Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. 69

    69 Gearhead

    Mistäs kyselisin uusia jarrusatuloita? -89 B250
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    69:lle: Uusia jarrusatuloita saa rockautosta. Hyvät käytetyt, joihin tarviit vain elvytyssarjat,vois löytyä Tokelta, jossei sitä '89 B150-raatoa oo hinattu pois. On samat satulat kun B250. Ei ollu edes jumissa kun irrotin.

    Tomi_S:lle: mittasin mun A.H.I.:en backspacen: neljä tuumaa eli 10 cm. Ne vanteet on siis 8,5 x 15 ja isolla jaolla. Ei löydä helpolla, jossei sitten kelpuuta Suzuki Vitaran tai Lada Nivan vanteita...Dodgevanin korotus on helppoa, laitat jotkut suorenkaat. Ihan tosi. Mä menin toiseen suuntaan ja laitoin pienemmät. Heikkotehoinen kiihtyy paremmin.

    japi93:lle: Tuo runkonumeron löytymättömyys on katsurin oma moka, se löytyy oikean strut barin juuresta runkopalkista. Kardaanin eturistikko on aika helppo, jos on prässi ja osaavaa henkilökuntaa. Mua auttoi mun poika tuossa hommassa. Tulee muuten hurjan paljon kivampi ajaa ehjällä eturistikolla. Hyviä pyöränmuttereita saa vaikka Biltemasta. Mulla on yksi sarja varalla.

    Ja sitten päivittelyä slanttivanin "madallutusprojektiin" (madallutus, termi, jonka moottoripyöräpoliisi kirjoitti käsin pojan Datsun B310:n otteeseen): Katkomalla 1,5 kierrosta niistä alkuperäisistä jousista johti liian hyvään lopputulokseen. Kuten armeijassa: näyttää hyvältä, tuntuu pahalta. Huonoin olo oli kuskinpuolen yläpallonivelellä. Joten siis säädettiin. Ameriikasta uudet Moogin HeavyHeavyDuty-jouset (lankavahvuus enemmän kuin luvataan eli 2,25 mm jotain 0,88 inch). Asennusvaiheessa sitten poika ja Jouni tuli tontille. Minä kun ajattelin, että otetaan kierros pois noista, niin pojat sano, että enemmän...Poika sitten laikkas 1 ja 1/4 kierrosta pois. Minä olin tunnollinen ja muokkasin ne pohjaanlyöntikumit ja asensin. Eka koeajo saariston mutkateillä. Tuli hyvä: Smooth and firm...eikä pohjaa enää.

    Huomenna ehkä takapään kimppuun, sitte saatte kuvia, jos onnistutaan. Kyllä slanttivanista vielä Wannabe-Dadjiban tulee.

    Kahta asiaa en vaihda (näin hiihtokauden ulkopuolella): tallipäiviä pojan kanssa ja dodgevania. Vaikka tehtiinkin hommat pihalla...
     
    Muokattu: 14.5.2017
    kapa73 tykkää tästä.
  3. Toke

    Toke Gearhead

    Juu tosiaan siitä joutaa satulat jos vaan tarviit. Osista voi soitella 040-8248792
     
  4. japi93

    japi93 1st gear

    Jep nyt on oma Vanikin leimassa! Vielä vähän ulkokuori kesken ja sisustaan pien sipistelyä, mutta pääasia, että on kuitenkin ajokuntoinen ja kaikki pelittää.
     
  5. 69

    69 Gearhead

    Kiitoksia KajS vinkeistä, uudet jarrusatulat löytyi konekorjaamo marjakankaalta sopuhintaan ja Tokelle kauan kaivatuista kyynärnojista.
     
  6. japi93

    japi93 1st gear

    Terve! Tähän väliin vähän hölmömpi kysymys: Auton rekisteriotteessahan lukee että ajoneuvoverovapaa pakettiautona niin silti tuli tänään trafilta tuo ajoneuvoverolippu. Tarviikos tuohon miten reagoida vai tarviiko tuosta soittaa trafille?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei se ole käyttöverosta vapautettu, vain henkilöautoverosta!!
     
  8. KST2

    KST2 3rd gear

    Mulla on murheena tuo moottorin ohjausboksi. Se kun on hajonnut. Liekö ecm-moduuli sitten virallinen nimi. Paikallinen autosähkökorjaamo paikallisti vian, kun itse ensin oli vaihdellut hall-anturin ja puolan.
    Mutta saatavuus on vaikeaa. usparts,southweatrade,jarimäki ja sitten ne koivuset ja öörumit se korjaamon ukko on jo soitellut. Autokeskukselta vastausta viel odotellaan...

