo aika kiivaasti naputti kun 24,6 näytti, auto on siis chevy stw 305cid ja edelbrock kaasarilla, jos ei muuta niin saahan tästä turhan mittarin kojelautaan ja näkeehän tästä jos jotain outoa alkaa tapahtumaan.

    Jos tän analogisena pitää niin jotain pitäs keksiä tolle kytkennälle et ton näytön sais täysillä meneen 100 asti ja taas rauhallisessa ajossa pysymään tuolla 10 paikkeilla, tai sit pitää vain tälläisenä, rauhallisessa ajossa toi ehkä näyttää sinne päin ?
    Tässä kuitenkin pitempi pätkä ajoa ensin muutaman mutkan kautta 80 tielle ja sit 60 tietä takas kotia, et mitäs raati sanoo tähän ekaan kehitysversioon ?

    http://aijaa.com/Vc3z8F
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllähän toi ihan hauska vehje sillai suhteellisena indikaattorina on, kunhan ei pyrikään kovin absoluuttiarvoihin.
    Vähän vaatis varmaan konkkaa lisää rauhottamaan tota lukemaa. Alueen sovittaminen analogisena pysyen ei ole ihan kakunpala, yksinkertaisuus ainakin katoaa.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mites tolla huomioidaan paluu?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei toi sovi ollenkaan sellaseen, jossa on paluu.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ratkaisuhan oli liian yksinkertainen, miten mä en päivällä tajunnut kun tota 1µF konkkaa pienentää läpäsee huonommin matalaa taajuutta eli pientä kulutusta ja peremmin korkeeta eli suurta, nyt on testipumpulla 0,47µF ja nousee voltit 100v täys pumppauksella ja pienemmällä jää alle 10v eli tästä voi tulla vielä hyvä kun löytää sopivat arvot.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    ja 1€ arvoisen kulutusmittari projektin päivitystä, se konkan pienennys auttoi, nyt nousee voltit pienessäkin kiihdytyksessä 20v ja vähän reippaammassa 30v matkakulutus siitä 10v päälle ja tyhjäkäyntikulutuskin tippui alle 3v eli parampi on nyt ja kalibrointia en vieläkään tehnyt ja tuskin kannattaakaan kun tämä nyt on vain sinne päin näyttävä mittari, mut se on varmaan et nollan näyttää ihan tarkasti.

    Tolle 1µF korvaalle konkalle sopiva arvo löytyi 0.33µF sen alle meni jo taas huonompaan suuntaan ja noi 150k ja 100k vastukset vaihtui 47k kumpikin ja trimmerin tilalle tuli 120k vastus, katotaan sitten kun kiinasta saapuu tämä volttimittari et täytyykö vielä suorittaa säätöjä kun ei tiedä mikä sen sisäinen vastus on.

    Tässähän tämä testi reissu taas olisi miten mittari reagoi eri tilanteissa.

    http://aijaa.com/nUHBmo
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Ei kai se voi toimia kun on itse tehty.... Propsit täältä;) Jotkut miettii,jotkut tekee....
     
    Muokattu: 19.5.2017
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinäpä se onkin, kun ei. Nuo kun ainakin vähän käytettynä naksuttelee ihan satunnaisesti, vaikka bensaa ei mene mihinkään.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    hauska projekti kyllä, yhdistettyä hankala testata, mut pitemmän matkan pystyis testi verrata pumpulla normaalisti... tai siis, eihän tossa näy yhdistetty, tarkoitan eri kulutuksia eri kaasulla, mikä vaatis sit sitä pitkän ajamista 20,30,50,70km/h ja niin päinpois. Mut pitää ollakin tekemistä.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Samanlaista virittelyä se oli mun digianturin kanssa 35v sitten. Olis ehkä seuraavan pitänyt laittaa "lähtötaksa" elikkäs lyödä arviopulsseja aina kun arvon anturille sopi lähteä liikkelle ja pistää "odotustaksa" eli jos kone käy mutta anturista ei tule pulsseja nii olisi arponut tyhjäkäyntikulutuksen.

    Semmosta kompensointia joutuu oikeissa tuotteissakin tekemään, kun sensorit ei ihan kaikkea saa mitatuksi. Seuraavaksi otat nopeustiedon jolla sitten veräjöit jaksot jonka aikaa otat bensapumpun pulsseja per mittariin päätyvä erä. Sitten onkin käsissä litraa / 100km mittaus joka kentie saa lopulta sut ajamaan hi-taas-ti tien tulppana.

    Päivänä muutamana yksi Toyota hybrid junnasi näennäisen tyhjää katua <20km/h eikä siinä päässyt edes ohi vastaantulevien vuoksi. Miksköhän ajoi niin? Epäilen, että Tojo meni sähkömoottorilla siihen vauhtiin saakka ja kuski oli nirvanassa 0 l/ 100km näyttönsä kanssa.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei nää hugon pumput ainakaan tyhjiä lyöntejä tee kun kone sammuksissa ja virta päällä et kyl se nollaa mittari näyttää, kahdessa autossa nyt hugo.
    Mut noi pulssit on kyl sen verran epätasaisia et digitaali homma tässä olis vielä hankalampi, tää analogisuus sopii tähän kuin nenä päähän kun noi elkot tasaa pienet heitot, täähän alkaa vaikuttaa jo ihan huippu kytkennältä, ainutlaatuinen koko maailmassa :D
    Vielä kun keksis miten tonne yläpäähän sais tota nousujyrkkyyttä lisään, nyt kun tätä uusinta versiota testasin vielä tolla vuotavalla pumpulla ja tyhjää huudatin niin ei nouse voltit kuin 55v kun pitäs saada sinne 100v ja sit taas toisaalta matka-ajossa pitäs näyttää +10v.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    noniin kehitystyö etenee labrassa, tein 15Hz high pass filtterin ton kytkennän 1µF konkan tilalle ja nyt tyhjää pumppaamalla nous voltit jo 73v tosta 55v tasosta ja hidas pumppaus pysyy voltit yhtä pienenä kun vaihdoin 120k vastuksen 340k, eli 3kpl 0.47µF konkkia sarjaan ja 2kpl 22k vastukset maihin niin päästään 15Hz joka on hatusta vedettynä aika sopiva varmaan tolle pumpulle, nyt jännite nousee filtterin jälkeen sitä mukaa kun taajuuskin kasvaa eli tää alkaa oleen jo aikas hyvä

    http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/High-pass-filter-calculator.php#answer1
     
  20. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Taajuus-jännitemuuntimella olisit saanut ton epälineaarisuuden hanskattua. Ja säätämällä ulostulon sopivaksi vaikka volttimittarille (johon printtaat uuden taustan) niin tossahan olis jo valmis mittari.
     

Kerro tästä muillekin!