Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. mupe

    mupe 2nd gear

    [​IMG] Vieläkö auto on lehmäjoella? Kävin kuukausi takaperin kyseisellä pajalla toimittamassa pilsnerwaffes pre-summer party kutsun ja nappasin kuvan :)
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ei oo enää. Se oli sielä talven sepitettävänä, lähinnä peltitöiden takia. Nyt se on omassa pihassa pöllien päällä odottamassa uutta vetolevyä, turbiinia ja lootaa
     
  3. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Semmoset kuukauden päivät melekeen kestänyt lootan vaihto saatiin päätökseen. Pääsin jopa ajamaan, eteenpäin ja taaksepäin. Kävin aina postilaatikolla asti, joka on noin 30 metriä siitä missä auto on ollut pihassa pukeilla. Peruutin noin 20 metriä lootaöljyn tason tarkastusta varten. Piti lisätä, joten sammutin auton. No ei siinä mitään. Öljyä lootaan ja konetta käynnistämään.
    Naks

    Ei starttaa. Sanoo että naks, ja volttimittarissa jännite laskee, mutta mitään ei muuta tapahdu. Peltisarjojahan ei oo, eli tuskin lämpö on vielä ongelma
    Voi herra mun aikani että vituttaa. Onneksi on pihassa yksi vanha toimimaton trimmeri jota saa suutuspäissään potkia ja heitellä. Perskeles. Ei auta startin kolistelu, ei akunkenkien putsailu, en oo koittanu maapiuhoja avata ja uusia enkä oikeen paljon muutakaan vielä.

    Ei kai se auta kuin kaivaa startti käteen, avata, putsata, ihmetellä ja kirota. Tietenkin jos uusi startti taivaasta tipahtaisi käteeni niin olisi kiva. Juuri alle kymmenen minuuttia ennen startin lakoamista pyöritti niin iloiseen että. nyt ei mitään
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Voisko olla starttirele paskana?
    Kokeile solenoidin johtoa tökätä siihen starttireleen + napaan virrat päällä starttaako sitten?
     
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Missä ja minkä näköinen on ko rele? Ajattelin että auttaisko se kun kävis nuo startin pään piuhat että ei olis jääny caccaa piuhoihin kontaktipintoihin. Josko huomenis kerkeis
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

  7. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Paitsi että noinkohan tuo naksahtais jos rele olis rikki?
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä. Pari viikkoo sitten sama vaiva. Releen vaihdolla taas rokkaa...
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mainitsit että "naks" näkyy volttimittarissa jännitteen alenemana. Pelkkä heräterele ei vie sähköä niin, että pitäis näkyä mittareissa. Oisko startin solenoidi tiensä päässä. Solenoidi vetäessään jonkin verran haukkaa virtaa. Korva konehuoneen puolelle naksuuko myös startti. Jos naksuu, muttei pyöritä, niin solenoidin kärjet ovat kaput. Saattaa vielä kerran toimia kun vähän koputtelee kylkeen.
     
  10. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ihan vaan muillekin tiedoksi että niihin startin piuhoihin ei tarvi laittaa asennusrasvaa. Ei ainakaan sitä samaa pikeä ja paskaa mitä on koneen kyljessä ja auton alustassa siellä täällä.
    Siinähän se starttivika oli, huonossa kontaktissa.
    Tuli sitten tehtyä lootan vaihdossa sellainen virhe että käytin öljypohjan tiivisteenä jotain moroson paksua tuotetta, paketista jossa ei mainittu kiinaa, taiwania tai meksikoa. Vuotamaanhan se rupesi. Tuli otettua pohja pois ja laitettua permatexin form-a-gaskettia heti oikein kunnolla molemmille puolille tiivistettä.
    Niin ikään tuli tehtyä sellainen virhe että käytin lootan mukana tullutta vanhaa orkkis öljytikunputkea ja vuotamaan sekin rupesi. Vaihdoin sitten toisesta lootasta jonkin oletettavasti TCI:n valmistaman lukittavan öljytikun putkineen. Siinä on oikein semmonen läpivientikumi joka tulee lootaan tiivistämään putki lootan kuoreen. En saanut kyseistä kokonaisuutta auton alla mitenkään painettua riittävän syvään että olisi saanut sen putkessa olevan pellin lipareen lootan pultin kannan alle. Ruuttasin sen kylmästi putkenpidikkeellä ja poraruuvilla tulipeltiin kiinni. Ei nyt ainakaan toistaiseksi vuoda ja menee nyt ainakin toistaiseksi kunnes ei enää mene. Niin ja jätin mä sen yhden pultin siitä lootasta kokonaan irti, kun se on niin vitt.. epämiellyttävässä paikassa. Jos se sua häiritsee, niin tervetuloa ruuvaamaan. tarjoan kaffit, mutta tuo omat pullat.
    Nyt autolla on kerinny koettaa jopa about 6km ajaa lootan vaihdon jälkeen ja tuntuu kaikki pelaavan, vaihteita on eteen ja taa, ja nyt kun kelit on lämmenny niin kaasuun vastaaminenkin on parempaa kuin keväällä
     
    Rotten ja Saetkae tykkäävät tästä.
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Elä ylitäytä lootaa jos ei oo tikku pohjassa.