    Mistäpäin kannattaisi ruveta etsimään? Ja onkos kellään tietoa miten ne sopivat ristiin. Tuossa omassa on joku moparin rebuild koodi tms. Esim rockauto ei tarjoa tuolla koodilla mitään. Jos jollain on ehjä purkuosa, sekin voisi kiinnosta. Auto on b250, 318 koneella, ja sillä alkeellisella ykspisteruiskulla (TBI?)

    Tuohon autoverovapausasiaan mutuilisin, että lienee perinnettä siitä kun on tullut maahan verovapaana. käyttömaksut silti tarviii maksaa. Ainaki määä olen maksanu vanissa ja dakotassa , vaikka em. teksti siel olikin rek.otteessa..
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Oliskos siitä vanhasta boxista numeroa? Voisin katsoa heti saatavuuden ja hinnan! Tosin veikkaan ettei Moparilta uutena enää saa...
     
  10. KST2

    KST2 3rd gear

    siin tarra mis o moparin logo. ja teksti remanufactured in USA. ja siinä numero on 1-RX557511.
     
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Rockauto antaa tommosen ecm:n. https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=27684&cc=1073506
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Toi on tehdaskorjattu ja vaihtaa numeroa, uusi numero R4557511 ja maksaa 639, saatavuus suuri kysymysmerkki, tukkurilla ei oo varastossa, hinnasto tuntee, mutta saako sitä oikeasti???
     
  13. KST2

    KST2 3rd gear

    Joku moparparts overstock sivusto kauppaa juu tuota jamantin numerolla olevaa. Liekö luotettava firma. Tuo rockauton numerosarja ei täsmää tuohon mun boksin numerosarjaan. Sopivuutta sit vaa mietin . Vuosimallin mukaan just tuo HendriXXX löytämä olis sopiva.
     
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    89 ja vanhemmat käyttää yhtä isoa liitintä, 90 ja uudemmat käyttää kahta liitintä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja -96 ja uudemmat käyttää kolmea...
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä noilla JAMANTin ja HendriXXX:n tiedoilla boxi löytyy.

    Uusia ei oo saanut enää 2000-luvulla. Omasta efidodgesta epäilin ecm:n hajonneen kesällä 2001, kun ei tullut kipinää. Kysyin USPartsilta, siellä sanottiin rehellisesti heti ei, menin USA Power Shoppiin, josta luvattiin toimittaa uusi. Kahden kuukauden odottelun jälkeen tuli rikkinäinen boxi. En ostanut, sen kun avasi myyntitiskillä, näki että oli rikki, mustuneita komponentteja, kärvähtänyt, murtunut geeli.

    Vasta tuolloin uskaltauduin Autokeskukseen Turussa (silloin se oli vielä Rieskalähteentiellä). Sanottiin, ettei uusia saa, mutta tehdaskorjattuja. Tilattiin perjantaina ja seuraavana keskiviikkona Dodge kävi taas.

    Hinnoittelu oli hauska: USA Power Shop halusi 3000 mk siitä rikkinäisestä, Autokeskuksen refurbished maksoi 2500 mk. (Eli noin 500 € vs. 420 €, 80 € merkkiliikkeen hyväksi).

    Sitten kun sen uuden boxin saa, niin asentaessa siihen moninapaliittimeen 1/4 tuumaa multipurpose greasea hapettumisen ehkäisemiseksi. Muuten, voihan se boxi olla ihan morjens, mutta juuri hapettumat liittimissä ja huono maa tekee siitä hölmön. Se aivolaatikko kun juurikin useassa kohtaa katkoo maata ohjatessaan. Ei maata ei ohjausta.

    Taas romaani, sori, pitäs varmaan pitää jossain muualla blogia aiheesta elämänkokemus kahden dodgeramvanin kanssa.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuskin sitä moni lukis, toisin kuin täältä lukee...
     
  18. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mikähän siinä on et liittimet vaan lisääntyy. Katsoin service manuaalista niin esim 89 ja 90 malleissa samat johdot on jaettu 90 mallissa kahdelle liittimelle, näppärä kaveri saisi varmaan muutettua johdot sopiviksi.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja vielä uudemmissa (2007->) on muuten neljät paikat liittimille, mutta vain kaksi käytössä, ainakin osassa autoja....
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

Kerro tästä muillekin!