Buick 364

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wynonie, 1.6.2017.

  1. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    Hei kaikki V8 -asiantuntijat :)

    Moottorista on oikeasta lohkosta kuulunut jo vuosia vaimea klonk-klonk; ääni kuuluu ehkä kaksi kertaa sekunnissa tyhjäkäynnillä. Ääni on aiemmin kuulunut oikeastaan vaan pakoputkesta, mutta nyt on alkanut kuulumaan jo konepellin altakin. Ehdotuksia?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Buickin 364 on ajankohtainen aihe täälläkin, sattuu sellanen olemaan tuossa pitkin lattioita.

    Kone oli stanu kokoinen kaikin puolin, mutta laakereiltaan ja akseliltaan aivan huippukuntoinen.
    Nokka ja keinut oli sitävastoin kuluneet, toinen kansi halki, ohjurit väljät ja yksi ventiili vääränä.


    Kuuluuko sun koneen klonkseet vain tyhjäkäynnillä vai kierroksillakin, ja onko väliä onko kone lämmin tai kylmä?
     
    Wynonie tykkää tästä.
  3. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    En ole oikein asiaa kuulostellut niin tarkkaan vielä... Olisin kuitenkin sitä meiltä, että lämmöllä ei ole ääneen vaikutusta, ja että kolke hukkuu koneen muihin ääniin kierroksia nostettaessa. Kone alkaa myös tärisemään ja ravistamaan kun kierroksia nostaa.
     
  4. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    Kiertokanki?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voi olla veivin laakeri, se yleensä pahenee lämmetessään.

    Se vois olla myös männän kalinaa jos helma halki tai tappi tiukka, tosin tapin tiukkuus hellittää koneen lämmetessä.

    Oliskohan se koneen tärinä sitä ettei käy kaikilla..

    Voi olla nokka/nostajavaurio, työntötanko, keinuvipu, ventiilijousi poikki tai kuoleentunut jne.
    Yläkerran vilkaisulla alottaisin.
     
    Wynonie tykkää tästä.
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Männän kalinalle ääni täältä. Kiertokangen laakeri naputtaa yleensä terävämmin,
    ja kuuluu myös kierroksilla yleensä hieman eri taajuuksilla.
    Joskus Hiacesta männän helma oli taipunut niin piti kuvailemaasi ääntä,
    myöskin palan lohkeaminen männän helmasta tekee saman efektin.
     
    Wynonie tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Ihan vaan varmistuksena. Joskus samasta äänestä toiset sanovat kolinaksi ja toisten mielestä naputtaa. Tullut vastaan kun joku pyytänyt kuuntelemaan moottorista naputusta ja mun mielestä ollut oikein kunnon kolina.
    Mulla 364 piti aika kovaa ääntä kun yksi venttiilin nostaja oli kulunut rajusti ja jätti ison välyksen. Jos sulla olisi ajoituslamppu, niin voisit yrittää havaita, klonkkaako joka kierroksella vai joka toisella? Pääsisi käsiksi, tuleeko venttiili vai mäntäpuolelta? Joskus tullut tuommoinen ääni, kun turbiinin/vauhtiyörän pultti löystynyt ja hakkaa koteloon. Osta jostain alle parin kympin kuuntelustetoskooppi, niin löytyy helpommin, mistä ääni tulee. Parempi kuin letkulla tai ruuvarilla kuuntelu. Joku pyttyhän siellä ei ole täysillä mukana jos alkaa tärisemään kierroksilla.
    Testaa nykimällä yksi kerrallaan tulpanjohtoja irti ja mittaa puristuspaineet. Sitten toimimattoman sylinterin tulppa on tod.näk. nokinen.
     
    Wynonie tykkää tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitetaanpa tähänkin v8-marketissakin ollut ostoilmoitus nailheadin kansista, jos jollain olis vaikka vinkkiä.
    Sellaisen vinkin jo sainkin että Tuusulassa Seppälän tai Seppäsen Jani(?) olis naulapää-miehiä, en vaan löytänyt yhteystietoja, tietäiskö joku?


    Ja tiedot löytyikin nopeesti, kiitokset Kalulle!
     
    Muokattu: 3.6.2017
  9. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    Kiitoksia paljon kommenteista!
    Kyllä ääni on ehdottomasti kolinaa, ei kilkatusta tai naputusta. Ja mun mielestä tulee vain joka toisella kierroksella, klonksuu niin harvakseltaan. Katson ajoituslampulla tämän, ja käyn pytyt myös läpi. Kuten kerroin, kolina kuului aiemmin oikeastaan vaan pakoputkesta, mutta nyt alkoi kuulumaan selvemmin myös koneen vierellä.
    Turbiinin/vauhtipyörän hampaat ja pultit on tarkistettu ja kiristetty jo aiemmin.
    Voiko turbiini olla epätasapainossa, voiko sieltä tulla tärinää paikalla ollessa?
     
  10. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Multa kuuluu varmaa samaa "naputusta" omasta 430 buikulasta.... lämmetessä saattaa hieman koventua.
     
  11. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    No niin. Kuuntelin moottoria vähän tarkemmin, myös stetoskoopilla. Mielestäni kolke tulee todellakin jostakin alakerrasta, mutta en nostanut autoa ylös, niin en päässyt lohkon kylkiä tarkemmin kuuntelemaan. Venttiilikoneistosta se ei tule. Kolke on kuulunut toisesta pakoputkesta selvimmin, mutta nyt uutena asiana on moottorin lämmettyä epäsäännöllinen auton vierelläkin kuuluva kolina jostakin alhaalta. Kierroksia nostettaessa kolinat vähenevät tai katoavat melkein kokonaan, mutta moottorin tärinä/jyrinä kasvaa kierrosten lisääntyessä.
     
  12. Wynonie

    Wynonie 3rd gear

    Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin avasin moottorin alakerran. Ilmeisin oireisiin sopiva vikahan siellä oli, eli väljiä, kuluneita kiertokangen laakereita on ainakin. Kone menee nyt purkuun, niin katsotaan sitten löytyykö muutakin.
     
  13. Nailhead

    Nailhead 3rd gear

    Onnea projektiin.Osat ei onneksi enää maksa kultaa ja mirhamia.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä kun löyty ja tuosta vielä saanee koneen kunnostettua kohtuudella.
    Itsellä naputti 364 yläkerrasta, oli nostaja kulunut ja jätti välystä.
     
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Männät oli kuitenkin ehjät?
    Oliko sylinterit kuluneet samassa suhteessa eli porrasta ja väljät?
     
    Muokattu: 29.8.2017

Kerro tästä muillekin!