    Itellä tommonen Tci tikku.
    Hyvä investointi
     
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Olisit aiemmin sanonut. Nyt kun oikein tarkkaan muistelen niin saattoi siihen edelliseen laatikkoon joku hieman liikaa öljyä lorotella. Ihan netistä katsoin paljonko pitää laittaa 727 lootaan ja laskin siihen pari litraa lisää, kun on tuo syvä öljypohja. Sitten manaamaan kun tci:n tikku näyttää ihan mitä sattuu vaikka pitäis olla muka oikea määrä..
    No oikea määrä olis varmaan ollut jos turbiininkin olis joku tyhjännyt, mutta eee. mitäs me nyt sellaista. paljon hauskempaa on hietikolla maata ja vaihtaa laatikkoa mäkäräisten syötävänä.

    No onneksi tämä "uusi" laatikko on muuten sellainen että "maksoi vaivan" vaihtaa. Nyt nimittäin nopeusmittari ei näytä enää 20kmh liikaa vaan on ihan just tasan oikeassa.. niin ja onhan tässä jokin parempi shit kitti. Vaihtaa napakasti, ja tiputtaa herkemmin pienempää vaihdetta kaasupoljinta poljettaessa. Niin ikään vaihtaa kaasupohjassa kovemmilla kierroksilla.. olisko jotain viiden tonnin päälle kun vaihtaa. Öljynmäärää olen seurannut, kuin myös öljyn lämpöjä. Öljynlämpöjen seuraamiseen ei ole sen tieteellisempää menetelmää kuin että käyn öljynkuuleria kädellä koittamas lämpeneekö. lämpeneehän se, mutta vielä kättä kärsii, eli ei liene syytä huoleen. Joku b&m cuuleri taitaa olla, sellainen mitä us parts myy.

    Tunne ajoneuvosi! Tuossa yks ilta konepellin alle katellessa havaitsin että tässä autossa ON äänimerkinantolaite. Tosin mitään piuhaa siihen ei mene. Käytin ammattilaisten suosimaa Koittojohto ™ sähköjärjestelmän testaus- ja mittalaitetta. Kyllä se rääkäisee. Seuraavaksi pitäisi virittää se toimimaan jostain napista, jotta voi katsastusmies rääkätä niin että halli raikaa.
    Lienee myös syytä viritellä tuo neutral safety switch toimimaan. nyt autoa saa startata vaikka vaihde silmässä. Kätevää jos pitää heti lähteä matkaan. Vähemmän kätevää jos vaikka parkkipaikalla ollessa matka suuntaa suoraan eteen pysäköityyn ajoneuvoon. Tai onhan sekin tapa tutustua uusiin ihmisiin ja hankkia sosiaalista kanssakäymistä

    Koittojohto™: johto josta on päät kuorittu. Sillä sitten yhdistellään napoja, liittimiä, ja laitteita virtapiiriin ja toivotaan ettei tukka lähde jos kärähtää
     
    falcon1 ja Saetkae tykkäävät tästä.
  13. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Älkää ihmiset koskaan yrittäkö saada ohjauksen puoltamista pois aurausta säätämällä. Joku (en minä, edelliset omistajat) oli säätänyt keposet 7mm aurausta. Säädettiin noin 1mm aurausta ja casteria niin paljon kui vakiotukivarsilla ja puslilla saa, eli taaemmat ylätukivarren pultit takimpaan asentoon. Nyt on hyvä. Menee noin arviolta suoraan ja on about yhtä kevyt kääntää sekä oikealle että vasemmalle. Camberi on vielä säätämättä, kun juhannuksena voisi friidun kanssa tehdä jotain kivaa dartin sisällä, mielummin kuin yksin auton alla. Niin ja ne etummaiset pultit on niin vittumaisessa paikassa että mielummin antaa nyt vielä pyörien olla yläreunasta sisäänpäin kallellaan, reilusti
     
    Rotten ja Herje tykkäävät tästä.
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Sit ku säädät sen camberin niin taas menee auraus ja caster vituiks:) Ne ylätukivarren epäkeskot vaikuttaa molemmat molempiin, casteriin ja camberiin, ensin ne kohdalleen ja sit vasta auraus (aivan ensin kannattaa ruuvata vääntösauvoista haluttu ajokorkeus)
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kävin näyttämässä darttia leimaukkelille. Läpi meni niin kuin fingerpori sarjakuvassa. Eli hitsattavaa löytyi (yllätys). Takalokarin kaari nyt on ihan silmin nähtävästi puhki, mutta tämän lisäksi apukuskin puoleisen etujousen kiinnike rungossa on lähtenyt haperoitumaan. Kuskinpuolella kyseinen paikka on jo korjattu.
    Lisäksi tuli sanomista takajousen kiinnikkeistä, niistä takimmaisista jotka runkoon pultataan. Siitä on kumiholkin ympäriltä ruostunut metalli tiehensä. Näiden lisäksi takajarruissa oli heittoa.

