Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    vähän kaukaa haettua, mutta jossain vanhoissa GM vehkeissä on puolan johdossa sisäänrakennettu etuvastus, silloin olis kaksi vastusta, mutta toihan selviää tietysti mittaamalla.
    Onko mahdollista kokeilla toista etuvastusta, jos tuo kiinni oleva pudottaa liikaa.
     
  2. El C

    El C 3rd gear

    Tässä on uudet johdot (pääosin American Autowire), laitettiin samalla kuin muutettiin 12volttiseks. Toki siinä setissä voi hyvinkin olla vastuksellinen johto. Jos on niin silloinhan ton vois kytkeä vastuksen ohi kokonaan, eikö? Eli paksu piuha suoraan puolan plussaan?

    Tällä hetkellä mulla eii oo toista etuvastusta kuin tuo (1,6 ohm). Koitin kysellä 0.8 ohmin vastusta mutta eihän sellaista löytynyt.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Kytke ilman etuvastusta ja mittaa kärjet suljettuna.
    Mitäänhän ei mene rikki. Ainoastaan käynnissä ollessa kuumentaa kärkiä.
    Tuolla aikaisemmin oli, että puolalle tulee 12v, vaikka virtalukko off asennossa, kuulostaa oudolta...
     
    Muokattu: 19.5.2017
    xarper tykkää tästä.
  4. El C

    El C 3rd gear

    Hyppylangalla vastuksen alta(12.8v) suoraan puolan + napaan, lukema n. 12v kärjet kiinni.

    Voisko puolalta jakajalle tulevan johdon eriste (siinä jakajan rungossa) olla viallinen ja päästää läpi?
    Mitäs se tekisi?
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Pitäisikö olla kuutoskoneelle tarkoitettu konkka?
    Nyt siellä on kasikoneelle tarkoitettu?
    Oon kuullut, rttä toisin päin ei toimisi mutta näin päin kyllä.
     
  6. El C

    El C 3rd gear

    Tässä vielä kuva kärjistä. Ei ihan virheettömät mutta ei kai noin pieni virhe voi haitata?
    [​IMG]
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Selkeesti etuvastus pudottaa jännitettä liikaa, yleensä etuvastuksen päästä mitattuna näyttää 9 volttia joka on kärjille sopiva.
    Tuo 6V jakajalle toimittava etuvastus sopii kärjettömään sytytykseen jottei jakajan pick-up palaisi.
    Oletko kokeillut vielä 6-koneeseen tarkoitettua puolaa (3.0 ohm) ? Kasikoneen puola (1.5 ohm) saattaa olla liian raju ja polttaa kärkiä kun se on suunniteltu antamaan sytyksiä melkeimpä puolet tiheämpään, tämä saattaa aiheuttaa nykimistä, käyntihäiriötä.
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Tipahdinko.
    6V jakajalle tarkoitettu puola?
    6-koneeseen tarkoitettu puola?
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, tipahdit.... 6 volttia jakajalle antava.
     
    Muokattu: 19.5.2017
  10. El C

    El C 3rd gear

    En ihmettele...
    Joka tapauksessa sattui tallista löytymään puola jonka vastukseksi mittasin 3ohmia (siis mittarin piikit + ja - nastaan, eiks ni?).
    Äsken vielä koneessa ollut puola näytti siis 1,5ohm.
    Pitäiskös nyt sitten samalla kytkeä piuha puolaan ilman etuvastusta?
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Et edelleenkään vastannu aikasempaan kysymykseen... Ennenkun yhtään enempää tuota potaskaa täällä jauhat kasi ja kutoskoneen puolista...

    Ohitat sen etuvastuksen hetkeks ja kokeilet toimiiko, jos vastaus on kyllä ni siinä se vika sit niinku aikasemmin jo mainittukin, se 6V ei riitä kun pitäs olla jotain 9V siitä vastukselta lähtevä virta.
    Unohat nuo grantorinon puola höpötykset kokonaan.

    Konkalla ei mun mielestä myöskään ole mitään väliä mistä se on, itellä oli kärkijakaja aikaan joku Datsunin konkka Fairlanessa.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Varmasti jotenkin toimii kasikone neloskoneen puolallakin mutta ei toivotulla tavalla.
    Kasissa sytytyksiä tulee puolet tiheämpään kuin nelosessa, niin neloskoneeseen suunniteltu puola ei ehdi varautua, on siis hitaampi ja eri tavalla käämitty.
    Puola alkaa kuumenemaan, pätkii ja lopulta pimenee.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Käy ihan samalla tavalla oli sitten etuvastuksen kautta tai ei. Ainakin tossa seisoessaan ja tyhjäkäynnillä. En päässyt just nyt koeajolle.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    On se kummaa ku ei oo näin vielä käyny, kyllä sillä sylinterien määrällä ei ole mitään väliä... Kunhan muistaa etuvastuksen laittaa jos puola sellasen tarttee ni kaikki on hyvin.

    Höh, mä kyllä pysyisin siinä ekassa veikkauksessa että bensapuolella vika mutta hankalahan se tällein etänä on mitään varmaks sanoo.
     
  15. T.

    T. 3rd gear

    Eihän tankissa vaan ole ole viimekesäistä suomibensaa?
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Ei oo. Autossa uus puhdas tankki ja uudet bensalinjat ja vain uutta bensaa tankissa (tai no, 2 viikkoa vanhaa :p

    Käynnin pätkiminen on terävää, siitä syystä oon ollut ton sähköpuolen kannalla. Luulisin, että bensapuolen häiriöt olis "pehmeämpiä" mutta en mää enää mitään osaa sanoo.
     
  17. T.

    T. 3rd gear

    Joo hyvä kun on uutta bensaa, kun itellä oli viimekesänä ongelmaa ongelman päälle, ja taisi johtua bensasta. Taistelin samankaltaisten ongelmien kanssa, paitsi että minulla ei kone toiminut lopulta enää ollenkaan, eikä ne ongelmat poistuneet kuin msd:n boksilla ja puolalla. Kaikki sytkäkamat laitoin uutta konkkaa lukuunottamatta, mutta senkin mittasin että joku mikro siinä kapasitanssia oli. Minkä huomasin oli se että uusilla tulpilla toimi hyvin hetken ja sitten pikkuhiljaa huononi. Oma veikkaukseni on että minulla sytkästä loppui jotenkin teho antaa tarpeeksi rajua kipinää suomibensalle, ja tulpat pikkuhiljaa kastui ajossa ja pimenivät. Ulkoisesti ei niissä mitään vikaa ollut, ja kipinänkin kokeillessa antoivat, mutta puristuksen alla tilanne on eri. Oliko vika lopulta sitten missä, en osaa varmaksi sanoa, mutta nyt pelaa.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    Mulla on tulppina AcDelcon R45, ennen oli Autolite 85. Täytyypä tsekata kuinka paljon noissa on eroa.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Jos jostain saat toisen kaasarin edes lainaan ni kokeile sellasella? Eikai noi yks reikäset varmaa kalliita ookkaan, tai osta 2 reikänen imusarja+kaasari tilalle?
     
  20. El C

    El C 3rd gear

    No arvaa tekiskö mieli laittaa 2-reikänen. Tai vaikka kaks.
    On mulla hyllyssä Fentonin pakosarjakin tuplaputkia varten mutta en millään viitsis näin kesän kynnyksellä alkaa viritellä uutta putkistoo.
    Jos joku haluaa kaasaria lainata niin mielelläni kokeilen.
     

Kerro tästä muillekin!