E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksi, mikä ei näytä kestävän E85:tä pitkään, on kierteissä käytettävä putkiteippi. Autoni alkoi haiskahdella sen verran, että piti ottaa tarkempaan syyniin. Polttoaineregulaattori näyttää antavan kaikkien liittimiensä tyvestä tippaa. Ja on näköjään kasattu valkoisella putkiteipillä. Laitan Loctiten kierretiivistettä, se on pitänyt muissa liitoksissa.
     
  2. jippek

    jippek 3rd gear

    Sattuipas sopivasti että löytyi tälläinen vanha ketju nostettuna.

    Oon tuossa suunnitellut Dusteriin laittaa 318@396 stroukilla ja
    nyt löytyisi tunnel ram vehkeet kahdella kaasuttimella.

    Olisiko tuo järkevä rakentaa suoraan E85:lle, tuoko tuo
    tunnel ram siihen etua? se vissiin jonkin verran saa enemmän
    polttoainetta syötettyä? Tunnel ramissa kaksi holleyn 650cfm
    kaasutinta tällä hetkellä, jotka varmaan bensakäytössä ovat
    tuolle koneelle liikaa. Onko kokemuksia tunnel ram + E85:stä?

    T:JP
     
  3. SäTäjÄ

    SäTäjÄ 3rd gear

    Mielenkiintonen topiicci, oma suunnitelma ois tehdä katuautoon tuollane +700 hp chevyn isolohko, kone itsessään löytyy jo, mutta polttoaine puoli pitäis suunnitella, ja puristukset senverran kovat että e85 on ainoa vaihtoehto, 1050 quickfuel kaasaria siihen suunnittelin, onko dominaatoriin perustuvassa merkittävää hyötyä verrattuna 4150 runkoseen? Sekä minkälaista polttoaine pumppua suosittelisitte, myös linjat tulee tietenkin vedettyä uusiks, ja niiden materiaali sekä koko on vielä päättämättä, jotain 13 mm kupariputkea suunnittelin, vai onko kuparin ja etanolin kanssa ilmennyt huonoja puolia?
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    juur tein kaverin e85 musseen Walbro e85 450LPH pumpulla, oli muuten hiljainen vehjes ja ruiskullakin piisaa 700hp viinalla, kokokin nyrkkiin mahtuva.. siihen vaan sopiva regu.. od:lla joku jamppa niitä möin varsin kohtuulliseen hintaan ottaen huomioon mikä taalan kurssi just nyt on. ollaan noita linjoja tehty alsasta ja päihin sit helmellä an-nippa.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Edit: Se Motonetin Hugo-bensapumppu olikin ihan lelu :mad: Sopii varmaan paremmin pissapojan pumpuksi.
    Näyttäisi löytyvän myös mekaanisia etanolin/metanolin kestäviä hi-volume bensapumppuja, joten se voisi olla hyvä ratkaisu.[/quote]

    Ei se Hugo nyt ihan lelu ole kun mulla on jo 7 vuotta lutkuttanu chevyn 305cid 190hp koneen edeli 600:lle tota E10 ainetta ja hyvin on riittäny ja toiminu, kun Carterin amerikan mekaaninen pumppu ei kestänyt kuin 2 vuotta.
    Hugo on vaan aika tarkka asennus korkeudesta ja asennosta.

    Vanhan liiton Strömperi kaasari E85 turbo sai tänä keväänä näin hurjan jousen luistiinsa, jousipaine luisti kiinni 100g ja luisti auki hurjat 1000g.
    Vasemmalla vakio jousi 200/300g, keskellä teetetty 400/600g, oikealla extreme 100/1000g.
    http://aijaa.com/OYZRne
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bilteman ruiskuille tarkoitettu Boschin pumpun kopio on kestänyt hyvin yli vuoden pekällä E85:lla. Regukin on pitänyt säätönsä, mutta kuten aiemmin mainitsin, liitosten "putkiteippi" sulaa pois. Myös slant sixin orkkis ja iäkäs mekaaninen bensapumppu on jaksanut siirtää ainetta tankista tankkiin. Jopa paluulinjassa ollut Yamahan perämoottoritankin puristeltava "pumppu" tuntuu kestävän etanolin.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitoin puoli vuotta sitten tuota valkoista putkiteippiä pätkän likoamaan purkkiin jossa E85:ta. Viime viikolla ongin teipin pätkän ylös ja väri oli haalistunut mutta muuten oli aivan samanoloista ja sitkeää kuin uutena eikä ollut mitenkään liuennut.
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    Millainen sulla on tuo polttoaine tankki systeemi? Eli normi tankista mekaanisella sumppuun ja siinä sit ruiskupumppu ja meno kiskolta sekä paluu regulta?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin kyljessä oleva mekaaninen pumppu tuo orkkispolttoainelinjaa pitkin aineen tuohon tankkiin. Paluulinja lähtee tankin päältä ja siinä on tommonen käsinpumpattava, jolla täytin tankin ja linjat ennen ekaa käynnistystä. Jos joskus pääsee E85 loppumaan tankkausten välillä, niin sitten tulee toinen pumppauskerta. Vähän käytetty pumppu. Paluulinjassa ei ole mainittavaa painetta, lurtsake kestää olla siinä. Mut toi onkin Yamahan, ei Bilteman.