    Kehtaa valittaa vaikka katsuria varten tein niin hienon panelin äänimerkinantolaitteen nappulaa varten, kojetauluun. Siihen käytin aitoa pahvia ja jeesusteippiä. Kuvan laittanen jos kerkiän jaksaa.a

    Taidan nyt ajella sen vähän mitä ajelen heinäkuun loppuun ja työntää latoon koko paska odottamaan. Ei ole inspiraatiota eikä liiemmin aikaakaan näin kesällä laitella tuollaisia.
    Pitäis hankkia joku ydinjätemiggi noihin peltihommiin. Pihalla kun joutuu turaamaan niin kaasukone ei tule kysymykseen. Jousenkiinnikkeen hitsaukseen saanen käyttää naapurin hallia ja kunnon miggiä. Tekishän sillä noi peltihommatkin mutta sinne ei voi autoa leväyttää pitkäksi aikaa. Ei koskaan tiedä mikä paalaaja tai kyntöaura pitää hitsata just nyt heti.
    Niin ellei joku välttämättä halua hitsailla kaljapalkalla? no kuka sellaista ny haluais tehdä

    Ai niin, koneesta sais äkkiä yhdet 200 heppaa lisää. Oon ihmetelly ku on jotenkin laiskistunut tämä laitos, niin lootanvaihdossa onnistuin ryssimään vaijerien asennuksen niin että kaasuläpät ei aukee enää ihan kokonaan. No ei ehkä 200 heppaa mutta huomattava määrä kuitenkin on lomailemassa suljettujen läppien alla
     
  16. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Niin ne suunnitelmat muuttuu kun on lievä keskittymisenhäriö ja muutenkin.. öö.. sekava ja omituinen persoona.
    Autollehan ei ole tapahtunut juuri mitään merkittävää, vielä. Tein ulkorakennukseen "tallin". Eli siis hiekkapohjalla ja täysin ilman mitään eristeitä, sisäseinät toki pellitin vanhoilla kattopelleillä että luo sellaisen paloturvallisuuden illuusion. Viime viikolla sain itselleni hankittua mikkihitsin. Itseasiassa ostin useammankin, Italiasta, uusia. Jos joku tarvii nii se kysyy. Eilen aloitin tekemään korjauspalaa takapyöränaukkoon apukuskin puolelle. Aika hyvin mielestäni sain tehtyä taiteellisen jäljitelmän 73 dartin takapyöränaukosta, vaikka varsinaisesti mitään pellinmuokkauskokemusta ei minulta löydy, mutta youtuben yliopisto on opettanut viimeaikoina paljonkin.
    Nyt pitäis alkaa tekemään kuskinpuolellekin vastaavaa korjauspalaa. Kuskinpuolella ei ole siinä paikalla ruostetta, mutta siinä oli noin 1cm pakkelia ja yhden sijaan 4 tai viis paikkapalaa AINAKIN. Tietty turhaa mun on sitä ruveta auki repimään mutta, no tulee nyt täs samalla.

    Perseestähän se on kun tuota ruostekorjuuta tuos laitokses on niin pirusti, mutta siksipä se tavallaan tulikin hankittua, että saan kerran eläissäni opetella pellin muotoilua
     
    faffeli ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Pannaas vähä kuvia ja toivotaan että näkyy taas
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tuossa apparin puolen lokkari. Ota siitä sitte mallia korjauspalaan. Varsinkin tuosta ylänurkasta on naurettavan helppo kopioida noi pokkausten linjat


    [​IMG]
    Kuskinpuolen kylki ennen

    [​IMG]
    ja jälkeen rälläkällä pesun. Tai no, tuo yks kohta jäi hinkkaamatta, se kun sattuu sopivasti poistettavan pellin sisälle. Kuskinpuoleltakaan ei tarvinnut haaveilla minkään mallin katsomisesta pokkauksiin. Ennen oli kitistä leivottu klöntti, ja jälkeen on paloista tehty tilkkutäkki

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ei nää ittetekemäni korjauspalatkaan mitään huippu-proo-parhautta ole, mutta.. onpahan kuitenkin. saattaa olla että vielä hieron ja taputtelen noita siloisemmiksi ja kulmia terävemmiksi yms.. tai sitten en. väliäkös tuolla. Harvemmin niitä molempia yhtäaikaa näkee, varsinkaan kuskin paikalta
     
    Gary Grand, Saetkae, Rotten ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hyvältähän tuo vaikuttaa, ja kitti peittää minkä pelti heittää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Hyvät nuo korjauspellit on, ei sitä ekalla kerralla täydellistä saa ja noi on jo tosi hyvin tehty yhestä palasesta.
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Hienot on. itellä kans ois Dartissa sama savotta eessä. millaisia pelivälineitä tarvii tuo korjauspalan tekemiseen
     

Kerro tästä muillekin!