    Bilteman pumppu on sijoitettu korkeudeltaan aputankin pinnan alapuolelle, joten se on kuin olisi tankissa.

    Ennen aputankkia on karkeasuodatin, jonne ruosteet jäävät. Suurpainepumpun jälkeen hienofiltteri, ettei suuttimille menisi roskia.

    Bilteman halpisreguja on hajonnut yksi. En tiedä, miksi lakkasi toimimasta. On hyvä olla mekaaninen mittari linjassa, niin näkee, että painetta on, ennen kuin alkaa syvemmältä kaivamaan vikaa. Purin regun, ei ollut mitään näkyvää. Uudemmasta suli sen valmistajan valitsemat putkiteipit. Nyttemmin olen liimannut kierteet Loctiten keltaisella kierretiivisteellä. Se kestää etanolin hyvin.



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    taitaa olla topikin aloituksesta pari täyttä ajokautta takana niin kuinkas jätkillä on e85 vehkeet pelanneet?

    pitäisi itselläkin varmaan siirtyä tätä polttoainetta käyttämään kun on saatavilla ja saisi kovan puristus suhteen käytettyä hyödyksi, päästöihinkin ymmärtääkseni on positiivinen vaikutus

    tankki -79 deltan vakio bensatankki, menolinja 3/8 jossa punainen holley työntää bensaa vakio mekaaniseen pumppuun josta oliko 5/16 paluulinja tankkiin, kaasarina 2 täyttä kesää ajettu holley 850db

    onko tässä sen kummempaa taikaa kun polttoainepumput varmaan menee uusiksi ja regu hommaukseen sekä kaasarin säädöt uusiksi, fmi seosmittari löytyy säätöjen tekoon. puhdas katuauto kyseessä johon tulee 455, korkeat puristukset ja ränttä nokka, päästöimittauskin pitäisi saada läpi

    moottorin osat ovat tällä hetkellä vielä ensimmäisellä koneistus reissulla joten aikaa kyllä löytyy varautua mutoksiin henkisesti sekä mahdollisia osia tilailemalla

    http://www.summitracing.com/int/parts/qft-34-106/overview/?retaillocation=int

    tuollaista mietin, tarvitsenko?

    ei muuta kuin viinan ja kumin käryistä kevättä kaikille
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Amc 360 12.4 puristuksilla kulki viimekesänä 16000 kilsaa viinalla. 600 holleyyn vaihdoin ykköspuolelle rojuista 750 suutinlevyn, porasin powervalve kanavat isommiksi, buusterikanavat isommiksi (tässä oli suorat busterikanavat), neulaventtiilit isommaksi ja kakkospuolelle suutinlevyn tilalle blokin mihin saa vaihdettua suuttimia.

    Tankkiin, bensapumppuun, linjoihin tai kaasarin kalvoihin en koskenut. Siniset tiivarit kohokammioihin.

    Seoksia säädeltiin laajakaistalambdan avulla ja saatiin toiminta aika hyväksi.

    Imusarja on vakio rautainen jossa lämmitys, ilmanputsari vakio mutta ilman lämmitystä, pitäisi rakentaa sekin. Kylmänä vähän kenkku ajella kun ei ole ryyppyä mutta lämpimänä pelaa hyvin.

    Mieto nokka 214/224 @ .050, .473/.497, 112 LC, ilmeisesti siitä johtuen ennakkoja ei juuri 30 yli voi olla. Vakio turbiinilla ja 2.87 perällä kulki viimesyksynä 13.47/165. Kulutus pyörii 20 litran tuntumassa sekä maantiellä että pyörityksessä.
     
  12. Achti

    Achti Gearhead

    Tarviiko tuo E85 mitään lisäainetta?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mä oon käyttäny joskus Red Linen SI-Alcohol lisäainetta, se "suojaa, voitelee ja puhdistaa".
    Käyttöohjeissa sanottiin että nopeaan ja tehokkaaseen puhdistukseen pullollinen tankilliseen, ja jatkuvassa käytössä pullo/400 litraan.
    Jos ajelee pelkällä E85:lla niin voi olla ihan hyvä käyttää, ainakin silloin tällöin.

    Minusta hyvä lisäaine on myös bensiini, itte käytän nyt kaasari vehkeissä n. 30% bensaa ja ei ole ollut usean vuoden aikana mitään ongelmia. Käyttö ollu sekä ympärivuotista että kausiluontoistakin jolloin laitteet on jääny seisontaan suoraan ajosta ilman mitään huoltoja, ja sitten otettu käyttöön lataamalla akku ja kääntämällä virta-avaimesta.
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Okei. Mäkin tossa testailin sitä bensan kanssa, ei oireillut n.20% seoksella mitenkään, mutta n.40% alkoi vetään seosmittari laihalle ja huomas sen hiukan käynnissäkin. Tarkoitus olis joskus siirtyä kanssa siihen, mutta sen teen vasta uuden koneen kanssa.
     
  15. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Jos käyttää 50/50 seosta 98 ja e85. Tarviiko enemmän vai vähemmän ennakkoa verrattuna pelkkään 98?
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ole mitään sääntöä tuohon ennakkoon, E85:n kanssa pystyy käyttämään suurempaakin ennakkoa jos kone siitä tykkää, mutta ei ole mitään syytä huvikseen lisätä.
    Korkeapuristeisessa voi sietää pudottaakin, mutta kannattaa kokeilla ensin ihan samoilla ennakoilla.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkähän tuommoiseen 60-luvun toyotan koneeseen saisi sovellettua e85:n polttoaineeksi niin, että vehkeet kestää?
    Alkuperäinen kaasari ei välttämättä kestä. Modernin ruiskukoneen laittaminen olisi tietysti hienoa mutta ei taida olla nyt ajankohtaista kuitenkaan.
    Kesäautohan se tulee olemaan. Tällä hetkellä hommassa ei varsinaisesti järkeä ole mutta pidemmän aikavälin näkemyksellä voi olla jopa pakollinen muutos.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko tullut paljon lisää e85 muutoksia ja mitä modauksia olette tehneet? Mulla alkaa kone nakuttamaan 95 bensalla niin jos siirtyisi kokonaan tuohon viinaan.

    Mitä modauksia tuollainen holleyn 600 nyt sitten kaipaa? Partsista ajattelin tiivistesarjan hakea.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Monella nähnyt Quickfuel E85 kaasarin.
    https://www.summitracing.com/int/search/brand/quick-fuel/part-type/carburetors/fuel/e85
    Ilmeisesti tuon saa pelaamaan suht helpolla?

    Kannattais ehkä googletella noita E85 kaasareita, heti löytyy seuraava sivustoa vaikka mitä tarjolla...
    http://www.e85carbs.com/

    Itse ns. melkein alkoholi neitsyt vielä autolla ajettu 200km E85:lla tänä kesänä. Ei pysty kauheesti sanomaan juuta eikä jaata vielä varmuudella. Sen huomasin että käy huomattavasti viileämmällä kuin 98E5:lla. Polttoainetta tuntuu kyllä menevän ainakin 30% lisää, se kuka väittää että vie 20% on höpöhöpöä tai sitten auto käyny hiton rikkaalla jo ennestään. Virtalan Riston sanoma 38% lisää kulutusta on varmaan aika lailla totuus kunnolla säädettynä.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuon e85carb sivuston olen katsonut mutta tuntuu vaan kalliilta nuo sarjat. Ebaysta saa noita muuteltuja holleyta alkaen 300€. FiTech ruiskukin käynyt mielessä kun alle 400hp sarja maksaa 998€.

    Lähinnä nyt kiinnostaa voiko kaasarin itse helposti muutella viinalle tai suht pienellä vaivalla ja miten. Viime syksynä ajelin edelillä 50/50 ja suuttimia suurentamalla oli suht hyvä mutta täys kaasulla kävi vielä laihalla. Tuon lotraamisen voisi vaan jättää pois ja ajaa pelkällä e85:lla. Lueskelin tämän keskustelun alusta vaan että holley olisi helpompi muuttaa kuin edeli.
     

Kerro tästä muillekin!